paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:35

Ineke2 schreef:
mrie schreef:
Paard heeft moeite met longeen, dus doen we er een dubbele lijn aan :o?

Deze opmerking snap ik niet?
Zeker niet omdat je met een dubbele longe als je weet hoe er mee om te gaan meer controle hebt dan met een enkele longe.

Je kunt daar ook veel beter mee werken met stelling, buiging en rechtrichten.

Vat em ook niet..
Eens met Ineke..

Kabayo

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:42

Misschien eerst leren fatsoenlijk met lijn een rondje te lopen? Stuk afzetten, zweep in de andere hand en gaan. Komt ie op je af geef je m een tets. Leert ie t binnen een week

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:44

Het klinkt misschien heel erg stom, maar ik liep met mijn eigen paardje ook heel erg tegen het longeren aan (hij heeft ook me een aantal keer proberen te trappen enzo) en toen ben ik er met mijn instructriece erachter gekomen dat ik het na al die tijd zelf stom/eng was gaan vinden en dat mijn paard dat heel erg overnam van mij. Ik heb het longeren (en loswerken) toen een tijdje laten liggen en weer begonnen met een frisse start en toen lukte het wel, natuurlijk was ik me tegen die tijd ook veel bewuster van mijn eigen lichaamstaal.

majemalo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:46

Kijk eens op de site van Lammert Haanstra, een expert in longeren. Volgens mij geeft hij ook cursussen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:52

Kabayo schreef:
Misschien eerst leren fatsoenlijk met lijn een rondje te lopen? Stuk afzetten, zweep in de andere hand en gaan. Komt ie op je af geef je m een tets. Leert ie t binnen een week

Meestal ben ik niet zo van de harde hand, maar mijn schatje had toen ik haar 14 jaar geleden ook het idee dat het nodig was me te omhelzen bij het longeren (zij kwam met maaiende voorbenen op me af). Tot ik het beu was, en ik getogen met een dressuurzweep in plaats van longeerzweep naar de afgezette longeercirkel ben getogen. Er is wel geteld een pets nodig geweest (en een zelfverzekerde houding van mij) dat we dat dus nooit meer deden.

Nog steeds is longeren haar hobby niet en als ik in een rijbak longeer probeer ze altijd nog wel te draaien of een sprint te trekken (met halster wint zij dat inderdaad :D), maar inmiddels begrijpen wij elkaar prima.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:55

Charaz schreef:
Kabayo schreef:

Meestal ben ik niet zo van de harde hand, maar mijn schatje had toen ik haar 14 jaar geleden ook het idee dat het nodig was me te omhelzen bij het longeren (zij kwam met maaiende voorbenen op me af). Tot ik het beu was, en ik getogen met een dressuurzweep in plaats van longeerzweep naar de afgezette longeercirkel ben getogen. Er is wel geteld een pets nodig geweest (en een zelfverzekerde houding van mij) dat we dat dus nooit meer deden.

Nog steeds is longeren haar hobby niet en als ik in een rijbak longeer probeer ze altijd nog wel te draaien of een sprint te trekken (met halster wint zij dat inderdaad :D), maar inmiddels begrijpen wij elkaar prima.

Soms werkt een knuffel manier inderdaad niet. Word het voor het paard alleen maar onduidelijker van. Als je de hulpen aangeeft en hij reageerd niet geef je m een tets. Actie reactie. Dat leren we ze ook onder het zadel (neem ik aan) en als ie zo op je af komt.. En je in je ribben schopt.. Mensen zeggen hier, geef m een schop. Nee geef m al van te voren (dus als je ziet dat ie van plan is je te schoppen) en goede tets met de zweep! Niet na de tijd nog eens. Dat geeft niet zoveel. En hij mag pas bij je komen als jij dat zegt. Join up idee maar dan iets minder zweverig

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:03

Kabayo schreef:

nee dat leert hij niet binnen een week.
gewoon stil staan aan de hand of aan een baar is voor hem al een zeer moeilijke opgaven als iets tegendruk geeft aan zijn halster word hij heel nerveus (bv omdat je zijn hoofd wil poetsen en hij omhoog wil of dat hij een stapje achteruit doet en er druk op komt).
hij doet dat allemaal wel maar zoals ik al zij met een handleiding.
en als ik hem een mep geef omdat hij te dicht bij komt gaat hij lopen. als hij niet kan lopen schopt hij. en hij schopt echt wel harder als mij!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:07

Nou ts wat ik al eerder heb aangegeven dan heb je daar dus iets om aan te werken.
Neem de tijd om hem rustig te leren om wel druk te verdragen aan en bij zijn hoofd.
Als je dat in kleine stapjes kunt leren, dan is dat longeerprobleem er straks als vanzelf er niet meer omdat je de basis van dit probleem aan hebt gepakt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:08

Moet hij niet lopen aan de longeerlijn dan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:09

Winde_b schreef:
Kabayo schreef:

nee dat leert hij niet binnen een week.
gewoon stil staan aan de hand of aan een baar is voor hem al een zeer moeilijke opgaven als iets tegendruk geeft aan zijn halster word hij heel nerveus (bv omdat je zijn hoofd wil poetsen en hij omhoog wil of dat hij een stapje achteruit doet en er druk op komt).
hij doet dat allemaal wel maar zoals ik al zij met een handleiding.
en als ik hem een mep geef omdat hij te dicht bij komt gaat hij lopen. als hij niet kan lopen schopt hij. en hij schopt echt wel harder als mij!

Ik vind het vreemd. Dan ben ik toch bang dat je niet duidelijk genoeg bent. Als ie kan lopen laat je hem lopen. Al is het in rengalop. Moet natuurlijk wel op de cirkel blijven. Zo te lezen bepaald het paard lekker zelf wat ie doet. Als ie je schopt als je hem een tikje geeft dan geef je hem toch een harder tikje. Is ie helemaal betoeterd. Als je hem liever voorwaarts wil aaien wens ik je succes. Je paard heeft genoeg trucjes om niet gelongeerd te worden

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:12

Ineke2 schreef:
Nou ts wat ik al eerder heb aangegeven dan heb je daar dus iets om aan te werken.
Neem de tijd om hem rustig te leren om wel druk te verdragen aan en bij zijn hoofd.
Als je dat in kleine stapjes kunt leren, dan is dat longeerprobleem er straks als vanzelf er niet meer omdat je de basis van dit probleem aan hebt gepakt.

Ja idd heb hem vandaag geprobeerd gewoon zijn hoofd te laten zakken lijk je aangaf ... de eerste 2 keer ging hij echt terug trekken. Heb ik maar even een babbeltje tegen hem gedaan denk kalmeert hij misschien, en dat deel hij ook. hoofdje omlaag en een snoepje gegeven na 2 keer trok hij al niet meer terug. *\o/* Morgen even zien of hij het nog weet!
Wil ook niet te lang ineens achter mekaar snoepjes geven dan word het nog een tonnetje

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:15

Charaz schreef:
Moet hij niet lopen aan de longeerlijn dan?

wel ... op het moment heb ik het gelukkig niet nodig!
maar hij heeft moeten herstellen van een blessure zonder longe is dit een moeilijke zaak. hij had een peesbelesuure en moest eerst onbelast terug draven. uiteraard is 5 minuten tegen het tempo van je paard lopen al genoeg om helemaal in het zweet te staan!!!
Ik hoop natuurlijk dat hij niet meer gebelsseert raakt maar dat weet je natuurlijk nooit zeker !

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:17

Als je stukjes komkommer geeft kan het geen kwaad. Daar je meer van geven als snoepjes en is gezonder :)

Succes!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:22

Ik vraag mij af wat het doel is om met snoepjes het hoofd omlaag te krijgen? Dat doet ie toch ook met grazen?

Maar de grootste vraag. Longeer je in een afgezet stuk? Zoja. Voorwaarts houden en als ie de kont ook maar een stukje naar je toe draait een tik. Niet overdreven hard natuurlijk maar je moet hem echt voor zijn. Je accepteerd toch echt niet dat hij je in je ribben blijft schoppen?! Mag ik hopen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-11-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:23

Ineke2 schreef:
Als je stukjes komkommer geeft kan het geen kwaad. Daar je meer van geven als snoepjes en is gezonder :)

Succes!

haha ben benieuwd of hij dat eet eigenlijk morgen direct na school langs de winkel voor een komkomer !!
wortel, appel, banaan, enzo eet hij wel maar daar zit ook suiker in goede tip!!

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 22:31

Kabayo schreef:
Ik vraag mij af wat het doel is om met snoepjes het hoofd omlaag te krijgen? Dat doet ie toch ook met grazen?

Maar de grootste vraag. Longeer je in een afgezet stuk? Zoja. Voorwaarts houden en als ie de kont ook maar een stukje naar je toe draait een tik. Niet over dreven haed natuurlijk maar je moet hem echt voor zijn. Je accepteerd toch echt niet dat hij je in je ribben blijft schoppen?! Mag ik hopen

in een cirkel doet hij het niet (meer) omdat hij niet weg kan door zijn hoofd om te draaien. En ik dus niet aan zijn hoofd moet terug trekken.

ik heb de tip van zijn hoofd ook hier maar gekregen maar ben het gaan uitproberen en hij word geiriteerd als hij druk op zijn hoofd krijgt.
Achteraf bekeken doet hij dit met andere dingen ook (zoals stilstaan enzo) maar niet zo fel.
Als hij druk krijgt op zijn hoofd, wil hij weg. bv hangen , weglopen, ... . Nu heb ik hier de tip gekregen hem gewoon te laten worden aan de druk en er voor te wijken.. lijk als je op zijn bil duuwt hij opzij moet gaan zou hij nu dus als je aan zijn touw naar beneden trekt (druk tussen zijn oren en boven op zijn neus) het hoofd naar beneden moeten doen en niet onodig schrikken. dan kan ik als ik longeer en hij dus druk aan de buiten kant van zijn hoofd voelt als ik hem weg stuur en hij te ver gaat hopen dat hij hier niet meer van schrikt maar weet wat van hem gevraagd word.
Aangezien hij hier dus totaal niet juist op reageert (ook gewoon aan de hand) zou het wel eens kunnen dat hij het gewoon echt niet snapt en daardoor gefrustreerd raakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:36

Maar longeer je hem aan halster of hoofdstel? Anders hoofdstel in, singeltje om, voor het hoofd wegdraaien, longeerlijn door het bit en vast maken aan een ring van de singel. En dan touwtjes losjes vast maken. Hij kan de druk opzoeken en het uit vechten mer zichzelf (wel echt voorwaarts houden!) of hij laat van zichzelf los (neus op de grond) en zweep vast blijven houden, als hulpmiddel voor het paard om je te begrijpen en bescherm middel

Ik begrijp dus dat ie het niet doet met omheining om de cirkel? Waarom dan het probleem opzoeken. Zet gewoon wat uit en longeer daar altijd. Vind het wat onnodig om problemen en ziekenhuisbezoeken op te zoeken terwijl het niet hoeft

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:49

Allereerst cap op en liefst ook bodyprotector aan voor het longeren, hij hoeft je maar een keer verkeerd te trappen. Longeercirkel afzetten en ik zou hem binnenzetten, longeren is trainen en niet zomaar wat rondhangen aan de longe. Zet hem dus aan het werk, overgangen laten maken. Heb je een hoofdstel om? Ik zet meestal bij en heb de longe aan een kaptoom vast.

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:34

Kabayo schreef:
Maar longeer je hem aan halster of hoofdstel? Anders hoofdstel in, singeltje om, voor het hoofd wegdraaien, longeerlijn door het bit en vast maken aan een ring van de singel. En dan touwtjes losjes vast maken. Hij kan de druk opzoeken en het uit vechten mer zichzelf (wel echt voorwaarts houden!) of hij laat van zichzelf los (neus op de grond) en zweep vast blijven houden, als hulpmiddel voor het paard om je te begrijpen en bescherm middel

Ik begrijp dus dat ie het niet doet met omheining om de cirkel? Waarom dan het probleem opzoeken. Zet gewoon wat uit en longeer daar altijd. Vind het wat onnodig om problemen en ziekenhuisbezoeken op te zoeken terwijl het niet hoeft

wel het brobleem is dat hij het niet uitzoekt... hij blijft zich verzetten tegen het idee dat hij vast zit (heeft zijn mond hoeken al eens aan het bloeden gehad door terug trekken)
en zo'n cirkel helpt voorlopig ... maar daar zal hij vast ook wel een truk voor uitzoeken neem ik aan. hij is in zo een cirkel ook aan het bokken en aan het springen maar hij kan zijn neus niet weg draaien waardoor hij niet weg kan. hem dan vooruit en weg houden lukt wel maar je ziet hem echt met zijn ogen draaien oren naar achter als je hem corigeert en als je stopt heeft hij echt geen zin meer om bij je of vriendelijk te zijn. hij gaat direct weg als je hem losklipst en kijkt je dan ook niet meer aan.
Ik heb ook al een tijdje niet meer geprobeert er echt een longe aan te hangen, met hoofdstel aan draait hij zich nog om.
En dat vast zetten van zijn hoofd in de juiste richting is wat ik hier mee probeerde in eerste instantie mee uit te zoeken ... ik kan me voorstellen dat je idd je bit naar de zijkant van de singel kan binden als hij dit leert te begrijpen kan ik het eens proberen maar hoe strak doe je dit ?
gewoon dat hij zijn hoofd niet weg kan draaien of zo strak dat hij echt de stelling moet nemen ?

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:36

Cemlys schreef:
Allereerst cap op en liefst ook bodyprotector aan voor het longeren, hij hoeft je maar een keer verkeerd te trappen. Longeercirkel afzetten en ik zou hem binnenzetten, longeren is trainen en niet zomaar wat rondhangen aan de longe. Zet hem dus aan het werk, overgangen laten maken. Heb je een hoofdstel om? Ik zet meestal bij en heb de longe aan een kaptoom vast.

wat bedoel je met hem binnen zetten de longeercirkel of het paard?
want bijde is een probleem.
mijn paard heeft iets aan zijn luchtwegen waardoor hij eigenlijk altijd frisse lucht moet hebben, daarom dat ze verplaatst zijn naar mijn thuis en de weien.
Maar thuis is uiteraard binnen ruimte voor het paard te longeren mogelijk

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:50

Sorry ik bedoelde bijzetten, autocorrectie veranderde dat, was me even niet opgevallen. Dus gaan bijzetten met een simpel bijzetteugeltje

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:25

Als ik heel eerlijk ben heb ik een beetje het idee dat je niet eens geholpen wilt worden..

Op alles reageer je heel fel, terwijl de bokkers je echt Willen helpen.

En ook je ervaring zegt niks, je hebt het topic niet voor niks geopend, en het maakt toch niet uit om hulp te vragen?

Ik zou als ik jou was een afgesloten cirkel maken, dan kan hij niet weg.
En dat door oefenen.
En verder heel duidelijk zijn wat je van hem vind.

Let ook op je eigen lichaamshouding waar jij staat. Want wijst jou lichaam richting zijn hoofd ziet het paard het als een rem, en wijst jou lichaam richting zijn achterkant daar zit het gas. Is voor een paard heel belangrijk want dat is zijn taal.

Maar ik zou er persoonlijk ook hulp bij halen. Je ervaring is naar mijn idee niet voldoende om dit alleen op te lossen. Want je denkt dat een pessoa het probleem oplost maar waarom denk je dat? Echt je kunt hem helemaal in de knoop gooien met allemaal hulpteugels maar dit is niet het probleem oplossen maar uit de weg gaan.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:26

Kabayo schreef:

Maar dit is ook een vorm van het ontwijken van het probleem.

Normaal aan een hoofdstel of halster om en longeer lijn verder niks is in mijn ogen basis opvoeding.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 06:47

[quote="Kabayo"]Ik vraag mij af wat het doel is om met snoepjes het hoofd omlaag te krijgen? Dat doet ie toch ook met grazen?

Er zijn meerdere redenen om het hoofd omlaag te brengen: 1 daarvan is de adrenaline laten afvloeien (een paard die een hoge hoofd/halshouding heeft is in de vluchtmodus). Tevens zorgt een lage hoofd/ halshouding voor ontspanning ( denken maar aan dat grazen een paard is dan ook ontspannen) ook zorgt een lage hh houding ervoor dat een paard meer vanuit zijn rug kan gaan ontspannen.
@ts ik laat een paard trouwens niet in een lage halshouding komen dmv snoep ( misschien alleen in de aanleerfase ) ik vraag lichte druk op de atlas ( gebied net achter de oortjes)..
Met een lage hh beïnvloed je dus een stukje geestelijk en lichamelijk behagen..in deze houding zal je paard meer serotonine aanmaken wat een gunstig effect heeft op zijn welbevinden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:26

Ik lees dat je paard herstellende is van een blessure. Er al eens aan gedacht dat hij lichamelijk niet in staat is om op een cirkel te moeten lopen. Los in een longeercirkel kunnen ze zich in hun voorkeurs houding bewegen. Zodra er een longerlijn aan zit heb je invloed op zijn manier van lopen.
Longeren is voor een paard erg belastend voor zijn lijf, snap daarom ook nooit dat het geadviseerd word na een blessure
Dat hij in een longeer cirkel wel "braaf" aan de longe loopt kan zomaar zijn omdat hij dan steun heeft aan de buitenrand.

Ik ben sterk van mening dat als een paard weerstand bied tegen onze vraag dat er 3 opties zijn:
* hij snapt niet wat er van hem gevraagd wordt,
* hij is lichamelijk niet in staat antwoord te geven op jou vraag,
* of je hindert hem om antwoord te geven (kan verkeerde positie en houding van de longeur zijn)

Pas als je zeker weet dat van deze dingen geen sprake is dan kan je zeggen: opvoedings foutje, aangeleerd gedrag (kan ook komen door bv blessure in het verleden die niet herkend en erkend is)

Maar heel eerlijk ga eerst uitzoeken of hij niet stiekem ergens last heeft van zijn lijf. Een kleine blokkade of pijntje kan al voor heftige reacties zorgen.