Kabayo schreef:Maar longeer je hem aan halster of hoofdstel? Anders hoofdstel in, singeltje om, voor het hoofd wegdraaien, longeerlijn door het bit en vast maken aan een ring van de singel. En dan touwtjes losjes vast maken. Hij kan de druk opzoeken en het uit vechten mer zichzelf (wel echt voorwaarts houden!) of hij laat van zichzelf los (neus op de grond) en zweep vast blijven houden, als hulpmiddel voor het paard om je te begrijpen en bescherm middel
Ik begrijp dus dat ie het niet doet met omheining om de cirkel? Waarom dan het probleem opzoeken. Zet gewoon wat uit en longeer daar altijd. Vind het wat onnodig om problemen en ziekenhuisbezoeken op te zoeken terwijl het niet hoeft
wel het brobleem is dat hij het niet uitzoekt... hij blijft zich verzetten tegen het idee dat hij vast zit (heeft zijn mond hoeken al eens aan het bloeden gehad door terug trekken)
en zo'n cirkel helpt voorlopig ... maar daar zal hij vast ook wel een truk voor uitzoeken neem ik aan. hij is in zo een cirkel ook aan het bokken en aan het springen maar hij kan zijn neus niet weg draaien waardoor hij niet weg kan. hem dan vooruit en weg houden lukt wel maar je ziet hem echt met zijn ogen draaien oren naar achter als je hem corigeert en als je stopt heeft hij echt geen zin meer om bij je of vriendelijk te zijn. hij gaat direct weg als je hem losklipst en kijkt je dan ook niet meer aan.
Ik heb ook al een tijdje niet meer geprobeert er echt een longe aan te hangen, met hoofdstel aan draait hij zich nog om.
En dat vast zetten van zijn hoofd in de juiste richting is wat ik hier mee probeerde in eerste instantie mee uit te zoeken ... ik kan me voorstellen dat je idd je bit naar de zijkant van de singel kan binden als hij dit leert te begrijpen kan ik het eens proberen maar hoe strak doe je dit ?
gewoon dat hij zijn hoofd niet weg kan draaien of zo strak dat hij echt de stelling moet nemen ?