Julie_x schreef:Jiill_ schreef:Ik heb ook als ervaring dat ze van een elastiek vaak een harde mond krijgen.. Met jonge pony's doen wij het de eerst paar keer om ze te laten wennen aan iets aan het hoofd..
Ben ik het niet mee eens. Kan zijn dat ze ervan gaan hangen (ik vind Rosalies uitleg logisch klinken), maar dat ze er een harde mond van krijgen. Daar ben ik het volkomen mee oneens.
Ik longeer mijn pony nu al een jaar met elastiek, en een paard met zo'n zachte mond heb ik nog nooit gereden. Ik weet natuurlijk niet of dit door de elastiek komt, maar feit is dat de mond er niet harder van wordt dan hij is.
Kan ook toeval zijn bij jou bijv. omdat jou paard gewoon een hele zachte mond heeft.. mijn pony's worden er echt niet fijner op als ze heel de tijd weg kunnen trekken in die elastiek.. ik denk dat dat ook per paard verschilt, je hebt natuurlijk ook fijnere paarden die minder moeite hebben om hun hoofd halshouding goed te houden, ik heb een pony met veel massa
zullen we het maar noemen en die neemt het er meteen van als hij ergens lekker in weg kan hangen ( ook met rijden ) 
Een paard bijzetten kan het ruggebruik op positieve wijze bevorderen. wanneer je op de juiste manier je paard bijzet of met dubbele lijnen longeert gymnastiseer je je paard enorm. Jij durft hard te stellen dat het vernedering en mishandeling is om je paard bij te zetten. Dan durf ik hard te stellen dat dat dus absoluut niet waar is. Deze manier van trainen, uiteraard op de juiste manier, wordt ondersteund door menig dierenarts en fysiotherapeut. Elastiek ben ik zelf niet voor, ik gebruik liever de gewone touwtjes. Elastiek gaan ze vaak op hangen, tenminste mijn eigen dier wel.