HippoLogic schreef:Ik heb echter ook gemerkt dat als ik ook echt terug naar het fundament ga, en ik het probleem bij de wortel aanpak, het is alsof ik op een springplank sta en vervolgens verder weg gelanceerd wordt dan ooit. Dus het "terug" gaan is puur psychies, meer als "Hé, ik heb de springplank genegeerd" ik doe nu 3 stappen terug zodat ik straks 5 vooruit vlieg.
Dat merk ik gelukkig ook wel. De vorige keer dat ik een horse agility boog had opgezet, had ik als 'stap terug' er een targetpaaltje in gezet zodat hij er niet doorheen hoefde maar hem alleen maar aan hoefde te raken. Dat deed hij, maar ik zag meteen dat hij het nog te griezelig vond om iets aan te raken wat zo dicht bij dat enge ding stond. Dus heb ik vandaag 2 targetpaaltjes naast de boog gezet (dus bewust ook niet ervoor) en toen stond hij ineens uit zichzelf de boog te besnuffelen.
Dus hoe verder je teruggaat, hoe meer verrassingen je opdiept. 
xyzutu2 schreef:De bak leuker maken: zet zijn SEEKING SYSTEM in werking. Verstop lekkers (plukjes gras of paardenbloem) in alle hoeken, geef hem speeltjes om te onderzoeken, laat hem met een maatje spelen in de bak, geef je paard een massage in de bak. Kortom zoek dingen waarbij hij niets moet en alles mag/dingen waar hij echt plezier in heeft.
Toevallig had ik gisteren ineens het idee om overal stukjes appel te verstoppen die hij zonder mij mocht opspeuren. Dat vond hij erg interessant.
Dat ga ik dus vaker doen. Vandaag demonteerde ik na de training onze agility boog en liep dus met een lang stuk buis door de bak. Dat vond hij erg leuk en spannend, en liep er de hele bak achteraan terwijl hij zich afvroeg of hij hem nou aan durfde te raken of niet. Maar dat was voor mijn gevoel net iets teveel op het randje van bijna te spannend.
Ik kan hem echter wel zijn dagelijkse voer en plukken hooi in de bak voeren, nu doen we dat op de stoep ervoor.
Citaat:
Je kunt zelf in voor in het begin trainen vanuit de bak: dus jij eruit hij erin zodat hij gemakkelijk kan weglopen. Je bent nog in de verliefdheids/kennismakingsfase met je paard, zorg dat hij dat ook zo ervaart: Oh daar is ze... wat zouden we doen. Ik vind alles leuk als we naar de bak gaan.

Het grappige is dat hij dat dus al heeft. Als hij me ziet, komt hij zelf vanuit de wei aanlopen en loopt zelf de bak in (ideaal met dit modderige weer
). Ook trainen we met de bak open en vindt hij het erg flauw als ik de bak uit loop, bijvoorbeeld om zijn voer klaar te maken of nieuwe beloningen in te slaan. Dat vind ik wel apart, dat hij aan de ene kant het liefst in de bak is, maar dat hij er niet of alleen bozig in wil bewegen en buiten wel.
En laat ik nou juist een bak-mens zijn...