Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:05

Ik werk met voedsel, is voor mij gemakkelijk te doseren en voor haar zoveeeeel leuker om te werken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:10

Hoe denken jullie eigenlijk over het hele "maar dan doet je paard alleen wat voor het snoepje"-idee?

Zelf denk ik dat het gedeeltelijk waar is, maar vraag me af of dat zo erg is.
Als ik kijk naar mijn eigen pony: als ik iets van hem vraag wat in zijn ogen onmogelijk (of té vermoeiend :P) is dan zal hij het echt niet doen hoor, ookal staan daar nog 100 snoepjes tegenover. Maar bij andere dingen is het snoepje wel de motivator om nét wat harder zijn best te doen...

Heb ook een tijdje met clickertraining gewerkt en dan echt vanaf het begin (dus voor de algemene omgang ook, niet alleen voor VD-kunstjes zoals vaak gedaan wordt) maar daar kreeg ik pas echt het idee dat hij het voor het snoep deed. Wilde ik iets uitbouwen dan kwam er niks meer, werd hij boos omdat er niet meer na elke pas een snoepje kwam enzo.. Dus dan geeft dat toch al een heel ander gevoel :+

En verder vraag ik me af hoe erg hij het daadwerkelijk voor het snoepje doet, en niet voor een combinatie met mijn enthousiasme .. Want die snoepjes zijn altijd hetzelfde, zijn gewoon de vitaminenkorrel die ze dagelijks krijgen, af en toe eens een gewoon snoepje ertussen.. Dus dat zal hij toch ook wel merken dat het altijd hetzelfde is, en toch blijft hij het doen .. Toen ik nog niet enthousiast mee deed (volgens Parelli mag je niet tegen je paard praten en dergelijke :Y) ) ging het ook allemaal een stuk minder, kan toeval zijn, maar het gaat lekker de laatste tijd dus we doen gewoon op die manier verder :D

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:24

ik kan alleen deze (laatste pagina inkijken! Terwijl dit de 22ste zou moeten zijn in deze topic?!) Kan dat door iemand gerapreerd worden? Of ligt het aan mijn computer?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:37

Ik werk zelf ook met clickertraining, met voedselbeloning of een kriebel (I know the right spot haha).
Mijn mening is dat het paard het inderdaad alleen voor de beloning doet, of dat nu een snoepje is of jouw enthousiasme en dus aandacht of een kriebel waar hij het fijn vindt. Paardlief bepaalt wat een beloning is en wat niet, dat kan dus ook schelen per moment. En ze kennen wel degelijk het verschil tussen beloningen en zelfs tussen voedsebeloningen. Ik werkte een tijd met gewone brok, maar de motivatie daarmee nam af na een tijdje. Overgeschakeld op wat anders en het ging weer de goede kant op. :) Nu wissel ik ook geregeld af van voedselbeloning om die reden.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:11

Ik denk dat dat echt van paard tot paard afhangt. Ik verzorg twee paarden waarmee ik HA ga beginnen en al inleidend grondwerk, klickertraining en vd heb gedaan. Beide reageren ze heel anders. De haflinger wordt overenthousiast en eet m'n vingers mee op als ik niet oppas, kruising ijslandertje blijft er dan kalm onder en als ik haar niet vastheb aan n leidtouw gaat ze er gewoon vandoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:18

Ik vind het allemaal maar gek .. Pony bloeit wel open bij positieve aandacht, als je zegt hoe geweldig hij is enzo :Y) Maar of dat voldoende is voor hem ben ik nog niet uit .. Wel blijft hij de snoepjes altijd geweldig vinden, ookal is het steeds hetzelfde, en doet hij dus alles gewoon voor een vitaminenkorrel (wel handig, dat sowieso :+ ) en dat vind ik dan ergens weer gek. Kriebels vindt hij maar niks .. tenzij in meer in de zomer en als ik op het juiste moment het juiste plekje vindt, maar zo gewoon doet hem dat niks (hij is ook niet zo'n tut- en knuffelpony .. poetsen gewoon het hoogstnodige en verder niet te veel aaien en toestanden ;) ).

De andere pony moet ik nog een stuk beter leren kennen, die kan wel genieten van aaien en kriebelen, dat wel .. En zolang hij niks moet doen vindt hij alles wel prima. Als je wat van hem vraagt is het anders, hij is heel snel bang dus ik ben daar nu nog mee aan het werk om hem zelfzekerder te maken, te leren dat hij niet meer bang moet zijn .. kruipt tijd in natuurlijk, maar zitten wel positieve resultaten in, dus hopelijk kan ik daar binnenkort ook meer over vertellen. In ieder geval, eten doet heel veel voor hem :Y) Dus op dat gebied heb ik wel 2 dezelfde pony's ;)

Heb nog een klein samenvattingsfilmpje gemaakt van laatst .. de beste sprongen zeg maar ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:45

Heeft iemand al een februari parcours gedaan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 08:14

@HippoLogic: het mijne staat opgesteld voor februari en heb al 1x geoefend (1x ocharme :+ ).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 08:57

Ik ben een beetje alle parcoursen (alle levels) aan het doorlezen. Maar in de februari OLA zitten meer uitdagingen dan in januari.
Ik heb jammergenoeg het handboek niet, dus ik weet de exacte afmetingen van de S-vrom niet. Iemand hier?

Hoe bepaal je welk level je bent? Misschien staat het op de site hoor. Ik heb niet gekeken. :o Maar als je lid wordt en je wilt online insturen, mag je zelf je begin level bepalen of moet iedereen bij level 1 starten?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:25

Je begint in de Starter Level, met de nieuwe puntentelling ben je daar volgens mij wel zo door. :) Open klasse's zoals liberty en wild agility kan je altijd mee doen, naast je andere parcours.

Je level kan je terug vinden op je profiel pagina, bij 'results & levels'. Heb je geen pakketje ontvangen na je inschrijving waar het handboek in zat? Ik heb het ook wel in pdf formaat, anders moet je je e-mailadres sturen dan mail ik het even door. :) Hier in elk geval al de criteria voor de S-bend.

Afbeelding

Ik vind het parcours van februari ook héél wat pittiger dan januari. :D Moet er nog aan beginnen, maar Tapi is nu geblesseerd... Hopelijk kunnen we volgende week alsnog eens oefenen.

Leuk filmpje Sabine! En zo zie je ook maar weer dat elk paard anders is... Ben gisteren ook nog iemand gaan begeleiden voo de OLHA, met twee verschillende paarden. En elk heeft z'n eigen karakter. Altijd leuk om te zien!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:54

Ik vind het februari parcours ook aan de énorm pittige kant :D
Mijn man zei eind januari: doe in februari de Liberty ook maar eens mee.

Ik bekeek het parcours en werd lichtelijk niet goed... Ik laat het dus nog maar even over aan de professionals :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:51

Bedankt voor de afmetingen, Vie. Ik heb geen handboek, ik ben (nog) niet lid. Ik dacht in januari ook: Hmmm makkelijk. Maar dat valt in februari weer tegen. Of mee: lekker een uitdaging. :) Tis maar hoe je het bekijkt. Ik ga vanavond oefenen. Ik heb gister de twee plastic zakken geoefend en (at liberty) voeten in hoepel zetten en dan 180º draaien, maar dat was nog een beetje veel gevraagd om in 1x goed te doen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:08

Ik heb voor mijn eerste HA "training" met mijn vzp het lichtste parcour van februari genomen :) We zijn nog niet ingeschreven maar hopen tegen volgende maand al eens mee te doen :)
Vandaag trouwens ook zonder voer geoefend, ik denk dat dat voor hem het beste is voor HA :) Hij is anders veeeel te opdringerig en onoplettend :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:50

Ben benieuwd of ik [***] ook zover ga krijgen dat hij HA-dingen leuk gaat vinden ... Pony is in wezen heel nieuwsgierig, maar volgens mij is die bang geworden om nieuwsgierig te zijn enzo. Want je ziet dat hij wil, maar hij durft niet goed, en als je hem dan wel laat doen en aanmoedigt dan vindt hij het helemaal geweldig enzo. Heb echt het idee (en de instructeur ook) dat elke uiting van spelen enzo bij hem zo onderdrukt is dat hij het nu allemaal niet meer durft .. Blijkbaar zie je dat vaker bij dit type paarden, dat ze introvert en bang zijn en zodra ze vertrouwen hebben worden ze de grootste speelvogels .. Dus ik hoop wel dat ik dat nog in hem naar boven kan halen, zou toch leuk zijn voor de laatste jaren ;) Al zal het wel werk zijn van wat langere adem, dat heb ik wel al gemerkt .. hij wordt zo snel terug bang :(:) Maar steek er eigenlijk ook te weinig tijd in denk ik :o Moet echt vaker met hem aan de slag, en alles onderhouden, want als ik door omstandigheden 2 weken niks doe kan ik weer zo goed als opnieuw beginnen..

Hoe zit dat eigenlijk met die afmetingen van dingen, moet dat precies dat zijn, of minstens?
Want ik zie nu bv. bij die S-bend dat je 4m enzo moet, maar ik heb palen van 1.75m .. dus ik kan nooit aan precies 4m komen.. Hoe moet je dat dan doen? (of mag je ze bv. ook een stukje laten overlappen? Dat je niet 1 lijn houdt?).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:47

dan laat je idd gewoon een 'open' stukje, 1.75 + 1.75 = 3.5 dus dan heb je maar een halve meter opening, valt heus wel mee :-)

Uiteraard kunnen ze vanop video de afstand niet controleren maar ze kijken wel of het er enigszins sterk op lijkt. Ik sta elke keer met mijn lintmeter te meten :+

Als er ooit In Real Life competitions komen in België wil ik er met Zyta zeker aan mee doen en daar doen ze waarschijnlijk ook wel aan milimeterwerk.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:29

[***]: ik heb hier net zo eentje staan, ook verzorgpony. Dat is het interessante: De haflinger is vrij extrovert, nieuwsgierig, niet snel bang en heel speels. Daarnaast verzorg ik een kruising trekpaard-ijslander. Zij is zeer introvert. Ze heeft zo goed als altijd haar oren bijna in haar nek liggen en is heel gevoelig op vele vlakken. Ik verzorg haar sinds september en ik voel ze nu echt openbloeien. Ze begint meer en meer "blij" te kijken! Ik nu niet hoe lang jij je Boke al hebt, maar misschien kan dat ook nog komen met de tijd dat hij leert dat het leuk en fun moet zijn? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:31

[***] heb ik nu net meer dan een jaar (van half december) maar ik ben eigenlijk 3/4e van het jaar niet echt met hem beziggeweest, we deden wel dingen en dat ging wel goed, maar ik merk pas echt verschil sinds ik met Parelli begonnen ben en ik heb nu veel meer ideeën en dingen om hem dat vertrouwen terug te geven, en daar ben ik pas sinds oktober mee bezig (met tussenpozen omdat het weer niet altijd handig is, en mijn tijd ook niet := :+ ). Heb ook alle vertrouwen erin dat het goed komt :j Heeft gewoon véél tijd nodig. [***] is ook al bijna 20 jaar en heeft zowat heel zijn leven op een manège gelopen, wat er daarvoor met hem gebeurd is weet ik niet maar hij komt via een handelaar (en zo eentje waar je alle paarden kan droppen, ken je dat?) dus ja, wie zal het zeggen.. En na zijn manègeperiode heeft hij ook weinig geluk gehad. Meisje wat hem gekocht heeft was lief genoeg, maar zij heeft nooit echt wat met hem gedaan, daarna is hij naar een opvangcentrum gegaan waar er ook weinig echt mee gedaan werd, daarna geadopteerd en ik denk dat die mensen teveel van hem wilde in te korte tijd, na een paar maanden moesten de mensen van het opvangcentrum hem weer gaan halen omdat het een rotpony was en hij levensgevaarlijk was enzo... En toen is die eventjes terug naar daar gegaan en dan naar mij gekomen. Dus ja, er zit een heel verhaal en een heel verleden aan vast (dit is nog maar een kleine samenvatting, zijn nog meer probleempjes :Y) ) en dat maakt het niet makkelijker natuurlijk, maar het gaat wel de goede kant uit en ik heb nu een paar tips gekregen om mee te werken en daar ga ik nu mee aan de slag en ik ben zeker dat het dan een stuk beter gaat gaan :j En fun natuurlijk :Y)

@ Mi_Amore : ok, merci .. Ik kan natuurlijk ook 3 balken gebruiken en dan stukken laten overlappen (dus dat er stukjes dubbel liggen), alleen heb je dan geen super rechte lijn meer natuurlijk .. Maar voorlopig ben ik toch nog niet met de competities enzo bezig, dus kan beetje met eigen afmetingen werken, het gaat voor mij om de oefeningen op zich natuurlijk, dat is het leuke ;)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:44

amai wat n verleden :o dan ben je wel echt super bezig als hij een tijdje levensgevaarlijk was :o en z'n leeftijd zou je er ook niet opzetten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:52

Dank je :o
In principe is hij nu nog levensgevaarlijk hoor .. als je niet kan inschatten wanneer je wat moet doen dan riskeer je je leven.. Als je gewoon denkt "paardje uit de weide, poetsen, zadelen & rijden", tja, dan zou ik het niet weten hoor ... Heb er zelf denk ik een keer of 3 op gezeten, waarbij hij de 3e keer er met mij vandoor ging. Dus dat heb ik even tijdje aan de kant gezet :+ Geen idee of ik er ooit nog op ga, heeft ook geen prioriteit voor mij, pony moet zich beter gaan voelen, dat is het voornaamste ;) En tja, hij is gewoon heel snel bang, en als je dat onderschat dan heb je een probleem. Hij is namelijk het type paard dat bevriest, en dan 'ineens' ontploft .. was toen ook zo toen ik die laatste keer op hem zat, had ik alleen toen nog niet door (en hij was wel zo lief om er in draf vandoor te gaan en niet in volle galop <3 maar ik had dus niks meer over hem te zeggen :') ). En verder .. tja .. heb nu nog 1 hoefsmid gevonden die het over een tijdje eens wil proberen.. maar eigenlijk kunnen er geen hoefsmeden aan komen, hij schopt ze allemaal het ziekenhuis in (zelfs onder verdoving) :=

In het jaar dat hij nu van mij is is hij 1x bekapt geweest, onder verdoving in een hoefstal. De grootste fout die ik gemaakt heb, hij liep zo vol vertrouwen achter mij aan die hoefstal in, mijn hart breekt nog steeds als ik eraan denk .. Zoveel vertrouwen, en dan ineens de hel voor hem.. Hij heeft gevochten voor zijn leven, onder de wonden kwam hij eruit, zelfs uit zijn mond bloedde hij (had waarschijnlijk op zijn tong gebeten ofzo), hoefstal kapot (en normaal worden daar trekpaarden enzo in gedaan dus dingetje is wel stevig). Brrr, was echt een 1x en nooit meer .. Maarja, heeft wel een serieuze deuk in het vertrouwen gegeven, sindsdien kon ik he-le-maal opnieuw beginnen .. en zelfs van onder 0 had ik het idee .. Volgens mij zit ik daar nog steeds mee te klooien, vandaar dat het nu zo langzaam gaat .. Maar we nemen het hoe het komt, verleden doe je toch niks meer aan.. en ik heb er nog wel goede hoop in .. Het is echt een lief, trouw paard <3

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:40

Ik ben zo blij!!! Eindelijk lid geworden van de international horse agility club (is daar trouwens geen afkorting voor?) en mijn eerste OLHA filmpje opgestuurd. Hoop dat het wat goed is :)
En dan te bedenken dat ik dat al sinds augustu wil doen...
Maar nu dan eindelijk *\o/*
Dit is het: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... z_K6bUadbo
Wat vinden jullie? :) ik ben eigenlijk wel trots :) maar ik zie overal nu al foutjes en dingen die beter kunnen... Maar toch ik ben zo blij dat ik nu eindelijk een keer kan meedoen!!! :D

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:43

@[***] Fouten zijn er om van te leren... Jammer dat het soms zo moet gaan. Maar super dat je nog steeds niet hebt opgegeven!! Heb ik echt respect voor!!! +:)+
Hoop dat het helemaal goed komt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:56

Ik vind het een heel net filmpje. Ik ben benieuwd naar je punten. Ik kijk er ook naar uit om lid te worden.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:00

Bedankt! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:52

Ik heb weer bij gelezen. Leuk Bojangles, dat je ook hier zit als trainer.

Ik heb een filmpje geüpload van de horse agility februari. Ik geloof niet dat ik alle voorschriften precies volg hier. :o Ik ben nog geen lid en stuur niets in. Daarom dat is niet zo heel belangrijk voor me, op dit moment.

Bij de hoelahoop moet Kyra met de achterbenen er in staan en moet je ook nog eens alle vier de benen optillen.
Ik heb veel geoefend met de hoelahoep want vorige maand moest ze met de voorbenen erin (én wilde ze hem opeten/apporteren), dus deed ze er alles aan op de hoop met de achterbenen te ontwijken. :') In de training ging het wel goed. In het filmpje zet mijn standaards voor de click daarom tijdelijk weer lager en ga clicken voor 1 voet erin. Dit om de motivatie er in te houden en duidelijk te maken wat ik eigenlijk-ook al weer- van haar wil.

De hoelahoep duurt van 1:00 - 5:00. :Y) Het hele filmpje duurt 7:00 minuten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 08:21

Goed bezig HippoLogic :D Het is leuk he haha!
Het is idd nog niet zoals volgens de regels en richtlijnen, maar zolang je fun hebt is het goed toch?
Ik zou wel op je leadrope letten dat deze niet op de grond terecht komt,
je paard zou maar eens schrikken, vooruitspringen en op de leadrope gaan staan.
Niet zo'n fijn moment weet ik jammerlijk genoeg uit ervaring.

Doe zo verder en hopelijk snel tot in de wedstrijden :D

Ik heb persoonlijk moeite met de '8' rond de tonnetjes lopen.
Mijn paard daarentegen heeft moeite met de hoepel en de balk (denk 90% van de paarden die meedoet ook).

Het is in elk geval een pittig parcours, dat maakt het best leuk, kan je veel uit leren!!