Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Kelly_ann schreef:Het topic is al wat ouder, maar ik denk de moeite waard om weer op te pakken.
Ik zie namelijk dat het gebruiken van een bijzet op bokt en Facebook zeer wordt afgekeurd.
En nu hier ook, en dan wordt er gezegd kan prima zonder, of met dubbele longe. Je kan het heel goed zien en beïnvloeden met desnoods enkel een halster etc.
Maar ik kon pas na heel veel longeren goed omgaan met 1 lijn. En pas veel later met twee. Correct longeren, oog voor een goedgaand paard en daar dan ook de juiste hulpen bij vinden. Dat doe je toch niet ff?
Op Bokt word heel veel afgekeurd.
Als je echt je paard wil trainen dan kun je dat niet zonder bijzet aan de longe doen. En dan veel overgangen maken en goed op tempo laten lopen. Zo gevruiken ze hun buikspieren en maken de rug bol. Dat is onmogelijk aan enkel 1 lijn
boris_rakker schreef:Waarom het de moeite waard is om voor een beginner toch te gaan werken aan je skills? Omdat de hulpen die je met dubbele longe gebruikt ook onder het zadel en los kunt gebruiken. Jij en je paard leren sámen iets ipv dat hij in zijn eentje de juiste houding vind omdat hij ergens inzakt. Jij vind dwang een hol argument maar ik snap dat inzakken dus niet. Er zit toch een harde muur aan het einde van wat de bijzet toelaat dat kan toch biet tijdens je hele training hetzelfde punt zijn? Mijn paard heeft soms nodig dat ik de binnenwand open of hem iets langer instel zodat de overgang meer door het lijf gelopen wordt, die mogelijkheden heb je gewoon niet met bijzet.
MyWishMax schreef:Dan heb je ook nooit goed met een bijzet gelongeerd. Dat lager instellen moet ik alsnog zelf doen, net als de stelling en buiging. Dat doet de bijzet niet. Actief houden ook niet. Of neus eruit en noem maar op.
Jij hebt het blijkbaar over een strakke bijzet waarbij het hoofd op 1 punt vastgezet wordt.
Het zal van beide kanten ook zijn wat je gezien heb, ik zie fout gebruik van een bijzet maar ook mensen die vinden dat hun paard heel goed loopt aan enkele longe waarbij ik niet zie wat er goed aan is.
manubres schreef:DreamGuide ik denk dat je onderschat wat voor een onschatbare waarde dat los trainen is voor je paard. Het is ons in ons hoofd geprint dat het geen meerwaarde heeft. Je paard loopt hier superfijn op het onderste filmpje. Ik zou het achterbeen dan wat aan gaan tikken en dan gaat hij (waarschijnlijk)zich vanzelf oprichten in een mooie houding. Op de bovenste foto gaat het paard achter de loodlijn, daarmee verbreekt je de verbinding van de voorkant naar de lendenen/achterhand.
Voor de mensen die (nog steeds) denken dat je zonder bijzet geen paard kan trainen. Toen ik dit zag was ik flabbergasted. Een hemel op paarde voor mij!! Ik dacht dat dit me nooit zou lukken, maar inmiddels ben ik toch al met passage bezig met mijn paard in vrijheid (longe en halster).
https://youtu.be/vzXk63a2mr4
AnnoNiemand schreef:De laatste tijd ben ik me erg aan het verdiepen in het verbeteren van de bovenlijn. Nu hebben we er bijv een nieuw paard bij met een onderhals en weinig bespierde bovenlijn. Dit is mijn nieuwe project. Over het trainen van de bovenlijn heeft men imo globaal wel hetzelfde idee. Lang en laag, de rug mooi rond, onderhals moet ontspannen zijn en als het ware 'flubberen'.
De weg naar een mooie bovenlijn toe wordt echter op verschillende manieren bewandeld. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd, veel lang en laag longeren met hulpteugels. Terwijl de andere kant zegt, nee, niet met hulpteugels. Je forceert je paard in een houding, terwijl hij zijn hoofd juist nodig heeft om zijn balans te vinden. Kan hij die balans niet vinden, dan gaat hij overcompenseren in zijn lichaam. Dit wil je juist NIET.
Echter, om nageeflijk te kunnen zijn en dus de bovenlijn te kunnen trainen, moet het paard wel in verticale balans zijn. Je zou dus kunnen zeggen dat longeren zonder hulpteugels bij een scheef paard nutteloos is. Die zal dan echt niet nageeflijk gaan lopen. Stel het paard is links gebogen, dan zou het op de rechterhand naar buiten willen kijken en op de rechterschouder vallen. Het paard willens en wetens naar binnen willen laten kijken of nageeflijkheid verwachten is dan gewoon onmogelijk. Maar hang je hier een hulpteugels aan, dan zal het paard gaan compenseren in het lichaam.
Wat ik nu wil gaan doen is eerst de scheefheid aan de hand op gaan lossen. Een te hoog tempo (lees: draf) is nog niet aan de orde bij dit paard. Hij valt dan op de ene hand gigantisch naar binnen. Hij zal om de scheefheid te compenseren juist alleen harder willen. Ik focus me daarom eerst op de stap. Ik wil de holle kant gaan oprekken. Ik ga dit doen dmv verschillende oefeningen, zowel in stilstand, als in stap.
Nu heb ik ook wel even geprobeerd om dit paard te longeren. Ik was erg benieuwd of hij zijn hoofd toch naar beneden zou doen. En ja hoor, dat deed hij. De neus ging naar de grond. Echter had ik dat niet meer met een actief tempo te maken. In een actief tempo kwam de onderhals weer opzetten en was de scheefheid weer erg te merken.
Ik ben erg benieuwd naar de progressie en vooral naar hoe lang het zal duren voordat ik resultaat ga zien en voelen.
Hoe lang zou het duren voordat een onderhals weggetraind is? Spreken we dan van minimaal een jaar? Of gaat dat sneller?
Hoe ziet jouw ideale rechtrichtende training eruit? En wat is het belang van een actief tempo bij het longeren? Stel het paard (zoals deze van mij) kan wel lang en laag in een lager basistempo, is longeren in een lager basistempo maar wel met een lange en lage houding door het paard zelf aangeboden dan nuttig, of ontstaat het nut pas bij een hoger tempo? En waarom is dat dan zo? Als een paard de onderhals ontspant en de bovenlijn aanspant in dat lage tempo, waarom is dat dan volgens velen toch nutteloos? Je traint dan toch ook gewoon de juiste spiergroepen?
Ik vind dit onderwerp mega interessant, ik zou zeggen brand los met je ervaring en mening.
manubres schreef:....
Voor de mensen die (nog steeds) denken dat je zonder bijzet geen paard kan trainen.....
boris_rakker schreef:.... Er zit toch een harde muur aan het einde van wat de bijzet....
Kelly_ann schreef:manubres schreef:....
Voor de mensen die (nog steeds) denken dat je zonder bijzet geen paard kan trainen.....
Volgend mij zegt niemand dat dat niet kan?
Dat filmpje is hardstikke mooi natuurlijk. En dan ook gemaakt door iemand met veel kennis, kunde en een stel uitstekend getrainde paarden.
Ik vind het ook erg leuk dat mensen grondwerk en werk in vrijheid steeds serieuzer nemen. Maar het lelijke oordeel - zoals MCE hierboven- over de klassieke opleiding en hulpmiddelen vind ik zonde. De meeste mensen hebben een dergelijke opleiding wel als basis (denk bv aan de manege waar 80‰leert rijden). Maar dat is wellicht een andere discussie
boris_rakker schreef:.... Er zit toch een harde muur aan het einde van wat de bijzet....
Heel eerlijk, een bijzetteugel is soms zoveel eerlijker en consequenter dan de mensenhand.
Avalanche81 schreef:Ik zie absoluut in waarom je met dubbele longe er geen bijzet bij zou willen hangen, dat draagt niets bij. Maar met enkele longe vind ik het wel nuttig, mits goed afgesteld. Of touwtjes idd. Pessoa vind ik zelf heel fijn, ik stel hem zeer los af en uiteraard geef je zelf de ophoudingen waardoor het paard zakt. En zeker idd Als je begint met longeren vind ik het wijs om touwtjes o.i.d. te gebruiken.
Overigens ben ik nu met mijn paard veel aan de hand bezig (niet academisch, meer Frans klassiek) en ik merk idd wel dat hoe meer zij in balans komt (en dat komen heel verschillende oefeningen bij kijken) dat je zaken kunt gaan weglaten omdat het paard in balans en nageeflijk is.
Maar het heeft imo geen enkele gymnastische waarde om het paard maar te laten rond rennen en hopen dat hij ooit in balans komt.
boris_rakker schreef:@Kelly_ann ik ben pas een jaar bezig met echt longeren. Terugkijkend was het daarvoor vooral rondje slingeren en conditie trainen.
Maar door 10 lessen dubbele longe zonder bijzetten is mijn paard nu in verticale balans. Heeft een correcte lengtebuiging, galop is enorm verbeterd, ik kan zijn hals vragen naar waar ik hem wil hebben. We komen van rondje racen als een giraf vandaan...
Waarom het de moeite waard is om voor een beginner toch te gaan werken aan je skills? Omdat de hulpen die je met dubbele longe gebruikt ook onder het zadel en los kunt gebruiken. Jij en je paard leren sámen iets ipv dat hij in zijn eentje de juiste houding vind omdat hij ergens inzakt. Jij vind dwang een hol argument maar ik snap dat inzakken dus niet. Er zit toch een harde muur aan het einde van wat de bijzet toelaat dat kan toch biet tijdens je hele training hetzelfde punt zijn? Mijn paard heeft soms nodig dat ik de binnenwand open of hem iets langer instel zodat de overgang meer door het lijf gelopen wordt, die mogelijkheden heb je gewoon niet met bijzet.
Ik kan nu zowel bitloos longeren aan enkele of dubbele longe. Leadrope en kaptoom. Of gewoon los op de cirkel zonder optoming en in al die vormen exact hetzelfde vragen en bereiken qua training als met de dubbele longe dat vind ik het grote voordeel van een investering in een paar lessen bij een instructeur. Deze hulpgeving kun je ook onder het zadel voort zetten ipv dat je daar de bijzet mist.
Het heeft totaal zo’n 3 maanden intensiever werk gekost om een gespierd en gedragen paard te krijgen. Maar ik heb nu ook meteen zelf de handvatten om dat te kunnen bereiken en onderhouden.
Ik les fysiek bij Dressuurnatuurlijk.nl maar ze hebben ook online trainingen en een paar keer per jaar een gratis mini cursus.
@popstra het is niet waar dat je een paard alleen kunt trainen richting goed gebruik lichaam met een bijzet. Er heeft hier nog nooit een bijzet aan gehangen en ik heb van een dik paard een gespierde atleet gemaakt die zijn lichaam correct gebruikt. Jij roept het wel heel extreem zo, er zijn meerdere wegen naar Rome.
Avalanche81 schreef:Manubres: jouw filmpje gaat toch niet over paard maar laten rond rennen en hopen dat die in balans komt? Ik snap je punt dus ook niet.
Caira schreef:Elisa2 schreef:Ik gebruik het liefst touwtjes als bijzet, wat ik veel zie is dat mensen niet weten hoe ze het moeten gebruiken en het dan dwang ipv uitnodigen wordt.
Hulpteugel zou altijd als uitnodiging moeten werken waarbij het paard er in zakt als de rest van de voorwaarden voor elkaar zijn. (van achter naar voren lopen etc.)
Maar als al die dingen voor elkaar zijn zal het paard vanzelf al zakken en de hand opzoeken.
Longeren met touwtjes, bijzet etc is voor mij juist het rondslingeren. Want er komt weinig input van de longeur aan te pas. Juist het werken aan de enkele en dubbele lijn zonder hulpteugels geeft èn een schat aan info over de africhtingsgraad van het paard èn het stelt je in staat om de kleinst mogelijke aanpassingen te doen in de verticale en horizontale balans.
Ja goed longeren is een vak, maar geldt dat niet voor alles wat met het africhten van paarden te maken heeft? Als je wilt beginnen is het boek van Mireille inderdaad een aanrader.
Lindor92 schreef:Momenteel ben ik mijn paard na een zwangerschap weer aan het oppakken aan de longe. Dit doe ik zonder hulpteugels. Wel heb ik van alles om bij te zetten, maar dit gebruik ik nu dus niet. Wat ik misschien nog wel wil doen is haar alleen van achter bijzetten met een band. Iemand daar ervaring mee?
M'n paard heeft ook de neiging om op te krullen, maar dit gaat al beter. Er zitten al mooie stukken bij naar mijn idee.
Wat vinden jullie van dit beeld?
[ [url=m/v0ktjN.jpg]Afbeelding[/url] ]