Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:32

Ik werk ook met de AR kaptoom en vind hem niet te scherp. zelf bewust bent van de kracht van je hulpgeving, vind ik hem heel fijn werken!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:37

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:43

Ik vind hem te scherp voor mensen die net beginnen en paarden die erg gevoelig zijn, daarnaast vind ik hem verder prima werken.

Maar nu mijn paarden allemaal wat verder zijn, ik ben handiger en gevoeliger in mijn handen is het voor mij een extra uitdaging om het dus met minder te doen (en dus de kaptoom minder scherp te maken).

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:51

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:51

Ik heb die van kraemer ook en daar zit een hele dikke neopreenvulling omheen. Ik vind het hem daardoor wel duidelijk, dus minder ruis, maar niet scherp!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:04

haha, zoveel mensen zo veel meningen ga alles nog eens goed op een rijtje zetten,
bedankt in ieder geval.

zag net weer op de site van de klassieke ruiter ook een aantal staan,
de klassieke kaptoom en de academische leken mee ook wel wat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:16

Ik heb een vraag :o
Hoe zie je nou wanneer je paard goed ondertreed en zijn bekken dus ook goed gekanteld heeft?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:12

hoihoi,

Ik wil ook graag weer het werken aan de hand een beetje oppakken.
Misschien iemand die een instructeur weet in de omgeving Lelystad?
Ik vind het echt een drama iemand te vinden...
waar krijgen jullie les?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:17

Welkom sil_bill!
Toevallig geeft iemand les die naast onze wei staat met haar paarden.

Lelystad.. Ik zou het niet weten..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:40

Hallo allemaal,

Ik heb toevallig vandaag een erg leuk gesprek met mijn stalgenoot gehad hierover en ik was en ben nu alleen maar enthousiaster over het werken aan de hand. Mijn paard is een Noord zweeds paard van 5 jaar, helaas door een trauma nu een rugblessure..... Ben meer en meer gaan lezen over marijke de Jong en denkt dat deze manier van trainen mijn paard straks ontzettend goed zal doen. Ben bezig met een kaptoom en teugels met klipjes, en zodra ik groen licht krijg van de kliniek ga ik lekker vanaf de grond mijn paard rechtrichten en gymnastiseren. Leuk dat er een topic van is, blijf dit zeker volgen (vooral voor een leek als mij erg leerzaam).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:41

Jij was ook opzoek naar een passende kaptoom toch?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:44

:D ja dat klopt! Paard morgen even opmeten en andere bokker geeft mij even de maten van een academische kaptoom door, dan kan ik hem gaan bestellen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:55

Ik heb hier een kwpn staan van 165 (niet zo groot dus) met een ruime full maat, en hij pas hem net aan, ik heb er nog een gaatje bij moeten prikken. Hij heeft dus vooral een lang hoofd, en het bakstuk is dus krapjes aan :) Maar het is wel simpel om er door een schoenenmaker oid een stuk aan te zetten. Heeft iemand op stal waar ik werk ook gedaan met haar shire.

ingeeusaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:04

hey ik meld me hier ook even! ik ga beginnen met het aan de hand werken. meer uit nood geboren. maar intresse is gewekt.!
een start maken is wel lastig! er xijn zoveel opleidingen tegenwoordig. wat is nu de beste? met rijden heb ik wel ervaring maar met aan de hand en longeren kan ik eerlijk zeggen dat ik maar wat aangeklooid heb!

dus wat raden jullie aan om mee te beginnen de websites van oa paardenbegrijpen heb ik gelezen maar een start maken met oefeningen en opbouw? eventuele instructie in de buurt van hoorn, noord holland is welkom. het lijkt me ontzettend leuk om.met jullie verder te kletsen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:29

Dankje ZusJacobs, welke kaptoom hem jij (welke winkel)?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:30

Paperboy schreef:
:D ja dat klopt! Paard morgen even opmeten en andere bokker geeft mij even de maten van een academische kaptoom door, dan kan ik hem gaan bestellen.

:+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:36

Paperboy schreef:
Dankje ZusJacobs, welke kaptoom hem jij (welke winkel)?

De academische :) Besteld bij instructrice, maar het is dus die van Marijke de jong/Bent

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:43

Caira schreef:
:+

:D "andere bokker"

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:53

ingeeusa schreef:
hey ik meld me hier ook even! ik ga beginnen met het aan de hand werken. meer uit nood geboren. maar intresse is gewekt.!
een start maken is wel lastig! er xijn zoveel opleidingen tegenwoordig. wat is nu de beste? met rijden heb ik wel ervaring maar met aan de hand en longeren kan ik eerlijk zeggen dat ik maar wat aangeklooid heb!

dus wat raden jullie aan om mee te beginnen de websites van oa paardenbegrijpen heb ik gelezen maar een start maken met oefeningen en opbouw? eventuele instructie in de buurt van hoorn, noord holland is welkom. het lijkt me ontzettend leuk om.met jullie verder te kletsen!

Als je in staat bent om met trailer en paard op pad te gaan voor les, kun je eens kijken op www.dressuurnatuurlijk.nl , zij geeft heel fijn les! En anders kun je Sibel ook eens een mail sturen(www.sibelambagts.nl), die komt ook gewoon aan huis.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:25

ingeeusa schreef:

. Waar zit je? Ik kan eventueel kijken of het voor mij te doen is.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:09

Ik heb ook een academische kaptoom volgens mij, gekocht bij de trekking saddles webshop. Werkt erg prettig, maar je moet inderdaad wel weten wat je in handen hebt. Ik heb wel eens een paard met een compleet opengetrokken snoetje gezien omdat ze veel en veel te streng zijn geweest op de kaptoom. Stalgenootje had ons er mee zien werken en wilde dat ook wel eens proberen. Ben je dus bewust van wat je doet, niet alleen voor je eigen paard maar ook wat een ander ziet en gaat proberen...

Mijn kaptoom heb ik trouwens ook op een Noordzweed gehad Paperboy, op die van Claudia (Delano). Die heeft normaal ook x-full, maar de kaptoom had nog ruim gaatjes over. Ik heb wel mijn frontriem er af gehaald, maar die zit er normaal toch niet bij ;)

@ No_no je vraag is een beetje ondergesneeuwd denk ik :) Hoe ik zie of een paard kantelt en ondertreed:

Afbeelding

De botten bij de heup (zitbeen) lijken te draaien en de achterkant zakt iets. Het achterbeen komt wat meer naar voren (femur/fibula/knieschijf, meer onder het lijf). Bij het ondertreden kijk ik vooral naar de afzet van het been. Stuwt hij (de meeste kracht wordt gezet als het achterbeen -achter- het lijf is) of begint hij te dragen (de meeste kracht wordt gezet wanneer het achterbeen -onder- het lijf is). Afhankelijk van de africhtingsgraad zie je meer of minder de kanteling en het afzetten.

Bovenstaande tekening is een voorbeeld van een paard wat niet kantelt en ook niet draagt achter.
Ik kan zo snel even geen mooie tekening vinden van een dat wel kantelt, deze is wat klein:
Afbeelding

Afbeelding
Deze is iets minder gedetailleerd, maar je kan mooi het verschil zien zo naast elkaar.

Bij een paard dat nog niet hoog is opgeleid ben je natuurlijk tevreden met veel minder kanteling en ondertreden. Het kost tijd om de spieren te trainen dit te kunnen. Het liefst zie je ook een paard dat voor lekker nagevelijk is op de hand, mooi op of net iets voor de loodlijn, de schoft komt omhoog, maar persoonlijk vind ik dit ondergeschikt aan het achterbeen. Als die er mooi bij is, volgt de voorkant ook wel (mits je begrenzing biedt om tegen aan de lopen). Verder kijk je nog naar het algehele plaatje; gaat hij lekker over de rug, zit er schwung in de beweging, heb je een blij paard dat wil werken, etc.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:06

ik haak hier ook even op in, aan de hand werken is soms lastig te zien maar je wilt het juist voelen (in je hand.)
Wanneer je paard je de buiging geeft en jij niks in je hand behalve het gewicht van je teugel, de heup genoeg ruimte heeft zodat het binnenachterbeen goed onderkan treden, je paard licht aan de hulpen en in gedragenheid loopt ( en niet op de voorhand ) kan je stellen dat je paard zijn lichaam correct gebruikt zoals we dat met het werk aan de hand graag zien. Met oefeningen als een goed uitgevoerde sb en traver etc. ga je de draagkracht van de achterhand vergroten waardoor het paard meer gewicht op achteren kan opnemen en makkelijker zijn bekken kan kantelen. Nog even om het visueel duidelijk te maken, wanneer je de laatste tekening pakt van Caeruleus en dan het linker plaatje, hang een rechte lijn aan het bovenste cirkeltje naar beneden, dit is dan de slinger ( als van een klok ), als de onderkant van de rechte lijn van links naar rechts zou slingeren dan zou het achterbeen evenveel naar achteren als naar voren moeten bewegen, dan heb je correct gebruik, zoals bij de rechtertekening die verzameling weergeeft, als er geen verzameling is wil je evengoed net zoveel beweging naar voren als naar achteren, vanuit je middenlijn vanaf het heupbeen.

Welkom voor de nieuwkomers, ik werk met de gewonen academische kaptoom, ik vind dat het altijd de inwerking is van de hand, met welke kaptoom of welk bit dan ook, daarin moet je jezelf trainen, kort vragen en lang geven en zo zacht mogelijk en zoveel als nodig.

Fijne jaarwisseling iedereen en sterkte met het geknal vanavond !

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:09

Ik kreeg te horen van een vriendin dat de kaptoom van Kramer nu nog 10 euro goedkoper is. Nu dus maar 39,- mooie prijs om te beginnen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:12

ik ken ondertussen al heel wat mensen die eerst zijn begonnen met een goedkope kaptoom en uiteindelijk toch een academische of weense hebben aangeschaft. Het is ook best een uitgave zo'n kaptoom.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:12

Ik werk trouwens op een combi van een kaptoom met een een myler bitje. Daar werken mijn paarden het fijnste mee. Ze hebben door hun bouw sowieso al een handicap.