Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crosmuller schreef:Dat professionele diertrainers geen initiatief belonen is onzin, ik ken door mijn opleiding een aantal professionele diertrainers en die gebruiken ook freeshaping. Het op cue zetten komt daarna. Ik denk dat professionele trainers gewoon wat handiger zijn met dat stukje stimulus controle dan de meesten van ons.
[***] schreef:Ohja, stimulus controle, was ik nog vergeten ..
[***] schreef:Die trainers die jij kent CM, zijn dat trainers van hier of vanuit Amerika en dergelijke bv.?
crosmuller schreef:[***] schreef:Ohja, stimulus controle, was ik nog vergeten ..
is dat niet gewoon je probleem
[***] schreef:Maar we gaan het merken, zal het binnenkort weten te vertellen
Zal wel eventjes niks worden, momenteel ziek (straks naar de dokter) dus weet niet of deze week nog wat gaat brengen, en dan ben ik eventjes op vakantie dus ook niks .. Daarna wel een week vrij dus dan kan ik wel wat![]()
Ik ga trouwens wel tegen een probleempje aanlopen met de foundation lessons ... Hoofd laag ... zal geen probleem opleveren, maar toch niet zoals ik het wilIemand tips? Is wel meteen een super oefening
[***] schreef:Bwa, Cobe laat wel snel merken of iets naar de toekomst toe kans op slagen heeft of niet hoor ... En we zijn niet nieuw qua clickeren natuurlijk
Probleem met hoofd laag .. we werken op gras .. heeft dat meer uitleg nodig?
Dat laatste kan zeker waar zijnHij vindt het in ieder geval een geweldig iets, hij wil ook het liefst overal op staan, niet alleen op het blok .. Maar moet je het dan misschien op een andere manier aanpakken?
[***] schreef:Voel er momenteel niet zo veel voor om op andere plaatsen te werken .. Al kan ik natuurlijk wel in de stal of op de uitloop beginnen, dat gaat wel weer(maar erf en piste enzo zie ik niet zo zitten).
[***] schreef:En uiteraard ligt er niks aan het paard en alles aan de trainerMaar het zal toch niet bij elk paard op dezelfde manier en dezelfde snelheid gaan
[***] schreef:Edit; dat van HL had ik inderdaad ook al gezegd dat dat heel interessant was en dat ik daar ook mee wil werken(of ja, probeer ik nu al, alleen met niet zo echt veel succes, maar moet me er ook even echt op richten, en dan komt die balans misschien 'vanzelf' wel weer zoals eerder gezegd
).
[***] schreef:InderdaadHet is geen probleem als in "ik heb een probleem!" maar het is wel onhandig met momenten en een teken dat er ergens iets niet goed zit, dus wel iets om aan te werken
Amable schreef:Oef, ik ben altijd slecht in de wetenschappelijke termen en jullie typen zulke lappen tekst dat ik momenteel vooral scanMaar ik neem aan dat je vraagt naar het negeren van de pion zonder commando? Mijn eerste gedachte is dat ze dus tijdens het volgen te weinig aandacht voor je heeft, te weinig mogelijkheid ziet voor beloning en dus op zoek gaat naar wel een beloning. En dan is niet geschoten natuurlijk altijd mis. Wellicht vind ze ook te weinig uitdaging in het volgen, vindt ze het saai of ziet niet helemaal wat je van haar wilt. Ga dat dus spannender maken, stukjes draven, ineens afwenden, stil staan, achterwaarts enz. en natuurlijk veel belonen.
HippoLogic schreef:CM, je zou bij de pion ook een aantal andere oefeningen kunnen vragen. Dan gaat pion niet automatisch oefening A (targetten) betekenen, maar er kan ook oefening B, C, D, X gevraagd worden. Misschien dat hij dan gaat wachten op een (welk) commando er komen gaat.
[***] schreef:Dank jeLigt in lijn wat ik zelf dacht
Altijd fijn
Komen we weer terug op het feit dat hij cirkels gewoon saai vind, ookal vraag ik maar 1 cirkel, dat is al saai genoeg om andere dingen te gaan zoeken ...En toch wil ik ooit iets van cirkelwerk kunnen doen .. dat is mijn 10-jarendoel
Voorlopig maar even geen cirkels, maar gewoon korte stukjes en veel afwisseling. Dan houdt hij een stuk beter zijn aandacht erbij
crosmuller schreef:[***] schreef:Dank jeLigt in lijn wat ik zelf dacht
Altijd fijn
Komen we weer terug op het feit dat hij cirkels gewoon saai vind, ookal vraag ik maar 1 cirkel, dat is al saai genoeg om andere dingen te gaan zoeken ...En toch wil ik ooit iets van cirkelwerk kunnen doen .. dat is mijn 10-jarendoel
Voorlopig maar even geen cirkels, maar gewoon korte stukjes en veel afwisseling. Dan houdt hij een stuk beter zijn aandacht erbij
cirkels zijn natuurlijk ook supersaai als je er goed over nadenkt
Visitor schreef:Ok, ik kon het niet laten het even op te zoeken, want ik wil er volgende maand (jaja, een plan) ook mee aan de slag. Denkwerk, p. 322 e.v. gaat over stimulus controle. Ik citeer even een klein stukje van p. 323 (dat mag denk ik wel?) Het gaat ervan uit dat er wel al een cue is, maar dat het gedrag ook ongevraagd wordt uitgevoerd, soms. "Je cuet, bridget en beloont een paar keer en dan doe je gewoon niks. Je paard gaat ongetwijfeld door met z'n poging om je aan het bridgen te krijgen. Negeer het gewoon! Laat het een paar keer gebeuren en dan, net voor je paard het weer zou doen, geef je zelf de cue. Bridge en beloon. Wissel een keer of vier-vijf wel cueën en niet cueën af, en ga iets anders doen. Dergelijke korte trainingssessies herhaal je een paar keer die dag of de volgende dagen."
Verder is met deze basis in het achterhoofd, dit ook interessant: http://www.equineclickertraining.com/ar ... r_new.html en de basics: http://www.equineclickertraining.com/cl ... h_new.html
Visitor schreef:Edit: ik vraag me eigenlijk af of jullie het aanraken van de pion of op het blok wel een cue hebben, buiten de 'omgevingscue' dat het blok/de pion er is, dus iets van een woord erbij ofzo? Dat zou dan de eerste stap zijn. (Ik heb dat bij voetballen en targetten ook, maar toch ziet ze de voetbal en target al als cue, dus bij mij is er ook werk aan de winkel. Volgende maand duswant deze maand staan er andere dingen op de planning.)
[***] schreef:Visitor schreef:Ok, ik kon het niet laten het even op te zoeken, want ik wil er volgende maand (jaja, een plan) ook mee aan de slag. Denkwerk, p. 322 e.v. gaat over stimulus controle. Ik citeer even een klein stukje van p. 323 (dat mag denk ik wel?) Het gaat ervan uit dat er wel al een cue is, maar dat het gedrag ook ongevraagd wordt uitgevoerd, soms. "Je cuet, bridget en beloont een paar keer en dan doe je gewoon niks. Je paard gaat ongetwijfeld door met z'n poging om je aan het bridgen te krijgen. Negeer het gewoon! Laat het een paar keer gebeuren en dan, net voor je paard het weer zou doen, geef je zelf de cue. Bridge en beloon. Wissel een keer of vier-vijf wel cueën en niet cueën af, en ga iets anders doen. Dergelijke korte trainingssessies herhaal je een paar keer die dag of de volgende dagen."
Verder is met deze basis in het achterhoofd, dit ook interessant: http://www.equineclickertraining.com/ar ... r_new.html en de basics: http://www.equineclickertraining.com/cl ... h_new.html
Dank je!
Ga de websites ook zeker doorlezen..
Het stomste vind ik nog dat ik dan zoiets lees en dat ik denk "dit is niet nieuw, dit heb ik al eens gelezen/gezien, dit weet ik al" .. En toch lijk ik het ter plaatse allemaal niet te weten, of ik doe er in ieder geval niks mee![]()
crosmuller schreef:Nu zit ik al in een dilemma, mijn clickerfocus voor de ze maand was: voorwaarts voorwaarts voorwaarts en criteria verhogen. Maar stimulus controle is ook een goeie......... voor oktober dan maar?