Dante, longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:23

TS, de problemen met uit de wei halen en opzadelen etc. klinkt als een stukje respect/gehoorzaamheid, maar moeilijk te beoordelen. Ze staat in principe 24 uur op de wei toch? Wellicht dat ze niet op stal wil staan en zich daardoor druk gaat maken?

Def, heel graag, bedankt :)
Ik ben erg benieuwd, want ook met een stabiele verbinding in je hand aan 1 bit ring ben ik benieuwd hoe je dan invloed uit oefent op schouders en heupen en het controleren van een paard wat over de schouder weg loopt, binnen of buiten. En hoe je kunt recht richten met alleen invloed op linker of rechtermondhoek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:27

Celiien schreef:
Is de merrie ook nerveus als ze alleen met de paarden in de wei is, of alleen op stal staat? Of alleen als iemand 'iets' met haar doet?

Nee het begint van zodra je haar bij de paarden weg haalt.
Het gekke is nog, als ze op de poetsplaats de haflinger of de new forest bij haar heeft wordt ze wel kalmer maar doet nog lastig.
Is de fjord bij haar dan is ze helemaal kalm. De fjord en de merrie zijn ook het meest bij elkaar te vinden in de wei. Als ik de merrie terug in de wei zet gaat de fjord meteen naar haar toe en de merrie gaat dan staan alsof ze gedekt wil worden. De fjord reageert daarop door aan haar kont te gaan snuffelen en zelfs pogingen tot dekken te doen.

Toen ik ze van de kleine wei in deze wei zette ging de fjord paraderen naast de draad voor 2 andere schimmel merries met veulen aan de voet in de wei ernaast. Waarop onze merrie begon te roepen en de fjord meteen haar richting uitliep en ze tegenover elkaar neus aan neus stonden en samen verder gingen grazen.

Klinkt vreemd maar is werkelijkheid.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:30

KoudbloedKim schreef:
Daarom; tot je de reden weet, minimaal belasten.

Ben ik het helemaal mee eens. Eerst kijken waardoor ze niet rad loopt, en dán pas je longeertechniek en grondwerk aanpakken. Nu krijg je allerlei op zich goed advies hoe je haar beter kunt laten luisteren en laten bewegen, maar stel dat ze echt pijn heeft, dan maak je alleen maar mee stuk (cru gezegd)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:30

Klinkt niet heel vreemd hoor :)
Mijn merrie is precies hetzelfde.
Als ik haar alleen op de poetsplaats heb is het een kanon.
Staat er een paard bij, is het op zich wel toe doen, maar pas als 1 van haar 'minnaars' in de buurt is, heb ik een rustige merrie. Merries kunnen hele rare wezens zijn :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:31

Ik gok dat ze dan gewoon sociale issues heeft omdat ze zo hangt aan de andere paarden.

Daarnaast omdat ze het verdere nerveuze toont aan de hand, bij het poetsen ed, en ze steigert bij het opstijgen, met daarbij de foto gok ik dat ze rugproblemen heeft. Kissing spines, vastzitten, artrose, zeg het maar. Ik zou er iemand naar laten kijken :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:35

Lijkt mij dat ze erg gehecht is aan de fjord, lijkt me niet zo'n abnormaal paardengedrag. Hoe meer je met haar omgaat, hoe meer dit zal beteren, dan kan jij makkelijker haar paardenvriendjes vervangen. En als ze weet dat ze achteraf toch terug mag naar de anderen, betert dat wel.

Zelf denk ik dat ze eerder stijf dan kreupel is, maar dat zou je kunnen uittesten door bijv. een paar dagen pijnstiller te geven en zien of ze dan anders loopt. Maar op basis van een filmpje in een oneffen wei kan je natuurlijk niet beoordelen of ze effectief onregelmatig is, en snap ik best dat je dan geen DA belt voor een paard dat niet het jouwe is.

Zelf zou ik eerder osteo of shiatsu bellen in dit geval, een DA zal op het oog veel minder kunnen zien dan osteo of shiatsu kunnen voelen, en als die rug es losgemaakt wordt (en zadel gecheckt), kan er al veel veranderen. Een goede shiatsutherapeut kan zelfs zaken als artrose en zo voelen (DA geloofde me niet, tot de röntgenfoto's het gelijk van de shiatsu bewezen, bij 2 van mijn paarden trouwens, dus geen toevalstreffer). Wil de eigenaar die kost niet doen, dan kan je bijvoorbeeld vaak haar rug masseren, of goed roskammen, en eventueel ook de buik (zodat ze haar rug gaat liften). Als ze hierop vijandig doet op bepaalde plaatsen, weet je genoeg.

En aan de hand regelmatig vragen dat ze achteruit stapt met het hoofd niet te hoog, goed voor rug en achterhand, en tegelijk worden ze er onderdaniger van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:40

Nou met borstelen van de buik doet ze eigenlijk niet moeilijk. Ik kan overal aankomen, ook aan haar uier.

Hm als ik haar achteruit vraag doet ze haar hoofd juist altijd erg hoog met een angstige blik alsof ik haar ga slaan ofzo.
Ze is idd enorm gehecht aan de fjord. Eerst moest ze niks van hem weten en sinds de eerste hengstigheid en de fjord zijn grote interesse en vele dekpogingen zijn ze niet bij elkaar weg te slaan in de wei. :')

elenaMM77

Re: Dante, longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:57

Hoe vraag jij haar achteruit dan?

de buik aanraken, is niet zoals je met borstelen doet, maar om haar haar buikspieren te laten aanspannen.. idem langs de billen omlaag om het bekken te kantelen.

naar achteren stappen aanleren is makkelijker als je ze eerst leert om het hoofd omlaag te doen en het bekken kantelen, beiden zijn namelijk nodig om achterwaarts te stappen.

en achterwaarts is makklijker om van voor haar te vragen, waarbij je niet hoger dan de borst 'druk' uitoeftent. dan is de blik nooit 'bang om geslagen' te worden, immers je hand wordt helemaal niet geheven tot een punt waarop je zou kunnen uithalen.

als ze het hoofd omhoog gooit bij het achterwaards stappen, drukt ze hoogstwaarschijnlijk haar rug weg kan het achterbeen niet goed onderkomen omdat het bekken niet kantelt.. is dus een gespannen balans..

het begin is om haar te leren om los te laten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:12

De reactie over de buik aanraken was als reactie op het laatste stukje van hwn haar post.

Zelf vraag ik haar naar achter zoals ik bij alle paarden doe, eerst met wijzen/met mijn handen op en af bewegen voor haar. Als dat niks uithaalt geef ik met een vlakke hand druk tegen de borst. Desnoods met 2 handen als 1 hand nog geen reactie uitlokt.
Mijn new forest kan op alleen een handgebaar achteruit gaan. De haflinger luistert op handgebaar met stemcomando. Ik weet dus echt wel hoe ik een paard achteruit kan laten gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:16

Dan zou ik in eerste instantie idd oefenen om het hoofd laag te vragen, dat zorgt bovendien voor extra ontspanning. Kaptoom is daarvoor een super handig hulpmiddel trouwens, door die druk op de neus. En tegen de borst prikken/tikken kan ook een signaal zijn voor achteruitgaan (al kan de mijne dat niet goed verdragen, maar dat zal wel een uitzondering zijn) (zoals jij blijkbaar doet), maar met je hand wiebelen zou ik niet doen bij een schichtig paard. Wordt idd in NH vaak gedaan (en deed ik vroeger ook), het zorgt voor respect voor je ruimte, maar niet voor ontspanning en vertrouwen op die manier vind ik.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:22

Met vlakke hand achteruit duwen lokt een tegen duw reactie uit van een paard. Van nature gaan ze tegen druk in, in plaats van dat ze er voor wijken.

Beter is om met een vinger te leren om achterwaarts te gaan. De prikbeweging. Eerst het gebaar, geen reactie? Met de vinger aanraken op de borst en dan met je eigen energie wel zo alsof je vooruit wil lopen ( en je paard dus achteruit) als ze niet reageert duw je met je vinger. Je wacht steeds een seconde of 2/3. Steeds wat harder tot ze reageert, met in elk geval de gewichts verplaatsing naar achteren. Dan haal je meteen de druk weg en wrijft op de plek waar je de druk gaf.
De bedoeling hier van is dat ze steeds sneller op lichtere hulp reageert.
Daarom moet je elke keer steeds dezelfde stappen doorlopen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:33

Of achterwaarts door met een lang halstertouw te zwiepen, geen reactie, zwiepen tegen de borst aan. Vervelend gevoel dus paard gaat naar achteren. Op die manier ook met naast je lopen. Niet volgen/ te snel/niet mee willen. Achteruit. Dan weer vooruit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:06

Dat zou ik dan weer niet doen bij een nerveus paard.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:12

Echter heb ik t idee dat t nerveuze wel mee valt. Eerder onoplettendheid van de merrie ivm het snel naar de rest terug willen. Paard moet zich focussen op jouw. Het is niet zo dat je geweld gebruikt.
Op het moment dat je gaat 'prikken' moet je altijd een stap naar voren zetten wil je hem naar achteren krijgen. Terwijl je dat niet wil, je wil''bij je vandaan' en niet 'dezelfde afstand behouden doordat ik met je mee stap'

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:17

Ze is echt wel nerveus. Zal ik het eens filmen als ze op de poetsplaats of in de stal staat? MET Harley of de haflinger erbij is ze ook nerveus maar minder. Met de fjord erbij is ze wel kalm behalve als ze beide in een andere stal staan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:21

Dat is met aanleer proces soms nodig. Maar zelf heb ik maar 2x een stuk mee moeten lopen daarna niet meer omdat ze al reageerde op lichtere hulpen. Precies wat de bedoeling is.
Op het filmpje ziet de merrie er niet nerveus uit maar je moet dat gedrag niet uitlokken met zwieren en zwaaien. Eerder rustige bewegingen, kleine oefeningen om de aandacht te krijgen en vast te houden als groot en enthousiast.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:26

hoe meer ze haar gang mag gaan, hoe 'nerveuzer' ze zal lijken..

die van mij wordt een dribbelkont tot en met als je hem niet duidelijk maakt dat het ongewenst is..
als ik niet ingrijp als hij gaat staan gillen en mij negeert op de poetsplaats, dan is de volgende actie dat hij gaat kontdraaien en niets of niemand meer in gedachten heeft als de andere paarden.

Ander poetsplekje gekozen als het meest gebruikelijke, hem bij de les houden en hij staat als een lammetje.. en dit betreft een pony die zodra je hem verweid 2 dagen compleet van de leg is en gaat lopen weven langs het draad en zich erdoor drukt om aan de juiste kant van de merries te komen.

Vergeet het 'nerveuze' gewoon even en wees duidelijk en consequent, veel nerveuze paarden zijn vooral zo 'nerveus' omdat ze geen duidelijke leiding kunnen vinden en het gewicht van de wereld en alle zaken die er te zien en te horen zijn tussen hun oren terecht komen.. Vervolgens gaat de eigenaar/bijrijder/verzorger ook nog eens met zijden handschoentjes te werk omdat de pony zo 'nerveus' is.. waardoor je eigenlijk gewoon in een visuele circel terrecht komt..

gewoon doen alsof alles normaal is en negatief gedrag corrigeren + consequent werken en de aandacht van de pony erbij houden.

mijn pony staat ook als een idioot op de poetsplaats of in de stal als hij alleen is.. dat heeft niet alleen te maken met nerveusheid maar veel meer met dat hij elders wil zijn en iets anders wil doen dan ikzelf.. binnen de perken mag hij best 'afgeleid' zijn tijdens het poetsen, maar niet op zo'n manier dat hij mij stoort of in gevaar zou brengen. aan het werk is ook echt aan het werk, dan sta ik geen afleiding toe

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:27

Nee op het filmpje is ze eindelijk eens kalm. Maar ze is enorm vaak het tegenovergestelde. Vandaag heeft het ook weer lang geduurd voor ze rustig in stap naast me liep.
Mede komt het door de fjord die vandaag wel heel vreemd deed. Hij heeft de haflinger 3 bijtwondjes bezorgt. Verjaagde de haf zelfs als die bij mij stond. Harley en de haf mochten niet bij de merrie komen. Of hij liep met ontblote tanden en oren plat achter de haf aan.
De merrie werd daardoor ook opgejaagd van her naar der. En ze staat niet hengstig sterker nog, ze heeft enkele keren gericht naar de fjord gestampt, ik weet dus niet waarom de fjord ineens zo doet.
Fjord is tevens tegen de 40 jaar maar op momenten als vandaag is dat niet te zien. Hij is ook een ruin maar toont enorm veel interesse in merries.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:37

maar als het heel lang duurt voor ze rustig naast je loopt, dan ben je echt niet duidelijk genoeg in je correctie. als je haar duidelijk corrigeert dan stopt het gedrag wel.. als je haar wat naar achteren plaatst en daarna weer op dezelfde wijze doorloopt, dan is dat niet voldoende, waarschijnlijk komt je correctie al te laat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:44

Bij een correctie doet ze al alsof ik haar mishandel. Ik praat rustig tegen haar en vraag lang hooo dat helpt maar moest dat vandaag erg vaak zeggen tov gisteren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:04

Hoe corrigeer je de merrie dan?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:09

Probeer ook in zo'n situatie haar hoofd omlaag te krijgen, dan gaan ze vanzelf chillen.

Of ook gewoon druk gedrag negeren, bijv. op de poetsplaats zetten, negeren als ze druk doet, en als ze een minuut kalm en ontspannen is: terug de wei op naar haar vriendjes, en zo opbouwen.

Mss heeft die Fjord al wat ouderdomskwaaltjes en doet ie daarom soms wat vervelend? Maar da's hier natuurlijk niet het probleem.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:04

MaricoGraphy schreef:
Bij een correctie doet ze al alsof ik haar mishandel. Ik praat rustig tegen haar en vraag lang hooo dat helpt maar moest dat vandaag erg vaak zeggen tov gisteren.

doet ie van mij ook, kop in de lucht en nog rustig zijn ogen wegdraaien..
dan is in ieder geval de boodschap duidelijk binnengekomen..

daarna vraag ik m weer laag en is het duidelijk wat ik wel verlang van hem..

laag hoo en rustig spreken helpt alleen als ze aandacht voor je heeft, wat niet het geval is want je moet het tig keer herhalen..

bij mij is dat een keer rustig en vriendelijk vragen, als hij echt geluk heeft een tweede keer.. en daarna komt er een scherpe stemcorrectie.. dan mag hij wat mij betreft zich zwaar beledigd voelen en doen alsof ik m doodsla in plaats van scherp toespreek of het touw zwiep (naar zijn borst dus, niet naar zijn hoofd). duidelijk is duidelijk, en hij mag zich daarbij best aangesproken voelen.

in jouw geval heb ik het gevoel dat het niet is wanneer jij eindelijk doordringt, maar wanneer de merrie besluit dat jij nu tijd mag hebben nadat zij haar bezigheden heeft afgerond die leuker en belangrijker waren