[VD]Hoe leer ik mijn vz-pony steigeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:16

Nu ben ik wel benieuwd of de vzpony van TS na 7 jaar toch kan steigeren ? :')

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:32

Steigeren kun je natuurlijk leren als je met vrijheidsdressuur bezig bent (en een zeer goede basis hebt)
Is niets ergs mee hoor ;)
Dat is een andere manier om met je paard bezig te zijn :)
AngelEye schreef:
waarom wil je em dat leren, dat is toch nergens goed voor?

Kinaa

Re: [VD]Hoe leer ik mijn vz-pony steigeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:34

Het steigeren is het neusje van de zalm en één van de grootste en gevaarlijkste oefeningen uit de vrijheidsdressuur. Het steigeren kan ik vele versies voorkomen, hierbij kun je denken aan de pesade (het hoge steigeren), de levade (de meest verzamelde vorm) en het lopend steigeren.

Ieder paard steigert op zijn eigen manier: sommige paarden slaan hun voorbenen uit en andere paarden houden de voorbenen netjes onder het lijf. Steigeren is aan te leren vanuit het aangeboren gedrag, vanaf het plateau, vanuit spelen en vanuit de jambette.

Toen Flip net bij ons was, sprong hij regelmatig met de voorbenen bij ons in de pipowagen. Toen heb ik hier een stemcommando aangekoppeld en zo leerde Flip razendsnel het steigeren. Zodoende ging ik het ook zonder de keet proberen. Flip had door dat hij op stemhulp hoog moest steigeren. Wanneer je paard op het plateau kan staan begin je te werken met een hoger blok, in dit geval puur voor het steigeren zelf.

e kunt het plateau/blok vergelijken met onze pipowagen. Allebei is het een verhoging. Wanneer je paard van het hogere blok afmoet, zal het paard waarschijnlijk met beide benen tegelijk naar achteren moeten springen. Als je hem op dat moment beloont met je stem en snel daarna iets lekkers geeft, zal hij snappen dat het opspringen met de voorhand de bedoeling is. Probeer hem altijd naar achteren van het blok te laten springen en, terwijl je paard dat doet, zwaai je met je handen in de lucht en zeg je (bijvoorbeeld) hoog.

Er zijn allerlei commando's, maar wij werken met het steigeren veel met onze handen en 'opwaartse energie'. Zo weet je paard dat, wanneer jij met je handen naar boven gaat en het stemcommando zegt, hij iets zal moeten doen met zijn voorhand. Het voordeel van op deze manier je paard het steigeren aanleren, is dat het paard tijdens het steigeren vanaf het plateau niet naar voren kan komen en dus mooi op de achterhand komt.

Een andere methode is het aanleren vanuit het spelen. Tijdens het spelen probeer je je paard goed te motiveren; samen rennen, schijnbewegingen maken, enzovoort. Het is belangrijk dat er voldoende afstand is tussen trainer en paard. Probeer je paard op allerlei mogelijke manieren de lucht in te krijgen. Zoals ik al zei, kun je dit doen door bijvoorbeeld vlot van links naar rechts te springen. Zo is er een kans dat je paard mee zal 'springen' en dus even met de voorbenen van de grond af komt. Zoek uit wat voor jou paard werkt, beloon op het juiste moment en werk de oefening uit.

Let op de volgende dingen:
- Omdat steigeren erg gevaarlijk kan zijn, moet je ongewenst steigeren vanaf het begin duidelijk bestraffen door meteen een andere truck te doen zoals het achterwaats gaan en dat te belonen. Wees hierbij duidelijk. Reageert je paard niet op deze hulp, dan kan je eventueel je paard corrigeren door weg te lopen of nee te roepen en geen beloning te geven. Negeren werkt ook.
- Steigeren is een zwaardere oefening, dus probeer het met mate te vragen zodat de grenzen van je paard niet overschreden worden.
- Sta op een veilige afstand en zorg ervoor dat je buiten bereik bent van eventuele aanrakingen met de hoeven.
- Heb een apart commando, zodat mensen in het dagelijks leven niet perongeluk hetzelfde commando geven en zo een steigerend paard aantreffen.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:21

als ik eerlijk ben zou ik daar nog even mee wachten.
zorg dat je eerst de basis er goed in zit want steigeren kan erg gevaarlijk worden als je het niet goed aanleert. begin eerst eens met wat kleinere kunstjes zoals flehmen, nee schudden, achteruitlopen enz.
verder zou ik je aanraden om eens op http://www.nalanta.nl te kijken daar staat ook heel veel informatie waar je vast wat aan hebt.
succes :D