Verschillende methodes en verschillende paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:23

palousa_boy schreef:
Ik kijk gewoon uit m'n keukenraam en kan dat het paardenspel volgen, heb daar geen dvd of boek of docu voor nodig.
Wilde paarden klinkt leuk, maar dat zijn onze paarden niet meer.

Hoe leer je dan echt verder komen als je alles maar alleen wil doen perse? Als je zo tegen wat kennis en hulp bent?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:28

palousa_boy schreef:
Ik zal wel te nuchter zijn voor al het geneuzel eromheen :D

Hier nog zo'n persoon van doe maar normaal dan doen we al gek genoeg.

Maar daarmee wil ik niet zeggen dat als je een andere methode hanteert je niet normaal bent hoor.
Vooral doen waar je je prettig bij voelt en wat voor jou paard werkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:29

Ik zit ondertussen ruim 10 jaar in de paarden, waarvan wel een groot gedeelte op de manege, maar ondertussen al weer ruim 3 jaar een eigen paard (en ondertussen 3, waarbij één een serieus gedragsprobleem had, onbenaderbaar). Maar juist van dvd's en boeken leer ik heel veel. Door het getoond te krijgen en uitleg te krijgen, is 1 uur dvd zo maar 10 uur met het paard bezig zijn waard. Het is les op afstand. En dus ga ik binnenkort de parellipakketten bestellen, met een (neppe) carrotstick erbij en een touwhalster (ev. zelf geknoopt). Want het geeft weer nieuwe handvaten.

Ik zie het als een kaartenbak. Je begint met bij het paard kaarten te ontwikkelen die je helpen om met paarden te werken, als je les krijgt komen daar meer kaarten bij. Maar ieder boek, iedere cursus, iedere dvd geeft weer meer kaarten. Je hoeft niet altijd alles toe te passen, des te meer kaarten je hebt, des te onwaarschijnlijker het is dat dat gaat zelfs, maar het geeft wel de mogelijkheid om als je gewone set kaarten niet werkt. Als jouw standaardmanier van werken niet werkt, om een andere kaarten te pakken en daarmee aan de slag te gaan.

Een voorbeeld: staken op een buitenrit los ik op door middel van hoofd de goede kant op houden en druk blijven leveren, maar op het moment dat hij voorwaarts gaat direct druk los en verbaal belonen. Maar toch kwamen we niet voorbij een bepaald gedrag, namelijk achteruit lopen. Via Annemarie van der Toorn (Monty Roberts methode achtig) kwam de tips langs om hem dan om te draaien en achteruit te zetten, puur om dit gedrag te doorbreken (ik heb er nog zat andere tips bij gekregen, maar voor dit specifieke stukje dit). Nu staakt hij zelden meer op een buitenrit en is het beheersbaar geworden. Toch zou ik zelf niet op deze oplossing gekomen zijn.

Ik ben dus ook niet gebonden aan één methode. Tellington heb ik net een boek van gelezen, Monty Roberts heb ik gelezen, AvdT heb ik cursussen gevolgd, traditionele rijkunst heb ik ook gehad, Academische rijkunst, nog allemaal losse kleine methodes. Het mooiste vind ik dat het steeds makkelijker wordt om met alle paarden te kunnen werken die ik in handen krijg.

En op zich is het inderdaad zo, het zou niet nodig moeten zijn. Maar zolang er nog een (te) groot deel van de paarden door de eigenaar niet achteruit of opzij gezet kan worden, en dus de meest basale controle over het paard mist. Denk ik dat er niet genoeg dit soort cursussen gepromote kunnen worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:38

Misschien klinkt het in jouw oren gek, maar ik hoef nu niets bij te leren. Dat wat ik nu weet is voor nu genoeg.
Als ik ergens tegenaan loop wat ik nog niet weet of kan, dan is het vroeg genoeg om eens te gaan kijken hoe we dat dan op gaan lossen, maar dat komt niet zo heel vaak voor.
Maar mijn omgang met de paarden is ook niet gecompliceerd, ze hoeven niet voor me aan de kant als ik er aan kom, ze hoeven niet overal en altijd maar achter me aan te sjokken als ik ergens mee bezig ben.. Ik laat ze gewoon hun ding doen. Ik vind het zelfs irritant als ik in de wei bezig ben.

Vrijheidsdressuur enzo heb ik ook gewoon niets mee.

En mizora, gedragsproblemen kunnen ook gewoon ontstaan door de persoon die tegenover het paard staat.
Paarden zijn jaren lang m'n werk geweest en zullen het ook blijven.
Maar er zijn paarden die bij de eigenaar ontspoorde terwijl er niets aan de hand was als ik ze vast had.
Mensen die het halster van hun eigen paard nieteens om kregen omdat hun paard rondjes bleef draaien, maar bleven bij mij gewoon staan.
Geven van wormenkuren dramatisch, tot ik kwam helpen..

Ik heb er echt geen dvd voor nodig.

Edit: ik wil trouwens niet beweren dat ik alwetend ben enzo hoor, zo komt dit misschien wel over ;)

Wiebelaar

Re: Verschillende methodes en verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:48

Ik lees even mee, vind de ontstane discussie interessant: aan de ene kant is het werken omdat het in je zit en je het handmatig hebt geleerd heel logisch, zeker als je je eigen paarden beter kent dan wie dan ook. Aan de andere kant: hebben de paardengoeroe's dat dan niet ook zo geleerd? En weten zij die kennis toevallig te verwoorden en op anderen over te brengen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:50

Dat verwoorden en uitleggen zou een groot punt kunnen zijn ja.
Als iemand aan mij op een van de bovengenoemde momenten vraagt van hoe doe je dat? Dan is mijn antwoord vaak iets van nou, ik doe het gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:04

En dat is iets wat heel vaak voorkomt :j Bepaalde dingen (incl. handelingen & uitstralingen) zijn gewoon automatismen geworden maar je begrijpt toch ook dat lerende/zoekende weinig hebben aan jou op zo'n moment hé? En dat zie je heel vaak .. en daarom dat mensen vaak grijpen naar degene die het wel kunnen uitleggen & overbrengen en dus zogezegd naar de nieuwe manieren ipv de ouderwetse boerenverstandmanier .... Maar uiteindelijk is er weinig nieuws onder de zon, alleen kan die persoon het toevallig dan WEL uitleggen en overbrengen ;)

Trouwens, wil ook nog even zeggen: die van mij hebben bv. ook totaal geen problemen met ontworming/enten ed dus daar ga ik echt niet uitgebreid op de Parelli-manier mee aan de slag, dat doe ik gewoon .. Moesten ze nu wel, om welke reden dan ook, een probleem hebben, dan biedt meneer Parelli wel een oplossing om er naartoe te werken zodat het geen probleem meer is ...

En ik kan met alle wil van de wereld niet zien wat daar nu eigenlijk het probleem mee is ;) Ik zie het hele programma op die manier, een stukje veiligheid voor de beginners die het allemaal nog niet goed weten en daarna manieren om bepaalde dingen die je zou willen aanleren aan te leren. Je wordt helemaal niet verplicht om alles van begin tot einde letterlijk te volgen, alle level te doorlopen, examens te doen om te zien of je er wel bijhoort, etc. Het enige wat ze vragen is dat stukje veiligheid inbouwen en voor de rest doe je wat je wil natuurlijk :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:08

palousa_boy schreef:
Misschien klinkt het in jouw oren gek, maar ik hoef nu niets bij te leren. Dat wat ik nu weet is voor nu genoeg.
Als ik ergens tegenaan loop wat ik nog niet weet of kan, dan is het vroeg genoeg om eens te gaan kijken hoe we dat dan op gaan lossen, maar dat komt niet zo heel vaak voor.
Maar mijn omgang met de paarden is ook niet gecompliceerd, ze hoeven niet voor me aan de kant als ik er aan kom, ze hoeven niet overal en altijd maar achter me aan te sjokken als ik ergens mee bezig ben.. Ik laat ze gewoon hun ding doen. Ik vind het zelfs irritant als ik in de wei bezig ben.

Vrijheidsdressuur enzo heb ik ook gewoon niets mee.

En mizora, gedragsproblemen kunnen ook gewoon ontstaan door de persoon die tegenover het paard staat.
Paarden zijn jaren lang m'n werk geweest en zullen het ook blijven.
Maar er zijn paarden die bij de eigenaar ontspoorde terwijl er niets aan de hand was als ik ze vast had.
Mensen die het halster van hun eigen paard nieteens om kregen omdat hun paard rondjes bleef draaien, maar bleven bij mij gewoon staan.
Geven van wormenkuren dramatisch, tot ik kwam helpen..

Ik heb er echt geen dvd voor nodig.

Edit: ik wil trouwens niet beweren dat ik alwetend ben enzo hoor, zo komt dit misschien wel over ;)

Nee hoor, je komt niet alwetend over ofzo, gewoon als iemand die lekker bezig is met de paarden, prima op weg is en prima weet waar je het over hebt, helemaal niets mis mee.

Tja, dit is denk ik een karakterverschil, ik wil altijd alles weten van een onderwerp die me aan het hart ligt. Vind het echt heerlijk om daar diep in te duiken. Never ending self improvement, 1 van de parelli principe's die me erg aantrekt, die gewoon erg goed past bij mijn persoon.

Heb 3 paarden, 1 ervan loopt altijd achter me aan, maar dat is gewoon zijn aard, dat had hij met elke methode gedaan. De anderen staan wel altijd voor het hek te wachten en te kijken als ik aan het werk ben met 1 van de paarden en komen me altijd wel even begroeten als ik er ben, maar ook dat is niet zo bijzonder, zeker niet speciaal voor deze methode.
Ze hoeven ook echt niet altijd voor me aan de kant, maar wel als ik het vraag. Dat zal bij jou niet anders zijn vermoed ik zo.

Waar voor mij het waardevolle in deze methode en de verschillende manieren om je te helpen is is dat het zoveel verder gaat dan die gewone basisomgang. Het helpt je een lange termijn plan naar doelen toe op te zetten en de kwaliteit van dingen uit te breiden. The sky is the limit, er is kennis, hulp en begeleiding vanaf absolute beginner tot topper.
Net zoals engels en western een systeem bieden biedt dit ook een systeem, maar dan 1 waarbij de kwaliteit gewaarborgd blijft, instructeurs regelmatig beoordeeld worden en hun instructeursschap dus ook kwijt kunnen raken en vooral er doorgeleerd wordt en nieuwe inzichten toegevoegd worden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:59

Anoeska schreef:
Ik zie gewoon geen toegevoegde waarde in thuis een DVD over paarden gaan zitten kijken, als je ook gewoon die tijd aan je paard kan besteden. Waar leer je nou met van dan daadwerkelijk omgaan met paarden.

Ik zit inderdaad van kinds af aan in paarden. Heel veel dingen gedaan, stomme dingen, slimme dingen, veel geleerd van mensen die er meer verstand van hebben dan ik (boeren, ouderwetse instructeurs). En daarvan meegenomen wat me aanspreekt en laten vallen wat niet. Maar vooral geleerd door te doen.

Top toch? Super als je een manier hebt gevonden die voor jou werkt.

Ik zit zelf ook van jongs af aan tussen de paarden, werk ook met paarden en ik vind het wel enorm waardevol om een boek te lezen of een dvd te kijken, prima toch?

Niemand zegt dat iedereen dvd's moet gaan kijken, ik snap alleen de enorme antipathie niet helemaal. Ik heb hetzelfde als bowen, alles informatie die ik kan kijken, lezen, luisteren, heerlijk!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:26

Maar mijn karakter en de rust die ik van nature heb (dat bij paarden vaak alleen maar positief werkt, bij sommige mensen werkt dit juist averechts omdat de karakters dan botsen :) ) is niet over te brengen op mensen.
De grote boodschap die ik dan over het algemeen overbreng is dat ze niet moeten mutsen want de paarden zijn niet van suiker.

Ik begin aan iets met met het idee dat ik dat gewoon doe, kijk niet naar eventuele problemen die de eigenaar van het paard ermee heeft, maar anticipeer vervolgens uiteraard wel op dat wat het betreffende paard doet om te voorkomen dat ik doe wat ik wil doen.
Maar het verschil is dan tussen jullie en mij (denk ik) dat ik het ter plekke oplos en jullie dingen terugbrengen naar de training.

De hele situatie is zo'n geval is al anders omdat het bij jullie je eigen paard betreft, en bij mij is het paard nummer zoveel die iets niet wilt, waarvoor ik dan bijvoorbeeld het halster om doe of het bit in doe voor de eigenaar van het paard, en vervolgens weer naar het volgende paard ga.

Op de laatste stal waar ik heb gewerkt stonden 110 paarden, uiteraard allemaal verschillend in karakter en gedrag. Maar ik had wel elke dag met ze te maken.
In zo'n geval is het al veel te omslachtig om daar bij terug te vallen op grondwerk om problemen op te lossen, en ik denk ook niet dat de pensionklanten daar erg blij mee waren geweest (terwijl ik dit dan type bedenk ik me dat dit dan 2 kanten op kan, want als de problemen opgelost zijn zullen ze wel weer blij zijn) als ik met hun paarden aan de gang ben gegaan zonder toestemming.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:33

palousa_boy schreef:
Maar mijn karakter en de rust die ik van nature heb (dat bij paarden vaak alleen maar positief werkt, bij sommige mensen werkt dit juist averechts omdat de karakters dan botsen :) ) is niet over te brengen op mensen.
De grote boodschap die ik dan over het algemeen overbreng is dat ze niet moeten mutsen want de paarden zijn niet van suiker.

Ik begin aan iets met met het idee dat ik dat gewoon doe, kijk niet naar eventuele problemen die de eigenaar van het paard ermee heeft, maar anticipeer vervolgens uiteraard wel op dat wat het betreffende paard doet om te voorkomen dat ik doe wat ik wil doen.
Maar het verschil is dan tussen jullie en mij (denk ik) dat ik het ter plekke oplos en jullie dingen terugbrengen naar de training.

De hele situatie is zo'n geval is al anders omdat het bij jullie je eigen paard betreft, en bij mij is het paard nummer zoveel die iets niet wilt, waarvoor ik dan bijvoorbeeld het halster om doe of het bit in doe voor de eigenaar van het paard, en vervolgens weer naar het volgende paard ga.

Op de laatste stal waar ik heb gewerkt stonden 110 paarden, uiteraard allemaal verschillend in karakter en gedrag. Maar ik had wel elke dag met ze te maken.
In zo'n geval is het al veel te omslachtig om daar bij terug te vallen op grondwerk om problemen op te lossen, en ik denk ook niet dat de pensionklanten daar erg blij mee waren geweest (terwijl ik dit dan type bedenk ik me dat dit dan 2 kanten op kan, want als de problemen opgelost zijn zullen ze wel weer blij zijn) als ik met hun paarden aan de gang ben gegaan zonder toestemming.

Nou ja, ik geef ook wel wat les hier en daar, help ook met andere paarden en erg veel wordt ter plekke opgelost. Van de paarden in de kudde verwacht ik alleen maar dat ze me niet in gevaarlijke situatie's brengen, dat is wat anders dan de training van mijn eigen paarden waarmee ik een doel voor ogen heb.

Maar dat ter plekke kunnen oplossen gaat alleen als je weet hoe en daarvoor heb je dat toch moeten leren en gaat het over training en doelen bereiken dan zal je toch ook moeten leren hoe dat moet voordat je dat kan. Neem bv gezond bewegen, spieropbouw, revalidatie, toch wel handig als je een beetje weet hoe een paard in elkaar steekt lichamelijk. Hoe meer je daarvan weet, hoe gerichter je dit soort dingen toe kan passen.
Nh, welke methode dan ook, is trouwens een heel stuk meer dan alleen maar grondwerk, grondwerk is een deel van de training en als je het leuk vindt kan je ook daarin verdiepen, maar als je het niet zo geweldig vindt en liever je doelen met rijden nastreeft zal daar de focus op liggen en daar is ook een heel arsenaal aan kennis paraat om je te helpen.

Iemand die me vraagt te helpen met een halster omdoen of bit indoen help ik het beste door dat persoon uit te leggen hoe ze hun probleem op kunnen lossen. Ik kan dat paard wel halsteren of een bit in doen, maar daar heeft de eigenaar nogal weinig aan. Is misschien leuk voor mijn ego, maar daar blijft het wel bij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:47

palousa_boy schreef:

Als ik een paard van iemand anders behandel, dan doe ik hetzelfde hoor :D Dat kan ik niet ter plekke gaan oplossen. Gewoon rustig doorgaan, een deel gedrag negeren en een paar handige trucjes om iets toch voor elkaar te krijgen :j

Als ik een paard train of lesgeef, dan kijk ik naar het grotere geheel. Veel mensen willen graag een quick-fix, maar dan mogen ze naar iemand anders gaan, dat is niet mijn ding.
Dan kan dus opeens een paard uit de wei halen grondwerk zijn omdat het deel is van de training van het grotere geheel. Dat grotere geheel heeft dan op alles invloed en ik ben dan dus vaak niet met specifiek gedrag bezig, maar met het verbeteren van het gehele plaatje. Uiteindelijk is alles in het rijden gericht op lichtheid en die lichtheid begint voor mij bij de eerste aanraking. Zelf doe ik dat natuurlijk bijna op de automatisch piloot, maar bij lessen moet je dat allemaal gaan uitleggen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:00

geerke schreef:
ik heb helemaal geen bepaalde methode.Erg veel geduld,konsequent zijn,en ieder paard individueel bekijken.
Niks geclicker of gegrondwerk.Gewoon gezond verstand,en ervaring.Heb je dat niet roep je er iemand bij die dat wel heeft.

nu dat heb ik dan dus wel die clicker heeft een afgestompte,afgedankte pony toch echt heel veel leven ingeblazen....ze was lui en koppig. geen van beiden is er waar, ze is heel slim en daar moet je mee om kunnen gaan en dat samen met een dosis geduld en consequent zijn is het echt een ander dier! *\o/*

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:34

Ik denk alleen dat het grote 'gevaar' van al die methodes met dvd etc is dat sommige mensen daardoor denken dat ze het ook wel kunnen en dus alleen maar nadoen wat ze gezien hebben zonder echt naar het paard te kijken en te luisteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:35

lizy29 schreef:
Ik denk alleen dat het grote 'gevaar' van al die methodes met dvd etc is dat sommige mensen daardoor denken dat ze het ook wel kunnen en dus alleen maar nadoen wat ze gezien hebben zonder echt naar het paard te kijken en te luisteren.

Daar ben ik dus ook bang voor...een dag youtube filmpjes kijken is voor sommige al genoeg om te denken dat ze Monty Roberts zelf zijn :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:36

geerke schreef:
lizy29 schreef:

Daar ben ik dus ook bang voor...een dag youtube filmpjes kijken is voor sommige al genoeg om te denken dat ze Monty Roberts zelf zijn :+

Precies dat dus. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:44

Dat is een feit :j Maar dat heb je met alles.. mensen zien Anky of om het even wie rijden en denken het ook even gewoon te kunnen. Daar mag je geen methode op afrekenen vind ik.

En verder is er ook nog zoiets als kaf en koren.. en mensen die voortgaan op filmpjes van mensen die denken het begrepen te hebben na 1 namiddag filmpjes kijken op youtube en we zijn vertrokken .. ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:03

lizy29 schreef:

Als ze echt goed die filmpjes kijken valt dat wel mee. Maar laten we eerlijk zijn, in elke methode zijn er mensen die er een zooitje van maken.
Heb ook mensen een rollkur zien doen, maar dan hadden we het toch echt niet over gp paarden en mensen met een bijbehorende kennis, maar paarden waarbij op die dag besloten was dat dressuur zo leuk was terwijl ze al jaren alleen wat bosrondjes zonder enig lichamelijk werk deden.
Zelfde soort dingen met parelli gezien hoor, mensen die wat zien, dat ook willen en die middag gelijk proberen. Wat natuurlijk niet lukt dan. Gelukkig waren het zaken die vooral vervelend waren voor het mens en niet heel erg voor het paard, maar dat kan ook gebeuren met zaken die kwalijk zijn voor het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:09

fransje23 schreef:
Methode GBV :j

kost niks en werkt meer dan prima :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:18

Tuurlijk kan je mensen uitleggen hoe ze iets moeten doen, of hoe je het het beste kunt doen, maar of ze dat ook lukt is een heel ander verhaal.
Je kunt niet tegen iemand die bang is voor d'r eigen paard zeggen dat ze met een leeg hoofd de box in moet lopen en er vanuit gaan dat ze dat dan ook kunnen. Met het nodige geduld zal het misschien ooit wel zo ver zijn dat dat kan maar op dat moment is die mogelijkheid er gewoon niet.

Simpel gezegd kwamen ze hier ook niet voor naar mij, maar juist voor die snelle fix waar je dan een paar dagen mee vooruit kunt.
Neem bijvoorbeeld het naar de wei brengen van hun paard, waarbij het paard 20 meter voor de wei bedenkt dat het wel wat sneller kan, en zich met een simpel sprongetje los rukt van de al zenuwachtige eigenaar.
Daar waar ik dan het paard vast houd en weer terug op de plaats zet, waar nodig met een tikje of een por hier of daar.
Hier kan de eigenaar dan weer een paar dagen op teren en na die dagen herhalen we het ritueel gewoon weer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:22

Dat is waar, theorie is mooi en kan iedereen leren, maar het moet toch in de praktijk gebeuren en dan is het vaak een ander verhaal :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-03-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:22

palousa_boy schreef:
Tuurlijk kan je mensen uitleggen hoe ze iets moeten doen, of hoe je het het beste kunt doen, maar of ze dat ook lukt is een heel ander verhaal.
Je kunt niet tegen iemand die bang is voor d'r eigen paard zeggen dat ze met een leeg hoofd de box in moet lopen en er vanuit gaan dat ze dat dan ook kunnen. Met het nodige geduld zal het misschien ooit wel zo ver zijn dat dat kan maar op dat moment is die mogelijkheid er gewoon niet.

Simpel gezegd kwamen ze hier ook niet voor naar mij, maar juist voor die snelle fix waar je dan een paar dagen mee vooruit kunt.
Neem bijvoorbeeld het naar de wei brengen van hun paard, waarbij het paard 20 meter voor de wei bedenkt dat het wel wat sneller kan, en zich met een simpel sprongetje los rukt van de al zenuwachtige eigenaar.
Daar waar ik dan het paard vast houd en weer terug op de plaats zet, waar nodig met een tikje of een por hier of daar.
Hier kan de eigenaar dan weer een paar dagen op teren en na die dagen herhalen we het ritueel gewoon weer.

Ik snap goed dat jij dat zo doet hoor, maakt het werken toch wat prettiger.
Maar het lost natuurlijk niets op voor het paard, nou ja, zolang de eigenaar nog blijft klooien dan, als die het opgeeft en aan jou overlaat heeft het paard er wel wat aan.

Heb ook wel een paar keer een shortcut aanvraag gehad, maar daar doe ik niets mee. Dat is een luxe die je je kan veroorloven als het om les gaat ipv de dagelijkse normale omgang waar je zelf mee te maken hebt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:36

Het paard weet dan wel heel goed dat hij bij mij wel uit moet kijken, soms wekt dat wel wat frustraties op bij de eigenaar maar dan is dat het verschil tussen hun en mij.

En tuurlijk werkt die por of tik niet bij elk paard, maar daar los ik het dan weer anders bij op, maar het zijn idd gewoon korte correcties op het juiste moment waar de relatie paard-eigenaar niet van gaat veranderen, maar op dat moment is het opgelost, en heb ik simpel gezegd mijn werk gedaan.

Wanneer het wel veranderen kan is dat de eigenaar in die periode veranderd van onzeker persoon die mee loopt met het paard, naar iemand die er meer vertrouwen in heeft en dus het paard naar de wei brengt (om maar bij dat voorbeeld te blijven) omdat ze hebben gezien dat het wel kan, maar dan met een hele andere mindset. (Dus rustig en kalm, eventueel een korte correctie en daarna weer gewoon verder alsof er niets gebeurd is en niet met een stresshoofd omdat het paard naar de wei MOET en dan gaat hij straks wer rennen en en en.. En toen was het paard weer weg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:45

En wat is er dan verkeerd mee als die persoon dat minder onzeker leert worden door het bekijken van dvd's en de genoemde technieken te gaan oefenen? Dit kan volgens jullie misschien niet, maar is bij mij wel gebeurd. Niet omdat de dvd's zeggen hoe je rustig moet worden maar omdat je diverse handvaten aangeboden krijgt en je merkt dat die bepaalde reacties bij je paard oproepen.

Om in jouw voorbeeld te blijven heb je dan niet meer het 'ohjee, hij gaat vast rennen' maar krijg je het 'als die nu gaat rennen kan ik x of y of z doen en ik weet dat dit gaat werken'. En dat maakt voor sommige mensen een ENORM verschil. Zelf heb ik meer dan genoeg meegemaakt met pony in kwestie om schrik te hebben, maar ik heb het niet meer (op hier en daar een moment na) en ik ben er zeker van dat het zonder die dvd's heel anders was gelopen. Ik was in die tijd goed op weg (les) maar ook alleen dingen durven en proberen is zo waardevol.. en daar heb je uiteindelijk het meeste aan omdat je het toch zelf moet doen.. en bij mij hielpen die dvd's en technieken echt wel om dat te gaan durven :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:54

Maar de handeling x, y of z uitvoeren aan de hand van een video is nogal wat anders dan dat er iemand naast je staat die je het live ziet doen bij jouw paard en jouw situatie, want die staat nooit op die dvd. Ik heb namelijk nooit een filmploeg bij me voor het geval dat een paard iets doet waar ik op moet reageren.
De dvd's zijn naar mijn idee dus gewoon te veel voorbereid en niet berust op de situaties die JIJ tegenkomt.
Het zien van mij en hun paard waar het dus wel goed bij gaat zou ze dan in dat geval net dat beetje vertrouwen kunnen geven om de gedachtegang en mentale staat wat te veranderen, maar zoals ik er in sta lukt sommige mensen gewoon niet omdat dat mijn karakter is en hun heel anders zijn.
Karakter kun je immers niet leren uit een boekje of van een dvd.
Het kan wel veranderen maar daar gaan heel wat meer zaken overheen.