Bijzetten paard = goed ruggebruik?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Bijzetten paard = goed ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:47

levensgevaarlijk...bijzetten in een stapmolen.Bijzetten met longeren prima....De laatste paar minuten en als begrenser,niet naar benedentrekker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:59

knollentuin schreef:
Ik heb wel orun simpelman, puur omdat dat op sommige stallen verplicht gesteld word als Je daar les komt geven, maar in 20 cursusavond instrukteurs bevoegdheid halen is natuurlijk een utopie..
Gewoon 20 avonden mond dicht houden, ja en amen zeggen, rijden zoals ze je opdragen en kijken wat je eruit kan halen dat te gebruiken is.

EJuniorJoost schreef:
Het is inderdaad dat het verplicht is en dat je dan verzekerd ben, maar dat is toch erg...

Na ja, daarvoor was het nog erger. Toen kon iedereen zich instructeur noemen.

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:46

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:04

forfood schreef:
Misschien heb je iets aan deze link: http://indigohorse.nl/nieuws/article/66 ... -weldoener

vind dat het andere artikel gelijk heeft.. als je scrolt en kijkt naar die vos vind ik dit een heel verkeerd beeld. paard loopt in een valste houding wat als goed word beaamd..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:23

In de dressuur is het de bedoeling om het paard op harmonieuze wijze te ontwikkelen en binnen zijn natuurlijke eigenschappen.

De bedoeling van de longeerhulp is het paard te helpen een ontspannen houding te vinden om in te bewegen.
Onder druk van de longeerder heeft een paard de neiging zich gespannen te voelen, het werken op een cirkel is ongewoon en vraagt onevenredige inspanning van binnen en buitenzijde, die dingen (samen) maken dat het paard een ontwijkhouding aanneemt.

De longeerhulpen zijn hier veel te kort ingesteld, dit geeft een geforceerde houding en het zet veel (mentale) druk op het paard waardoor het wel is waar in een houding gaat maar niet in losgelatenheid.

Een goed hulp bij het longeren is een Chambon, zo afgesteld dat het paard de hals recht voor zich uit kan steken op een horizontale lijn.

Een paard mag nooit achter de loodlijn gaan.

De Chambon

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 09-02-16 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 10:28

EJuniorJoost schreef:
forfood schreef:
Misschien heb je iets aan deze link: http://indigohorse.nl/nieuws/article/66 ... -weldoener

vind dat het andere artikel gelijk heeft.. als je scrolt en kijkt naar die vos vind ik dit een heel verkeerd beeld. paard loopt in een valste houding wat als goed word beaamd..

Welk andere artikel bedoel je?

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:38

Ik heb het laatste artikel niet helemaal gelezen, maar ik ben sowieso absoluut geen fan van deze longeerhulp. Ik heb hem zelf 1x gebruikt van iemand, maar die touwen rammelen alle kanten op. Zo krijg je steeds druk op het bit, en het touw trekt over de rug, en achter de ellebogen. Wat mi toch niet heel prettig kan zijn. Ook krijg je dan zo nooit een mooie stille verbinding naar de mond.
Voor mij liever een simpel touwtje met een longeersingel oid, maar die longeerhulp komt er bij mij nooit meer in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:12

zelmago4it schreef:
Ik heb het laatste artikel niet helemaal gelezen, maar ik ben sowieso absoluut geen fan van deze longeerhulp. Ik heb hem zelf 1x gebruikt van iemand, maar die touwen rammelen alle kanten op. Zo krijg je steeds druk op het bit, en het touw trekt over de rug, en achter de ellebogen. Wat mi toch niet heel prettig kan zijn. Ook krijg je dan zo nooit een mooie stille verbinding naar de mond.
Voor mij liever een simpel touwtje met een longeersingel oid, maar die longeerhulp komt er bij mij nooit meer in.

Met je eens hoor ik vind het zelfs een gevaarlijk ding. Altijd bang dat ze er met de voorbenen in gaan staan.
Chambon is prima alhoewel ik met ons jonkie eerst gewoon de touwtjes heb gebruikt. Om hem te leren wennen aan en nageven op de druk van het bit zonder dat ie zich ook nog eens bezig moest houden met een ruiter op zijn rug.
Wel ben ik het eens met het artikel dat iedere hulpteugel - ook de chambon - schade kan toebrengen als je hem te strak afstelt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:14

RT-V >>> TVG

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:34

Ik werk met mijn paardje met dubbele lijnen. Buitenhand heb je "verbinding" deze hand beweegt mee met de mond van het paard. De binnenhand is er om aanleuning te verkrijgen en als ik die heb dan zit er ook geen druk op. (ook de binnenhand beweegt dan mee met de mond van het paard)
Wel krijg ik hier lessen in.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:28

Babootje schreef:
zelmago4it schreef:

Met je eens hoor ik vind het zelfs een gevaarlijk ding. Altijd bang dat ze er met de voorbenen in gaan staan.
Chambon is prima alhoewel ik met ons jonkie eerst gewoon de touwtjes heb gebruikt. Om hem te leren wennen aan en nageven op de druk van het bit zonder dat ie zich ook nog eens bezig moest houden met een ruiter op zijn rug.
Wel ben ik het eens met het artikel dat iedere hulpteugel - ook de chambon - schade kan toebrengen als je hem te strak afstelt.

Absoluut. Jammer dat er toch nog zoveel mensen zijn die er geen idee van hebben hoe die hulpteugels ed werken.. Daar valt denk ik nog best veel te halen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:32

Nou, als oude man die al bijna 50 jaar in de paarden zit kan ik je zeggen, blijf er maar zoveel mogelijk van af, ze doen meer kwaad dan goed.

Een mooi oud (ook al oud) gezegde luidt:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter eindigen dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.
De zadelmaker staat hier natuurlijk voor de handelaar in hulpteugels.

Wanneer het zonder niet lukt door gebrek aan ervaring dan zal het met ook niet lukken.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:50

Simpelman schreef:
Nou, als oude man die al bijna 50 jaar in de paarden zit kan ik je zeggen, blijf er maar zoveel mogelijk van af, ze doen meer kwaad dan goed.

Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter eindigen dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

Wanneer het zonder niet lukt door gebrek aan ervaring dan zal het met ook niet lukken.

haha zegt mijn moeder ook altijd :), en die zit ook al bijna 50 jaar in de paarden :).

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:51

schirocco24 schreef:
Ik werk met mijn paardje met dubbele lijnen. Buitenhand heb je "verbinding" deze hand beweegt mee met de mond van het paard. De binnenhand is er om aanleuning te verkrijgen en als ik die heb dan zit er ook geen druk op. (ook de binnenhand beweegt dan mee met de mond van het paard)
Wel krijg ik hier lessen in.

zo werk ik inderdaad ook :) ik krijg hier geen les in, maar zie al mijn hele leven hoe mijn moeder het doet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:51

Ik vind het jammer dat mensen geen geduld hebben. Ze willen dat hun paard in de krul loopt en wel nu! Hulpteugels gaan je daar niet bij helpen. Ik heb eigenlijk nog nooit een paard correct zien lopen in een hulpteugel. Je kunt longeren aan een enkele lijn en je paard correct laten lopen, scheelt een heleboel optuigen en je hebt precies in je eigen hand hoe je paard loopt. Een te strakke hulpteugel is vreselijk maar een losse is ook niets. Ik ben er geen fan van. Bij mijn paard heeft er nog nooit een hulpteugel aan gezeten en dat zal ook niet gebeuren. Stapmolen en hulpteugel vind ik helemaal belachelijk, gevaarlijk zelfs!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:53

Def schreef:
Ik vind het jammer dat mensen geen geduld hebben. Ze willen dat hun paard in de krul loopt en wel nu! Hulpteugels gaan je daar niet bij helpen. Ik heb eigenlijk nog nooit een paard correct zien lopen in een hulpteugel. Je kunt longeren aan een enkele lijn en je paard correct laten lopen, scheelt een heleboel optuigen en je hebt precies in je eigen hand hoe je paard loopt. Een te strakke hulpteugel is vreselijk maar een losse is ook niets. Ik ben er geen fan van. Bij mijn paard heeft er nog nooit een hulpteugel aan gezeten en dat zal ook niet gebeuren. Stapmolen en hulpteugel vind ik helemaal belachelijk, gevaarlijk zelfs!

helemaal mee eens!

(ontopic, wat heb jij een gaaf dier zeg!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:37

Simpelman schreef:

Onzin, je gebruikt ze zelf ook. Ik zie je overal de chambon aanprijzen. :D :D :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:59

Dankje EJuniorJoost!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:11

Die Will Faerber prijst de chambon toch ook aan?
Ik heb op stal een slof hangen, ik gebruik m om te lange teugelen, als slof is hij in de 15 jaar dat hij hier hangt misschien 5 x gebruikt.
Waar de rijtechniek ophoudt beginnen de hulpmiddelen.
Instrukteurs die vol trots foto's van zichzelf posten op facebook met een slof aan het paard of met leerlingen met slof begrijp ik niet, die moeten toch het goede voorbeeld geven??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:01

We hebben t slofje even gebruikt om die van ons te leren dat hij toch echt die kant op moest die mn dochter wilde. Maar die kon gelukkig al snel weer in de kast.
Heb idd op een stal gestaan waar ze raar opkeken als je niet met een slof naar binnen kwam.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:06

Haha, ja op sommige stallen lijkt t wel een standaarduitrusting te zijn, te triest.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:15

Parelli heeft interessante stukken geschreven/uitgelegd over de "game of contact", die ik persoonlijk vol kan onderschrijven. Lijkt mij dat je dat samenspel nooit kunt bereiken met welke weerstand die een houding afdwingt dan ook.

Ik kan mij volledig aansluiten bij de uitleg van Simpelman op pagina 1 geloof ik.

Wanneer ik mijn lenigheid wil verbeteren dmv bijv yoga, dan lukt het mij ook niet beter/sneller als ik mij bepaalde houdingen afdwing door vastknopen. Kweek ik met name stresspunten en blessures mee. :)