Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:53

_Lois_ schreef:
996981 schreef:
Door de binnenste ring, over het hoofd naar de buitenste ring en daar vast maken


In het boek staat bij deze manier dus dat het bit dan wordt samengetrokken, een notenkrakerseffect. Er is druk opzij en omhoog, in mondhoeken en achter de oren.


Weet iemand of er wel eens onderzoek is gedaan naar dit soort dingen? Waar de druk komt bij welke bevestiging?

Ik doe het ook zo, en ik deel die ervaring niet. Wat ik wel heel fijn vind is dat je op die manier, als je longeert op contact, dat je heel subtiele hulpen kunt geven en op beide kanten tegelijk inwerkt. De druk komt in de mondhoeken en achter de oren.

Maar volgens mij kan je het bit nooit samentrekken, een paardenhoofd is daar veel te breed voor.
Plus dat volgens mij een zwaar contact niet de bedoeling is.

Ik ben het net als anderen, absoluut niet eens met vastmaken aan de binnenste bitring, dan ga je het bit door de mond trekken. Maar ik ben persoonlijk geen fan van Mireille. Ik heb haar manier van werken gezien, en ik denk dat zij het misschien heel fijn kan, maar dat vind ik niet van wat ik gezien heb van haar leerlingen.

Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:56

pluisje88 schreef:
Ze gebruiken een hele akelige foto in de advertentie maar dit is echt een top ding.

https://www.agradi.nl/shires-longeerhul ... VMQAvD_BwE

Oh die vind ik er fijn uitzien eigenlijk, het ziet eruit alsof de druk mooi verdeeld wordt over het hele hoofd :) klopt dat?

Koekie73

Berichten: 2697
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:20

PerleB schreef:
Bij mij is het echt afhankelijk van paard tot paard en per situatie.

Als ik mijn jonge merrie ga longeren en ik weet dat er kans bestaat dat die heel fris gaat zijn, dat gaat de longe door de binnenste bitring, over haar hoofd en dan buitenste bit ring. Ze kan zichzelf echt lostrekken als haar emmer te vol zit en met de longe zo vast te maken, breekt ze niet uit en kan ik ze sneller terug in concentratie krijgen. Als ze lostrekt dan ben ik verder van huis.

Bij gewoon longeren en als 'de kust veilig is' dan gewoon door de binnenste bitring en vastmaken aan de buitenste.

Tegenwoordig doe ik ook veel dubbele longe, werkt wel heel fijn vind ik maar ik moet er zelf nog handiger in worden.


Exact hoe ik het ook doe. Merrie doet het hartstikke goed, vooral met dubbele lijn.

nicole_floor

Berichten: 3291
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:24

onpaard schreef:
Een keer om de binnenste bitring heen en vastmaken aan de buitenste.


[ [url=m/NNfKdE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo doe ik het idd ook.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:51

Ik ben het net als anderen, absoluut niet eens met vastmaken aan de binnenste bitring, dan ga je het bit door de mond trekken. Maar ik ben persoonlijk geen fan van Mireille. Ik heb haar manier van werken gezien, en ik denk dat zij het misschien heel fijn kan, maar dat vind ik niet van wat ik gezien heb van haar leerlingen.[/quote]

Hier ben ik het mee eens. Ik word ook niet blij van het beeld wat ik tot nu toe gezien heb.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:19

pluisje88 schreef:
Citaat:

Ik ben het net als anderen, absoluut niet eens met vastmaken aan de binnenste bitring, dan ga je het bit door de mond trekken. Maar ik ben persoonlijk geen fan van Mireille. Ik heb haar manier van werken gezien, en ik denk dat zij het misschien heel fijn kan, maar dat vind ik niet van wat ik gezien heb van haar leerlingen.


Hier ben ik het mee eens. Ik word ook niet blij van het beeld wat ik tot nu toe gezien heb.



Zo komen nou de praatjes in de wereld.
-O-

Iedereen mag wel of geen fan of wat dan ook zijn van mw Den Hoed.

Maar ga nou niet beweren "dan trek je het bit door de mond als je het op haar manier doet".
Zij waarschuwt voor dit effect en komt met een oplossing met behulp van de neusriem.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:02

Ik heb geleerd, helemaal om de binnenste bitring slaan en dan vastmaken aan de buitenste bitring. Zodat op de binnenkant meeste 'druk' zit en je niet aan de buitenkant 'trekt'. Zo doe ik het al jaaaaren. Of aan het touwhalster longeren.

Aan de binnenste bitring en aan de neusriem heb ik 1x eerder gezien, maar zelf nooit gedaan. Werkt dat echt handig?

Sababber

Berichten: 2725
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:16

xPearl schreef:
Ik heb geleerd, helemaal om de binnenste bitring slaan en dan vastmaken aan de buitenste bitring. Zodat op de binnenkant meeste 'druk' zit en je niet aan de buitenkant 'trekt'. Zo doe ik het al jaaaaren. Of aan het touwhalster longeren.

Aan de binnenste bitring en aan de neusriem heb ik 1x eerder gezien, maar zelf nooit gedaan. Werkt dat echt handig?


Mijn paard loopt op de binnenste bitring met neusriem het prettigste, als in dat het voor mij misschien niet het lichtste is, maar hij zakt hierbij wel het mooiste. Het ligt natuurlijk vrij stabiel en je kan niet heel veel druk op het bit zetten, want het wordt verdeeld over bit en neusriem. Het van kant wisselen is wel even lastig want je moet door allebei heen, dat is even handigheid krijgen in het doen.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:03

En werken jullie dan allemaal met zo’n extra karabijn haak ?

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 21:17

Op de enkele lijn gebruik ik touwhalster. Wanneer ik hoofdstel gebruik dan longeer ik met dubbele lijnen.

Vroeger wel hoofdstel met longeerhulpstukje gebruikt, maar eigenlijk vind ik dat niet prettig meer.

Africhting gaat ook zeker stapsgewijs. Ze moeten eerst goed aan de hulpen staan op de enkele lijn met touwhalster voor ik met dubbele lijnen ga werken.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 22:22

Janneke2 schreef:
pluisje88 schreef:

Hier ben ik het mee eens. Ik word ook niet blij van het beeld wat ik tot nu toe gezien heb.



Zo komen nou de praatjes in de wereld.
-O-

Iedereen mag wel of geen fan of wat dan ook zijn van mw Den Hoed.

Maar ga nou niet beweren "dan trek je het bit door de mond als je het op haar manier doet".
Zij waarschuwt voor dit effect en komt met een oplossing met behulp van de neusriem.


Dat zeg ik niet. Maar de wijze waarop de paarden lopen staat me niet aan. Ze lopen als duikboten, veel te groot en te lang waarbij het zwaartepunt te ver naar voren ligt en vaak ook nog binnen voor meer gewicht draagt dan buiten voor. Er mogen mensen blij mee zijn en dat vind ik fijn voor ze, elk paard die geholpen wordt is er 1, maar ik wil niet dat mijn paard zo gereden wordt. Ik moet ze nageven, ze lopen ze niet in de smoel te rukken. Maar wat mij betreft heb je daar ook alles mee gezegd. Ik laat mijn oordeel echt niet afhangen van een manier waarop iemand een lijn aan een hoofd klikt. Maar ik vind gewoon dat de paarden niet goed lopen. En dat mag mijn mening zijn denk ik ;)

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 08:26

Het is een fijne simpele manier voor mensen om te beginnen met goed leren longeren zonder geruk en gepluk. Maar daarna zou het tijd worden voor stap 2 en dat is toch aanspanning en begrenzing en dat mist daar. Voor mij is het heel basis en beginnend, zie het wel liever dan mensen die bijzetteugels te strak zetten e.d.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:14

Elisa2 schreef:
Het is een fijne simpele manier voor mensen om te beginnen met goed leren longeren zonder geruk en gepluk. Maar daarna zou het tijd worden voor stap 2 en dat is toch aanspanning en begrenzing en dat mist daar. Voor mij is het heel basis en beginnend, zie het wel liever dan mensen die bijzetteugels te strak zetten e.d.


Nu je het zo zegt inderdaad :j mireille heeft bijvoorbeeld een filmpje erop staan van een vos net onder het zadel. Die loopt heel fijn. Maar alles wat wat verder is in de opleiding daar word ik niet blij van. De vinger kon ik er niet op leggen maar je hebt gelijk. Er mist een stap in het verhaal. Het heeft absolute meerwaarde wat ze doen maar als eindstation klopt het plaatje niet voor mij. Ik vind het wel een verademing dat ze als 1 van de weinigen uitdragen om niet aan die voorkant te plukken. Ze zijn absoluut een verfrissing in de reguliere sport die naar mijn mening 30 jaar geleden gestopt is met ontwikkelen..

Sabbientje

Berichten: 4722
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:41

pluisje88 schreef:
Ze gebruiken een hele akelige foto in de advertentie maar dit is echt een top ding.

https://www.agradi.nl/shires-longeerhul ... VMQAvD_BwE

Die had ik nog nooit eerder gezien. Lijkt mij best wel een fijn ding.

Ik longeer het liefst met dubbele lijn, want daar reageren mijn beide paarden het beste op.

Mijn tinker heeft waarschijnlijk nooit echt leren longeren (ik kocht haar toen ze tien was). Ze rent ook het liefst weg als ik met de longeerlijn aankom. Aan de enkele lijn trekt ze naar buiten en loopt ze scheef.
Aan de dubbele lijn is het geweldig. Dat lijkt op mennen volgens April.

En mijn tuiger Jan reageert met enkele lijn het beste op een kaptoom (kan hij ook de lijn niet beetpakken)
Alleen vind hij dat heel lastig en gaat dan snel aan de lijn hangen om balans te zoeken.
Met een dubbele lijn kan je de buitenkant meer ondersteunen en hangt hij niet.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 10:12

Iedereen mag wel of geen fan of wat dan ook zijn van mw Den Hoed.
Citaat:
Maar de wijze waarop de paarden lopen staat me niet aan. Ze lopen als duikboten, veel te groot en te lang waarbij het zwaartepunt te ver naar voren ligt


Sorry,dan ben je compleet abuis.
Echt.

Ik geef toe: veel mensen weten niet meer beter dan hals in de krul - en dan is het beeld wennen.

Maar je kunt gewoon zien dat de meeste paarden op haar feestboek pagina meestal keurig met een lange hals in horizontaal evenwicht lopen.
Zwaartepunt netjes waar het hoort.
Hals laag (oprichting komt relatief laat) -
maar de achterhand treedt onder en de rug is opgebold.
Ruimte in de gangen is prima ('te lang en te groot').

Please note: de meeste paarden op haar feestboek pagina zijn jonkies of 're-habbers'.

Met haar eigen paarden rijdt ze vanuit dezelfde basis in verzameling.
Citaat:
Maar ik vind gewoon dat de paarden niet goed lopen. En dat mag mijn mening zijn denk ik ;)


Tuurlijk mag je dat vinden, zoals ik "moderne dressuur" niets vind.
(Ik vind het niet alleen niets omdat het modern is, maar ook paard-onvriendelijk.)

_Lois_

Berichten: 3296
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 10:33

Elisa2 schreef:
Het is een fijne simpele manier voor mensen om te beginnen met goed leren longeren zonder geruk en gepluk. Maar daarna zou het tijd worden voor stap 2 en dat is toch aanspanning en begrenzing en dat mist daar. Voor mij is het heel basis en beginnend, zie het wel liever dan mensen die bijzetteugels te strak zetten e.d.


Ik moet zeggen dat ik het hier wel mee eens ben, ik was door het boek heen en toen dacht ik oké, en daarna dan?
Het beschrijft inderdaad heel duidelijk de basis stappen van longeren zonder hulpteugels en met name hoe je het paard in balans krijgt aan de lijn, maar je wil ook een stap verder kunnen maken en dat ontbreekt.

Dat maakt het niet meteen minder nuttig want ik heb echt nog wel wat stappen te zetten met het geven van de hulpen en mijn eigen houding etc, maar je zou dan eigenlijk een opvolgend boek moeten hebben als dat allemaal goed in orde is :j

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 10:59

@Janneke, ik rijd absoluut geen moderne dressuur en ben daar absoluut geen fan van. Ik ben veel bezig met gymnastiseren en rechtrichten en ik ben het gewoon niet met je eens. Ik heb al jaren centered riding les, doe veel dressuur aan de hand meer richting de klassieke/academische hoek. Dus nee totaal niet moderne dressuur. En toch zie ik wat aan die paarden. In tegenstelling tot wat jij zegt vind ik de rug niet mooi gebold. Ze dragen niet , zijn niet bol in de bovenlijn maar zijn doorgezakt op het stuk wat de ruiter zit. Ze lopen veel te lang waardoor het dragend vermogen van het achterbeen z’n werk niet meer kan doen. Ze schuiven over het zwaartepunt van het voorbeen heen waardoor ze ipv dragen op de achterland juist kiepen over de voorhand.

Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:54

Citaat:
Ik ben het net als anderen, absoluut niet eens met vastmaken aan de binnenste bitring, dan ga je het bit door de mond trekken. Maar ik ben persoonlijk geen fan van Mireille. Ik heb haar manier van werken gezien, en ik denk dat zij het misschien heel fijn kan, maar dat vind ik niet van wat ik gezien heb van haar leerlingen.


Janneke2 schreef:
pluisje88 schreef:
Hier ben ik het mee eens. Ik word ook niet blij van het beeld wat ik tot nu toe gezien heb.

Zo komen nou de praatjes in de wereld.
-O-

Iedereen mag wel of geen fan of wat dan ook zijn van mw Den Hoed.

Maar ga nou niet beweren "dan trek je het bit door de mond als je het op haar manier doet".
Zij waarschuwt voor dit effect en komt met een oplossing met behulp van de neusriem.

Want? Zoals ik zei, ik vind wat mevrouw Den Hoed zelf laat zien, best fijn.

Wat ik van haar leerlingen heb gezien vond ik niet prettig.
Geen praatjes, simpelweg mijn eigen ervaring.

Daphne__
Berichten: 12492
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:05

Ik doe de longeerlijn door het bit aan de neusriem, of ik doe een knoop op een cm of 25 en dan door de bitring, onder de kin, door de andere bitring en dan vast onder de knoop.

Zo dus.
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:43

Afbeelding

Met deze longeerlijn deed ik wel door de binnenste bitring, dan buitenom en weer vastklikken aan de tweede ring. Het leren stukje is daar ideaal voor.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:49

Door de binnenste bitring en dan vastklikken aan longeersingel. Hier ook al eerder genoemd in het topic :-)

Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:52

Ik doe dat wel alleen met 2 longeerlijnen eigenlijk of met dubbele longe. Ik ben bang dat paard anders teveel over de buitenschouder wegloopt :) dat is persoonlijk hoor, ik zeg niets over goed en fout.

Bij mijn EV werkte dat echt goed, die zwarte heeft dan de neiging met de kin op de borst te gaan lopen, dus daarbij doe ik het niet.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:55

Scheelt misschien ook dat hier de longeercirkel goed is afgezet waardoor er aan de buitenkant begrenzing is door het hek.
Anders kan ik mij dat inderdaad voorstellen.

Avalanche

Berichten: 16275
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:25

Ja, ik longeerde gewoon in de baan :)
Ik denk ook dat het per paard verschilt, volgens mij zijn er paarden waarmee je dat prima kunt doen. Alleen die zwarte is hypermobiel en niet zo braaf :')

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe bevestigen jullie de longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:47

Als je niet wilt dat ze kantelen of over de buitenschouder weglopen is het handig om de schouder te begrenzen met een touwtje. Als je de longeerlijn op die manier bevestigd. :-)