aanleren van steigeren, wel of niet??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

puur

Re: aanleren van steigeren, wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:12

ik was ook bezig met VD maar ik heb gekozen niet voor t stijgern te kiezen, stel dat iemand anders een beweging maakt die jij maakt die bij stijgeren hoort gaat hij/zij straks stijgeren terwijl ze t niet hoort te doen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:51

Marieke_456 schreef:
stef schreef:
Saskiafekie: En waarom zijn shets eigenwijs? Omdat ze vaak "opgevoed" worden door kids.

Hier ben ik het niet echt mee eens, het is algemeen bekend dat shetlanders over het algemeen vrij eigenwijs zijn, dat heeft niets met opvoeden te maken.

.

Wij hebben miniappaloosas en shetten. De doorgefokte miniappaloosas zijn over het algemeen wat zachter van karakter, maar ook vuriger dan de shetten.
Over het algemeen dus, er zit veel verschil tussen individuen. Ik heb ook een hele zachtaardige shetmerrie.

Verder, wat hier gezegd wordt over dat een shet die steigert ook mooi 200 kilo is... tuurlijk. Maar het verschil in krachten tussen zon tweeturver en een knol van 600 kilo, is dat het moeilijker in de hand te houden is als het mis gaat, en veel imponerender is. Er komen echt wel andere krachten vrij.
Ik heb hier een minihengst op stal, en daar doe ik dingen mee die ik bij een rijpaardhengst nooit in mijn hoofd zou halen. (Zoals de merrie uit de hand dekken, in de hengstenweide en de hengst daarbij los laten lopen. Dat is bij een groot paard levensgevaarlijk.)

Verder valt mij in de discussie over wel/niet steigeren altijd weer op, dat de ervaren VD mensen minder problemen zien in steigeren dan de beginners/geinteresseerden.
Misschien omdat de meer ervaren VDers een betere inschatting van de risicos kunnen maken?

Mijn eigen VDpony is 95 cm en een echte lichtgewicht. Ze kan steigeren, bokken, en afzonderlijke achterbenen uitslaan op commando. Ze kan nu zowat de capriole.

Ik VD ook weleens met mijn grote paard, maar die leer ik dus niet steigeren. Ze is erg bang aangelegd, en dan kan dit kunstje een 'route' worden om weg te komen bij iets wat ze eng vind.
Mijn vorige grote VDer was een welsh Cob, en die kon steigeren en steigersprongen (naar voren) maken. Ze zou niet hebben geweten hoe dit tegen me te gebruiken.

De inschatting moet je dus per paard maken.

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:53

pony bij ons opstal steigert ook als je de benen naar achteren legt op comando
maar heeft het nog nooit tijdens het rijden gedaan.
Ook niet als ze de benen naar achteren legt met passen achteruit
Dus kan wel denk ik.
Ligt eraan ofje denkt dat hij er misbruik van maakt

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:43

ik zou het persoonlijk niet aan leren ..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:59

en moet je daarvoor een topic van 10 dagen oud omhoog halen?
Ga maar eens een slotje aanvragen, dit topic komt elke keer (over het algemeen nutteloos) omhoog

horsesfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:36

ik heb een paard ringo en doe vind het wel heel erg leuk die kan steigeren op commando en knielen en nog veel meer en als je het doet vind hij het heel leuk met oren naar voren en half briesend en als hij het goed heeft gedaan krijgt hij meestal een koekje:D

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:34

Oud topic vandaar een slotje