jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:39

ik heb niet de reacties gelezen.
Mijn eerste gedacht is: dat veulen ervan af tijdens het werk.
als ik dit probeer met het paard dat ik rij loopt ze zo gespannen dat ik er niks meer van kan gedaan krijgen.
Zonder het veulen is ze de rust zelve.
Als het de eerste maal is dat ze werkt sinds het veulen:

Ik heb mina eerst een 5 tal keer gelongeerd, zonder bijzet of iets, gewoon wat stap en draf, zodat ze de tijd kreeg om te verwrken dat ze weer moest werken.
Daarna zadel erop, buitenritjes gaan maken
en dan rustig trainen in de piste.
Eenmaal ze weer goed onder het zadel loopt (dus rustig in de 3 basisgangen) kun je beginnen met longeren aan de bijzet.
Dan heeft ze ook al wat conditie.

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:13

Tnx Lachen
Na de reacties ben ik mij ervan bewust dat het trainen met bijzet nu nog niet het goede moment is Lachen
Dus ook nog niet longeren.
En over het veulen... tja, daar word al over gebabbeld Knipoog

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:18

longeren zou ik niet laten hoor.
Zo trainen ze toch al iets conditie en evenwicht zonder ruiter.
En als ze plots dom gaan doen heb je tenminste geen kans om eraf te liggen Haha!
Het veulen is uiteraard je eigen keus, iedereen doet waar hij zich het beste bijvoelt, ik heb ook nog gelongeerd hoor met het veulen erbij (en 3 andere paarden)
het gaat wel, maar zowel het paard als ik zijn afgeleid, (dit paard kijkt ook niet echt achter het veulen,ze is erg lief en zorgzaam ertegen, maar of hij nu naast haar staat, of in de wei ernaast , doet haar niet veel Haha!)

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:27

Das waar.

Ze kon niet alleen naar buiten: constant steigeren en omdraaien. Dit begon ze ook te doen met een andr paard erbij. Vandaag is het me voor t eerst gelukt om der zonder gesteiger en geprotesteer mee naar buiten te nemen, alleen. Dit is weer een mijlpaal verder. Ik heb der constant achter der vodden gezeten, geen kans gegeven om te protesteren en het ging super! Wel vermoeiend. Maar ik ben dus wel wat gewend... (lees: iedere sec. rechtop steigeren en draaien zonder dat je der voor kan zijn, zelfs een hersenschudding aan over gehouden)
Als het goed is flikt ze het niet meer... grrr

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:41

nog een pittige tante zo te horen Haha!
Daar had ik ook problemen mee met mina, als ik van het arf afwilde beginnen dom doen (gelukkig steigerde ze niet)
ik heb ze dan eenmaal echt hard aangepakt (eerlijk gezegd beschamend, stangbit erin, zweep erbij, het eerste stuk heb ik ze vooruit moeten schoppen, en het 2 de stuk heb ik ze ewoon in achteruit gezet)
de 2 de keer heb ik ze maar 1 maal in achteruit moeten zetten, en dan was het zogoed als over
nu draait ze zich soms nog eens om, maar dan kan ik haar gewoon terugdraaien en verder rijden, met losste teugel

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 11:06

Klinkt goed dus!!! En als er even een stang in moet, dan moet dat maar. Dat snap ik ook wel met zon grote tante. Ik heb ooit eens ee moeilijke tinker bijgereden, ook met stang. Pelham volgens mij. Toen weer s geprobeerd met trensje (in bak) en hoppaa trens kapot, pols gebroken... Soms moet het!!!

Pff, nee ik ben blij dat we zover zijn. Nu door biljven paken anders vervalt ze zo weer. Het was heel vermoeiend om haar constant aan te sporen, veel met zweep, en geen aandacht laten geven aan andere dingen dan mij. Gee lang teugeltje zoals ik normaal rijd, want ik wilde haar cht geen kans geven om om te draaien. Pas de laatste 100 m richting huis mocht dat. Ze luistert voor de rest wel goed, t was alleen dat kl*te gedraai steeds. En eng hoor, helemaal rechtop. Ik heb d'r flink verwend gisteren!

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:26

Fijn dat je nu eens echt even geholpe wordt Tong uitsteken

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:00

?????????? Volgens mij zei je eerder in dit topic wat anders.....normaal rijdt ik met hele losse handen,omdat we ontspannen buiten rijden! En nu ineens moet je met een zweep aan de gang???? Ik begrijp het niet meer.En om een trens in de mond van een paard te breken moet je wel hele rare dingen uithalen.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:21

dat vind ik wel vaag ??

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:18

aerdenhout1 schreef:
?????????? Volgens mij zei je eerder in dit topic wat anders.....normaal rijdt ik met hele losse handen,omdat we ontspannen buiten rijden! En nu ineens moet je met een zweep aan de gang???? Ik begrijp het niet meer.En om een trens in de mond van een paard te breken moet je wel hele rare dingen uithalen.


Normaal rijd ik ook ontspannen buiten , met de friezen zoizo, met deze KWPN ook. Ze is nog jong, net ingereden... en nu heeft ze der terugval. Ze begint te protesteren. Dit is zover gekomen dat ik voor het EERST constant met mijn teugels contact houd, om dus gelijk in te kunnen grijpen als ik het protest voel aankomen. De zweep erbij moet nu even, om dat steigeren te voorkomen. Anders valt er niet te rijden mt dit paard. Het is deze keer goed gegaan, en ik gebruik hem alleen daarvoor. En een tikkie kan echt geen kwaad hoor.
Hm, over dat bit... dat weet ik ook niet. Waarschijnlijk gewoon metaalmoeheid.

Maar ik heb er geen zin in om mij steeds te moeten verdedigen, over dit soort dingen....

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:57

Gelijk heb je, je hoeft je zeker niet te verdedigen.! Maar ik neem je verhaal niet helemaal serieus meer. Je zegt iets te vaak andere dingen in mijn ogen! Net als het veulen naast de moeder met longeren, die NOOOOIT iets doet, maar later springt hij over een hek van een meter??? En dan verwacht je ook nog dat de merrie daar rustig en ontspannen bij blijft????En als je paard zo'n grote terugval heeft dat ze nu alleen nog maar op haar achterbenen gaat staan is er veel meer aan de hand dan alleen maar het niet aannemen van een teugel! Dan zeg je een tikje is toch niet zo erg....en even daarvoor..veel met de zweep! Nog maar eens een goede raad dan....het is geen schande als je het allemaal niet weet maar neem dan ook eens iets aan van meer ervaren mensen en weerleg niet elk commentaar!

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:12

Jezus sorry hoor waar gaat dit nu weer over????
Ik vraag alleen maar raad over hetgeen waar ik niks over weet: nageeflijk aan de teugel lopen en andere dressuur dingen. Je mag zelf komen kijken hoe de merrie en het veulen het doen, het veulen sprong dan wel ineens over een hek heen maar dat ging 'soepel' en niet 'paniekerig'o.i.d.
Voor mijn part mag dit topic gesloten worden, want hier heb ik dus geen zin in.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 06:56

heel verhaal getypt.. met quotes maar ik geef het op.

zoek proffesionele hulp voor het belerenvan dit paardje... kost een paar centen maar is ze dat niet waard dan?

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:54

Ik zou ook met hulp haar 'verder beleren'
Met wat tips kom je niet zo super ver, Als je wil dat het goed gebeurt zou ik gewoon voor 1 of 2 x in de week privé instructie vragen.

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:16

Ziek


Vrede op aarde Lijst

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:13

Kan dit topic gesloten worden?

Anoniem

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:22

Ja dat kan

Maar ik wil jou ten strengste aanraden al het advies wat hier gegeven is te aanvaarden.
Want het is eerlijk en vooral goed! advies.
Helaas sla je alle advies in de wind en dat maakt het topic niet er niet beter op.
Vandaar een slotje