longeren met 2,5 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mieamore

Re: longeren met 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:51

lijk mee dat wat hier boven allemaal staat verder niks met de vraag van ts te maken heeft. je kan dit beter onderling via pm verder bespreken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:54

Ja, we dwalen een beetje af, maar na het longeren komt het rijden, misschien ook wel interessant voor de toekomst...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:59

overgens .. de TS verzorgt dit paardje niet meer Clown ze heeft haar oude paardje weer terug dus praat vrolijk verder !

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:03

Moooi Haha! Haha! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:01

Nou maar met rechtuit gaan, zelfs waar er geen bakrand is, worden ze niks rechter van! De bedoeling is leren die brede achterhand voor die smalle schouders zetten, en dat doe je om te beginnen in grote wendingen, met een correcte graad qua stelling en buiging( het weze duidelijk dat dit met een jong paard zich beperkt tot "kijken waar je heen gaat en achterhand niet laten uitzwaaien").
Van rechtuit lopen wordt geen enkel paard recht.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 03:29

Klopt, maar dat komt erna pas, eerst vind ik het fijn als een jong paard onafhankelijk van welke steun dan ook kan lopen. Ik had het ook over "op eigen benen leren lopen en in balans", ik had het niet over rechtrichten. Je kunt niet voor de eerste keer opstappen en meteen dat paard in een volte of wending gooien, dat komt daarna pas.

Troy_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:23

Ik vind dat je een 2,5 jarige wel mag longeren, zolang je het niet telang doed en steeds meer gaat opbouwen (qua tijd) En 1 of 2 keer per week is volgens mij dan wel al genoeg..

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:30

Ik doe mijn 2,5 jarige ook langeren 1 a 2 keer in de week en dan een 15 min per keer.. Ze begint het nu steeds beter te snappen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:31

Ik zou het niet doen,
waarom nu al ? je hebt nog genoeg tijd ,
ik zou nog een half jaar / jaar wachten Lachen
Maar dat is mijn mening

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:13

maikeltje schreef:
Klopt, maar dat komt erna pas, eerst vind ik het fijn als een jong paard onafhankelijk van welke steun dan ook kan lopen. Ik had het ook over "op eigen benen leren lopen en in balans", ik had het niet over rechtrichten. Je kunt niet voor de eerste keer opstappen en meteen dat paard in een volte of wending gooien, dat komt daarna pas.

Het verschil is dat waar ik rijd we ze eerst best al flink sterk maken aan de longe en er dan pas opgaan.
Dus dan hebben ze al best veel balans. En dan rustig verder werken in de piste, eentje die al goed te vertrouwen is kan vrij snel mee de baan op, is idd erg motiverend voor ze, maar ik vind dus de echte gymnastiseringswaarde ervan nul. Maar ik geloof dat we het eens zijn dat je ze eerst een beetje balans geeft en dan pas gaat rechtrichten?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:01

Daar zijn we het idd over eens. En de gymnastiseringswaarde van de baan op gaan? Die bepaal jij zelf altijd nog. Ik rij in het bos ook dressuurmatig, daarvoor hoef je niet in een bak te rijden. Dus bij mij is de gymnastiseringswaarde zeker niet nul!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:04

erleyne schreef:
Inderdaad, dat doe ik ook: longe op zijn langst en lekker meehollen. Zeker in galop, want dan is zo'n volte 20m. erg krap voor een flinkerd ( mijn conditie is er in ieder geval op vooruit gegaan de laatste tijd Haha! )

Zo deed ik het ook met mijn 2,5 jarige Tong uitsteken Hijs nu 3jaar en 4 maand en bijna beleerd. Doe het heel rustig aan. Geen haast Lachen

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:49

Ik zou er nu nog niet aan beginnen.
Laat hem nog even jong en vrij zijn!
En als je zou beginnen niets forseren. Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:57

maikeltje schreef:
Daar zijn we het idd over eens. En de gymnastiseringswaarde van de baan op gaan? Die bepaal jij zelf altijd nog. Ik rij in het bos ook dressuurmatig, daarvoor hoef je niet in een bak te rijden. Dus bij mij is de gymnastiseringswaarde zeker niet nul!

Ok idd, ik durf ook wel eens een stapje wijken op straat of met een meer ervaren paard galop-stap-andere galop overgangen te oefenen, of tempowisselingen in galop, enzovoort enzovoort Lachen Maar voor mij ligt de echte training toch in de bak, en buiten vooral eens lekker gewoon op stap met de groep, eens uitrazen als het kan, en veel nieuwe dingen zien.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:00

Ik vind dat je een 2,5 jarige nog niet moet longeren, juist longeren is heel erg belastend voor de botten omdat ze op een klein cirkeltje lopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:01

Ik zou ze ook nog lekker een jaar laten staan, maar goed, elk zijn ding.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:03

ik zouw het wel rustig aan doen kijken hoe het paard het vind!
ik heb ook 2,5 jaarige gehat die is nu drie Tong uitsteken
toen begon ik ook logeren Knipoog

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:06

Heb je zelf veel ervaring? en kan je het goed,,dat is namenlijk ook heel belangrijk, en ik zou het langzaam opbouwen maar ik weet eigenlijk zeker dat als je het goed en rustig doet dat het wel kan,, ik zou hem niet gaan bijzetten en heel die zooi, maar gewoon lekker laten lopen aan de lijn lijkt met geen probeel Knipoog Knipoog

cassy_girl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:25

je kan zeker longeren is niks mis mee je hebt er alleen maar profiet van met zadelmak maken in de zomer 2 gedaan hadden er niks mee gedaan van te voren was heel moeilijk maar leuk om te doen als ze dan drie zijn kan je meteen met erop hangen en zo beginnen het is al genoeg als ze 1 keer draf stap en galop linksom gehad hebben en het goed ging en 1 keer rechtsom

succes Pling

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:26

mijn paardje is ook 2,5 en ik ben net begonne. elke kant stap en draf meestal is het ook maar 5 minute en max is 10. en dan is ie klaar en heeft ie weer paar dagen vrij. kan ie weer lekker buiten spelen. .

Pingu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:16

Gewoon rustig een beetje opbouwen Lachen