met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:42

als je ontspanning wil moet je altijd de laagste inspanning gebruiken (staat ook duidelijk bij de handleiding) de hoogste standen zijn dressuurmatig oprichten.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:12

Ik heb hem overgekocht van een bokker en zij had de handleiding niet meer.
Ik heb wel op internet informatie erover opgezocht. En daar stond ook met de laagste stand beginnen.
Maar als Ni3ki3 zegt dat tussen de benen door niet goed (lees: kan rugplobemen veroorzaken) voor je paard is, ga ik daar wel aan twijfelen.
Het is niet mijn eigen paard en straks heb ik het weer gedaan terwijl ik hem alleen maar wilde verbeteren. snap je?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:18

1 iemand heeft niet de wijsheid in pacht Knipoog op mn de onderste stand (zeg maar) maar je wel zorgen dat je paard ook voorwaarts kan, dus niet zodanig bijzetten dat je zijn hoofd richting voorknie trekt. De doelstelling van 'tussen de benen' is juist over de rug trainen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:22

Als je niet met hoofdstel zou mogen longeren omdat het te gevaarlijk is, zou je dus eigenlijk ook niet meer mogen rijden met hoofdstel&bit? Huilen van het lachen
Want stel je voor dat je er afvalt, paard op de teugels...

Nee hoor, gewoon met een hoofdstel longeren. Lachen

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:57

Ik weet dat als één iemand iets zegt het niet meteen waar hoeft te zijn.
Maar tot nu toe vind ik dat ni3ki3 wel veel wijsheid vertoont op het gebied van longeren met bijzet e.a. hulpmiddelen.

Vanmiddag komt er iemand kijken die er meer verstand van heeft en er zelf ook redelijk veel ervaring mee heeft.
Dus ik denk dat het goed gaat komen met de pessoa. Lachen
Althans dat hoop ik.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:20

ik longeer ook gewoon met hoofstel in.
ik vind dat je niet overal een punt van moet maken !
natuurlijk let je op wat je doet en natuurlijk kunnen er dingen niet.
maar zoals anderen al zijden als je van je paard valt en je paard staat op de teugel is het zelfde dit kan ook gebeuren.

groetjes lisanne

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:24

Kweet niet, maar ik longeer ook gewoon met hoofdstel hoor?!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:25

nee, het is natuurlijk dikke onzin. Longeren met halster kan wel gevaarlijk zijn (maar dan voor je zelf).
Ik zou niet een tussenstukje gebruiken, die geeft een totaal verkeerde inwerking.

beter is: de longe van buiten naar binnen door de bitring, onder de neusriem door halen (achter het bakstuk langs) en dan weer vasthaken aan de longe zelf. Op die manier trek je nooit het bit door de mond.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:34

Ik heb het bitstukje er af gehaald, zoals ik al had gezegd en heb ik een sperriem om de bitringen gedaan zodat de lijn vrij kan bewegen. Als dit ook als tussenstukje gezien wordt dan hoor ik het graag. Lachen

Ook heb ik vermeld dat ik niet aan het bit zit tijdens het longeren, overgangen gaan op mijn lichaamshouding en stemhulp.
Zeker met hoofdstel in.

beantsje schreef:
beter is: de longe van buiten naar binnen door de bitring, onder de neusriem door halen (achter het bakstuk langs) en dan weer vasthaken aan de longe zelf. Op die manier trek je nooit het bit door de mond.

Hier kan ik even geen plaatje van maken Bloos

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:47

ik longeer altijd met hoofdstel,en heb de longeerlijn aan de binnenkant door de bitring heen over het kopstuk en aan de andere bitring vast.
en met de pessoa op de laagste stand[ bovenste foto] dus tussen de voorbenen
volgens mijn DA was dit de beste stand om meer buikspieren en sterke achterhand te kweken.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:51

Wat is de reden dat je die lijn over zijn hoofd doet, of vind je dat gewoon fijner met longeren?
Het gaat mij er juist om dat hij meer rugspier traint (eigelijk gewoon alle spieren Tong uitsteken), maar dat hij ook vooral zichzelf niet zo opkropt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:54

Nienke1990 schreef:
Wat is de reden dat je die lijn over zijn hoofd doet, of vind je dat gewoon fijner met longeren?
Het gaat mij er juist om dat hij meer rugspier traint (eigelijk gewoon alle spieren Tong uitsteken), maar dat hij ook vooral zichzelf niet zo opkropt.

omdat je dan geen bitstukje nodig hebt die je dan aan 1 kant met druk hebt ,de buitenkant
en ze kropt juist niet op.
ze staat op de laagste stand,ik rij western en ze moet juist zakken met de hals en neusje naar beneden.
vroeger deed ik wel een bitstukje maar ben daar toen vanaf gestapt toen ik een meisje op stal had die mij vertelde dat zo longeren als ik nu doe veel beter is vanwege de druk.

en dat klonk erg geloogwaardig. Knipoog

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:59

Hmm, oke.
Ben zelf nog niet helemaal overtuigd..
Ik kan mij herinneren dat het voltige paard waar ik op voltigeerde ook de longeerlijn op die manier omhad.
Maar die vond het helemaal niet leuk.

Ik rijd zelf geen western, maar probeer alles wel zo veel mogelijk op stem & zit/lichaamshouding te doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:01

hier in de omgeving longeren er veel op deze manier.
ik vind ook dat de lijn dan niet zo snel op grond hangt als de neus laag is.

maar ach iedereen heeft zijn manier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:03

Ik moet zeggen dat ik wel heel tevreden ben over de manier van bevestigen die ik gebruik (door binnenste bitring, achter neusriem langs, aan longeerlijn zelf weer bevestigd). Zit je niet zo aan het bit te trekken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:05

Nouks schreef:
Ik moet zeggen dat ik wel heel tevreden ben over de manier van bevestigen die ik gebruik (door binnenste bitring, achter neusriem langs, aan longeerlijn zelf weer bevestigd). Zit je niet zo aan het bit te trekken.

ik heb geen neusriem.
en vind mijn manier ook prettig en mijn pony ook.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:09

tja stel er kan dit en dat gebeuren..
zo is het altijd.
Ik longeer altijd met bit in, (longeerlijn door het bit aan de andere kant bevestigen) en als je dat in een veilige omgeving doet kan het prima

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:15

Er kan altijd van alles gebeuren. Als je ze de wei in brengt/gaat rijden/ op stal zetten enz. Ik longeer mijn fjord ook altijd met een hoofdstel in.(als ik longeer gebeurd maar weinig) Mijn moeder doet het ook met hoofdstel soms met halster maar dat is dan als ze een beetje haast heeft en toch nog even wil laten bewegen.

Trouwens mijn fjord is haast onmogelijk te longeren zonder hoofdstel aangezien ik dan alle hoeken van de bak zie. Probeer dan maar eens te blijven staan als hij gaat trekken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:21

mirgino schreef:
ik heb geen neusriem.
en vind mijn manier ook prettig en mijn pony ook.

Ik zeg toch niet dat jij het zo moet doen als ik? Rolleyes

Ik breng ook alleen 'mijn manier' nog even onder de aandacht voor die mensen die bang zijn dat ze hun paard te veel in de mond zitten op de buitenkant...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:27

Tja, als we zo gaan beginnen... Dan kun je ook net zo goed maar niet meer in de auto stappen want stel dat je aangereden wordt... Of altijd maar thuis blijven omdat je bang bent dat je beroofd zult worden. Nee hoor, longeren aan een bit is niks gevaarlijks aan, zo lang je maar weet wat je doet. Ik heb zelf longeerles op school (ik doe MBO Paardenhouderij niveau 2) en daar leren we ook veel over veiligheid en de technieken van het longeren. Maar longeren met een bitstukje is niet echt prettig voor je paard, hierbij wordt nl. de buitenste bitring tegen zijn mond aan getrokken en je kunt je wss wel voorstellen dat dat niet zo lekker zit. Ook de lijn achter de oren langs is geen pretje, hierdoor wordt het hoofd naar binnen getrokken en er komt veel druk achter de oren van het paard, wat een gevoelige plek is voor veel paarden. Bij een sterk paard is het handig, maar paardvriendelijk... Het beste is je lijn door beide bitringen te halen en weer vast te klikken aan de lijn, of door de bitring en de neusriem en dan vast aan de lijn. Bij de 2e methode verdeel je de druk over de mond en de neus en dat is dus ook zachter voor je paard. Ik gebruik bijna altijd die methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:29

Tip voor Maxielover: eerst even topic doorlezen voor je allemaal dubbele dingen gaat lopen roepen, en daarnaast: iets meer enters maken je teksten een stuk leesbaarder.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 23:32

Ik snap niet hoe je de lijn door de neusriem doet? waar boven onder..gewoon ertussen geschoven als het ware?
Ik kan er geen beeld bij vormen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:33

Ik zal er volgende week even een gedetailleerde foto van maken, die foto's die ik hier eerder heb geplaatst waren wat onduidelijk vrees ik Haha!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 23:34

Ok, dat zou wel fijn zijn. Lachen

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:46

Nienke1990 schreef:
Ik snap niet hoe je de lijn door de neusriem doet? waar boven onder..gewoon ertussen geschoven als het ware?
Ik kan er geen beeld bij vormen Clown

Je haalt je lijn vanaf 1 kant door de bitring en aan dezelfde kant haal je 'm onder de neusriem door en klik je de gesp vast aan de longeerlijn. Dit wissel je uiteraard weer om als je de andere kant op wil.