paard wil niet rechtsom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: paard wil niet rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:07

Ik geef ophoudingen met de teugels zoals ik eerder in dit topic beschreven heb. Na een paar lichte ophoudingen gaat ze rustiger stappen en beloon ik haar ook meteen.
En dat weet ik gewoon. Dat denk ik niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:14

Ze is tevens ook heel nerveus. Had haar in de stal gezet, dan gaat ze gewoon staan trippelen, krabben met haar voorbeen. En ze houd ook vaak een voorbeen naar voren zoals je een paard kan leren in VD. Daarna laat z het been zakken en krabt ermee over de grond.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:16

Ze jaagt zichzelf dan ook zo hard op dat het zweet gewoon van haar af drupt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:18

Zucht, TS, je haalt er telkens van alles bij, opent echt meerdere topics in de week met verschillende vragen en het is zo simpel:

Stappenplan:

Paard lichamelijk na laten kijken door een DA
Zadelpasser laten komen en een passend zadel er op, tot die tijd niet rijden
Op zoek naar een instructrice (geen vrienden/familie enz maar een prof) die je kan begeleiden. Zowel in het grondwerken als later in het zadel

Andere manieren of volgordes zijn er niet. En goed leren rijden en omgaan met een paard leer je niet vanaf internet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:20

Jammer want dat is het antwoord dat ik al verwachte.
Heb je al eens geprobeerd om zonder je handen het paard rustiger te laten stappen? Op je zit, maak jezelf eens zwaar en laat het voelen of je met je voeten op de grond komt. Adem rustig uit en ontspan.
Als je dat elke keer doet heb je die teugels een stuk minder nodig alleen om contact te houden. Maar als je dit oefenend in het begin geen contact met de teugels zodat je niet kan smokkelen.

Als ze zo nerveus is vraag ik mij de volgende dingen af:
Hoeveel en hoelang komt ze buiten de stal ( met en zonder ruiter)
Wat en hoeveel krijgt ze?
Heeft ze veel contact met andere paarden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:39

Ze is er pas net een paar weken, dat is niet zo dat het nog spannend is voor de merrie.
Ik zou er eerst gewoon even niet op gaan zitten. Aan de longe rijden valt niet onder grondwerk.
Eerst het normale longeren maar eens onder de knie krijgen.

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:48

Ik zou beginnen met de tandarts en osteopaat, ik denk dat het grootste euvel dan al is opgelost.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:05

Ja en passend tuig dus ook niet aan de longe er dan op.

Eerst passende spullen en dan weer rijden.
Was dat vergeten lees nu in je eerste bericht dat je dat ook nog niet hebt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:21

MarliesV schreef:
Zucht, TS, je haalt er telkens van alles bij, opent echt meerdere topics in de week met verschillende vragen en het is zo simpel:

Stappenplan:

Op zoek naar een instructrice (geen vrienden/familie enz maar een prof) die je kan begeleiden. Zowel in het grondwerken als later in het zadel

Andere manieren of volgordes zijn er niet. En goed leren rijden en omgaan met een paard leer je niet vanaf internet.

ik ben het hier 100% mee eens! Waarom kies je voor je vriendin ipv een prof? Mag ook via pb

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:15

Als eerste heb ik de eigenaar de tanden zelf laten zien er zijn aan 2 tanden idd wat scherpe hij kantjes. Hij ging ernaar laten kijken.
Punt 2 het paard staat 24/24 7/7 op de wei met mijn ruintje. En vlak naast de haflinger en fjord dus kan ook neus contact met hen hebben.
In de wei is ze rustig. Maar als je aan de poort komt staan doet ze haar voorbeen ook in de lucht en gaat dan ook schrapen in het gras.

Het schijnt dat ze dieetvoer krijgt. Hoeveel weet ik niet maar ik vind haar overigens niet dik.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:27

MarliesV schreef:

Stappenplan:

+1

Alleen al dat schrapen kan een hele bende redenen hebben, van simpel ongeduld via speelsheid naar stress naar neurose naar een serieus fysiek probleem (bij sommige paarden is het schrapen een indicatie voor maag/darmklachten).

Laat zaken uitzoeken dan kun je mogelijke redenen beginnen af te strepen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:29

De da voor onze eigen paarden moet sowieso begin volgende maand komen om de tanden van de haflinger nog 1x bij te werken en ook om naar Harley zijn tandjes te kijken. Dan vraag ik ineens of hij naar Dante wil kijken. Maar dan is dat op mijn kosten. Hoe regel ik dat dan met de eigenaar? Die zie ik niet altijd omdat hij enkel smorgens komt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:38

MaricoGraphy schreef:
De da voor onze eigen paarden moet sowieso begin volgende maand komen. Dan vraag ik ineens of hij naar Dante wil kijken. Maar dan is dat op mijn kosten. Hoe regel ik dat dan met de eigenaar? Die zie ik niet altijd omdat hij enkel smorgens komt.

1. Rooksignalen;
2. Een kleitablet;
3. Een briefje;
4. Een belletje;
5. Een abstract schilderij dat een bezoek van de DA aan het paard voorstelt.

Persoonlijk zou ik kiezen voor 3 of 4......

Ik zou aan de eigenaar in 1e instantie vragen of hij het betaalt overigens. Mooi dat je het aanbiedt, maar zo ben ik zelf van een simpele paardenlease ooit in toestanden terecht gekomen waarbij ik voer aan het kopen was omdat de eigenaar het niet meer kon betalen. Dat schiet dan ook weer niet op. Ook in dit geval: stel jij betaalt het onderzoek en het beestje moet medicatie hebben. Ga je die dan ook betalen? Ik hoop het voor je van niet.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:41

MaricoGraphy schreef:
De da voor onze eigen paarden moet sowieso begin volgende maand komen om de tanden van de haflinger nog 1x bij te werken en ook om naar Harley zijn tandjes te kijken. Dan vraag ik ineens of hij naar Dante wil kijken. Maar dan is dat op mijn kosten. Hoe regel ik dat dan met de eigenaar? Die zie ik niet altijd omdat hij enkel smorgens komt.

Laat de eigenaar van het land de eigenaar aanspreken en om zijn/haar telefoonnummer vragen, dan kun je het zelf vragen. Ik zou niet op eigen houtje de DA laten komen, vindt eigenaar vast prima, maar dan kun jij voor de kosten opdraaien (als hij/zij er niet zelf om gevraagd heeft).

En wat betreft de instructie: mijns inziens kun je beter - in goed overleg en na kennismaking met de grondeigenaar - een professionele instructeur/instructrice aan huis laten komen. Met een les 1x per maand kun je al heel veel oefenmateriaal krijgen en iedereen is daar dan bij gebaat.... paardje, jij en eigenaars (paard- en grond), want iedereen zit beter in zijn vel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:47

Haha Cowboy55 _O-

TS dit is niet je eigen paard, maar vind er nooit overleg plaats dan? Je komt op het moment met dit hele topic over als een meisje van 12 ipv 22 zoals in je profiel staat.
Doet de eigenaar sowieso iets met dat paard zelf?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:54

Tip: het geld dat je uit wil gaan geven aan het controleren van de tanden van Harley kan vast een betere bestemming vinden. Tanden laten doen van een jaarling is net zoiets als een beugel voor een kind met melktanden...

Verder kan ik ook alleen maar beamen van MarliesV eerder al schrijft.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:56

Misschien heb ik er over heen gelezen maar hoe oud/jong is dit paard en wat voor afstamming ?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:59

Aangezien je vriendin je blijkbaar les mag geven, zal een prof. instructeur dit ook mogen. Regel gewoon een goede instructeur ( nadat je de pony en tuig hebt laten controleren).

Dat het probleem te hoog gegrepen is voor je vriendin (en jou) is duidelijk (anders was je geen zoveelste topic gestart).

Waarschijnlijk heeft je vriendin verkeerde signalen afgegeven of ben jij anders gaan rijden dan gebruikelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:46

@ Ineke2: De eigenaar komt 1x per dag alleen om haar te voeren en even te borstelen.
@ 0000: Ik wou de tanden van Harley laten controleren omdat ik gelezen had dat wolfstanden al kunnen verschijnen tussen de 6 en 18 maanden. Harley wordt 5 mei 22 maanden oud.

@ silvia58 Paard heeft onbekende afstamming. Mijn zus ziet er iets van een andalusier in en een arabier. Volgens de eigenaar zei de vorige eigenaar dat er sowieso arabisch bloed inzit. De oren doen me ook wel aan een arabier denken. Eigenaar zegt dat ze 10 jaar is. Volgens de gegevens op de chip is ze vanaf volgende maand 13 jaar.

cobiie Te hoog gegrepen weet ik niet. In ieder geval weet ik van mijn vriendin dat mijn houding slecht is (is niks van gezegd geweest op de manege) en dat het paard gewoon geen respect heeft. Komt in onze persoonlijke ruimte.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:48

Jammer dat je niet op alle nuttige reacties/vragen reageert. Meedenken wordt zo niet echt gestimuleerd hoor.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:25

Als je dit eerst even leest dan kom je al een stuk verder.
Je vraagt om hulp, je krijgt zó veel reacties maar je reageert er niet eens op, ik kan met niet voorstellen dat je het überhaupt hebt gelezen dus begin daar maar mee, kom dan maar weer aanzetten met je nieuwe excuses en problemen

MarliesV schreef:

Stappenplan:

Ik ben 14 en jij was? 22 hm, bijzonder

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 17:45

ik heb ELKE reactie gelezen en beslis nog steeds waarop ik zelf antwoord.
Dat ik niet zo erg volwassen overkom is omdat ik vroeger erg streng ben opgevoed en nooit mezelf kon ontwikkelen wat betreft discussieren of ergens over praten want dat werd hardhandig afgestraft. Ik merk zelf ook dat de jeugd van tegenwoordig veel volwassener is op veel jongere leeftijd. Maar ook sneller mondiger zijn en sneller in discussie kunnen gaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:06

Ik heb weleens gehoord.... ik weet niet of het waar is... Dat als je altijd alles met je paard doet terwijl je aan de linkerkant staat of loopt dat hij niet rechtsom wil lopen met longeren omdat ie gewend is je met zijn linkeroog in de gaten te houden....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 18:08

zoiets heb ik ook ooit gelezen gehad.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:09

Maar dat blijkt in de praktijk grootse onzin. Je staat altijd aan de linkerkant van het paard; met leiden, met opstappen... Gemiddelde paard gaat gewoon rechtsom.