Rechtrichten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:14

jaji schreef:
In het rechtrichten zitten zeker goede dingen. Alleen al het feit dat mensen theorie gaan lezen en een en ander gaan begrijpen, dat is goed. En paarden worden zeker soepeler door de lengtebuiging.

Maar het heeft ook zeker zijn nadelen. Mijn paard heb ik op die manier ingereden na eerst veel handwerk en longeren. Maar zoals eerder gezegd, je mist het voorwaartse bij AR. Hierdoor is er inderdaad veel te weinig ruggebruik. Ik merkte ook aan mijn paard dat ze het echt niet leuk meer vond. Liep op een gegeven moment gewoon weg als ik met een zadel aankwam. Dat zei mij genoeg, toen ben ik toch op een andere manier gaan trainen.

Ook bij het stanggebruik zet ik mijn vraagtekens.

Dit ben ik wel met je eens.
Ik gebruik enorm veel uit de acadmische rijkunst, maar voorwaarts is het allerbelangrijkste bij mij. In de aanleerfase van een oefening haal ik het tempo wel eens bewust omlaag, puur zodat de paarden(en eventueel trainer/ruiter), de kans krijgt om wat bewuster na te denken en daar ook de tijd voor krijgt.
Maar ook in het handwerk, werk aan de lijn en het rijden, wil ik dat ze voorwaarts blijven. Voorwaarts uiteraard niet verwarren met snelheid ;) . Ze kunnen in mijn looptempo draven, maar toch voorwaarts zijn.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:19

Klopt, kijken wat voor jou en je paard werkt en wat niet. En er zit ook verschil in de instructrie.

In de theorie wordt aangegeven dat het de manier is om je paard op de achterhand te krijgen, maar dat heb ik helaas weinig gezien. Prrecies, voorwaarts is heel belangrijk. Bij het lage tempo kan het bijna niet anders dan dat de paarden op de voorhand lopen, ze missen impuls.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:40

jaji schreef:
In het rechtrichten zitten zeker goede dingen. Alleen al het feit dat mensen theorie gaan lezen en een en ander gaan begrijpen, dat is goed. En paarden worden zeker soepeler door de lengtebuiging.

Maar het heeft ook zeker zijn nadelen. Mijn paard heb ik op die manier ingereden na eerst veel handwerk en longeren. Maar zoals eerder gezegd, je mist het voorwaartse bij AR. Hierdoor is er inderdaad veel te weinig ruggebruik. Ik merkte ook aan mijn paard dat ze het echt niet leuk meer vond. Liep op een gegeven moment gewoon weg als ik met een zadel aankwam. Dat zei mij genoeg, toen ben ik toch op een andere manier gaan trainen.

Ook bij het stanggebruik zet ik mijn vraagtekens.

Je kan zelf ook dingen aan je training toevoegen he zoals het voorwaartse,
En de stang, tsja ik wil helemaal geen bit, en dat vind mijn instructrice ook prima.
Je kan dus aan een richting ook dingen weglaten of toevoegen!

terpentijn

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:53

Je kunt een paard ook prima rechtrichten OHZ, waar het in de academische rijkunst vaak aan de hand gebeurt, leert de Antoine de Bodt methode vooral hoe je dit (ook) OHZ toepast.

Rechtrichten is niet een trucje of iets wat je even aanleert en daarna er bij kan laten, het is een integraal onderdeel van een rijkunstige trainibg, waardoor het paard in staat gesteld wordt het lichaam op de juiste wijze te gebruiken. het is ook niet iets van: zo dat hebben we het paard geleerd, nu is dat aspect klaar, nee, het is iets dat een paardenleven lang onderdeel blijft van de hele rijtechnische training.

Het stelt het paard in staat zich onder de ruiter op de JUISTE wijze voort te bewegen .

Als het dat niet kan volgen er vroeger of later onherroepelijk blessures.

Zie ook www.rechtpaard.nl voor rechtrichten met name OHZ.

jaji

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:48

Mee eens Cinnepin, er zitten ook goede dingen in de AR en die gebruik ik ook nog wel. Maar daarnaast heb ik inderdaad onder andere het voorwaartse weer toegevoegd. En meer afwisseling in de training is ook prettig. Meer draven, en ook een stukje galop meepakken, ook al is de balans dan even wat minder. Overgangen rijden en niet alleen maar op de (eeuwige) volte.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:38

Cinnepin schreef:
Je kan zelf ook dingen aan je training toevoegen he zoals het voorwaartse,
En de stang, tsja ik wil helemaal geen bit, en dat vind mijn instructrice ook prima.
Je kan dus aan een richting ook dingen weglaten of toevoegen!

Inderdaad :)! Je moet gewoon goed naar je paard blijven kijken en daarop inspelen.
Ik heb niet het idee dat mijn paard er traag van wordt of niet meer over z'n rug loopt, maar kan me wel voorstellen dat ik straks wat meer tempowisselingen erbij ga rijden. Ook als afwisseling en om de achterhand nog iets meer te stimuleren. Tijdens mijn lessen wordt er juist ook aandacht besteed aan de impuls.