Bijke schreef:Ik heb het gevoel dat ik soms gewoon veel duidelijker ben met de clicker dan 'gewoon'...
Dat is ook zo: met de clicker kun je het gewenste gedrag exact markeren. En bekrachtigen met voer.
Bijke schreef:Ik heb de neiging de clicker vooral boven te halen bij problemen... Zo wilde mijn paard de poetsplaats niet meer in sinds ik er zijn staart gewassen had (hij is niet gewend gewassen te worden)...
Eergisteren duurde het een half uur voor ik (via een andere ingang dan normaal) op de poetsplaats stond en vandaag met behulp van de clicker zo'n 5 minutenlangs de ingang waar hij vorige keer zo moelijk deedHij moest van mij dan nog twee keer buiten en binnen en er was helemaal geen probleem meer...
Dat is logisch dat je bij problemen snel naar de clicker grijpt (omdat dit hulpmiddel zo goed werkt).
Zelf gebruik ik de clicker juist bij nieuwe zaken. Zo laatst bij de waterslang. Eerst maar eens geclickt op de waterplaats zelf om direct een positieve ervaring vast te leggen en daarna clickeren voor het nat laten spuiten van de benen.
@Kehdra: jouw paard zag jou op het krukje staan terwijl hij de click hoorde en dacht natuurlijk:"Daar wil ze uit eindelijk heen, ze doet het gewoon even voor. Ik zal wel even laten zien dat ik het al snap."

@Elanor: leuk het als je het kwartje ziet vallen bij je paard.