Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:32

Bijke schreef:
Ik heb het gevoel dat ik soms gewoon veel duidelijker ben met de clicker dan 'gewoon'...

Dat is ook zo: met de clicker kun je het gewenste gedrag exact markeren. En bekrachtigen met voer.

Bijke schreef:
Ik heb de neiging de clicker vooral boven te halen bij problemen... Zo wilde mijn paard de poetsplaats niet meer in sinds ik er zijn staart gewassen had (hij is niet gewend gewassen te worden)...
Eergisteren duurde het een half uur voor ik (via een andere ingang dan normaal) op de poetsplaats stond en vandaag met behulp van de clicker zo'n 5 minutenlangs de ingang waar hij vorige keer zo moelijk deed :D Hij moest van mij dan nog twee keer buiten en binnen en er was helemaal geen probleem meer...

Dat is logisch dat je bij problemen snel naar de clicker grijpt (omdat dit hulpmiddel zo goed werkt).

Zelf gebruik ik de clicker juist bij nieuwe zaken. Zo laatst bij de waterslang. Eerst maar eens geclickt op de waterplaats zelf om direct een positieve ervaring vast te leggen en daarna clickeren voor het nat laten spuiten van de benen.

@Kehdra: jouw paard zag jou op het krukje staan terwijl hij de click hoorde en dacht natuurlijk:"Daar wil ze uit eindelijk heen, ze doet het gewoon even voor. Ik zal wel even laten zien dat ik het al snap." :+

@Elanor: leuk het als je het kwartje ziet vallen bij je paard. :)

e_horse

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:50

Harlie kan ondertussen een pilon van de grond pakken en aangeven. Ook kan hij (meestal) 3 passen spaanse pas. Soms wordt het dan om en om, met een kant zeg maar. Het verschil tussen voetjes geven en been naar voren lijkt nu ook meer bevestigd.
Gister probeerde ik achteruit lopen door zijn staart vast te houden, maar dan gaat hij alleen maar naar voren ;-)

Ik denk dat ik daar een tweede persoon voor nodig heb. Het was wel heel leuk om te zien hoe hij aan het nadenken en omkijken was: 'Wat wil ze nou?'

Ik heb ook geoefend met wegsturen (zoals het begin van longeren) naar links en rechts, zoals het in het boek van Inge staat. Dat had hij best gauw door.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:00

Het achteruitlopen aan de staart heb ik gecombineerd met wijken voor druk aan de voorkant. Ik heb mijn leadrope als een soort halsring gebruikt (die is lang genoeg) en dan met het commando voor achterwaarts gecombineerd, terwijl ik ernaast, schuin achter stond.

Als ze dat snappen kun je de staart erbij pakken en herhalen. Daarna laat je het stemcommando weg en na een paar keer ook de leadrope. In deze fase hoefde Kyra nog maar 1 of 2 stappen terug te doen. Toen ze dat snapte heb ik dat uitgebouwd.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:32

Goede tip!
Ik dacht inderdaad al aan de lange lijnen/mentuig, met één lijn kan hij omkeren (dat deed hij dus ook).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:41

Nou dan ben je al bijna klaar. :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:27

HippoLogic schreef:
Nou dan ben je al bijna klaar. :D

Ja, dan heb je de helft, haha!

ponyrijder3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:35

Ik heb geen eigen paard, maar ik heb de clickertraining met verschillende paarden uitgeprobeerd en ze reageerden er allemaal vrij goed op. Sommigen schrokken in het begin nogal van de click, maar ik ben wel erg tevreden over deze methode. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:07

@Ponyrijder: welkom. :)

Wat heb je zoal aangeleerd met de clicker? Het zou leuk zijn als je daar nog iets over schrijft.

Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat paarden schrikken van de click of er bang voor zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:04

Even nieuwsgierig: als jullie belonen met voer, wat geven jullie dan?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:10

Ik geef wat muesli (echt een beetje), soms stukjes wortel, enkel keertje een stukje gedroogd brood (niet favoriet).
Muesli is favoriet, maar als ik het afwissel met wortel lijkt de wortel weer favoriet.

Nu ze sinds kort 24/7 op het land staan merk ik dat ze ook niet veel interesse meer heeft in muesli.

Soms beloon ik met een appelklokhuis, maar nooit met stukjes appel want dat plakt me te veel in mijn zak. :P

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:03

paard: appel, wortel, peppermunt, meusli, droog brood (niet favo), gewone brokken en diverse paardensnoepjes.

hond: hondenkoekjes (malse met veel geur), worst, frinkandel en knakworsten of stukjes kip

of wandelen, spelen met speelgoed.

konijn: wortel, appel en gemengd konijnenvoer (mijn konijnen krijgen anders alleen water en hooi, geen brok)

kip: sla en witlof

vogel: gepelde walnoot en zonnebloemstukjes

dolfijn/zeeleeuw: vis én emmers zoetwater (en we hadden 1 zeeleeuw die deed een moord voor kakkerlakken, iekkkk)

pfff en daar houd mijn trakteren wel even op denk ik!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:19

Soms paardensnoepjes, meestal (droog) brood, soms ook wat muesli, of in stukjes gesneden appel/wortel/banaan.

en dat fruit doe ik dan in een emmertje wat ik dan aan mijn broek of jas bind. De eerste paar keren wel even duidelijk maken aan mn paard dat ze daar niet aan mag zitten, maar je hebt geen last van plakkende jas/broekzakken :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:00

Wat een leuk topic! Mij jaarling is net terug van een half jaar opfok en daar ga ik nu heel kalm aan mee aan de slag. Met de clicker dus omdat ik dat lekker duidelijk vindt. Ik heb tijdens mijn studie veel geleerd over operante conditionering, oa filmpjes gezien dat ze duiven daarmee hadden leren pingpongen en vidnt het heerlijk om die theorie eindelijk eens in de praktijk te brengen. Gister de eerste keer en meneer kan al rustig meelopen, achteruit op stemcommando en probleemloos op stemcommando stilstaan (en dat ook een tijdje volhouden).. :P

Mijn volgend project is trailer laden. Hij moet binnenkort weer op de trailer om naar het land te gaan met zijn maatjes maar ziet het nut van de trailer nog niet zo in (en dan gaat hij er keurig voor stilstaan..helaas voor ons). Daar zit dus nog even wat werk in. :D

Ik ga dit topic volgen voor leuke oefeningen en tips en trucs!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:12

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:26

Ga ik thuis bekijken! Alvast bedankt voor de link

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:52

Zo eerst maar eens een berichtje zodat ik het topic gemakkelijk kan terugvinden.

Ik ben sinds poosje ook begonnen met targetten om mijn sensibele onzekere vent wat meer zelfvertrouwen te geven voor enge dingen. De plastic zak wordt inmiddels goed getarget, zowel hoog, laag, op de grond, bewegend, ritselend, etc. terwijl hij normaal achter in z'n stal staat te briesen en snuiven.
Soms is een paard die gek op voer is wel handig :+

Ik wil toch wel een clicker opscharrelen en daarmee gaan trainen en uiteindelijk wil ik ook te paard kunnen targetten. Maar ik weet niet of dat uberhaupt kan en als dat kan, dan hebben we nog even lange weg te gaan :D :+

Mocht er iemand nog literatuur hebben liggen die ze willen verkopen dan hou ik met altijd aanbevolen :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:56

Ik kom me ook weer melden :D
Heb eindelijk een nieuwe pony waarmee ik verder kan.

Hippo doe jij ook aan NH?
Hoe heb jij dat wijken voor druk aangeleerd??
Ik ben nu eigenlijk voornamelijk bezig geweest met VD dingen (Zie profiel)..
Meelopen en halthouden doet ze nog niet consequent.... iemand hier tips voor?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:34

@HippoLogic: Filmpje bekeken, heel leerzaam! Vanmiddag eerste trailer oefesessie achter de rug. Heel rustig bij de trailer gaan staan zonder druk of stress (en dus ook niet gevraagd om er echt al op te gaan). Paardlief vond het wel best, hij heeft ook van de trailerklep gegeten. Na een tijdje verloor hij zijn aandacht en ben ik gestopt. Mijn doel was om simpelweg duidelijk te maken dat de trailer an sich niet eng is, dat is gelukt denk ik. Volgende keer ga ik echt zoals de vrouw op de filmpje actief proberen hem te laten bewegen. Ik ben benieuwd!

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:34

Ik beloon vooral met worteltjes en droog brood. Heb ook een keertje appeltjes gedroogd, dan plakken die zo niet in je zakken, maar het is vrij veel werk...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:15

Ik kwam vandaag op stal om mijn wilde woeste zwarte hengst te gaan vangen... Hij lag lekker in het zonnetje in de wei <3 En bleef liggen toen ik bij hem kwam. Heb lekker geknuffeld en pas toen een vriendje zich ermee kwam bemoeien stond ie op. :D Halster erom heen en meenemen maar... Wat heb ik toch een fijn paard. Durf het soms bijna niet te vertellen als ik de problemen hier (op diverse topics) lees. :o
Afijn Wilde Woeste Zwarte Hengst in de paddock gezet en los hoefjes gekrabd. Clicker erbij en beetje geoefend. Achteruit ging goed, ook zonder zijn borst aan te raken. :D Rondje draaien (ik loop met hem mee, moet met achterbenen om voorbenen heen zeg maar) ging prima. Halt houden ook, maar niet toen ik achteruit weg wilde lopen. Dan volgt ie meteen. En de target erbij gehaald. Dat vindt ie leuk!!! En zelfs een paar afstandjes behaald (metertje of 4 a 5).

Alles opgeruimd en hem de opdracht gegeven lekker te rollen. Kom ik uit de stal, zie ik aan het zand op vacht en halster dat ie het nog gedaan had ook :P terwijl hij niet eens zweette ofzo. }:0 Bak met appeltjes en biksjes gemaakt en dat heeft ie lekker opgegeten. De trekker kwam langs en hij bleef staan, schuin oogje op dat grote enge ding. Ik dacht nog: Als er nou nog eten in zijn bak zit heb ik grote kans dat ie blijft staan. Want voor eten doet ie ALLES :Y) ook zijn angsten opzij zetten denk ik. En idd. Toen de trekker vlakbij hem waqs nam hij zijn laatste hap en galoppeerde weg. Bak was leeg...

Nog even lekker gekroeld en geknuffeld en toen Wilde Woeste Zwarte Hengst weer mee naar de wei genomen waar ik zij halster af deed en hij op mijn "Daaag Jippe. Toe maar!" op zijn bekende tempo de wei in stoof..... Oftewel welgeteld 4 passen in sukkelstap deed om vervolgens met 1 achterbeen op rust de wei in te staren. Jahaaaa! DAT is mijn "WEilde Woeste Zwarte Hengst" oftewel een zacht eitje... Zwart: Dat ist'ie maar Wild??? :z Woest??? :Z En zeker geen Hengst meer!!! :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:42

@zilfstar: wat een fantastisch braaf paard heb jij :D. Leuk hoe jij met hem omgaat!

Deze week komt mijn nieuwe camera binnen en ga ik mijn trainingen filmen. Schijnt erg leerzaam te zijn om jezelf terug te zien. Als er wat toonbaars tussen zit ;) gooi ik het wel hier neer.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:02

Ik heb een vraagje voor de clickeraars onder ons! :D

Ik ben nu al 2 jaar bezig om mijn paard te leren liggen..
Gisteren ging hij liggen op het commando 'down' probleem is alleen dat hij niet blijft liggen..
Hij gaat liggen, ik probeer hem meteen een beloning te geven.. ALS hij die al aanneemt laat hij het weer uit z'n mond vallen en gaat rollen en staat daarna snel op.. Echt tijd en mogenlijkheid om te belonen heb ik dus niet..

Gebrek aan vertrouwen lijkt me niet omdat hij gewoon gaat liggen als je naast hem staat.. Hoe zou ik dit aan kunnen leren met de clicker? Moet ik clicken in de volgorde van berggeit-knielen-liggen (wat ik nu probeer maar belonen bij liggen kan ik gewoon niet omdat hij het niet aanneemt) of moet ik clicken bij het liggen en hem alleen belonen als hij even blijft liggen en als hij toch snel opstaat het negeren of misschien belonen met een klopje/aai?

Las ook ergens dat je met een halstertouw het rollen kunt tegengaan maar daar ben ik niet echt voor, lijkt me dan meer weer een vorm van dwang en dat probeer ik juist zo minimaal te houden!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:56

Wanneer mijn paard gaat liggen, krijgt hij tijdens het gaanliggen het comando, en wanneer hij ligt de click. direct daarna vraag ik iets simpels (kusje of flehmen) wat hij tijdens het liggen kan doen. Zo heeft hij geen excuus om aan iets anders te denken, wél is het een kwestie van héle goede timing!

ik kan nu relaxed bij hem zitten en een mandarijntje of appeltje met hem delen :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:01

En dat is het probleem, als ik click reageert hij daar niet op.. Hij gaat gewoon onverstoorbaar door met rollen.. Ik zal even quoten wat ik als tip kreeg! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:04

Citaat:
Het hoeft niet te maken met hebben met geen respect of gebrek aan vertrouwen, het rollen is zo'n automatisch iets van het paard, dat zit dan zo in zijn systeem, zijn intentie was om te rollen en dat gaat allemaal zo automatisch, dat hij ook gewoon gaat rollen.
Denk dat je gewoon wat dingetjes moet proberen.

Misschien als hij al knielt gelijk voerbeloning voor zijn neus houden, als hij dan zo blijft staan en hij eet wat uit je hand, dan heb je toch al iets wat je wou bereiken: het onderbreken van het gedrag wat hij aan het uitvoeren was.

Als tip kreeg ik om toch een halstertouw om te doen om zo even mijn bedoeling duidelijk te maken.. Niet trekken maar meer als hulp van 'hee, even opletten!' Dit is mijn bedoeling en ik wil je hier graag voor belonen!