Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:12

Fabster schreef:
Ik hoor wel vaker dat paarden onder de parellitraining zuur kijken. Ik weet er zelf weinig van, maar ook bij het grondwerk in de roundpen mét clicker kijken die van mij wel eens zuur.

Ja het is de druk waar hij een bloedhekel aan heeft, maar ik weet niet goed hoe ik hem anders iets kan leren. Het gaat toch altijd met een beetje druk geven?
Ik maak heel kleine signalen want hij is erg gevoelig, dan gaat het wel maar het blijft spanningen geven.
Ik merk wel dat het na een tijd over gaat en dan is hij heel ontspannen maar het is elke dag weer van 0 beginnen.
alles met druk = zuur of bijtreactie. begint van halster omdoen, borstelen, zadelen, alles gewoon wat in zijn buurt komt.

VogeltjeM

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:19

Ik heb het idee dat juist de combinatie van escalerende druk (P+) en R+ poisoned cues oplevert, a.k.a. dat "zure" gedrag :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:25

VogeltjeM schreef:
Ik heb het idee dat juist de combinatie van escalerende druk (P+) en R+ poisoned cues oplevert, a.k.a. dat "zure" gedrag :)

die afkortingen ben ik nog tegen gekomen maar ken ze niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:35

@VogeltjeM: interesting....!
Gewoon een gedachtesprong van mij: is het niet zo dat, als je een paard dat nogal gehaast en fel is als hij beweegt en je gaat nu per pas clicken voor een kalmte en ontspanning, het misschien zelfs in het begin wel je bedoeling is dat hij even wat luier en slomer wordt en de intrinsieke motivatie om te bewegen even verliest, om die daarna weer op te bouwen?

Nog een gedachtesprong: 8-) als een paard erg fel, zuur en gehaast stapt & draaft, dan is zijn intrinsieke motivatie op dat moment misschien wel helemaal niet positief. Dus in plaats van 'lalala, ik vind draven zo leuk en gezellig en ontspannen' eerder bijvoorbeeld 'Zo irritant dat ik niet precies weet wat ik moet doen en dus haast ik me maar want dan doe ik tenminste iets en dan krijg ik straks misschien eindelijk dat voer waar ik recht op heb'.
Ik weet niet precies wat er in [***] omgaat als hij draaft, maar hij doet zijn oren plat in zijn nek en draaft erg haaierig en opdrijvend. Hij draaft dus wel uit zichzelf met me mee (aan de andere kant van het hek). Ik weet niet wat zijn intrinsieke motivatie is aangezien hij zo zuur kijkt, maar ik gok dat die niet heel erg positief is.
Nu bouw ik het dus maar per pasje op (in stap 8-) ) om hem gezellig te krijgen & te houden en vervang zijn bewegingsmotivatie dus even compleet voor de geclickt-word-motivatie, maar ik ben wel benieuwd hoe je het anders aan zou kunnen pakken?

@ Fabster: clickertraining kan juist ook gebruikt worden als een manier om een paard compleet zonder druk dingen te leren. Bij wijken voor druk (zijwaarts) wordt vaak gedacht dat dat alleen met druk kan, maar [***] heb ik het net geleerd door naast hem te staan en mijn benen te kruisen. Na een paar keer begon hij mee te denken en uiteindelijk deed hij het ook.
Toen vroeg ik hem om nog een keer zijn benen te kruisen waardoor hij wel een extra pas opzij moest zetten om dat te kunnen doen. Nu loop hij zonder problemen en zonder druk tien meter schouder buitenwaarts langs de bakrand.
Het kan dus zeker zonder druk en het zal ook een hoop irritatie bij je paard schelen als je iets echt drukvrij aanleert, maar je zult wel je complete manier van denken moeten veranderen om niet steeds toch weer even naar druk te grijpen als het moeilijk wordt. En dat is lastig als je tegelijkertijd ook werkt met een systeem dat druk juist als belangrijkste motivator heeft.
Als je zo'n systeem gebaseerd op druk gebruikt, maakt het in feite voor het paard ook niet uit hoe klein en subtiel je hulpen zijn; hij weet dat die hulp als hij niet snel/goed genoeg reageert verzwaard zal worden. Je hulp is dus, hoe klein ook, altijd een dreigement.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:42

xyzutu2 schreef:
@ Fabster: clickertraining kan juist ook gebruikt worden als een manier om een paard compleet zonder druk dingen te leren. Bij wijken voor druk (zijwaarts) wordt vaak gedacht dat dat alleen met druk kan, maar Rio heb ik het net geleerd door naast hem te staan en mijn benen te kruisen. Na een paar keer begon hij mee te denken en uiteindelijk deed hij het ook.
Toen vroeg ik hem om nog een keer zijn benen te kruisen waardoor hij wel een extra pas opzij moest zetten om dat te kunnen doen. Nu loop hij zonder problemen en zonder druk tien meter schouder buitenwaarts langs de bakrand.
Het kan dus zeker zonder druk en het zal ook een hoop irritatie bij je paard schelen als je iets echt drukvrij aanleert, maar je zult wel je complete manier van denken moeten veranderen om niet steeds toch weer even naar druk te grijpen als het moeilijk wordt. En dat is lastig als je tegelijkertijd ook werkt met een systeem dat druk juist als belangrijkste motivator heeft.
Als je zo'n systeem gebaseerd op druk gebruikt, maakt het in feite voor het paard ook niet uit hoe klein en subtiel je hulpen zijn; hij weet dat die hulp als hij niet snel/goed genoeg reageert verzwaard zal worden. Je hulp is dus, hoe klein ook, altijd een dreigement.

Is deze niet voor Mindfull bedoeld? Ik kan hem even niet thuisbrengen nav een bericht van mij.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:42

Xyzutu2: ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten :) ik vraag me alleen wel af of je dan later op de een of andere manier de intrinsieke motivatie voor bewegen weer op zou moeten bouwen. Ik heb zelf trekpaarden die nogal flegmatiek zijn van zichzelf, ik ben daarom bang dat ik het kleine beetje "drive" dat ze nog van zichzelf hebben eruit click :P

Mindful: je zou wat kunnen lezen over het leerkwadrant, hier in het topic of gewoon even googelen :) heel erg interessant, zeker als je ook aan Parelli doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:56

@Fabster: inderdaad, sorry. Door alle quotes in alle posts raakte ik een beetje de weg kwijt. ;)

@VogeltjeM: ik hou daar wel ernstig rekening mee dat [***] juist door hem zowat per pas te belonen ook steeds minder actief zal worden, en dat we dat dus 'met de hand' weer op zullen moeten bouwen.
Bij flegmatieve paarden zou ik dat denk ik ook niet doen.
Heb jij ook last van boze blikken bij die van jou in stap/draf? Want met eerder trage paarden lijkt me dat ook lastig weg te trainen. Misschien dat ik dan eerder targets zou gebruiken om wat beweging uit te lokken. Met [***] heb ik dat ook geprobeerd, maar dat leverde tot nu toe vooral boos jachtgedrag op. Maar misschien dat dat nog verandert en dat het straks wel helpt?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:19

Je weet wel zeker dat er niks medisch met Rio aan de hand is?

Heb het met mijn Belg ook gehad (die vond loswerken in de ring eigenlijk niks). In stap stonden zijn oren nog wel gezellig. In draf gingen ze plat in zijn nek. Een jaar later brak hij zijn verkalkte hoefkraakbeen. Toen werden zijn oren ook een stuk vriendelijker. Doordat het kraakbeen verkalkt (verbeend en dus niet meer dlexibel, zoals het hoort te zijn bij kraakbeen) was, deed dat waarschijnlijk zeer met draven. Toen het brak heeft hij wel 2 weken kreupel gelopen (logisch, want zo n breuk brengt natuurlijk een lichamelijke reactie met zich mee), maar daarna was het wel weer flexibel en kon hij weer gewoon draven.

Hij heeft er nooit kreupel op gelopen of op een andere manier iets laten merken, dus ik dacht gewoon dat hij het niet leuk vond. Ging ook clicken op de stand van zijn oren. Maar bleek achteraf dus een mankement te zijn, wat je niet zomaar even kan wegclicken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:42

@xyzutu2 ik snap je redenering, vind deze manier helemaal niet makkelijk...hoe doe je dat op je paard dan? Ik begrijp ook dat hij hierdoor lastiger is, bij ons speelt dominantie ook heel erg mee.
Mocht ik dagelijks geen druk gebruiken dan komt mijn leven echt wel in gevaar.

@VogeltjeM het leerquadrant pas ik blijkbaar onbewust al toe. Heb de uitleg van bij Inge Teblick.

Soms weet ik het echt niet meer wat goed en niet goed is :7 vroeger ging het allemaal veel simpeler...hoe meer ik op zoek hoe ingewikkelder alles wordt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:54

Dat is een bekend gevoel.. ;(

Ik kan niet over je paard oordelen natuurlijk, maar "dominantie" is een vaak gebruikte term voor naar mijn mening een heel scala aan mogelijke gedragingen met een heel scala aan mogelijke oorzaken/bekrachtigers.. Als je denkt in termen van het leerkwadrant, wat zijn dan de bekrachtigers voor zijn gedrag? Doninantie op zich is geen primaire bekrachtiger. :) Misschien is het fijn als een keer een clickerinstructeur met je meekijkt, online of in het echt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:47

Fabster schreef:
Je weet wel zeker dat er niks medisch met [***] aan de hand is?

Wat naar om te lezen van je Belg. :(
[***] heeft twee dierenartsen gezien en een osteopaat en die verklaren hem tot nu toe allemaal gezond, behalve dan dat alle wervels vastzaten en nu weer los komen (morgen volgt nog uitslag van standaard bloedonderzoek). Het is volgens mij bij hem ook echt aan 'werk'/werkomgeving gerelateerd, want als ik naast hem in de wei/op straat ipv de bak loop en draven, zijn de oortjes wel naar voren.

@Mindful: we gaan pas over driekwart jaar/een jaar aan rijden denken, dus dat probleem hebben we gelukkig nog niet. ;)
Ik vind [***] ook niet per se lastig/dominant. Het is meer dat hij af en toe erg onzeker is en dan weer erg ongeduldig, dus moet ik steeds weer in een halve seconde tijd bepalen welke van de twee het nu is en hoe ik daarmee om moet gaan. 8-) Hij heeft wel echt lastig gedrag vertoond (happen, proberen pootje te haken, afsnijden, bokken/trappen met de achterbenen en ook een keer steigeren), maar ik zie dat eerder als teken dat iets in onze training hem teveel stress veroorzaakt dan dat hij dominant zou zijn. Dus in plaats van dat ik het gevecht aanga, kijk ik naar wat er exact op dat moment gebeurde dat hij 'stom' deed.

By the way, dan heb ik het dus wel over trainen in de bak, dus in een veilige, omheinde omgeving. Als we over de straat lopen is ho gewoon ho en zal ik dat ook met druk versterken, stomweg omdat dat niet het moment/de plek is om van mening te verschillen. Dan gaat mijn mening over wat we doen en hoe we dat doen voor.
Als hij in de bak iets doet wat mijn eigen veiligheid in gevaar brengt, dan zal ik hem op dat moment ook echt uit mijn buurt willen hebben/sturen. Het steigeren gebeurde bijvoorbeeld aan het eind van de leadrope in de bak; dat mag. Dan heb ik alle tijd/ruimte om te kijken hoe we de situatie kunnen verbeteren en corrigeer ik hem ook niet met druk. Als hij zou steigeren terwijl hij direct naast mij staat, dan stuur ik hem wel weg en dat zal voor hem voelen als correctie, maar is wat mij betreft vooral bedoeld om meer ruimte voor mezelf te krijgen.
Maar alle aanpassingen lijken te werken (voeren voor de training ipv erna, kortere sessies, meer voer per click geven, hem niet al te enthousiast bespringen na een click :') , niet meer na elke click belonen, minder aantrekkelijk voer gebruiken, veeeel kleinere stapjes nemen en ipv het paard te corrigeren hem zelfcorrigerend gedrag aan te leren (bv bene kruisen als hij een been uitslaat)), want het steigeren, happen en bokken/trappen is (op dit moment) weg. Het enige wat nu nog 1 a 2 x voorbij komt is het schrapen met het voorbeen als hij ongeduldig is. Dat vind ik op zich ook erg irritant, maar daar werken we dus nog aan...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:31

@xyzutu2 jij beschrijft net mijn paard :+ is gelijkaardig gedrag. Ik denk nu alleen nog maar aan opzitten en wat stapoefeningen doen als hij in een goede bui is.

Is jouw paard ook zo speels?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:42

Kan even niet meer vinden wie iets zei over de intrinsieke waarde van bewegen en dat je dat weg kunt clicken. Op dit moment is het ernaast lopen intrinsiek niet meer veel waard en heb ik niets te verliezen. Het met de oren rechtop (maar dichtgeknepen) lopen is imo erger geworden. Ik denk zelf dat ik het er onbewust heb ingetraind omdat ik er eerder niet op lette. :+

Kyra is vanzichzelf flegmatiek, maar ik heb inmiddels een paar tools gevonden om haar echt enthousiast te krijgen. Ik heb zelfs al een paar keer kunnen clicken (niet recent) voor een galop die eindigt in een steiger-halt en een steiger om de galop aan te zetten. Maar omdat ik met at liberty werk nu teveel ongewenste emoties zie, ga ik zulk gedrag even niet uitlokken natuurlijk. Ik heb geprobeert het gedrag/emotie om te vormen al-doende, maar nu besef ik dat ik echt terug moet naar het begin en het fundament opnieuw moet leggen. Onder het zadel is dat al gelukt en ik hoopte dat dit automatisch zou vertalen naar op de grond. Jammer maar pindakaas dus. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:28

HippoLogic schreef:
Ik heb geprobeert het gedrag/emotie om te vormen al-doende, maar nu besef ik dat ik echt terug moet naar het begin en het fundament opnieuw moet leggen. Onder het zadel is dat al gelukt en ik hoopte dat dit automatisch zou vertalen naar op de grond. Jammer maar pindakaas dus. :+

Ik denk ook elke keer; we gaan gewoon even helemaal terug naar het begin. Om er dan achter te komen dat het begin nog veel verder terug lag dan ik dacht. _O-

Ach ja. Vandaag hebben we wel weer een interessante ontdekking gedaan: een wandelen/stappen/in vrijheid dingetjes doen in de wei = oortjes naar voren.
Een kwartier hetzelfde doen in de bak = oortjes naar achteren.
Zou hij dan echt gewoon nare bak-associatiestress hebben ipv clickerstress? >;)

Ik weet dat hij geen happy camper was toen ik hem in augustus kocht, dat hij op zijn vorige plekje in de bak gereden werd terwijl hij 200 kilo te licht was en de ruggegraat de kamer van het zadel opvulde, plus dat er mogelijk ook nog op hem gereden is terwijl hij kreupel was. Maar dat is rijden en daarbij was hij ook nog eens heel erg braaf, en ik dacht dat grondwerk in een heel ander hokje zou zitten. Nu begin ik ineens te twijfelen. Hmmm, dan zou ik dus de bak leuker moeten maken... Wie een idee/invalshoek heeft, graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:34

Hier denk ik dat het boos zijn (even algemeen genoemd) bij beweging 99% fysiek is. Of in ieder geval 99% fysiek geweest, maar nu nog steeds mentaal ;) Het echt fysieke zou hem niet meer in die mate moeten hinderen dat hij ZO boos zou zijn. Dus het is eigenlijk de herinnering aan ... die ik moet zien om te buigen.

Maar langs de andere kant is de pony ook wel een jager, en ik vraag me af of dat ook door het fysieke kwam (slechtgezind = blijf uit mijn buurt/ik jaag je weg) of dat het toch gewoon een karaktertrekje is. Nuja, dat zien we wel, ga gewoon rustig "opnieuw" beginnen met hem via de tips van CT en dan kijken we wel hoe het loopt.

Moet zeggen dat ik de "longeercirkel" die Hannah in de filmpjes vaak gebruikt wel echt een héél interessant iets vindt .. Zou je zoiets ook gewoon in de piste kunnen maken met wat prikpaaltjes & draad? Ja toch? (jammer dat ik dat materiaal allemaal een tijdje geleden heb weggegeven natuurlijk :') ). Is wel steeds een hele verhuis, aangezien er altijd wel hindernissen in de piste staan dus om een leuke cirkel te maken moeten we wel verbouwen :P

@ xyzutu2 : zou best kunnen wat je zegt :j Bij die van mij is het ook een soortgelijk verhaal: doe ik bepaalde dingen/oefeningen buiten dan is hij happy, doe ik dingen met dezelfde insteek in de piste dan is dat een héél stuk minder. Maar bij hem vind ik dat gek, want hij heeft nooit echt in een piste moeten lopen, terwijl hij fysiek wel problemen had en daar dus zeker buiten ook last van had .. Dus zal bij hem wel anders liggen dan bij jou, maar kan me wel voorstellen dat bepaalde dingen locatie-gerelateerd zijn :j Die van mij zal gewoon geen bak-pony zijn :Y) (ik ben ook geen bak-mens :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:14

Wij hebben gelukkig prikpaaltjes genoeg plus een rol afzetband, dus daar heb ik eergisteren ook eens een 'roundpen' van gemaakt. Het idee was dat hij even lekker rond kon rennen, maar in plaats daarvan was hij heel erg voorzichtig, geinteresseerd en vreselijk hard aan het nadenken, dus heeft hij er gewoon omheen gestapt waarbij ik in het midden meeliep, een beetje kon experimenteren met toekomstige hulpen voor longeren en beloonde voor elke pas die met een vriendelijk hoofd gezet werd. Toen was hij trouwens wel vrolijker in de bak!

Ik durf trouwens ook niet mijn hand ervoor in het vuur te steken dan onze roundpen rond was hoor, ;) als je vaste hindernissen hebt staan zou ik het afzetband er gewoon omheen doen, juist leuk, zo'n onregelmatige baan!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:40

xyzutu2 schreef:
HippoLogic schreef:
Ik heb geprobeert het gedrag/emotie om te vormen al-doende, maar nu besef ik dat ik echt terug moet naar het begin en het fundament opnieuw moet leggen. Onder het zadel is dat al gelukt en ik hoopte dat dit automatisch zou vertalen naar op de grond. Jammer maar pindakaas dus. :+

Ik denk ook elke keer; we gaan gewoon even helemaal terug naar het begin. Om er dan achter te komen dat het begin nog veel verder terug lag dan ik dacht. _O-

Ik heb echter ook gemerkt dat als ik ook echt terug naar het fundament ga, en ik het probleem bij de wortel aanpak, het is alsof ik op een springplank sta en vervolgens verder weg gelanceerd wordt dan ooit. Dus het "terug" gaan is puur psychies, meer als "Hé, ik heb de springplank genegeerd" ik doe nu 3 stappen terug zodat ik straks 5 vooruit vlieg.

xyzutu2 schreef:
Ik weet dat hij geen happy camper was toen ik hem in augustus kocht, dat hij op zijn vorige plekje in de bak gereden werd terwijl hij 200 kilo te licht was en de ruggegraat de kamer van het zadel opvulde, plus dat er mogelijk ook nog op hem gereden is terwijl hij kreupel was. Maar dat is rijden en daarbij was hij ook nog eens heel erg braaf, en ik dacht dat grondwerk in een heel ander hokje zou zitten. Nu begin ik ineens te twijfelen. Hmmm, dan zou ik dus de bak leuker moeten maken... Wie een idee/invalshoek heeft, graag!

Hij heeft misschien wel uren en uren negatieve associaties opgebouwd op allerlei manieren die hij mogelijk heeft gegeneraliseerd tot "het is de bak waar al dat naars gebeurt" of misschien is het alleen op het laatst gebeurd toen hij pijn begon te krijgen in zijn lijf.

Voor mensen geldt ook vaak: 1 keer een ontstoken kies is voldoende voor levenslange nare associatie met de tandarts, zelfs al is het voor controle.

De bak leuker maken: zet zijn SEEKING SYSTEM in werking. Verstop lekkers (plukjes gras of paardenbloem) in alle hoeken, geef hem speeltjes om te onderzoeken, laat hem met een maatje spelen in de bak, geef je paard een massage in de bak. Kortom zoek dingen waarbij hij niets moet en alles mag/dingen waar hij echt plezier in heeft.

Je kunt zelf in voor in het begin trainen vanuit de bak: dus jij eruit hij erin zodat hij gemakkelijk kan weglopen. Je bent nog in de verliefdheids/kennismakingsfase met je paard, zorg dat hij dat ook zo ervaart: Oh daar is ze... wat zouden we doen. Ik vind alles leuk als we naar de bak gaan. :+:

Aan zijn opvoeding of andere basis dingen kun je buiten de bak met R+ werken. Want je wilt hem ook nog wat leren in de tussentijd, dat snap ik ook wel. Zet je clicks op Rio's spaarrekening en bouw kapitaal op. Je weet nooit wanneer je het nodig hebt.

[***] schreef:
Die van mij zal gewoon geen bak-pony zijn :Y) (ik ben ook geen bak-mens :P ).

Dit is een veelgehoorde uitspraak. Dan denk ik altijd wie was er eerst: het niet-bak-mens of de niet-bak-trainer?

Het paard kan nooit een niet-bak-mens in een bak-mens veranderen.... Omgekeerd kan het wel, vooral als het niet-bak-mens zichzelf eerst verandert in een bak-mens.

Ik heb net een tijd van niet-bak-mens achter de rug. %) Ik voelde me echt vreselijk.... Dus ik snap wel wat je bedoelt. Dit is hoe het kwam.

In mijn geval kwam het doordat ik 'andermans droom' of 'andermans doelen' ging nastreven. In ons geval: "paard moet in conditie komen". Mijn stalgenootje ging lekker naar haar club en in een viertal rijden. Ze gaf demo's met haar club op evenementen enz Dat lijkt mij ook zo gaaf: demo's rijden voor publiek en lekker met je paard showen enzo. Tegen mij zei ze: "Ik heb nu eindelijk een trailer gekocht en als Kyra in conditie is dan kunnen we fijn samen naar het bos." Mijn motivatie!

Nou, ik kan je vertellen dat dit dus een ware marteling is als je zo'n doel aanneemt met een flegmatiek paard. :o

Ongewild ben ik haar doel gaan nastreven 'paard in conditie' brengen (haar paard heeft aardig wat spier en conditie opgebouwd en is ook netjes afgevallen deze afgelopen maanden). Twee grote verschillen zijn alleen: 1) dat zij koos om haar flegmatieke paard met R- te 'motiveren' en 2) dat haar paard de hele dag in een paddock staat en niet op het volle gras zoals Kyra.

Ik werd enorm gefrustreerd want ik zag haar paard in 2 maanden veranderen (ik keek alleen naar haar pluspunten) en negeerde dan maar even het feit dat ze onder het zadel naar R- terugvalt omdat ze haar clubgenoten moet bijbenen in het viertal. En de druk die zij moet voelen van haar (traditioneel ingestelde) clubgenoten/mederuiters.:x

Dus, ik en Kyra in de bak... Zie je het voor je: ook in 2 maanden willen veranderen van een dikke happy pony naar een slanke voorwaartse den, maar dan met R+ willen bereiken.... Dat lukte dus mij dus niet -O-

Met R- maak ik imo meer kapot dan me lief is, dus dat deed ik gelukkig dan weer niet. Ik kreeg veel langzamer resultaat dan haar natuurlijk.... Frustratie! Nu ben ik er achter gekomen dat dit toch helemaal niet is wat ik wil: paar keer per week een uur fanatiek rijden en mijn paard dwingen vooruit te gaan. Ik heb daar geen plezier in en Kyra (daarom?) ook niet.

Ik ben echt maandenlang met tegenzin naar mijn paard gegaan en teleurgesteld en gefrustreerd thuisgekomen omdat ik andermans doelen/dromen/verwachtingen nastreefde, wat ik me dus niet bewust was!!.

Ik heb -toen ik dat ontdekte- het lekker losgelaten. Ik ben me gaan concentreren op wat ik wil, wat ik belangrijk vind en wat ik nastreef in mijn relatie met mijn paard en wat ik de toekomst -samen met mijn paard-wil bereiken en hoe ik dat wil doen zodat mijn paard het ook leuk vindt.

Nu me dat duidelijk is, is voor mij de bak ineens een paradijs bij wijze van spreken: want hier bouw ik aan mijn droom en ik zie vooruitgang, al is het stap voor stap. Hopelijk kan ik mijn droom ook zo prettig mogelijk voor Kyra maken en daarom werk ik met R+.

En als dat betekent dat ik nu eerst moet werken aan oren-naar-voren-(ontspannen/genietend)-in-stap, kan ik daar toch mijn lol uit halen: wij ontwikkelen ons richting het juiste doel.

Ik zou niet willen dat ik binnenkort een demo moet geven met een stuk :\ sjagrijn at liberty. Misschien dat ik het nog kan 'verkopen' alszijnde "super geconcentreerd" aan het publiek, maar dat is ook niet wat ik wil. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:51

@ xyzutu2 : vast zijn ze niet, ze staan alleen altijd op dezelfde plaats en het opruimen is veel werk :P Maar misschien is wat speciale vormen ook wel wat :j [***] mag niet teveel cirkeltjes lopen :Y) :))

@ HippoLogic : haha, ik kan me helemaal vinden in jouw redenatie/verhaal :j Het ligt inderdaad ook aan mij, en ik denk ook omdat ik in de bak steeds het idee heb dat ik "dressuur" moet rijden, en ik heb geen dressuurpony (à la, ik zadel op, stap in, draf, galoppeer, rij figuren, doe eventueel zijgangen, etc.) dus dan kan het niet zoals het hoort (in mijn hoofd) en dat gaat dan dus niet ...

Moet ik nog leren aan de kant zetten :j En hopen eens wat alleen in de piste te zijn want andere, tradtionele, ruiters erbij helpt ook niet met die hersenspinsels.. :+ Buiten heb ik dat probleem zo niet want daar ben ik alleen en doe ik wat ik wil & hoe ik dat wil ;) Uiteraard kan dat in de piste ook, maar mentaal gaat dat nog niet zo blijkbaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:59

HippoLogic schreef:
Ik heb echter ook gemerkt dat als ik ook echt terug naar het fundament ga, en ik het probleem bij de wortel aanpak, het is alsof ik op een springplank sta en vervolgens verder weg gelanceerd wordt dan ooit. Dus het "terug" gaan is puur psychies, meer als "Hé, ik heb de springplank genegeerd" ik doe nu 3 stappen terug zodat ik straks 5 vooruit vlieg.

Dat merk ik gelukkig ook wel. De vorige keer dat ik een horse agility boog had opgezet, had ik als 'stap terug' er een targetpaaltje in gezet zodat hij er niet doorheen hoefde maar hem alleen maar aan hoefde te raken. Dat deed hij, maar ik zag meteen dat hij het nog te griezelig vond om iets aan te raken wat zo dicht bij dat enge ding stond. Dus heb ik vandaag 2 targetpaaltjes naast de boog gezet (dus bewust ook niet ervoor) en toen stond hij ineens uit zichzelf de boog te besnuffelen. :D
Dus hoe verder je teruggaat, hoe meer verrassingen je opdiept. :)

xyzutu2 schreef:
De bak leuker maken: zet zijn SEEKING SYSTEM in werking. Verstop lekkers (plukjes gras of paardenbloem) in alle hoeken, geef hem speeltjes om te onderzoeken, laat hem met een maatje spelen in de bak, geef je paard een massage in de bak. Kortom zoek dingen waarbij hij niets moet en alles mag/dingen waar hij echt plezier in heeft.

Toevallig had ik gisteren ineens het idee om overal stukjes appel te verstoppen die hij zonder mij mocht opspeuren. Dat vond hij erg interessant. :D Dat ga ik dus vaker doen. Vandaag demonteerde ik na de training onze agility boog en liep dus met een lang stuk buis door de bak. Dat vond hij erg leuk en spannend, en liep er de hele bak achteraan terwijl hij zich afvroeg of hij hem nou aan durfde te raken of niet. Maar dat was voor mijn gevoel net iets teveel op het randje van bijna te spannend.
Ik kan hem echter wel zijn dagelijkse voer en plukken hooi in de bak voeren, nu doen we dat op de stoep ervoor. 8-)

Citaat:
Je kunt zelf in voor in het begin trainen vanuit de bak: dus jij eruit hij erin zodat hij gemakkelijk kan weglopen. Je bent nog in de verliefdheids/kennismakingsfase met je paard, zorg dat hij dat ook zo ervaart: Oh daar is ze... wat zouden we doen. Ik vind alles leuk als we naar de bak gaan. :+:

Het grappige is dat hij dat dus al heeft. Als hij me ziet, komt hij zelf vanuit de wei aanlopen en loopt zelf de bak in (ideaal met dit modderige weer 8-) ). Ook trainen we met de bak open en vindt hij het erg flauw als ik de bak uit loop, bijvoorbeeld om zijn voer klaar te maken of nieuwe beloningen in te slaan. Dat vind ik wel apart, dat hij aan de ene kant het liefst in de bak is, maar dat hij er niet of alleen bozig in wil bewegen en buiten wel.

En laat ik nou juist een bak-mens zijn... :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:19

Mis ik nou wat er in de longeerring gebeurt? Ik heb een vaste en ben altijd op zoek naar nieuwe spelletjes voor on de ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:26

In de ring gebeurd niks.. of ja.. jij bent daar als mens, paard loopt aan buitenkant. Geeft weer nieuwe/andere mogelijkheden en kansen en perspectieven ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:35

De targetstick is binnengekomen vandaag, hij werkt superfijn. :j
Ik vond het jammer dat er geen clicker in zit maar het werkt perfect! :D
Voor de geintresseerden foto's, hij is kleiner als ik dacht.
Mooi degelijk balletje ook, niet van dat hele zachte foam. :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb vandaag gelijk geoefend met de targetstick, met de neus targetten en knietarget gedaan. En een begin van heuptargetten.
Daarbij heb ik vandaag een jollybal voor honden gekocht en een piepdingetje.
De jollybal zit een touw aan en ik wil hem leren apporteren. :D
Hij loopt er nu al naartoe als ik hem weggooi, en raakt hem aan.
Dat gaat dus best rap.

Verder ben ik begonnen met mijn grijze roodstaart papegaai met clickeren.
Eerder wel geprobeerd maar hij is niet zo gericht op eten, hij proeft veel niet eens.
Of als hij het wel lust vond hij het niet de moeite er wat voor te doen. :')
Zonnebloempitjes werken wel ben ik achter!
Hij kon al beide pootjes geven, box en kusje, nu geprobeerd met de targetstick.
Dat kon hij wel vond hij. :')
Dus hij kan nu targetten. :D
Hij praat ook, dus ik hoop dat ik dat ook op commando kan installeren nu.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 23:39

xyzutu2 schreef:
En laat ik nou juist een bak-mens zijn... :')

Pas maar op: dat kan veranderen. Rio is slim genoeg. :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 06:54

Merk ik ook hier, er worden heel wat spanningen opgebouwd van zodra we in de bak komen. Een heel ander paard, ik durf bv op de poetsplaats zo op zijn rug gaan...in de bak duurt dit som een uur eer we er klaar voor zijn. In de roundpen staat onkruid en nu laat ik de deur open zodat hij daar kan smullen, maar toch is het nog niet oké.
Hij legt duidelijk de link met de grondoefeningen die eraan gaan komen.

In de weide gedraagt hij zich heel fors tegenover mij, dan moet ik hem steeds van me wegjagen. Hij neemt dan alles van mij af wat ik vast heb...kiept de kruiwagen om neemt de steel van de Riek in zijn mond, mijn kleding enz...

Vanwaar hebben jullie de targetstick en de boog om door te springen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 08:41

moonfish13 schreef:
Verder ben ik begonnen met mijn grijze roodstaart papegaai met clickeren.
Eerder wel geprobeerd maar hij is niet zo gericht op eten, hij proeft veel niet eens.
Of als hij het wel lust vond hij het niet de moeite er wat voor te doen. :')
Zonnebloempitjes werken wel ben ik achter!
Hij kon al beide pootjes geven, box en kusje, nu geprobeerd met de targetstick.
Dat kon hij wel vond hij. :')
Dus hij kan nu targetten. :D
Hij praat ook, dus ik hoop dat ik dat ook op commando kan installeren nu.

Wat leuk zeg!

Lust ie geen rozijntjes of druiven of groente? Als hij iets niet lust laat je het dan in zijn bakje liggen zodat hij het misschien stiekem gaat proeven?