bijzetteugel aan de fiets?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:47

Dit is weer een gevalletje van "TS krijgt niet de gewilde reacties en zet haar stekels op"...
En Gabbergill, jij vindt jezelf fantastisch (in elk topic waarin je reageert valt dit op) maar het enige wat er duidelijk is,is dat je vooral een "mens met paarden" bent en geen paardenmens... Zet je ego opzij en er gaat een hele wereld opengaan...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:47

Dan moet het verhaal wellicht duidelijker neergezet worden :)
En tjah, bokt is bokt heh.. maar goed jullie wederreacties zijn ook niet om over naar huis te schrijven dus sois.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:52

Agh gosh. Ik ben niet geweldig ook ik maak fouten. Ik weet alleen wel waar ik mee bezig ben.

Denk dat ik het idd niet verkeerd doe eerlijk gezegd.

http://boktimg.nl/img/m/8N4HL5.jpg
http://boktimg.nl/img/m/59t97W.jpg

Het is vermoeiend dat mijn zusje niet de juiste woorden kan vinden en daar gelijk op ingehakt wordt alsof ze een leek is. Ik heb al meerdere keren geprobeerd uit te leggen hoe het zit.

Dit paardje komt niet vastgebonden naast de fiets. We zoeken het beste en minst belastende hulpstuk om hem in zijn ruimte te beperken. Als je daarop zou doordenken zou je miss snappen dat we geen paardenleken zijn, maar juist nooit met deze dingen werken.
Laatst bijgewerkt door Angela op 13-04-17 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in link geplaatst, geen meerwaarde voor dit topic.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:53

Ik heb met regelmaat na het longeren met bijzet nog even een recht stuk op de fiets gedaan op het harde. Wel zonder bijzet en dan lekker rechtuit draven en een paar stap-draf overgangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:55

Even serieus guys. GabberGill, niemand begrijpt er meer iets van. TS is jouw zusje, of hoe zit het?

Ik ga even TEM'en. Want dit is gewoon echt een irritant topic geworden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-17 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:58

Kahawa schreef:
Ik heb met regelmaat na het longeren met bijzet nog even een recht stuk op de fiets gedaan op het harde. Wel zonder bijzet en dan lekker rechtuit draven en een paar stap-draf overgangen.

Dankjewel! Ik deed dit ook vaak en merkte dat mijne vaak lekker laag en soepel kwam.

Frits is alleen een hele kleine aparte pony. Overgevoelig en toch aan veel maling. Hij krijgt gewoon de opvoeding en is makkelijk te gorrogeren, maar denkt vaak dat hij het misschien toch even kan proberen.

Frits is van mijn zusje en dochtertje.

Mijn dochtertje is 2 jaar en mijn zusje wilt hem dus lekker gaan oppakken om mijn dochter dalijk lekker te laten hobbelen. We willen niks overhaasten en hangen er echt niet gelijk een strak iets aan.

Ik ga dit topic denk ik laten sluiten en zal duidelijk aangeven wat de planning met deze pony is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:00

Wat wil je bewijzen met die foto's??? Behalve mijn punt uit mijn vorige post...

Waarom moet je zusje dergelijke dingen op bokt vragen als ze een (zelfverklaarde) "expert" aan huis heeft?

Bij het fiasco met die harlingerhengst wist je ook met wat je bezig was, zeker???

GabberGill

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:02

Klopt ik wel maar de mensen waar hij van was niet. Helaas en daarom.is er ook niet gebeurd wat moest gebeuren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:07

@ Gabbergill: en toch heb je destijds het topic geopend met "ik heb een hengst meegenomen"...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:09

Klopt helemaal heb ik ook voor op mijn donder gekregen. Dus als je daarop terug wilt komen kan hoor. Dat heeft niks met geweldig vinden te maken. Als ik een paard kan helpen doe ik dat en iedereen uit mijn omgeving weet dat. Er werd geld over zijn rug verdiend en dat is niet hoe het hoorde.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:58

Jeetje, ik heb even snel door de reacties gelezen. De meeste snap ik wel omdat er gevraagt wordt naar een bijzet. Ook daar ben ik niet voor.

Ik denk ook echt wel dat Ts en GG weten waar ze mee bezig zijn. De bedoeling is erg goed en daar gaat het natuurlijk om. Iedereen heeft wel eens dingen gedaan waar ze later spijt van hebben. We zijn nu eenmaal mensen.

Ts en GG, ik heb zelf nooit een paard aan de fiets. Waarom niet, gewoon omdat ik het een eng idee vind. Ook al luisteren ze perfect op lichaamstaal en stem. Maar ik heb misschien wel een tip wat jullie zou kunnen helpen. Of je nu wel of geen touwtjes eraan hangt. (dat maakt mij niet zo veel uit. Ieder zijn ding. En er leiden meer wegen naar Rome)
Jullie zeggen dat hij bruist van de energie en daardoor lekker met zn neus in de wind gaat lopen. Waarom probeer je hem niet te trainen aan de fiets. Met lekker veel overgangen. Stap-draf, draf-halthouden, enkele passen achterwaarts enz enz. Dan gaat hij vanzelf meer van achter naar voren lopen, waardoor hij zijn achterbenen beter gaat gebruiken en zich vanzelf voor laat zakken. Ik zou hem zodra hij te snel wordt gelijk terug zetten naar Halt of zelfs achterwaarts. Het is een soort plaats bepaal spelletje. De meeste paarden spelen graag dat spelletje en als ze dat verloren hebben gaan ze het met het tempo proberen. Het is een soort basis ritueel. Jij bepaald waar en hoe hard je paard loopt. Of dat nu aan de fiets, los in de roundpen of onder het zadel is. Jij bent de leider.

Heel veel succes allebei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:12

Moderatoropmerking:
Bedankt voor het temmen. Ik wil jullie verzoeken om gewoon op de vraag te antwoorden en niet op de persoon. Omdat er tussen de bovenstaande minder prettige berichten wel meer informatie over het betreffende paard en de achtergrond van TS gegeven wordt laat ik de berichten staan. Hopelijk kunnen jullie weer verder zonder nog te reageren op de negatieve sfeer die er zojuist was. Alvast bedankt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:58

Jane2 schreef:
Jeetje, ik heb even snel door de reacties gelezen. De meeste snap ik wel omdat er gevraagt wordt naar een bijzet. Ook daar ben ik niet voor.

Ik denk ook echt wel dat Ts en GG weten waar ze mee bezig zijn. De bedoeling is erg goed en daar gaat het natuurlijk om. Iedereen heeft wel eens dingen gedaan waar ze later spijt van hebben. We zijn nu eenmaal mensen.

Ts en GG, ik heb zelf nooit een paard aan de fiets. Waarom niet, gewoon omdat ik het een eng idee vind. Ook al luisteren ze perfect op lichaamstaal en stem. Maar ik heb misschien wel een tip wat jullie zou kunnen helpen. Of je nu wel of geen touwtjes eraan hangt. (dat maakt mij niet zo veel uit. Ieder zijn ding. En er leiden meer wegen naar Rome)
Jullie zeggen dat hij bruist van de energie en daardoor lekker met zn neus in de wind gaat lopen. Waarom probeer je hem niet te trainen aan de fiets. Met lekker veel overgangen. Stap-draf, draf-halthouden, enkele passen achterwaarts enz enz. Dan gaat hij vanzelf meer van achter naar voren lopen, waardoor hij zijn achterbenen beter gaat gebruiken en zich vanzelf voor laat zakken. Ik zou hem zodra hij te snel wordt gelijk terug zetten naar Halt of zelfs achterwaarts. Het is een soort plaats bepaal spelletje. De meeste paarden spelen graag dat spelletje en als ze dat verloren hebben gaan ze het met het tempo proberen. Het is een soort basis ritueel. Jij bepaald waar en hoe hard je paard loopt. Of dat nu aan de fiets, los in de roundpen of onder het zadel is. Jij bent de leider.

Heel veel succes allebei.

Klopt helemaal! Dit deden wij volop met hem en is ook zeker positief uitgepakt. Dat je het eng vindt om met je paard te fietsen snap ik ook zeker! Hier doen we het alleen bijna allemaal. Het is een heerlijke afwisseling voor ze en die van.obs genieten er echt van.

Bedankt voor de tip

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:24

Waarom dan per se aan de fiets nageeflijkheid willen afdwingen (want hoe lis je de touwtjes ook doet het blijft dwingen) en niet lekker met dubbele longe in de bak aan het werk zetten en werken aan eerlijke nageeflijkheid? Kan je als ue z'n ergste energie kwijt is altijd daarna nog een stuk fietsen zonder hulpteugel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:37

Bijzetten naast de fiets lijkt mij ook niet verstandig. Bijzetten doe je aan een longeerlijn in een daarvoor geschikte baan. Aan de fiets is al riskant genoeg en gehoorzaamheid dwing je niet af door hem bij te gaan zetten. Eerst maar lopend manieren bijbrengen buiten en later op de fiets met nog iemand erbij en dan pas alleen op de fiets naar buiten.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:01

Is het geen idee om de pony eerst lekker in de bak te longeren en te zorgen dat die dan lekker over de rug gaat lopen, en dan lekker naast de fiets nog uit te draven? Dit dan zonder bijzet, maar wel zodanig dat de pony eerst aan het werk gezet is aan de lijn en daarna nog even lekker ontspannen buiten zijn beentjes kan strekken? :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:10

piezze schreef:
Al jaren mijn fiets bijgezet maar denk maar niet dat het iets gaat helpen, blijft sterrekijken...

_O-

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:13

Suzanne F. schreef:
Bijzetten naast de fiets lijkt mij ook niet verstandig. Bijzetten doe je aan een longeerlijn in een daarvoor geschikte baan. Aan de fiets is al riskant genoeg en gehoorzaamheid dwing je niet af door hem bij te gaan zetten. Eerst maar lopend manieren bijbrengen buiten en later op de fiets met nog iemand erbij en dan pas alleen op de fiets naar buiten.

Lees je wel wat er gezegd wordt?

Hij luistert namelijk gewoon er is niks mis met zijn gehoorzaamheid

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:20

Is een Concord Leader niet iets? Ik weet alleen niet of dat te doen is op de fiets.
Normaal wordt die gebruikt voor stappen aan de hand of met longeren.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:23

GabberGill schreef:
Suzanne F. schreef:

Lees je wel wat er gezegd wordt?

Hij luistert namelijk gewoon er is niks mis met zijn gehoorzaamheid

Het is en blijft een paard, je kan nooit en te nimmer zeggen dat hij altijd zal luisteren en nooit zal schrikken, tenzij je het over een My Little Pony hebt?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:24

Die heb ik zeker staan.

Als je leest wat Suzanne schrijft snap je mijn reactie. Er wordt nergens gezegd dat hij niet kan schrikken.

Er wordt niet gevraagd of jullie het verantwoordelijk vinden om met hem te fietsen, maar wat de minst schadelijke bijzet is. Ik gebruik alleen dubbele lijnen verder helemaal niks.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:31

Tomorrow schreef:
Is een Concord Leader niet iets? Ik weet alleen niet of dat te doen is op de fiets.
Normaal wordt die gebruikt voor stappen aan de hand of met longeren.

Ik ga hem ff googlen.

Edit:
Juist zoiets zoek ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:22

GabberGill schreef:
Die heb ik zeker staan.

Als je leest wat Suzanne schrijft snap je mijn reactie. Er wordt nergens gezegd dat hij niet kan schrikken.

Er wordt niet gevraagd of jullie het verantwoordelijk vinden om met hem te fietsen, maar wat de minst schadelijke bijzet is. Ik gebruik alleen dubbele lijnen verder helemaal niks.

Rustig maar hoor. Waarom reageer je als je het toch zelf zo goed weet? De minst schadelijke bijzet aan de fiets is geen bijzet. Bijzetten doe je niet aan de fiets, klaar. Dat doe je in een longeerbaan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:29

Ik zeg niet dat ik het goed weet. De vraag hier is of er iets is wat niet schadelijk is.
Dit heeft niks met rustig zijn te maken. Mijn stressniveau is nog even laag als altijd. Hij is opgevoed en er is niks met het paard aan de hand. Alleen is misschien de openingspost te onduidelijk.

Dit is al meerdere malen aangegeven en dan is het zeer vermoeiend als er gehamerd wordt op gedrag en opvoeding als dat helemaal niet zijn probleem is. Ik blijf typen dat het niks met zijn opvoeding is en dat mijn zusje hem gewoon aan het werk wilt hebben. Hij is alleen voor het mooie te klein om erop te gaan zitten.

Hij is 1,25 hooguit en superleuk, kan lekker shouwen maar we zijn op zoek naar manieren om hem buiten het longeren om lekker aan het werk te hebben. Hij is beleerd voor de wagen alleen is hij net weer terug gekocht door ons en missen wij helaas nog de spullen om hem in het tuig te zetten.

Hierdoor kwamen wij op het idee om hem gewoon vanaf de grond lekker aan het werk te zetten en hem wel dusdanig ijn beweging te geven dat de tot nu toe nog missende menwagen niet een probleem zou worden voor zijn overtollige energie.

Zie link voor het verhaal dan hoef ik net wat minder te typen.
[ITP] Oud en nieuw paard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:48

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik kwam vroeger wel regelmatig een paard aan de fiets tegen met pessoa op. Dit was een tuigpaard en zo werd hij getraind als hij niet voor de kar ging. Moet zeggen dat dat er eigenlijk altijd fijn ontspannen uit zag. Wij hadden ook de luxe van rustige polderweggetjes (deels autovrij) met fijne grasbermen dus de risico's bleven redelijk beperkt.