Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
op mn de onderste stand (zeg maar) maar je wel zorgen dat je paard ook voorwaarts kan, dus niet zodanig bijzetten dat je zijn hoofd richting voorknie trekt. De doelstelling van 'tussen de benen' is juist over de rug trainen. 

beantsje schreef:beter is: de longe van buiten naar binnen door de bitring, onder de neusriem door halen (achter het bakstuk langs) en dan weer vasthaken aan de longe zelf. Op die manier trek je nooit het bit door de mond.
), maar dat hij ook vooral zichzelf niet zo opkropt. Nienke1990 schreef:Wat is de reden dat je die lijn over zijn hoofd doet, of vind je dat gewoon fijner met longeren?
Het gaat mij er juist om dat hij meer rugspier traint (eigelijk gewoon alle spieren), maar dat hij ook vooral zichzelf niet zo opkropt.
Nouks schreef:Ik moet zeggen dat ik wel heel tevreden ben over de manier van bevestigen die ik gebruik (door binnenste bitring, achter neusriem langs, aan longeerlijn zelf weer bevestigd). Zit je niet zo aan het bit te trekken.
mirgino schreef:ik heb geen neusriem.
en vind mijn manier ook prettig en mijn pony ook.

Nienke1990 schreef:Ik snap niet hoe je de lijn door de neusriem doet? waar boven onder..gewoon ertussen geschoven als het ware?
Ik kan er geen beeld bij vormen