jaji schreef:In het rechtrichten zitten zeker goede dingen. Alleen al het feit dat mensen theorie gaan lezen en een en ander gaan begrijpen, dat is goed. En paarden worden zeker soepeler door de lengtebuiging.
Maar het heeft ook zeker zijn nadelen. Mijn paard heb ik op die manier ingereden na eerst veel handwerk en longeren. Maar zoals eerder gezegd, je mist het voorwaartse bij AR. Hierdoor is er inderdaad veel te weinig ruggebruik. Ik merkte ook aan mijn paard dat ze het echt niet leuk meer vond. Liep op een gegeven moment gewoon weg als ik met een zadel aankwam. Dat zei mij genoeg, toen ben ik toch op een andere manier gaan trainen.
Ook bij het stanggebruik zet ik mijn vraagtekens.
Dit ben ik wel met je eens.
Ik gebruik enorm veel uit de acadmische rijkunst, maar voorwaarts is het allerbelangrijkste bij mij. In de aanleerfase van een oefening haal ik het tempo wel eens bewust omlaag, puur zodat de paarden(en eventueel trainer/ruiter), de kans krijgt om wat bewuster na te denken en daar ook de tijd voor krijgt.
Maar ook in het handwerk, werk aan de lijn en het rijden, wil ik dat ze voorwaarts blijven. Voorwaarts uiteraard niet verwarren met snelheid