Gratis online mini cursus werken aan de hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:41

Oh top, goed om te weten!

Ja, zoiets als dit is natuurlijk ergens ook een stukje reclame/klantenwerving. Ik ben benieuwd! :D

Ballard_L

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:06

Eerlijk gezegd was ik ook een beetje teleurgesteld. Ik werd er nog niet heel enthousiast van, maar ben benieuwd naar die van morgen :)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:06

Ik ga morgen ook beginnen. Wel met een touwhalster i.p.v een een kaptoom, ponylief heeft een onmogelijk hoofd :')

Ik vond dat ze misschien wat duidelijker hadden kunnen maken dat er een verschil zit in grondwerk, en het dressuurmatig werken aan de hand. Voor mij is wel goed te begrijpen deze eerste video, morgen lekker aan de pruts. O:)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:07

MoppieFilou schreef:
Eelmo schreef:
Ik heb me ook aangemeld, leek me erg leuk om mee te beginnen als we straks Paardlief weer op kunnen bouwen. Maar moet zeggen dat het eerste filmpje me flink tegenviel := Ik mis heel erg de uitleg over het hoe en waarom, ik had meer diepgang verwacht. Hopelijk komt dat nog.

Gelukkig is het een gratis cursus :D

Ik ook inderdaad. Ik zie bv al van ver aankomen dat mijn paard zeker niet vanzelf opzij zal gaan voor die zweep, die is nergens van onder de indruk :') . Dus was wel handig geweest als dat eventjes uitgelegd werd.

Mijn merrie is Oost-indisch van dingen onder de indruk :') en vermoed dat ze idd niet vanzelf opzij zal gaan. Dat soort dingen mis ik dan idd, maar ook: wanneer doet het paard het goed (genoeg)? Wat zijn je cues om te stoppen?

Nou kan ik zelf ook wel een beetje nadenken, maar vind het toch altijd fijn als in dit soort video's dat soort dingen extra uitgelegd worden zodat ik ook zeker ben dat ik het goede aanleer/train :)

Danache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:24

Ik heb me ook aangemeld! Ben ook erg benieuwd... Heb niet heel veel ervaring met grondwerk.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:27

Ik heb me ook aangemeld, ik doe al veel aan grondwerk maar altijd leuk om nieuwe inzichten of inspiratie op te doen :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:33

Mijne kan alles al van het 1e filmpje, benieuwd of er ook nog iets meer "gevorderd" komt. Vast wel. Wel leuk idee zo.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:52

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe kom ik aan het eerste filmpje? Heb mij vanochtend ook iets te laat aangemeld :')

MaritVeenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:53

Melisje_92 schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe kom ik aan het eerste filmpje? Heb mij vanochtend ook iets te laat aangemeld :')

Als je je na 09.00 hebt aangemeld ontvang je als het goed is morgen tussen 09.00 en 09.30 dag 2 met een link naar dag 1 :D

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:56

MaritVeenman schreef:
Melisje_92 schreef:

Als je je na 09.00 hebt aangemeld ontvang je als het goed is morgen tussen 09.00 en 09.30 dag 2 met een link naar dag 1 :D

Oké Thanks!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:23

Ik heb me ook ingeschreven. Ik ben erg benieuwd. :D

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:48

Ik vind het zelf ook niet echt wow, maarja gratis he. Ik had me per toeval 3 dagen voordat ik de gratis cursus zag aangemeld voor een andere betalende cursus. Moet zeggen dat die wel heel veel info en uitleg bevat, is van equinespirit. Dacht eerst, balen heb ik net betaald en komt er een gratis cursus _O-

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:53

Heb me ook aangemeld en ben juist erg enthousiast. Denk alleen dat er verwarring is over wat het inhoudt. Dit is een cursus over het werken aan de hand, hetgeen ook veel gebruikt wordt door bijv. de Spaanse rijschool tijdens de opleiding van de jonge Lippizaners. Het is dus echt wat anders dan grondwerk waarbij je je paard zeg maar "opvoed"en het werken aan de hand waarbij je het paard gymnastiseerd met vergelijkbare oefeningen als die je gebruikt onder het zadel..... Vandaar ook dat je hiervoor een kaptoom gebruikt en bij het grondwerk volstaat met een touwhalster.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:45

Ik heb me ook aangemeld voor deze cursus. Ben een beginner op dit gebied, dus het leek me wel leuk. Ik heb alleen ook het gevoel dat ik wat info mis. Facebook heb ik niet, dus daar kan ik me niet aanmelden.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:04

@Ootie Zonder facebook word het allemaal wel minimaler inderdaad. Het helpt wel om ook elkaars video's te bekijken vind ik. Loop je nu specifiek ergens tegen aan?

@Finalytrue, dat idee heb ik ook! Niet voor iedereen is het helemaal duidelijk geloof ik.

Daarbij zie ik ook op de facebookpagina dat mensen in 1 dag streven naar het eindresultaat. Zoals bij dat ubertreden dat het paard echt al in een rechte lijn een heel stuk opzij moet gaan. Dat is wel jammer, want dat is echt niet nodig. Natuurlijk prachtig als het paard het aanbied, maar geen man over boord als het niet binnen 1 dag lukt..

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:14

Ik had ook het idee dat er wat info mist in de filmpjes. Nou is het uiteraard een gratis cursus dus ben blij met wat ze bieden :D Maar er missen naar mijn mening wel wat dingen als je echt een complete beginner bent in het werken aan de hand.

Geef je bijvoorbeeld bij het ubertreden dezelfde hulp als bij het zijwaarts wegstappen? En wat zijn dingen waar ik op moet letten qua beenzetting/halshouding? Mag er wat stelling zijn en zo ja welke kant op? Moet het paard de voorbenen ook kruisen tijdens de oefening van het ubertreden?

Dat soort dingen zou ik er graag bij verteld horen, aangezien ik geen enkele ervaring heb met werken aan de hand, maar ook niet echt ervaring met dressuurrijden, dus ik ben niet bekend met de oefeningen.

But then again, het is gratis, dus ik ben allang blij dat ik nu wat krijg om in deze tijd mooi mee bezig te gaan :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:10

marley93 schreef:

Ja, zoiets als dit is natuurlijk ergens ook een stukje reclame/klantenwerving. Ik ben benieuwd! :D

Als het klantwerving is, kunnen ze beter juist wat meer diepgang bieden. Als dit namelijk ook het niveau van de betaalde cursus is, weet ik niet of ik er het geld voor over heb :=
Ik mis ook de uitleg van het hoe en waarom af en toe. Zou graag wat meer diepgang zien.

Dag 1 en 2 zit er bij mijn paarden al wel redelijk in, dat hebben we al wel veel geoefend. Dag 3 gister pas laat bekeken. Ik ga overigens niet iedere dag in hun tempo doen, ik gebruik het nu wat voor de afwisseling

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:17

Ik heb me ook aangemeld maar nog niet de tijd gehad om ze te gaan bekijken :)
Wil vanavond met deel 1 beginnen en deze morgen dan al in de praktijk uitvoeren.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:06

Maartje_M schreef:
marley93 schreef:

Als het klantwerving is, kunnen ze beter juist wat meer diepgang bieden. Als dit namelijk ook het niveau van de betaalde cursus is, weet ik niet of ik er het geld voor over heb :=
Ik mis ook de uitleg van het hoe en waarom af en toe. Zou graag wat meer diepgang zien.

Dag 1 en 2 zit er bij mijn paarden al wel redelijk in, dat hebben we al wel veel geoefend. Dag 3 gister pas laat bekeken. Ik ga overigens niet iedere dag in hun tempo doen, ik gebruik het nu wat voor de afwisseling

Precies waarvoor ik gewaarschuwd heb natuurlijk :+, het is wel grappig om mee te doen, maar echt diepgang krijg je niet. Wel heeft Marijke de Jong een gratis ebook uitgebracht over haar methode wat denk ik heel mooi aansluit hierop aan. Net wat meer diepgang over de biomechanica en de correctheid van de oefeningen (gaat dus allemaal over dezelfde oefeningen), mocht iemand hier interesse in hebben kan ik ook nog wel een linkje plaatsen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:45

^graag linkje!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:08

SergeantRoos schreef:
Ik had ook het idee dat er wat info mist in de filmpjes. Nou is het uiteraard een gratis cursus dus ben blij met wat ze bieden :D Maar er missen naar mijn mening wel wat dingen als je echt een complete beginner bent in het werken aan de hand.

Geef je bijvoorbeeld bij het ubertreden dezelfde hulp als bij het zijwaarts wegstappen? En wat zijn dingen waar ik op moet letten qua beenzetting/halshouding? Mag er wat stelling zijn en zo ja welke kant op? Moet het paard de voorbenen ook kruisen tijdens de oefening van het ubertreden?

Dat soort dingen zou ik er graag bij verteld horen, aangezien ik geen enkele ervaring heb met werken aan de hand, maar ook niet echt ervaring met dressuurrijden, dus ik ben niet bekend met de oefeningen.

But then again, het is gratis, dus ik ben allang blij dat ik nu wat krijg om in deze tijd mooi mee bezig te gaan :)

Deze kan ik denk ik wel voor je uitleggen!
Bij ubertreten is het de bedoeling dat zowel voor als achter kruisen (achter natuurlijk meer dan voor) in een rustig en gelijk tempo; niet overhaast, niet stilstaan tussendoor. Je kan dit doen terwijl je zelf stilstaat en direct om je heen, of op een volte, wat het iets makkelijker maakt voor het paard.

Qua beenzetting dus kruisen, binnenachterbeen naar voren onder de massa, niet alleen maar zijwaarts. In het begin is 1 zo'n pas waarmee het achterbeen mooi mee komt, voldoende. Halthouden en belonen; let op dat de achterhand niet uitzwaait met het halthouden.

Een lichte stelling naar binnen, hoewel dat een kwestie is van welke trainer heb je, sommigen pakken meer stelling. Is misschien ook paard-afhankelijk, die van mij valt dan compleet over de buitenschouder.

Het is wel een best lastige oefening, dus korte stukjes, daarna weer lekker actief wegstappen!

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:15

Kijk dat is interessant en nuttig, bedankt :D

Ik ben het inderdaad eens met Maartje_M, als dit is hoe ze hun andere cursus ook geven dan zou ik daar niet zo snel m'n geld aan uitgeven. Als ze daar wel meer uitleg in geven, lijkt het me slim om dat ook voor een deel terug te laten komen in de mini-cursus, anders geef je mensen een veel te beperkt beeld en dat lijkt met niet positief voor de klantwerving.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:06

Nirvana bedankt voor de uitleg, interessant!

Ik vind de cursus wel interessant, maar mis ook wat achtergrond info over het hoe en waarom.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:13

Mijnen kunnen al opzij en achteruit enzo. Dus ik ben benieuwd in hoeverre ik er iets aan ga hebben. Ik heb me zojuist ook aangemeld.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:18