Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kahawa schreef:Ik heb met regelmaat na het longeren met bijzet nog even een recht stuk op de fiets gedaan op het harde. Wel zonder bijzet en dan lekker rechtuit draven en een paar stap-draf overgangen.
Jane2 schreef:Jeetje, ik heb even snel door de reacties gelezen. De meeste snap ik wel omdat er gevraagt wordt naar een bijzet. Ook daar ben ik niet voor.
Ik denk ook echt wel dat Ts en GG weten waar ze mee bezig zijn. De bedoeling is erg goed en daar gaat het natuurlijk om. Iedereen heeft wel eens dingen gedaan waar ze later spijt van hebben. We zijn nu eenmaal mensen.
Ts en GG, ik heb zelf nooit een paard aan de fiets. Waarom niet, gewoon omdat ik het een eng idee vind. Ook al luisteren ze perfect op lichaamstaal en stem. Maar ik heb misschien wel een tip wat jullie zou kunnen helpen. Of je nu wel of geen touwtjes eraan hangt. (dat maakt mij niet zo veel uit. Ieder zijn ding. En er leiden meer wegen naar Rome)
Jullie zeggen dat hij bruist van de energie en daardoor lekker met zn neus in de wind gaat lopen. Waarom probeer je hem niet te trainen aan de fiets. Met lekker veel overgangen. Stap-draf, draf-halthouden, enkele passen achterwaarts enz enz. Dan gaat hij vanzelf meer van achter naar voren lopen, waardoor hij zijn achterbenen beter gaat gebruiken en zich vanzelf voor laat zakken. Ik zou hem zodra hij te snel wordt gelijk terug zetten naar Halt of zelfs achterwaarts. Het is een soort plaats bepaal spelletje. De meeste paarden spelen graag dat spelletje en als ze dat verloren hebben gaan ze het met het tempo proberen. Het is een soort basis ritueel. Jij bepaald waar en hoe hard je paard loopt. Of dat nu aan de fiets, los in de roundpen of onder het zadel is. Jij bent de leider.
Heel veel succes allebei.
Suzanne F. schreef:Bijzetten naast de fiets lijkt mij ook niet verstandig. Bijzetten doe je aan een longeerlijn in een daarvoor geschikte baan. Aan de fiets is al riskant genoeg en gehoorzaamheid dwing je niet af door hem bij te gaan zetten. Eerst maar lopend manieren bijbrengen buiten en later op de fiets met nog iemand erbij en dan pas alleen op de fiets naar buiten.
GabberGill schreef:Suzanne F. schreef:Bijzetten naast de fiets lijkt mij ook niet verstandig. Bijzetten doe je aan een longeerlijn in een daarvoor geschikte baan. Aan de fiets is al riskant genoeg en gehoorzaamheid dwing je niet af door hem bij te gaan zetten. Eerst maar lopend manieren bijbrengen buiten en later op de fiets met nog iemand erbij en dan pas alleen op de fiets naar buiten.
Lees je wel wat er gezegd wordt?
Hij luistert namelijk gewoon er is niks mis met zijn gehoorzaamheid
GabberGill schreef:Die heb ik zeker staan.
Als je leest wat Suzanne schrijft snap je mijn reactie. Er wordt nergens gezegd dat hij niet kan schrikken.
Er wordt niet gevraagd of jullie het verantwoordelijk vinden om met hem te fietsen, maar wat de minst schadelijke bijzet is. Ik gebruik alleen dubbele lijnen verder helemaal niks.