Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:32

Dat bedoel ik inderdaad net, dat freeshapen ... Is echt wel ongevraagd gedrag & zelf-initiatief belonen :+ Zit me af te vragen of dat bij elk paard wel zo handig is om te gebruiken .. Kan me voorstellen bij wat bangere paarden en paarden die je uit hun schulp moet krijgen wel, maar loop je dan ook niet het risico dat je zodra ze uit hun schulp zijn je daardoor juist problemen gaat krijgen? Denk dat ik daar nu een beetje mee zit .. Heb [***] altijd beloond als hij wat probeerde (wat in lijn lag wat ik wilde, zoals op het blok gaan staan), juist omdat hij vroeger nooit wat probeerde .. Maar gevolg is wel dat ik nu met dingen zit die wel op cue staan, maar die hij ook net zo hard probeert zonder cue .. En dat was misschien dan toch niet zo handig, had misschien beter geprobeerd om hem op een andere manier uit zijn schulp te krijgen (iets waar ik de laatste tijd mee bezig geweest ben en wat zeker net zo goed heeft gewerkt, zo niet beter) en dan het belonen te houden voor als hij snel of extra reageerde op een cue ..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:37

Tja, ik weet het niet. Ik heb sommige dingen wel (deels) gefreeshapet en ondervind daar niet echt problemen mee. De bedoeling is natuurlijk ook dat je, nadat het gedrag geshapet is (free of niet ;-)), je het op cue gaat zetten. Dat wil dus ook zeggen dat het alleen wordt uitgevoerd als jij het vraagt. (Daar gaat het bij mij ook nog wel eens mis hoor, maar gelukkig maar zelden.) Ik heb nu even weinig tijd, dus kan het niet voor je terugzoeken, maar we hebben het in dit topic ook wel over stimulus controle gehad en toen kwamen er ook links voorbij naar sites over hoe je dat aan kan pakken enzo, misschien heb je daar nog wat aan. In Denkwerk van Inge Teblick staat daar dacht ik ook veel over.

Edit: het is natuurlijk ook een balans vinden. Je zegt dat hij vroeger nooit iets probeerde (die van mij ook niet echt, vandaar mijn 101 things idee), en dat heb je dus beloond en nu is het een beetje doorgeslagen de andere kant op. Maar eigenlijk is dat dus wel iets positiefs, want je hebt precies gekregen wat je wilde! Hij probeert nu van alles en toont initiatief. Dat is toch ook wel weer fijn. Nu wat consequenter worden in waar je exact voor beloont (dus alleen na cue), en dan kan je dit vast ook weer zó oplossen (zodat je ergens in het midden uitkomt)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:44

In theorie weet ik het wel, maar in de praktijk blijkt [***] het niet zo te beseffen ;) En dat zorgt wel voor "probleempjes". Gewoon simpel, ik vraag op plaats x een cirkel en een stukje verder staat het blok (of ligt het zeil, of whatever) en dan denkt hij "laat ik daar eens naartoe gaan, misschien levert dat wat op". Ik heb dit nooit zo gemerkt omdat ik steeds de dingen waar ik mee wilde werken in de piste legde, maar nu alles gewoon in de weide ligt valt het wel op .. En het zorgt voor verstoringen die niet zo fijn zijn natuurlijk.. ([***] is dan ook nog eens het type dat gewoon gaat als hij wil gaan :Y) Gaat de laatste tijd wel beter omdat ik veel gewerkt heb met wijken voor druk, gelukkig maar, want anders lag ik in de weide denk ik :P ).

Misschien dat het ook wel weer voorbij gaat hoor, misschien is het maar een fase. Maar het maakte mij toch wel bewuster van de dingen die ik tot nu toe met hem gedaan had, en misschien is het stimuleren van vanalles te proberen toch niet altijd zo handig.. Misschien is het handiger als je alles toch wat meer aflijnt en echt stap voor stap gaat werken .. Ik ga nu weer aan de slag volgens AK, weer even terug naar de basis en daarmee bezig, en eens kijken wat dat brengt naar de toekomst toe. De objecten blijven nog in de weide staan, maar ga er voorlopig even weinig mee doen :Y)

Edit; wat in je edit staat dus :Y) Misschien gaat het inderdaad wel "vanzelf" beter als ik daar nu op ga letten :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:46

Ja ik kan me er ook gedeeltelijk in vinden, want stimulus controle is belangrijk. Maar daarbij wel als kanttekening dat een dier een cue ook moet leren. En dat je vaak ook eerst het gedrag gaat belonen en het dan op cue zet. Anders wordt het wel erg lastig trainen voor sommige oefeningen. Maar stimulus controle is dan gewoon de volgende stap. Uitzondering zijn de oefeningen waarbij de cue voortvloeit uit het uitlokken van het gedrag (denk daarbij aan de handtarget).

En verder, kijk naar je dier, als je dier het moeilijk vindt om initiatief te tonen zou ik dat juist aanmoedigen.

Dat professionele diertrainers geen initiatief belonen is onzin, ik ken door mijn opleiding een aantal professionele diertrainers en die gebruiken ook freeshaping. Het op cue zetten komt daarna. Ik denk dat professionele trainers gewoon wat handiger zijn met dat stukje stimulus controle dan de meesten van ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:48

Ohja, stimulus controle, was ik nog vergeten .. AK heeft daar een DVD over, deze wil ik nog eens goed gaan bekijken :j (ben nu met DVD 3 bezig, eventjes de volgorde weer aanhouden :Y) :)) ).

Die trainers die jij kent CM, zijn dat trainers van hier of vanuit Amerika en dergelijke bv.?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-13 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:48

crosmuller schreef:
Dat professionele diertrainers geen initiatief belonen is onzin, ik ken door mijn opleiding een aantal professionele diertrainers en die gebruiken ook freeshaping. Het op cue zetten komt daarna. Ik denk dat professionele trainers gewoon wat handiger zijn met dat stukje stimulus controle dan de meesten van ons.

:j Dat denk ik ook...

Edit: dat '101 things' bijvoorbeeld komt van de site van Karen Pryor, toch één van de grondleggers van clickertraining en daar ook professioneel mee bezig, en zij komt uit de USA. Shawna Karrash, ook uit de VS, bijvoorbeeld werkt ook met free shaping en ik denk dat je haar toch ook zeker een professionele trainer kan noemen. Zij komen ook beiden uit de zeezoogdierenwereld, als ik me niet vergis. (Even in reactie op de laatste vraag van Sabine aan cm.)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:02

[***] schreef:
Ohja, stimulus controle, was ik nog vergeten ..

is dat niet gewoon je probleem ;). Maar even serieus, stimulus controle is ook een onderdeel van clicker trainen, dus ja daar zal je aandacht aan moeten besteden. Is alleen niet altijd makkelijk.

[***] schreef:
Die trainers die jij kent CM, zijn dat trainers van hier of vanuit Amerika en dergelijke bv.?

Nederlandse trainers die in dierentuinen werken of gewerkt hebben, en honden trainers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:06

crosmuller schreef:
[***] schreef:
Ohja, stimulus controle, was ik nog vergeten ..

is dat niet gewoon je probleem ;)

Waarschijnlijk :+

Maar we gaan het merken, zal het binnenkort weten te vertellen ;)
Zal wel eventjes niks worden, momenteel ziek (straks naar de dokter) dus weet niet of deze week nog wat gaat brengen, en dan ben ik eventjes op vakantie dus ook niks .. Daarna wel een week vrij dus dan kan ik wel wat 8-)

Ik ga trouwens wel tegen een probleempje aanlopen met de foundation lessons ... Hoofd laag ... zal geen probleem opleveren, maar toch niet zoals ik het wil :+ Iemand tips? Is wel meteen een super oefening :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:08

[***] schreef:
Maar we gaan het merken, zal het binnenkort weten te vertellen ;)
Zal wel eventjes niks worden, momenteel ziek (straks naar de dokter) dus weet niet of deze week nog wat gaat brengen, en dan ben ik eventjes op vakantie dus ook niks .. Daarna wel een week vrij dus dan kan ik wel wat 8-)

Ik ga trouwens wel tegen een probleempje aanlopen met de foundation lessons ... Hoofd laag ... zal geen probleem opleveren, maar toch niet zoals ik het wil :+ Iemand tips? Is wel meteen een super oefening :Y)

Nou binnenkort... trek er maar wat tijd voor uit want zo makkelijk is het niet. wat is precies het probleem met hoofd laag ?

beterschap !

edit: ik bedenk net, wat nog een rol kan spelen is dat op het blok staan zelfbelonend is voor veel paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:12

Bwa, [***] laat wel snel merken of iets naar de toekomst toe kans op slagen heeft of niet hoor ... En we zijn niet nieuw qua clickeren natuurlijk ;)

Probleem met hoofd laag .. we werken op gras .. heeft dat meer uitleg nodig? :+

Dat laatste kan zeker waar zijn :j Hij vindt het in ieder geval een geweldig iets, hij wil ook het liefst overal op staan, niet alleen op het blok .. Maar moet je het dan misschien op een andere manier aanpakken?

Edit; bedoel trouwens ook niet dat binnenkort alle problemen opgelost zijn en dat alles perfect op commando staat etc. Maar bedoel gewoon dat ik binnenkort wel zal weten of het gaat werken of niet ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:20

[***] schreef:
Bwa, Cobe laat wel snel merken of iets naar de toekomst toe kans op slagen heeft of niet hoor ... En we zijn niet nieuw qua clickeren natuurlijk ;)

Probleem met hoofd laag .. we werken op gras .. heeft dat meer uitleg nodig? :+

Dat laatste kan zeker waar zijn :j Hij vindt het in ieder geval een geweldig iets, hij wil ook het liefst overal op staan, niet alleen op het blok .. Maar moet je het dan misschien op een andere manier aanpakken?

Begin dan met hoofd laag op een andere plek, op het erf ofzo. Zet hem op voor succes.

Stimulus controle is iets wat je bij elk dier voor elkaar kan krijgen, dus het hangt niet van Cobe af maar van de trainer. Dat ben jij ;).

Dat gezegd hebbende is het niet zo makkelijk en heb ik ook een paard die niet langs een pion kan lopen zonder te targetten. Ik vind het dus lastig om je advies te geven. Nu is mijn target "probleem" al eens aan de orde gekomen dus als ik later meer tijd heb zoek ik nog eens terug wat voor tips ik toen kreeg. Waar ik blijkbaar niet genoeg mee gedaan heb :). En wellicht dat de mensen met meer ervaring nog tips hebben. het eerste wat ik zelf kan bedenken is extra belonen voor het alternatieve gedrag (bv jou volgen langs het blok).

edit: wat HL doet met de mat, verschillende oefeningen ermee doen, is ook een goeie denk ik. Bv erop staan, targetten met de neus, eromheen lopen etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:25

Dat laatste is iets waar ik sowieso al mee ging werken :j Veel vragen & belonen, maar niks met een object. En verder even terug naar de basis, even kijken of daar nog probleempjes opduiken, heb ik die meteen ook mee ;)

Voel er momenteel niet zo veel voor om op andere plaatsen te werken .. Al kan ik natuurlijk wel in de stal of op de uitloop beginnen, dat gaat wel weer :j (maar erf en piste enzo zie ik niet zo zitten).

En uiteraard ligt er niks aan het paard en alles aan de trainer :j Maar het zal toch niet bij elk paard op dezelfde manier en dezelfde snelheid gaan ;)

Edit; dat van HL had ik inderdaad ook al gezegd dat dat heel interessant was en dat ik daar ook mee wil werken :j (of ja, probeer ik nu al, alleen met niet zo echt veel succes, maar moet me er ook even echt op richten, en dan komt die balans misschien 'vanzelf' wel weer zoals eerder gezegd ;) ).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:31

[***] schreef:
Voel er momenteel niet zo veel voor om op andere plaatsen te werken .. Al kan ik natuurlijk wel in de stal of op de uitloop beginnen, dat gaat wel weer :j (maar erf en piste enzo zie ik niet zo zitten).

Het maakt natuurlijk niets uit waar precies, maar ik zou niet beginnen op gras.

[***] schreef:
En uiteraard ligt er niks aan het paard en alles aan de trainer :j Maar het zal toch niet bij elk paard op dezelfde manier en dezelfde snelheid gaan ;)

Nee zeker niet :)

[***] schreef:
Edit; dat van HL had ik inderdaad ook al gezegd dat dat heel interessant was en dat ik daar ook mee wil werken :j (of ja, probeer ik nu al, alleen met niet zo echt veel succes, maar moet me er ook even echt op richten, en dan komt die balans misschien 'vanzelf' wel weer zoals eerder gezegd ;) ).

Sorry er is zoveel geschreven, dat heb ik even gemist. Als je niet wilt dat hij erop gaat staan beloon je de alternatieve gedragingen even extra om de balans te herstellen.

Op zich is het ook wel een leuk en interessant oefenprobleem net als myrtle met de pion. Het is namelijk eigenlijk geen echt probleem, want het is niet gevaarlijk zoals ongevraagd steigeren. Een mooie gelegenheid voor ons om aan stimulus controle te werken ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:34

Inderdaad :) Het is geen probleem als in "ik heb een probleem!" maar het is wel onhandig met momenten en een teken dat er ergens iets niet goed zit, dus wel iets om aan te werken :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:43

[***] schreef:
Inderdaad :) Het is geen probleem als in "ik heb een probleem!" maar het is wel onhandig met momenten en een teken dat er ergens iets niet goed zit, dus wel iets om aan te werken :)

'Iets niet goed' is misschien al te negatief gesteld, stimulus controle is de volgende stap ;). Ik heb de tips voor mijn pionprobleem even opgezocht:

Amable schreef:
Oef, ik ben altijd slecht in de wetenschappelijke termen en jullie typen zulke lappen tekst dat ik momenteel vooral scan :o Maar ik neem aan dat je vraagt naar het negeren van de pion zonder commando? Mijn eerste gedachte is dat ze dus tijdens het volgen te weinig aandacht voor je heeft, te weinig mogelijkheid ziet voor beloning en dus op zoek gaat naar wel een beloning. En dan is niet geschoten natuurlijk altijd mis. Wellicht vind ze ook te weinig uitdaging in het volgen, vindt ze het saai of ziet niet helemaal wat je van haar wilt. Ga dat dus spannender maken, stukjes draven, ineens afwenden, stil staan, achterwaarts enz. en natuurlijk veel belonen.

HippoLogic schreef:
CM, je zou bij de pion ook een aantal andere oefeningen kunnen vragen. Dan gaat pion niet automatisch oefening A (targetten) betekenen, maar er kan ook oefening B, C, D, X gevraagd worden. Misschien dat hij dan gaat wachten op een (welk) commando er komen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:46

Dank je :j Ligt in lijn wat ik zelf dacht :j Altijd fijn :Y)
Komen we weer terug op het feit dat hij cirkels gewoon saai vind, ookal vraag ik maar 1 cirkel, dat is al saai genoeg om andere dingen te gaan zoeken ... :+ En toch wil ik ooit iets van cirkelwerk kunnen doen .. dat is mijn 10-jarendoel :') Voorlopig maar even geen cirkels, maar gewoon korte stukjes en veel afwisseling. Dan houdt hij een stuk beter zijn aandacht erbij :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:47

[***] schreef:
Komen we weer terug op het feit dat hij cirkels gewoon saai vind, ookal vraag ik maar 1 cirkel, dat is al saai genoeg om andere dingen te gaan zoeken ... :+ En toch wil ik ooit iets van cirkelwerk kunnen doen .. dat is mijn 10-jarendoel :') Voorlopig maar even geen cirkels, maar gewoon korte stukjes en veel afwisseling. Dan houdt hij een stuk beter zijn aandacht erbij :j

cirkels zijn natuurlijk ook supersaai als je er goed over nadenkt :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:49

Ok, ik kon het niet laten het even op te zoeken, want ik wil er volgende maand (jaja, een plan :D) ook mee aan de slag. Denkwerk, p. 322 e.v. gaat over stimulus controle. Ik citeer even een klein stukje van p. 323 (dat mag denk ik wel?) Het gaat ervan uit dat er wel al een cue is, maar dat het gedrag ook ongevraagd wordt uitgevoerd, soms. "Je cuet, bridget en beloont een paar keer en dan doe je gewoon niks. Je paard gaat ongetwijfeld door met z'n poging om je aan het bridgen te krijgen. Negeer het gewoon! Laat het een paar keer gebeuren en dan, net voor je paard het weer zou doen, geef je zelf de cue. Bridge en beloon. Wissel een keer of vier-vijf wel cueën en niet cueën af, en ga iets anders doen. Dergelijke korte trainingssessies herhaal je een paar keer die dag of de volgende dagen."
Verder is met deze basis in het achterhoofd, dit ook interessant: http://www.equineclickertraining.com/ar ... r_new.html en de basics: http://www.equineclickertraining.com/cl ... h_new.html

Edit: ik vraag me eigenlijk af of jullie het aanraken van de pion of op het blok wel een cue hebben, buiten de 'omgevingscue' dat het blok/de pion er is, dus iets van een woord erbij ofzo? Dat zou dan de eerste stap zijn. (Ik heb dat bij voetballen en targetten ook, maar toch ziet ze de voetbal en target al als cue, dus bij mij is er ook werk aan de winkel. Volgende maand dus ;) want deze maand staan er andere dingen op de planning.)
Laatst bijgewerkt door Visitor op 19-08-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:50

crosmuller schreef:
[***] schreef:

cirkels zijn natuurlijk ook supersaai als je er goed over nadenkt :D

Ik weet het wel ^)
Ik ga op zoek naar andere dingen :j Andere manieren, korte stukjes, veel afwisseling, ... En stimulus controle 8-) Komt wel goed :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:52

Visitor schreef:
Ok, ik kon het niet laten het even op te zoeken, want ik wil er volgende maand (jaja, een plan :D) ook mee aan de slag. Denkwerk, p. 322 e.v. gaat over stimulus controle. Ik citeer even een klein stukje van p. 323 (dat mag denk ik wel?) Het gaat ervan uit dat er wel al een cue is, maar dat het gedrag ook ongevraagd wordt uitgevoerd, soms. "Je cuet, bridget en beloont een paar keer en dan doe je gewoon niks. Je paard gaat ongetwijfeld door met z'n poging om je aan het bridgen te krijgen. Negeer het gewoon! Laat het een paar keer gebeuren en dan, net voor je paard het weer zou doen, geef je zelf de cue. Bridge en beloon. Wissel een keer of vier-vijf wel cueën en niet cueën af, en ga iets anders doen. Dergelijke korte trainingssessies herhaal je een paar keer die dag of de volgende dagen."
Verder is met deze basis in het achterhoofd, dit ook interessant: http://www.equineclickertraining.com/ar ... r_new.html en de basics: http://www.equineclickertraining.com/cl ... h_new.html

Dank je!
Ga de websites ook zeker doorlezen..

Het stomste vind ik nog dat ik dan zoiets lees en dat ik denk "dit is niet nieuw, dit heb ik al eens gelezen/gezien, dit weet ik al" .. En toch lijk ik het ter plaatse allemaal niet te weten, of ik doe er in ieder geval niks mee :7 }:0

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:54

Ooo, dat is zo herkenbaar! In theorie weet ik het allemaal, maar het toepassen is een ander verhaal, hoor! Hopelijk gaat het maken van plannen me hierbij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:58

Fijn dat het wel herkenbaar is ... Ik ga hier ook bewuster plannen, aan de hand van de DVD's van AK .. Eerst zien dat de basis echt in orde is, alles stap voor stap, niet teveel willen (als ik hem wil laten bewegen doe ik tussendoor wel lange lijnen ;) ) en dan zien we wel wat er komt :)

Visitor schreef:
Edit: ik vraag me eigenlijk af of jullie het aanraken van de pion of op het blok wel een cue hebben, buiten de 'omgevingscue' dat het blok/de pion er is, dus iets van een woord erbij ofzo? Dat zou dan de eerste stap zijn. (Ik heb dat bij voetballen en targetten ook, maar toch ziet ze de voetbal en target al als cue, dus bij mij is er ook werk aan de winkel. Volgende maand dus ;) want deze maand staan er andere dingen op de planning.)

Ik heb dat :j In theorie dus .. :+ In de praktijk blijkt de aanwezigheid van blok of pion al genoeg, ookal krijgt hij er op zo'n momenten niks voor..

Maar ik ga het wel uitbreiden/beter aanpakken. Besloten om ook steeds met de zweep of stick te werken (ben er nog niet uit wat het makkelijkste is) en besloten om ook te werken aan het onder controle krijgen van zijn voorbenen (jambette, de voorbenen worden niet opgetild zonder vraag van mij, dat is mijn doel :Y) ) en daar dan gebruik van te maken als commando (bv. enkel op het blok als ik zijn voorbeen aanraak en commando geef).

Ben nog wel even zoet :j :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:58

[***] schreef:
Visitor schreef:

Dank je!
Ga de websites ook zeker doorlezen..

Het stomste vind ik nog dat ik dan zoiets lees en dat ik denk "dit is niet nieuw, dit heb ik al eens gelezen/gezien, dit weet ik al" .. En toch lijk ik het ter plaatse allemaal niet te weten, of ik doe er in ieder geval niks mee :7 }:0

Goede site!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:04

Zeker herkenbaar!

Goed dat stukje uit denkwerk visitor, dat voegt nog wel wat toe. Onze pioncue is "zoek", vind ik dan he, Myrtle vind van niet. De voetbal als cue zou ik persoonlijk laten zoals het is, omdat je met een voetbal zelden iets anders doet dan voetballen en je kan hem makkelijk wegleggen.

Nu zit ik al in een dilemma, mijn clickerfocus voor de ze maand was: voorwaarts voorwaarts voorwaarts en criteria verhogen. Maar stimulus controle is ook een goeie......... voor oktober dan maar?

Clickerfocus is iets wat ik verzonnen heb voor de planning, je hebt doelen dat zijn bepaalde oefeningen. Focus is een aandachtspunt wat je meeneemt bij alle oefeningen die je doet. Meestal een verbeterpunt voor de trainer. Aan alles tegelijk denken lukt meestal niet dus vandaar dat ik ze dan wil afwisselen. Tot ze op een dag allemaal blijven hangen:

Ik heb al een lijstje met clickerfocussen:

- stimulus controle
- voorwaarts, actie
- criteria omhoog als een oefening 3 keer lukt (met dank aan Conrad tijdens de live stream)
- eigen lichaamstaal: geef ik niet stiekem een andere cue dan ik denk
- eigen lichaamstaal met werken aan de hand, zelf lange passen nemen, bij het rijden ook kijken waar je heen wilt niet naar de oren van je paard

Nou ja als iemand nog meer weet, kom maar op :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:08

crosmuller schreef:
Nu zit ik al in een dilemma, mijn clickerfocus voor de ze maand was: voorwaarts voorwaarts voorwaarts en criteria verhogen. Maar stimulus controle is ook een goeie......... voor oktober dan maar?

Ja, bij mij wordt dat oktober omdat ik voor deze maand geen oefeningen op de planning heb waarbij dat 'probleem' speelt. En met die voetbal heb je inderdaad wel gelijk, dat kan ik ook zo laten. (Dat is hier trouwens tijden geleden in dit topic ook al aan de orde geweest en toen zei jij exact hetzelfde en toen zei ik ook, o ja, dat kan ik wel zo laten. Dat vergeet ik dan gewoon weer... -O- Maar dat gaat nu niet meer gebeuren want ik heb in mijn excelbestandje bij oktober al stimuluscontrole staan en daar zet ik nu bij dat ik er bij de voetbal even over na moet denken. :D)

Edit: voor op het lijstje van de focus zou bij mij variabel belonen mogen want ik vergeet vaak dat dat ook een optie is bij dingen die ze al goed kan. Zet ik er voor volgende maand bij mezelf vast op ;)