Vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:24

Ligt eraan Jeika. Als je pony goed op stemcommando werkt...

Fflur bijvoorbeeld kent "goedzo" als beloning, en als ze zich weer eens niet laat vangen, gebruik ik "koekie" (dan weet ze dat ze een snoepje krijgt, heel handig :'))
En als ik nu "kus" zegt komt ze ook al uitbundig na me toe.

Maar ze kent ook zo stemcommando "terug" en in de eerstvolgende vakantie wil ik "voetje" er op zetten.

"Ho" kent ze alleen nog niet :') Dat vertikt ze gewoon. Ze is wel slim hoor :))
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 08-03-17 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:25

VisibreTeam schreef:
Nou...... :p
vooruit dan hahahaha

Over het stilhouden van de jambette, probeer te gaan "shapen" dus Door het verlaten van de "bridge" (click of stem) het brloningsmoment uit te stellen. Wel is get belangrijk dat je paard maar 1 keer uitslaan en niet blijft maaien. Van daaruit kun je een goede hoge jambette gaan trainen en vanuit dat laatste punt kun je het moment van belonen elke keer een fractie van een seconde uitstellen :)

Overigens is en commando bij de oksel totaal niet praktisch en veilig. Hand/wijs commando's voor oefeningen als jambette en steigeren zijn af te raden :) zorg ervoor dat je het commando met een zweepje op het onderbeen zet, meest logisch voor het paard en het handigste om uit te breiden (vasthouden, Spaanse pas etc)

:+

Momenteel kijk ik dus heeeul erg lief. :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:02

Nikki ik vond de onderbeen vragen juist moeilijker. Betsy doet de jambette veel rustiger als ik haar bij de oksel vraag.

Betsy ging vandaag rollen en als ik voor haar ga staan, durft ze niet op te staan, bang om mij te raken dus ging ze zitten. Was niet echt een commando, maar ze bleef wel een tijdje zitten
Afbeelding

En Enya ging ook rollen, met een worteltje bleef ze mooi liggen
Afbeelding

Kimmiee_D

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:05

Leuk die foto's maar als ik van Nadja alles moet plaatsen ben ik nog wel even bezig haha

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:12

Ik baseer alleen niet op 1 paard maar op zo'n beetje alle paarden waar ik mee werk en de doelen daar van :)) Natuurlijk kan het per paard verschillen, maar op de oksel voor een spaanse pas/draf is echt niet bruikbaar :))

Mooi begin van het zitten hoor!!

Django mag weer klaargestoomd gaan worden voor het nieuwe showseizoen, steeds meer bevestigd :):)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:19

Kan je niet voor de spaanse pas van de oksel naar de borst?

Wat voor commando ia handig voor het zitten, heb nog nooit bij een zittend paard gestaan. Dus wist nog geen commando. Wel uitgebreid beloond.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:20

JoycexEnya schreef:
Kan je niet voor de spaanse pas van de oksel naar de borst?

Wat voor commando ia handig voor het zitten, heb nog nooit bij een zittend paard gestaan. Dus wist nog geen commando. Wel uitgebreid beloond.

Mijn commando is gewoon simpel: Zit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:23

Oef jambette via de oksel raad ik ook niet aan... Mijn dame kende het optillen van de voet al via de oksel door de vorige eigenaar en heb hem later uitgebouwd naar een jambette en het oksel commando veranderd... maar nu zijn we dus met het zadel bezig (kennismaken met) en dan merk je al dat ze nu bij singeldruk denkt dat ze haar been op moet tillen/een jambette moet doen omdat dat oksel commando blijkbaar nog niet helemaal eruit is.

Ontzettend irritant en soms zelfs gevaarlijk. Hoop dat dat oksel commando uiteindelijk eruit gaat slijten. :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:40

Wat MoriYT zegt :j
En dat probleem heb ik echt al heel vaak voorbij zien komen helaas. Nog gevaarlijker zijn wijscommando's.

Bij mij is het zitten ook gewoon 'zit' hahahaha :')

Met Django ben ik overigens wel alles op handgebaren aan het zetten, maar dat is puur omdat het voor de shows mooier is uiteindelijk. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:03

MoriYT schreef:
Oef jambette via de oksel raad ik ook niet aan... Mijn dame kende het optillen van de voet al via de oksel door de vorige eigenaar en heb hem later uitgebouwd naar een jambette en het oksel commando veranderd... maar nu zijn we dus met het zadel bezig (kennismaken met) en dan merk je al dat ze nu bij singeldruk denkt dat ze haar been op moet tillen/een jambette moet doen omdat dat oksel commando blijkbaar nog niet helemaal eruit is.

Ontzettend irritant en soms zelfs gevaarlijk. Hoop dat dat oksel commando uiteindelijk eruit gaat slijten. :o

Mijn reuze brave haflinger destijds deed dergelijke dingen op hand commando.. Nu raakte zij hier inderdaad meer dan eens van in de war, nooit weer dus.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:29

Het kusje

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:01

@kimmie25501
Ja, het commando zit inderdaad bij haar oksel, maar ik zal gaan belonen als ze iets stilhoud en hoog houd :D

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:25

Wat super leuk om te lezen wat jullie allemaal met jullie paarden doen qua vrijheidsdressuur.

Ik heb ondertussen les gehad met mijn pony.
ik ben zo trots op haar! ik ben elke nieuwe training weer benieuwd of ze iets gaat laten zien en elke keer doet ze het weer beter.

Ze heeft vertrouwen in het blok gevonden. ze vind het prachtig om er op te staan, het op en afstappen vind ze nog wel spannend.

Tijdens de les hebben we ook een beginnetje gemaakt aan de Jambette, ik vind het wel lastig om te zien wanneer haar been nouw een beetje naar voren gaat. hopelijk pakt ze het snel op, dan hebben we het lastigste gedeelte gehad.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 07:57

Al het begin is lastig :D maar het zak vast goedkomen! :))

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:07

mijn hafje kan.
liggen, stijgeren, jambette, shaken, flemhen, spagaat, berggeit, op het blok, buigen en de spaanse pas zo goed als.
shaken staat ook op stem comando

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:24

@Lianne304
Hoe heb jij het steigeren aangeleerd?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:08

nanne02 schreef:
@Lianne304
Hoe heb jij het steigeren aangeleerd?

van uit het spelen snel bochten maken en dan komt ze een klein stukje om daar op belonen

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:32

Oke, lijkt mij echt gaaf! :)) :o :D

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 09:55

https://www.facebook.com/teamkinaley/ voor wie het leuk vind om ons te volgen. Zat er al een hele tijd aan te denken om een facebook pagina te maken. Alleen wist geen naam tot Kinaley ineens in me hoofd kwam.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:44

Leuk, ik volg je! :D

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:47

heel veel fotos en filmpjes van mij hafjes kun je vinden op insta onder de naam
liannetjeuhh

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:22