Longeren gaat fout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:49

JoyCiej007 schreef:
pillow schreef:
Lingerie met bit?

:') dat zal zeer zeker helpen om het longeren beter te laten gaan. _/-\o_

Deze is een mooie kandidaat voor "quotes vd maand"...
Ik heb het uitgelegd toch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:30

Citaat:
Citaat:
Wat ook kan is de longeerlijn achter de oren doorhalen: longeerlijn door de binnenste bitring halen, naar boven achter de oren leiden en aan de andere kant vastklikken aan de bitring.

Deze is mijn favoriet, omdat je dan én het bit niet voor de mond trekt en op beide kanten min of meer gelijk inwerkt.

Ja, het kan. Maar bedenk wel dat het hartstikke scherp inwerkt.

Wil je voorkomen dat het bit door de mond gaat en dat je alleen 'op binnen' inwerkt:
maak een knoop plm tien centimeter achter de musqueton,
musqueton plus longe door twee bitringen,
musqueton om de longe doen 'tussen' jouw hand en de knoop.

En als gezegd: ik ben een fan van het kaptoom, voorkomt deze twee euvels (en andere ellende) uitstekend.

Avalanche

Re: Longeren gaat fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:28

Ik ben niet anti kaptoom, maar het contact is wel veel minder fijn en subtiel. Ik wil contact, en voordat er die mogelijkheid is, hang ik er sowieso geen bit in. Mijn paard vindt overigens het kaptoom heel vervelend, maar bit fijn.

Maar ik heb het bit er wel nooit ingehangen als rem. Ik heb de basisprincipes aangeleerd met een touwhalster (overigens niet de scherpe versie, wel onderlegd). Het vervelende is natuurlijk dat zeker met aanleren, dat je ergens wel een rem nodig hebt. Maar ik wil geen negatieve associatie met het bit, dus vandaar mijn keuze toen voor een touwhalster.

Ik kan er voor straks teugels aan maken, moest dat nodig zijn. Maar ik verwacht dat eigenlijk niet.

En ik snap wat jij zegt, maar dan werk je in op de buitenste ring, wat ook niet fijn is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:02

Ik leer ze eerst altijd los longeren dus zonder lijn. In een afgezette ruimte natuurlijk. Pas als ze dat goed kennen klik er een lijn aan. Ik houd niet zo een kaptoom, ik longeer dan met een bit en maakte de lijn vast met zo’n bit stukje die je eraan klikte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:10

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Longeerlijn door het bit is toch niet zo moeilijk te bedenken? Gewoon van buiten naar binnen door de bitring en vastmaken aan de longeersingel zodat er ook gelijk stelling is. Past prima hoor. Paard heeft natuurlijk minder kans dan om uit te breken mits het gewoon dressuurmatig aan het werk gezet wordt.

Ik ben hier geen voorstander van. Je brengt het paard hiermee uit balans, en zet hem op het binnenvoorbeen, ipv binnenachterbeen en evenveel gewicht op beide voorbenen.
Maflinger_S schreef:
Wat ook kan is de longeerlijn achter de oren doorhalen: longeerlijn door de binnenste bitring halen, naar boven achter de oren leiden en aan de andere kant vastklikken aan de bitring.

Deze is mijn favoriet, omdat je dan én het bit niet voor de mond trekt en op beide kanten min of meer gelijk inwerkt.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat paard van TS doet. Als hij naar voren uitbreekt, gaat dit wss wel werken (in combinatie met les). Als je er een hebt die stilstaat en achteruit gaat of omdraait, werkt het niet.

Ik ben juist geen voorstander van de longe door het bit en dan over het kopstuk naar de andere bitring, zo krijg je veel te snel stelling naar buiten en stelling naar binnen, lengtebuiging en het binnenachterbeen er onder brengen van uit de heup gaat dan niet lukken.

Je brengt een paard uit balans als je de longeerlijn door de bitring doet en aan de singel vast maakt als je vasthoudt of trekt ja. Maar als je netjes het paard achter activeert en af en toe wat vraagt dan is het de enige manier zonder dubbele longe om wat stelling en lengtebuiging te krijgen en dus juist dat binnenachterbeen er onder te krijgen. Maar alles valt of staat met de kunde en kennis van de longeerder. Voor TS denk ik sowieso nog een stap te ver..vandaar ook dat ik denk dat zij beter irl les kan nemen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:32

Ik ben dus echt geen voorstander van longeren op de "bit stukjes"

Waarom niet...?

Het ringetje zit precies in het midden, dus als je druk geeft, trekt je aan de buitenste ring. En op sommige momenten wil je dat juist niet natuurlijk.

Ook doorhalen, of achter de oren door heeft diezelfde werking. En vraagt eigenlijk stelling naar buiten.

Vergeet niet, dat de kracht op de grond echt anders is, als dat je er op zit.

Mijn voorkeur gaat uit, als je met een bit wil longeren, wat ik persoonlijk niet de voorkeur biedt bij onervarenheid... Dat je dan of een d trens moet pakken of een knevel.
En dan gewoon op de binnenste ring te plaatsen of het lerenbit.

Zelf longeer ik het liefste gewoon met een training halster, zonder te veel druk. Of kaptoom.

Met bit, standaard liefste dubbele lange lijnen. Maar ook dit raad ik niet aan om zonder begeleiding mee te beginnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:36

Ik denk dat zodra je kracht moet of gaat zetten bij longeren dat longeerlessen op z'n plek zijn..imo de grootste fouten die er gemaakt worden zijn afgedwongen houdingen aan de voorkant. Hulpteugels die verkeerd gebruikt worden en houdingen afdwingen en mensen die kennelijk druk/ kracht op het bit of de longeerlijn hebben.

Goed longeren is hetzelfde als goed rijden, van achteruit werken en werken op vraag en uitnodiging en niet op kracht, dwang en afdwingen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:41

Elisa2 schreef:
Ik denk dat zodra je kracht moet of gaat zetten bij longeren dat longeerlessen op z'n plek zijn..imo de grootste fouten die er gemaakt worden zijn afgedwongen houdingen aan de voorkant. Hulpteugels die verkeerd gebruikt worden en houdingen afdwingen en mensen die kennelijk druk/ kracht op het bit of de longeerlijn hebben.

Goed longeren is hetzelfde als goed rijden, van achteruit werken en werken op vraag en uitnodiging en niet op kracht, dwang en afdwingen.

Dit ben ik dan weer wel met je eens :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:45

Elisa2 schreef:

Als je op mijn post doelt... Dan wil ik graag even toelichten, wat ik bedoel.

De "kracht" op de lijn, is anders dan op een teugel.

Als je op een paard zit, met de teugel naar voren, die tevens een stuk korter is, is het veel minder van "gewicht" en dus een andere soort "kracht" wat er op staat.

Vergeet niet dat het gewicht, van de longe, van 8 meter vaak, meer is, dan de 60 cm teugel.

Daarnaast is de longe op zelfde hoogte als de mond, vaak! En zit er vaak een boogje in. Alleen dat al is een geheel ander gewicht natuurlijk. En daardoor ook een andere "kracht"

Dus hetzelfde contact behouden, zoals je in het zadel zou doen, is qua druk, kracht, gewicht, heel anders dan dat je op de grond staat.

En ook daar zit daardoor dus verschil in.

Met kracht bedoel ik dus niet trekken, of iets wat daar in de buurt komt. Maar letterlijk de natuurkundige "kracht" door zwaartekracht en gewicht van de lijn! :)

Dat vind ik wel heel belangrijk om mee te nemen!

Daarom vind ik persoonlijk, dat is mijn mening natuurlijk, longeren op de buitenste hitting, op welke manier dan ook, niet fijn.
En ook de "bit stukjes" niet.

Verder helemaal mee eens!!!!

Even een kleine edit.

Dit gevoel is simpel te testen.
Maak je teugel ergens aan vast wat geen paard is, en houd hem vast. Zoek dat "contact" op.

En maak daarna je longeerlijn ergens aan vast, ga op die 7/8 meter staan, en voel dat gewicht eens, wat voor verschil dat het is.
Super leuk en tevens leerzaam.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 23-07-22 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:50

Elisa2 schreef:

Maar ook de longeerlesssen kunnen verkeerd uit pakken, 2 jaar terug kreeg ik longeerlesssn van iemand waarbij ik leerde om met touwtjes mijn paard vast en kort te zetten, longeerlijn door het bit te halen en deze te bevestigen aan de singel zodat ik stelling kom vragen/paard naar binnen kon/moest trekken, resultaat was een kreupel paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:53

Maralyn:Bedankt voor de verduidelijking, dat is inderdaad anders dan ik hem opvatte. Ik bedoelde het dan ook meer in het algemeen want ik zie nog vrij veel fouten gemaakt worden bij het longeren (ook bij zgnde profs) wbt kracht, druk en afdwingen.

Het is inderdaad zo dat de zwaartekracht ook mee speelt met longeren en de longeerlijn. Ik ben ook geen fan van bitstukjes of de buitenste bitring. Bij jonge paarden doe ik de binnenste bitring samen met de neusriem vast maken en bij wat meer beleerde paarden gaat het altijd door de binnenste bitring aan de longeersingel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:54

LiannePuthzy schreef:
Elisa2 schreef:

Maar ook de longeerlesssen kunnen verkeerd uit pakken, 2 jaar terug kreeg ik longeerlesssn van iemand waarbij ik leerde om met touwtjes mijn paard vast en kort te zetten, longeerlijn door het bit te halen en deze te bevestigen aan de singel zodat ik stelling kom vragen/paard naar binnen kon/moest trekken, resultaat was een kreupel paard

Vreselijk _-:( dat is dus iemand die les geeft en het zelf niet kan. Ja, dat pakt verkeerd uit dan helaas...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:56

Elisa2 schreef:
Maralyn:Bedankt voor de verduidelijking, dat is inderdaad anders dan ik hem opvatte. Ik bedoelde het dan ook meer in het algemeen want ik zie nog vrij veel fouten gemaakt worden bij het longeren (ook bij zgnde profs) wbt kracht, druk en afdwingen.

Het is inderdaad zo dat de zwaartekracht ook mee speelt met longeren en de longeerlijn. Ik ben ook geen fan van bitstukjes of de buitenste bitring. Bij jonge paarden doe ik de binnenste bitring samen met de neusriem vast maken en bij wat meer beleerde paarden gaat het altijd door de binnenste bitring aan de longeersingel.

Zitten wij echt op één lijn!!

(Grappig, longeerlijn, één lijn. Grapje, sorry. Vond hem mooi!!)

Ik had het ook een beetje beroerd beschreven kwam ik achter.

Excuses daarvoor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:01

Haha wij zitten op 1 longeerlijn hahahaha..mooi bedacht ja. :-D

Maakt niet uit, dat gebeurd snel met geschreven tekst natuurlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:03

Ik denk ook dat er een verschil moet zitten in 1 'rijtechnisch longeren' ( loopt mijn paard recht, hoe breng ik 'm tot dragen etc, zie een aantal posts hier)
2 hoe start ik met een groen paard om de hulpen duidelijk te maken

En

3 hoe corrigeer ik een paard wat geleerd heeft door de hulpen heen te gaan.

Soms moet je bij 3 even wat out of the box denken om daarna via 2 naar 1 te gaan. Nu bezig zijn met 1 is nog niet zo nuttig als je als een vlaggetje de bak door gaat :')

Ik kan je iemand aanraden die les geeft volgend het Freestyle Systeem van Emiel Voest, die hebben alle stappen( grondwerk, longeren met 1 lijn, dubbele lijnen, menpositie, balkjes etc) in hun opleiding gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:46

En toch hoeft touwtjes en de lijn door het bit naar de singel niet slecht te zijn. Je moet wel weten wat je doet en waarom.
Ik heb heel veel baat gehad bij touwtjes en de lijn door het bit naar de singel. Ik kon zo opstappen en fijn wegrijden. Je kan ze zelfs een heel eind rechtrichten op die manier. Je kan ze leren nageven, in verbinding te gaan, de hand te volgen en recht te richten.

Kreupel paard is niet de bedoeling natuurlijk. Dan gaan er wel enkele stappen mis.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:50

Het is met longeren hetzelfde als met rijden: het maakt niet zoveel uit wat voor harnachement je gebruikt, zo lang je maar weet wat je doet. En daar gaat het nog wel eens mis. Dan is het handig om er een meer ervaren iemand bij te halen, een professional zo je wilt, maar ook dan moet je kritisch blijven kijken naar wat er gebeurt en eventueel een beetje bijsturen. Dat gaat alleen als je zelf ook wat meer hebt meegemaakt. Dat kan en mag je niet verwachten van een 13-jarige. Sterker nog, heel wat volwassenen hebben hier ook moeite mee en er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:03

Suzanne F. schreef:
En toch hoeft touwtjes en de lijn door het bit naar de singel niet slecht te zijn. Je moet wel weten wat je doet en waarom.
Ik heb heel veel baat gehad bij touwtjes en de lijn door het bit naar de singel. Ik kon zo opstappen en fijn wegrijden. Je kan ze zelfs een heel eind rechtrichten op die manier. Je kan ze leren nageven, in verbinding te gaan, de hand te volgen en recht te richten.

Eens.

En je ziet dus ook vaak dat mensen hulpmiddelen gaan afwijzen, omdat het met daarmee fout gaat. Maar ht is niet het hulpmiddel wat het probleem is, maar de onkunde.

maralyn schreef:
Ook doorhalen, of achter de oren door heeft diezelfde werking. En vraagt eigenlijk stelling naar buiten.

Elisa2 schreef:
Ik ben juist geen voorstander van de longe door het bit en dan over het kopstuk naar de andere bitring, zo krijg je veel te snel stelling naar buiten

Elisa2 schreef:
stelling naar binnen, lengtebuiging en het binnenachterbeen er onder brengen van uit de heup gaat dan niet lukken.

En dat is dus niet zo. Met rijden leer je een jong paard nageven op de buitenteugel, nooit op de binnenteugel, want teveel binnenhand geeft een valse knik.
Je rijdt ook van binnenbeen naar buitenteugel, nooit naar je binnenteugel toe. Teveel binnenhand blokkeert het binnenachterbeen, en dat wil je niet. Stelling is imo zeer overgewaardeerd, en komt pas aan de orde als je paard op beide kanten min of meer in balans is.

Imo is het dus volkomen logisch om ook met longeren zoveel mogelijk gelijke druk op beide teugels te willen (ik longeer bij voorkeur met dubbele longe, maar soms ook met bijzet) maar wel contact te willen op buiten.

Ik heb ook niet zoveel interesse in stelling, wel in correcte buiging, en die kan zelfs met contrastelling. Bij jonge paarden doe ik dat op de moeilijke kant, zodat ze leren niet plat door de bocht te gaan, maar de buitenhand gaan aannemen. Stelling is leuk, maar zolang het paard niet in balans is, trek je ze uit balans op die manier.

Het is niet omdat ze naar binnen kijken, dat ze ook het binnenachterbeen goed onder plaatsen, en van de binnenschouder af komen.

Maar dit doe ik nú, nu ik rem en stuur heb, voor die tijd (even voor TS) hing ik er een touwhalster aan, zacht onderlegd trouwens, zodat ik een rem heb, stuur komt dan later wel.

Als je een mogelijkheid tot een longgeerring hebt is is dat ideaal, ik heb alleen een baan en dus longeer ik daarin.

Maflinger_S schreef:
Het is met longeren hetzelfde als met rijden: het maakt niet zoveel uit wat voor harnachement je gebruikt, zo lang je maar weet wat je doet. En daar gaat het nog wel eens mis. Dan is het handig om er een meer ervaren iemand bij te halen, een professional zo je wilt, maar ook dan moet je kritisch blijven kijken naar wat er gebeurt en eventueel een beetje bijsturen. Dat gaat alleen als je zelf ook wat meer hebt meegemaakt. Dat kan en mag je niet verwachten van een 13-jarige. Sterker nog, heel wat volwassenen hebben hier ook moeite mee en er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht.

Eens. Veel wordt bepaald door je eigen positie, de energie die je hebt, hoe consequent je bent ook.
En ik vind longeerlessen voor iedereen een aanrader, ik heb er alleszins weer heel veel van geleerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:28

Dat wil ik dan weleens zien..lengtebuiging aan de longe met de bevestiging aan de buitenkant van het bit. Rijden en longeren zijn wbt stelling en twee teugels dan ook niet te vergelijken vind ik, behalve met de dubbele longe. Ook is het niet zo stellig met rijden om altijd van de binnenhand naar de buitenteugel te rijden, bij een recht paard ja..maar het eerste paard wat direct recht op twee teugels loopt moet ik nog geboren zien worden.

Ik leerde een paard met rijden ook nooit nageven op teugels of buitenteugel btw, nageven doen ze vanzelf mits ze correct van achter naar voren gereden worden. En dan voel je vanzelf wel wat de holle en bolle kant is en kun je makkelijk de schouder verzetten en heb je ze recht(er) waarna je pas aan lengtebuiging etc. kan gaan werken. Als er schoudercontrole is dus.

Ik wil met longeren ook helemaal geen druk op de teugels of lijn...muv dubbele longe. {en dan heb ik het over contact, geen druk} Mijn doel is nageeflijk maken en gymnastiseren dmv lengtebuiging. Stelling ontstaat vanzelf bij de juiste lengtebuiging. En lengtebuiging ontstaat vanzelf als je ze goed van achter naar voor longeert.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:57

Elisa2 schreef:
Dat wil ik dan weleens zien..lengtebuiging aan de longe met de bevestiging aan de buitenkant van het bit.

Ik zal wel weer een keer vragen om te filmen :j
Elisa2 schreef:
Rijden en longeren zijn wbt stelling en twee teugels dan ook niet te vergelijken vind ik, behalve met de dubbele longe.

Mja, het paard is hetzelfde en de anatomie verandert er ook niet van. Of je er nu op zit of naast staat, met teveel binnenhand zet je je paard op de binnenschouder, en juist daar kan het paard wel stelling geven, maar niet buigen.
Elisa2 schreef:
Ook is het niet zo stellig met rijden om altijd van de binnenhand naar de buitenteugel te rijden, bij een recht paard ja..maar het eerste paard wat direct recht op twee teugels loopt moet ik nog geboren zien worden.

Toch vraag je bij een jong paard wat nog niet in balans is, en de neiging heeft plat door de bochten te gaan, en op het binnenvoorbeen te vallen, juist om de buitenteugel aan te nemen. Dat kan resulteren in contrastelling, maar door je binnenbeen te laten vallen, netjes in het midden te blijven zitten, kun je dan wel de buitenschouder plaatsen.
Dit gaat mij met name ook om een paard wat nog niet in balans is. Imo hoor je te beginnen met een paard de buitenteugel aan te nemen, want dan kunnen we vanaf het begin aanleren dat sturen werkt doordat we de buitenschouder naar binnen plaatsen, en niet het paard omtrekken vanaf te binnenkant.

En dus ben je ook met dat groene paard van binnenbeen naar buitenschouder aan het rijden, en de ervaring leert dat het paard daardoor steeds rechter wordt op beide teugels. Maar pas als je op beide teugels iig contact hebt (wat in het begin zeker nog niet het geval is) ga ik beginnen met stelling vragen, omdat ik anders het paard uit balans haal.

Aan de enkele longe icm bijzet kun je min of meer hetzelfde doen door de longe aan de buitenste bitring te maken, over het hoofd heen door de binnenste bitring. Dan kun je vrij gerichte hulpen geven, plus je werkt niet op de lagen in. Ik ben om dezelfde reden geen fan van een longeerbitstukje omdat je dan alleen op buiten inwerkt, en het bitstukje zelf geeft vrij veel ruis. Het hangt eronder en dus kun je niet anders dan op de lagen inwerken, en ben je imo niet heel vriendelijk bezig.

Met 2 lijnen is het uiteraard nog veel duidelijker, en juist daar kun je contact vragen op je buitenteugel, je zweep is dan je been, en je binnenhand kan vrij zacht blijven.

Elisa2 schreef:
Ik wil met longeren ook helemaal geen druk op de teugels of lijn...muv dubbele longe. {en dan heb ik het over contact, geen druk}

Ik wel. Ik geef ook hulpen met de hand.

Elisa2 schreef:
Mijn doel is nageeflijk maken en gymnastiseren dmv lengtebuiging. Stelling ontstaat vanzelf bij de juiste lengtebuiging.

Eens, en de reden waarom ik er het nut niet van inzie om extra druk op de binnenkant te hebben, omdat die stelling sowieso wel komt.
Citaat:
En lengtebuiging ontstaat vanzelf als je ze goed van achter naar voor longeert.

Niet eens. Juist lengtebuiging vinden ze vaak moeilijk, en om die reden wil ik ook de schouder kunnen plaatsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:05

Maar ik heb geen druk op die binnenkant, misschien is dat het verschil..ik blokkeer dus ook niet het binnenachterbeen met longeren. Schouder verplaatsen aan de enkele longe kan maar tot een bepaalde hoogte, met de dubbele gaat dat wel. En ja, lengtebuiging vinden ze moeilijk maar een goed nageeflijk paard die lekker van achter naar voren loopt komt daar vanzelf wel. En dan buigen ze lekker door het lijf en vallen dus ook niet op de binnenschouder.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:09

Elisa2 schreef:
Maar ik heb geen druk op die binnenkant, misschien is dat het verschil..ik blokkeer dus ook niet het binnenachterbeen met longeren.

Dat weet ik wel zeker, dat dat het verschil is.

Al vind ik soms ook wel dat er erg dramatisch wordt gedaan over recht richten. Het is geen hogere wiskunde. Als je op beide kanten het binnenachterbeen niet blokkeert, en de voorhand op de rechte lijn recht voor de achterhand plaatst en op de gebogen lijn gebogen, ben je al aan het recht richten.

Dus dat ben ik zeker met je eens :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:11

Ik zit eigenlijk te wachten op de anti-hulpteugel club :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:17

Ja ik denk dat er een verschil zitten tussen gymnastiseren en rechtrichten en echt rechtrichten ohz als laatste stap voor de verzameling. Dat laatste is vaak toch net wat moeilijker en vraagt vaak om meer precisie en details. Ook zit er natuurlijk een verschil tussen een scheef gereden paard en natuurlijke scheefheid en wat ik vaak zie, of beide achterbenen even actief zijn..want zo niet dan kun je aan de voorkant doen wat je wilt maar krijg je ze nooit 100% recht. En die hoort imo eigenlijk bovenaan te staan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:24

Avalanche, ja, buitenstelling wil je voor de natuurlijke balans.

Maar, ik vind de druk van de longeerlijn, op de buitenste ring, te veel vanwege het natuurlijke gewicht van de longeerlijn. Die kun je er niet even af halen, waardoor die telkens in "druk" aanwezig blijft.

Als je er op zit, kun je die "druk" controleren. Als je er naast staat niet.

Als je wilt werken met natuurlijke stellingen, zou ik veel eerder kiezen voor dubbele lange lijnen, waarbij je daar in kan controleren.

Even edit.
Vond mijn post weer onduidelijk beschreven.