longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:29

Ineke2 schreef:
Plaats eens een fimpje Pol1.
Dan kunnen we daar eens over verder discusseren of we het er mee eens zijn of het paard echt aan het werk / nagevelijk is of dat je rondslingerd. Ben werkelijk nieuwsgierig, maar heb het nog nooit gezien dus heb nu nog moeite om het te geloven.

Jammer van de septische ondertoon..Het is absoluut mogelijk! Uiteraard hoef ik hier niks te bewijzen ik weet dat ik het longeren aardig onder de knie heb en heb daar geen enkele hulpteugel bij nodig. Het vergt echter wel feeling, inzicht, km maken, je bewust zijn van je eigen lichaamstaal, motivatie! Het is voor mij ook een lange zoektocht geweest omdat ik jaren terug alweer ook erg van de hulpteugels was en er t zelfde over dacht zoals vele hier doen..Er is voor mij echter een wereld open gegaan en hoop dat vele dat ook mogen ervaren!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:35

Pol1 ik ben inderdaad sceptisch, omdat paarden van nature net als de mens lui zijn en niet zomaar in de voor ons gewenste houding gaan lopen. Dat veroorzaakt in het begin namelijk spierpijn. Paarden zijn ook weer net als mensen van nature scheef en zullen niet zomaar recht gaan lopen.

Er hebben op bokt wel meer mensen geroepen dat het allemaal zonder hulpteugels kan. Ik ben zelfs bij 1 zo'n bokker gaan kijken en nee ze heeft mij niet overtuigd toen helaas.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:44

Ineke2 schreef:
Pol1 ik ben inderdaad sceptisch, omdat paarden van nature net als de mens lui zijn en niet zomaar in de voor ons gewenste houding gaan lopen. Dat veroorzaakt in het begin namelijk spierpijn. Paarden zijn ook weer net als mensen van nature scheef en zullen niet zomaar recht gaan lopen.

Er hebben op bokt wel meer mensen geroepen dat het allemaal zonder hulpteugels kan. Ik ben zelfs bij 1 zo'n bokker gaan kijken en nee ze heeft mij niet overtuigd toen helaas.

Dat is heel jammer ineke, ik zou je heel graag laten zien dat het anders kan! Ik deel niet jou mening dat alle paarden lui van nature zijn..Wel is t zo dat alle paarden van nature scheef zijn en dit voor onnoemelijk veel problemen zorgt veel meer dan mensen kunnen inschatten denk ik wel es.. Ik kan alleen maar beamen wat het voor mijn paard gedaan heeft op deze manier longeren..

Caira schreef:
http://youtu.be/MOjjpnLDFtk

Is deze beter dan?

Jaaaa!! Monique de Rijk.. Mijn instructrice!! Van deze mevrouw Ineke heb ik geleerd hoe een paard aan de longe zonder hulpteugels toch echt aan t werk komt!

maralyn

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:29

Natuurlijke houding... :')
Natuurlijkste houding wat er is. Is kop aan de grond en kauwen.
Voor n grassprietje van 10 meter verder opdoen ze hun hoofd niet geheel voor omhoog maar op boeghoogte. DDát is natuurlijke houding.

Ja!!! Paarden kunnen zeker en zelfs beter zonder zooi van hulpteugels maar met n kaptoom longeren.

Bijzet is vastzet.... punt.
En al dan niet vastzet. Dan wel tegenhoudend.

Er is máár één hulpteugel waar ik tijdelijk blij van wordt...
Chambon.
Waarom? Zoek dat maar goed uit want ik ben geen mama vogel.

Daarnaast longeren niet alleen rondjes...
Maar ik werk ook met vierkantjes :') lijkt stom. Maar is fijn.

Balkenwerk... heel belangrijk en zeker onderschat.
En goed dubbele lijnenwerk met een instructeur.

Monique. ... dáár wordt ik blij van.

Alle hulpteugels? Erg droevig.

En volg je hart en zoek je eigen weg.
Dat is heel belangrijk.

Heb veel lak aan wat anderen er van vinden aan de bakrand.
Vind t belangrijker wat mijn dierenarts en osteopaat/ chiropractor vind... en die worden blij er van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:32

Wat ik zie op de filmpjes is een ontspannen paard, maar geen voorwaarts paard. Mentaal een fijne training. Of lichamelijk voor verreden paarden oid. Verder zie ik weinig toevoeging.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:22

Geryon schreef:
Wat ik zie op de filmpjes is een ontspannen paard, maar geen voorwaarts paard. Mentaal een fijne training. Of lichamelijk voor verreden paarden oid. Verder zie ik weinig toevoeging.

Jammer dat je de meerwaarde niet ziet..
Monique laat hier trouwens een paard zien wat dik over de 20 is..
Laatst bijgewerkt door Othilly op 13-03-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:23

Geryon schreef:

Dit dus, paard loopt zeker ontspannen op het filmpje. Maar waar is de activiteit, voorwaartse impuls?

Mijn paard is van nature een soort van duikboot, die achterhand moet er actief onder. Dan loopt ze mooi in balans. Als ze zo lang mag lopen als in dat filmpje, dat is mooi als warming up, maar daarna wil ik haar graag wat meer gesloten zien zodat ze ook haar buikspieren ( om ons als ruiter te kunnen dragen!) traint.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:59

pinkie87 schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens elk gespannen paard krijg je ook zonder touwtjes ontspannen. Het vergt alleen misschien wat meer tijd en kunde.
Maar je hebt geen hulteugels of touwtjes of hoofdstel nodig om paard correct te laten lopen. Touwhalsters of kaptoom is voldoende

Touwhalster ja. En dan lekker in zn vel laten snijden. Heb je wel eens voorbeelden gezien van wat die klotedingen kunnen aanrichten bij je paard ?

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:25

Op mijn stages longeerde ik vaak met de Gogue of met elastiek. Elastiek gaan sommigen we in hangen, anderen deden dat weer niet. Het hangt er ook van af hoe je paard gebouwd is en hoe je hem wilt zetten. Wil je hem laag en rond of juist iets hoger? Misschien dat je van iemand een hulpteugel kunt lenen om het eens uit te proberen wat het beste bij je paard werkt.
Op een andere stage moest ik de paarden met een slofteugel longeren. Afhankelijk waar het paard met zijn hoofd moest lopen en hoe hij gebouwd was moest de slof aan de zijkant of aan de onderkant vast gemaakt worden.
Hierbij moest ik dan ook met dubbele lijnen longeren waarvan één, die aan jouw kant (of beide), dan om het hoofd (achter de oren) vastgemaakt werd.
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 13-03-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:39

Touwhalster en de foto die rond gaat is overigens bullshit :Y)

Even wat plaatjes van mijn longeerwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles puur en enkel op kaptoom, zweep niet als drijvende kracht maar om je paard omheen te leren buigen, mijn eigen paard (witste schimmel) word overigens amper tot niet gereden, dus bouwt weldegelijk bespiering op :Y)

Maar deze manier van longeren moet je zelf ervaren, en wel echt leren :j Maar ik werk nu met 6 paarden al een paar maanden op deze manier, puur en enkel longeren op kaptoom, en die zijn grandioos veranderd in hun gehele lichaam. Dus ik denk toch ergens wel dat je een paard aan het werk zet als zijn hals dubbel zo breed word, achterhand groeit en rugspieren sterker worden :Y)

Ik geloof niet in de bijzetjes, touwtjes en hele meuk, een geforceerde houding (het helpt het paard in de juiste houding te lopen, maar wat is de juiste houding? Wat wij als mens mooi vinden, wat de jury mooi vind of waar het paard daadwerkelijk zijn spieren moet aanspannen...?) is nooit goed.

Overigens kun je via het longeren op deze manier ook perfect werken naar een schoudervoor, verzamelen, verruimen, maakt het jou als trainer een heel stuk gevoeliger (je werkt namelijk heel wat meer met lichaamstaal en energie) en geeft je paard meer kans om zelf wat in te brengen in de training :Y)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:32

Anouk_E schreef:
pinkie87 schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens elk gespannen paard krijg je ook zonder touwtjes ontspannen. Het vergt alleen misschien wat meer tijd en kunde.
Maar je hebt geen hulteugels of touwtjes of hoofdstel nodig om paard correct te laten lopen. Touwhalsters of kaptoom is voldoende

Touwhalster ja. En dan lekker in zn vel laten snijden. Heb je wel eens voorbeelden gezien van wat die klotedingen kunnen aanrichten bij je paard ?

Net als dat sporen paarden open prikken en bitten de mond kapot maken? Of zwepen die bloederige striemen achterlaten? Het is maar hoe je het gebruikt hoor :')

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:50

Je kunt een paard naar mijn mening best verbeteren met hulpteugels, het is maar net hoe je ze gebruikt..
Wat ik heel vaak fout zie gaan is dat mensen de hulpteugel zo doen dat zelfs wanneer het paard in de goede houding loopt de hulpteugel strak staat. Dan vind ik dat ie verkeerd gebruikt wordt maar wanneer ik mijn paard longeer met touwtjes hangen die in boogjes wanneer hij in de goede houding loopt (soms lang en laag soms hoog opgericht), op deze manier leert hij dat wanneer die ''daar'' loopt met zijn hoofd dat de druk van zijn bit afgaat maar dat wanneer hij sterren gaat kijken dat er wel druk komt te staan. Daarnaast heeft je paard dan geen mogelijkheid te gaan hangen en traint ie goed zijn hals-, rug- en buikspieren.

Hier voorbeelden van hoe ik het fout vind en je niks opschiet dan het zelf ''mooi'' vinden,
deze paarden lopen allemaal aan de teugel maar staan strak vast..:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een voorbeeld van daadwerkelijk op hun eigen been lopende paarden:
Afbeelding
Afbeelding

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:07

Mando schreef:
Dit filmpje kan je niet vergelijken met de gemiddelde ruiter die aan de longe werkt.

Dit zie ik bij ons op stal niet om me heen gebeuren als ik heel eerlijk ben.

Klopt maar er zijn volgens mijn ook te weinig ruiters die correct longeren ;)
Maar persoonlijk vind ik dit filmpje ook longeren alleen dan 100 stappen verder dan meeste ruiters :P

Op alle foto`s hier boven loopt het paard op de voorhand dat vind ik toch wel belangrijkste O:)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:11

VisibreTeam schreef:

[ [url=m/tJpTUO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fCf754.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DuizRe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rsQ0GP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alles puur en enkel op kaptoom, zweep niet als drijvende kracht maar om je paard omheen te leren buigen, mijn eigen paard (witste schimmel) word overigens amper tot niet gereden, dus bouwt weldegelijk bespiering op :Y)

Maar deze manier van longeren moet je zelf ervaren, en wel echt leren :j Maar ik werk nu met 6 paarden al een paar maanden op deze manier, puur en enkel longeren op kaptoom, en die zijn grandioos veranderd in hun gehele lichaam. Dus ik denk toch ergens wel dat je een paard aan het werk zet als zijn hals dubbel zo breed word, achterhand groeit en rugspieren sterker worden :Y)

Ik geloof niet in de bijzetjes, touwtjes en hele meuk, een geforceerde houding (het helpt het paard in de juiste houding te lopen, maar wat is de juiste houding? Wat wij als mens mooi vinden, wat de jury mooi vind of waar het paard daadwerkelijk zijn spieren moet aanspannen...?) is nooit goed.

Overigens kun je via het longeren op deze manier ook perfect werken naar een schoudervoor, verzamelen, verruimen, maakt het jou als trainer een heel stuk gevoeliger (je werkt namelijk heel wat meer met lichaamstaal en energie) en geeft je paard meer kans om zelf wat in te brengen in de training :Y)

hier sta ik helemaal achter :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:17

Ik kan me hier ook goed in vinden. Je moet het dan wel leren, maar is dat niet het hele punt hier dat je beter leert omgaan met paarden? Daar komt groei in kennis en technieken bij kijken en niet groei in (hulp)middeltjes.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:31

jensvl schreef:
Ik kan me hier ook goed in vinden. Je moet het dan wel leren, maar is dat niet het hele punt hier dat je beter leert omgaan met paarden? Daar komt groei in kennis en technieken bij kijken en niet groei in (hulp)middeltjes.

Het zou mooi zijn als dat eens het uitgangspunt zou worden!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:03

VisibreTeam schreef:

[ [url=m/tJpTUO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fCf754.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DuizRe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rsQ0GP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jouw paard was ook behóórlijk verreden. Enkel ontspanning doet de spieren dan al heel goed. Maar om verder te komen, heb je aanspanning nodig. Die zie ik niet op de foto's, alleen maar ontspanning. En dat is imo ook het eerste doel in je training. Mijn ene paard longeer ik ook zo. Maar erna voegt het weinig meer toe (lichamelijk).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:16

Mijn ogen wel.
Door de ontspanning correct lichaam gebruik en de juiste spieren worden sterker.
Bij voldoende belonng bij de juiste halshouding of met clickr zal hij deze zelf gaan doen.
Dan is het de kunst om te schakelen.

Óók dat kan met longeren maar vraagt techniek.
Balkjes draven... woorvaarts neerwaarts en arbeidshouding kunnen prima gevraagd worden.

Grootste probleem is dat mensen geen contact weten te houden met t paard.
Dus los lijntje.
Geen idee hebben hoe ze voorwaatts kunnen vragen zonder zweep.
En geen idee hebben hoe ze paarden correct over de rug laten lopen. Of überhaupt het lichaam goed zien gebruiken.

Nee. Dan kun je geen aanspanning vragen.

Maar ik vind zeker hoe visibre toont wél positief effect brengt op het lichaam.
Juist door het goede ruggebruik.

Nu de kunst... voorwaarst. Op achterhand zetten en balkjes draven in deze ontspanning.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:25

Ik longeer het liefste met een losse bijzet of longeerhulp. Ze wordt er heerlijk ontspannen van. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:34

Ik longeer altijd met dubbele longe :)

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:10