4 jarige flipt van bijzet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 4 jarige flipt van bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:12

ik vraag me ook af waarom hj dan niet achterover slaat Lachen

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:09

rasta_love: je hebt niet helemaal gelijk. Juist voor een jong dier is het goed om aan de teugel te lopen. Alleen moeten ze zich hierin wel over geven. Als ze alleen maar tegen de bijzet teugel in gaan is het voor je zelf en voor het paard alleen maar onveilig, en word een voordeel in eens een nadeel.
Als je een jong paard aan de longe al bijgezet mooi rond kunt laten nageven, dan is dat al een begin voor het echte werk onder het zadel. Dus het is zeker wel nodig om een jong paard bij te zetten, als hij het eenmaal door heeft, wand dan kun je ze lekker los maken aan de longe.

En je zei dat je dat niet nodig vond, omdat je ook springen deed en alleen dressuur de bassis wist. Maar ook voor het springen is het toch belangrijk dat je een paard nagevelijk kunt gaan rijden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:24

Heb hier hetzelfde probleem met een jonge mini die voor de keuring eigenlijk rond moet worden getraind. Lachen

Paardje vind gewoon ietsiepietsie druk van een elastiek al doodeng, tong over het bit en er tegenin blijven gaan.

Ik gebruik geen bijzetten meer voorlopig, maar oefen nu met de lange lijnen. (Erop wordt wat moeilijk in dit geval Clown )
Je kunt als mens veel vriendelijker en zachter regelen hoeveel druk je geeft, dan zon bijzetteugel. Werkt goed, ze is na 2 keer al aan het nageven.

Maar wat Kawa zegt: gewoon erop stappen en geleidelijk in de hand laten zakken. Is zo geregeld vaak. Lachen

Citaat:
de kans is groot dat het gewoon wat jonge paarden truucjes zijn.

Deze vat ik niet: wat heeft nageven met truucjes te maken.
Meer met ontspanning en door hebben hoe dat nageven nu werkt.
Truucjes ken ik sowieso niet zo van jonge paarden.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:34

de kans is groot dat het gewoon wat jonge paarden truucjes zijn.
[/quote]
Deze vat ik niet: wat heeft nageven met truucjes te maken.
Meer met ontspanning en door hebben hoe dat nageven nu werkt.
Truucjes ken ik sowieso niet zo van jonge paarden.[/quote]

klopt!!! een jong paard kent geen truckjes maar gaat gewoon uit proberen. En een bijzet sluit ene paard helemaal op, als hij zn hoofd omhoog wil doen kan dat niet dus raakt het dier natuurlijk in paniek. Het dier kent dit niet, dus reageert heel normaal. Maar het is idd geen truckje van het paard, wand het dier is er nog helemaal niet bekend mee. Je kunt meer zeggen dat het is uit angst als hij in paniek raakt dan dat het bewust is. Ik heb zelf een jonge hengst ooit gekocht van 2 jaar. Inmiddels is hij 5. Maar met hem heb ik alles zo rustig gedaan, en echt alles zoals bijzet enz rustig aan gehangen, zonder ene druk, en al ietsjes strakker zodat hij het langzaam leerde kennen. En met hem heb ik geen enkele moeite gehad met bijzetten. Terwijl mijn paard zeker een heet bloed paardje is. Maar zo kun je hier weer van elkaar leren, das eigelijk wel heel leuk.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:48

wat dacht je van het gebruiken van de lammert haanstra methode?
ofwel: touwtjes, eerst haal je het volledige touw door de bovenste twee ringen van de longeersingel, dan haal je het touw aan beide kanten door de bitringen, en dan beide uiteindes van het touw vastknopen onder de buik aan de longeer singel. Dezelfde constructie valt te maken als je met zadel longeert, alleen dan moet je de bovenste twee ringen van de longeersingel dus vervangen door de twee ringetjes waaraan je een bokriempje kunt bevestigen Knipoog

Zo kan hij als het ware 'door rollen' met zijn hoofd, en veel paarden hebben zo minder het gevoel vast te zitten, en raken dus minder in paniek. Het fijne is dat ze ook eigenlijk niet kunnen hangen aan de touwtjes, en ze lopen sowieso in een goede houding. Gaan ze naar beneden dan lopen ze fijn ontspannen over de rug met lengte in de hals, en gaan ze naar boven dan komen ze meer richting de oprichting..

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:08

ja dta klopt, ik longeer ook met haanstra singel en touwtjes

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:42

Ik heb ook een paard dat in paniek raakt van bijgezet longeren...en ze is 13, dus niet perse jonge paarden trucjes!

De Haanstra touwtjes werken bij mij niet, want ze loopt toch tegen een 'muur' op, die ze onder het zadel niet voelt...het resultaat..steigeren en heel moeilijk doen, waardoor ze steeds klappen in haar mond krijgt en nog banger wordt.

Ik vindt het zelf niet nodig haar te dwingen, ik denk niet dat dat werkt en zeker bij zo'n jong ding niet. Ik zou het ook gewoon zonder proberen en hem op andere manieren aan druk op het bit laten wennen. Komt allemaal later wel als hij wat meer vertrouwen heeft...

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:53

jonge paarden moeten eerst hun evenwicht kunnen vinden zonder al die "hulp" middelen.
het is voor een jong paard toch niet goed om al vanaf dag 1 in de krul getrokken te worden.
je paard word nagefelijk door ontpanning van de rugspieren, niet omdat jij zijn hoofd vastzet op de plek waar jij hem hebben wilt!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:26

Ik zou zowiezo nooit een bijzet gebruiken, en al helemaal niet bij een jong dier.
Elk paard is van nature schreef. Ga zelf is staan en op je rechter been hangen en probeer jezelf dan zonder om te vallen je, je hoofd naar links of rechts en naar beneden te buigen. Gooi je er een bijzet om, wat hem vraagt in de krul te gaan, terwijl hij nog steeds schreef is. Je dwingt je paard in een onmogelijke houding! Logisch dat je paard helemaal doorflipt!
En als je denkt dat het paard bang is, gooi dat ding nog een paar keer om en hij zal langzamerhand die houding gaan accepteren of in jullie woorden minder eng vinden en netjes zijn rondje lopen.

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar waarom longeer je eigenlijk met bijzet?
Waarom longeer je niet gewoon met dubbele lijnen? Hierdoor leert het paard gelijk wat sturen is en je kan hem recht maken, waardoor als je erop stapt je paard het sturen al snapt.

Ik bedoel het niet aanvallend, ik merk dat me toon in het berichtje een beetje verkeerd is, maar ik bedoel het niet zo.

mOiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:00

Mijn paardje was in het begin ook bang van de bijzet teugels. Hij moet het gewoon wennen. Vooral in galop komen de bijzets altijd tegen hem.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:22

waarom zou je een bijzet eraan zetten?
ik bedoel hij is pas 4 als jij met iets meer druk in zijn mond gaat rijden komt een bijzet over een paar jaar wel weer. of rij hem bitloos dat kan ook. maar bijzet bij een jong paard lijkt me niet zo verstandig
je kunt hem ook zelf naar beneden laten lopen op den duur dat is mijn mening
grojet seef

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:37

lotte002 schreef:
Ellepel: het bit past gewoon goed, hij is nog niet aan het wisselen.

Sientje: Ik heb zelf zeker ervaring met jongen paarden. En heb ook hulp van mensen
Die er ook verstand van hebben.
Hij kent aan de longe alle 3 de basisgangen en reageert goed op stemhulpen.
De rede dat ik hem een beetje al aan de bijzet wil laten wennen is dat ie leerd
Om zn rug goed te gebruiken.

Anneliesdj: ik longeer inderdaad alleen met hoofdstel en bit

Balkjes lopen, overgangen, grondwerkoefeningen, ....
Zat mogelijkheden zonder hulpteugels die alleen tegen je gaan werken.
Paard zal als je hem de kans geeft zelf de juiste houding gaan opzoeken, alleen zal dat wat meer tijd (en kunde) kosten dan een hulpteugel. Voordeel is wel dat bij goed belonen hiervoor het voor hem een voorkeurshouding wordt. En omdat die prettig aanvoelt ook zelfbelonend kan gaan werken.