Wat vinden jullie van longeren met elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jiill_

Re: Wat vinden jullie van longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:04

Julie_x schreef:
Jiill_ schreef:
Ik heb ook als ervaring dat ze van een elastiek vaak een harde mond krijgen.. Met jonge pony's doen wij het de eerst paar keer om ze te laten wennen aan iets aan het hoofd..

Ben ik het niet mee eens. Kan zijn dat ze ervan gaan hangen (ik vind Rosalies uitleg logisch klinken), maar dat ze er een harde mond van krijgen. Daar ben ik het volkomen mee oneens.
Ik longeer mijn pony nu al een jaar met elastiek, en een paard met zo'n zachte mond heb ik nog nooit gereden. Ik weet natuurlijk niet of dit door de elastiek komt, maar feit is dat de mond er niet harder van wordt dan hij is.

Kan ook toeval zijn bij jou bijv. omdat jou paard gewoon een hele zachte mond heeft.. mijn pony's worden er echt niet fijner op als ze heel de tijd weg kunnen trekken in die elastiek.. ik denk dat dat ook per paard verschilt, je hebt natuurlijk ook fijnere paarden die minder moeite hebben om hun hoofd halshouding goed te houden, ik heb een pony met veel massa Clown zullen we het maar noemen en die neemt het er meteen van als hij ergens lekker in weg kan hangen ( ook met rijden )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:18

Pallatin schreef:
Wendy schreef:
Ik ben er niet voor. Maar ik heb het sowieso al niet op hulpteugels met longeren en uberhaupt.

waarom niet?? Longeer je helemaal niet?

Jawel. Maar ik heb het niet op hulpteugels. Niet met longeren en niet met rijden, dat is wat ik bedoelde Knipoog
Zie dat het er een beetje krom staat.
Natuurlijk longeer ik wel, maar het liefst gebruik ik dan een dubbele longe.

rozenmoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:31

Lijkt me niet echt handig.

ManimeminaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:24

kvind het zelf een prettige manier van longeren. je hebt controlle over je paard, maar je zet je paard er niet helemaal mee vast (als je hem ten minste goed gebruikt.) het is ene zeer geschikte hulpteugel voor paarden die wat schikkerig zijn.

voordelen: je zet je paard er niet helemaal mee vast, je houd contolle over je paard, zeer geschikt als beginnende hulpteugel, je laat het paard zijn rugspieren gebruiken.

nadelen: je moet de elastieken 1 keer draaien, waardoor je bij het verstellen voor stelling naar binnen de elastiek naar buiten in moet stellen. (is af en toe nogal verwarrend)

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:40

mariska32 schreef:
Rosalie123 schreef:
Er is een risico dat het paard er erg op gaat hangen met zijn mond, maar dat is ook afhankelijk van het paard zelf. Mijn ervaring is dat de meeste paarden wel erg gaan hangen omdat de druk niet vervelend is voor het paard.

idem!
ik vind een paard er snel "taai" van worden.

Ja, mijn pony gaat er ook erg op hangen en wordt 'taai'. Ik ben dan als ik ga rijden er weer helemaal mee bezig om d'r weer normaal en ontspannen nageeflijk te krijgen.
Ik longeer d'r met passoa, erg fijn:)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:48

ik heb het meer met 2 lijnen longeren, dat werkt gewoon beter voor mij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:51

Ik vind het vernedering en mishandeling van een paard om een paard bij te zetten (ja zo hard durf ik het te stellen), wel of niet met elastiek. Je ontneemt zijn vrijheid om z'n hoofd te dragen zoals hij dat wil en bij elke pas wordt het paard in de mond gerukt.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:06

Bedankt voor de opmerking dat ik mijn paard zou mishandelen met longeren en bijzetten Bloos Een paard bijzetten kan het ruggebruik op positieve wijze bevorderen. wanneer je op de juiste manier je paard bijzet of met dubbele lijnen longeert gymnastiseer je je paard enorm. Jij durft hard te stellen dat het vernedering en mishandeling is om je paard bij te zetten. Dan durf ik hard te stellen dat dat dus absoluut niet waar is. Deze manier van trainen, uiteraard op de juiste manier, wordt ondersteund door menig dierenarts en fysiotherapeut. Elastiek ben ik zelf niet voor, ik gebruik liever de gewone touwtjes. Elastiek gaan ze vaak op hangen, tenminste mijn eigen dier wel.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:28

Ligt een beetje aan het paard en de longeerkwaliteiten van de longeur. Mijn sportpaarden longeer ik alleen met elastiek als ze lekker moeten ontspannen. Jonge paarden die gevoelig zijn neem ik ook het elastiek. Wanneer een paard wat stug is pak ik liever een slofteugel of touwtjes.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:23

ik doe het sinds gisteren ook.
ik vind het geweldig Knipoog