Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
knollentuin schreef:Ik heb wel orun simpelman, puur omdat dat op sommige stallen verplicht gesteld word als Je daar les komt geven, maar in 20 cursusavond instrukteurs bevoegdheid halen is natuurlijk een utopie..
Gewoon 20 avonden mond dicht houden, ja en amen zeggen, rijden zoals ze je opdragen en kijken wat je eruit kan halen dat te gebruiken is.
EJuniorJoost schreef:Het is inderdaad dat het verplicht is en dat je dan verzekerd ben, maar dat is toch erg...
forfood schreef:Misschien heb je iets aan deze link: http://indigohorse.nl/nieuws/article/66 ... -weldoener
EJuniorJoost schreef:forfood schreef:Misschien heb je iets aan deze link: http://indigohorse.nl/nieuws/article/66 ... -weldoener
vind dat het andere artikel gelijk heeft.. als je scrolt en kijkt naar die vos vind ik dit een heel verkeerd beeld. paard loopt in een valste houding wat als goed word beaamd..
zelmago4it schreef:Ik heb het laatste artikel niet helemaal gelezen, maar ik ben sowieso absoluut geen fan van deze longeerhulp. Ik heb hem zelf 1x gebruikt van iemand, maar die touwen rammelen alle kanten op. Zo krijg je steeds druk op het bit, en het touw trekt over de rug, en achter de ellebogen. Wat mi toch niet heel prettig kan zijn. Ook krijg je dan zo nooit een mooie stille verbinding naar de mond.
Voor mij liever een simpel touwtje met een longeersingel oid, maar die longeerhulp komt er bij mij nooit meer in.
Babootje schreef:zelmago4it schreef:Ik heb het laatste artikel niet helemaal gelezen, maar ik ben sowieso absoluut geen fan van deze longeerhulp. Ik heb hem zelf 1x gebruikt van iemand, maar die touwen rammelen alle kanten op. Zo krijg je steeds druk op het bit, en het touw trekt over de rug, en achter de ellebogen. Wat mi toch niet heel prettig kan zijn. Ook krijg je dan zo nooit een mooie stille verbinding naar de mond.
Voor mij liever een simpel touwtje met een longeersingel oid, maar die longeerhulp komt er bij mij nooit meer in.
Met je eens hoor ik vind het zelfs een gevaarlijk ding. Altijd bang dat ze er met de voorbenen in gaan staan.
Chambon is prima alhoewel ik met ons jonkie eerst gewoon de touwtjes heb gebruikt. Om hem te leren wennen aan en nageven op de druk van het bit zonder dat ie zich ook nog eens bezig moest houden met een ruiter op zijn rug.
Wel ben ik het eens met het artikel dat iedere hulpteugel - ook de chambon - schade kan toebrengen als je hem te strak afstelt.
Simpelman schreef:Nou, als oude man die al bijna 50 jaar in de paarden zit kan ik je zeggen, blijf er maar zoveel mogelijk van af, ze doen meer kwaad dan goed.
Een mooi oud (ook al oud) gezegde luidt:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter eindigen dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.
De zadelmaker staat hier natuurlijk voor de handelaar in hulpteugels.
Wanneer het zonder niet lukt door gebrek aan ervaring dan zal het met ook niet lukken.
schirocco24 schreef:Ik werk met mijn paardje met dubbele lijnen. Buitenhand heb je "verbinding" deze hand beweegt mee met de mond van het paard. De binnenhand is er om aanleuning te verkrijgen en als ik die heb dan zit er ook geen druk op. (ook de binnenhand beweegt dan mee met de mond van het paard)
Wel krijg ik hier lessen in.
Def schreef:Ik vind het jammer dat mensen geen geduld hebben. Ze willen dat hun paard in de krul loopt en wel nu! Hulpteugels gaan je daar niet bij helpen. Ik heb eigenlijk nog nooit een paard correct zien lopen in een hulpteugel. Je kunt longeren aan een enkele lijn en je paard correct laten lopen, scheelt een heleboel optuigen en je hebt precies in je eigen hand hoe je paard loopt. Een te strakke hulpteugel is vreselijk maar een losse is ook niets. Ik ben er geen fan van. Bij mijn paard heeft er nog nooit een hulpteugel aan gezeten en dat zal ook niet gebeuren. Stapmolen en hulpteugel vind ik helemaal belachelijk, gevaarlijk zelfs!
Simpelman schreef:Nou, als oude man die al bijna 50 jaar in de paarden zit kan ik je zeggen, blijf er maar zoveel mogelijk van af, ze doen meer kwaad dan goed.
Een mooi oud (ook al oud) gezegde luidt:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter eindigen dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.
De zadelmaker staat hier natuurlijk voor de handelaar in hulpteugels.
Wanneer het zonder niet lukt door gebrek aan ervaring dan zal het met ook niet lukken.