longeren paard 19 maanden jong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:09

Als ik jou was zou ik hem gewoon lekker puppy laten zijn en gewoon lekker met hem gaan wandelen en een band opbouwen.
Dan misschien met 2/2,5 een beetje rustig gaan beginnen met longeren, hooguit 3x in de week.

Ik kan me veel van TS haar vorige topics herinneren en vraag me af of ze hier iets mee gaat doen.
Bedenk wel heel goed dat te jong teveel belasten schade kan aanrichten die je nooit meer terug kunt draaien...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:10

Lekker op de wei zetten / laten staan, als je toch wat wil doen ga dan wandelen. Recht uit is lang niet zo belastend als continu de bocht om.
Mijn hengst is inmiddels 3,5 en ik merk dat hij mentaal de laatste 1,5 jaar zó veel gegroeid is. Hij wil nu echt aan het werk en doet zijn stinkende best, waar hij een jaar geleden nog met moeite 10 minuten zijn aandacht erbij kon houden en eigenlijk alleen wou spelen (met zijn vriendjes).
Het gaat dus niet alleen om het fysieke aspect (voor 2,5 moet je gewoon niet longeren), maar ook om het mentale!

NatasjavE

Re: longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:12

Mee eens jorretje. Dat bedoelde ik met een kleuter direct naar groep 3 sturen.
Ze leren er nu niks van.

Ja,...dat aan het werk niet leuk is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:14

Cowboy55 schreef:
Even wat perspectief: een week heeft 168 uur. Wat TS wil doen is maximaal 35 minuten per week. De andere 167 uur en 25 minuten staat 'ie bij zijn vriendjes. En ze heeft al aangegeven dat het beestje geen rondjes gaat hoeven lopen.

Zou ik dat zelf doen? Nee.

Maar hoeveel van ons gaan met een paard jonger dan 3 jaar een paar keer per week lekker een half uur of een uur wandelen? Hoeveel loopt, draaft en rent zo'n beest (met de meest rare sprongen tussendoor) als ie tussen zijn maten op de wei staat?

Uhm....volgens de redenatie van je eerste alinea kan ze er net zo goed op gaan zitten. Het tenslotte "maar 35 min. per week". Het beestje is er met 19 maanden gewoon nog niet fysiek of mentaal klaar voor om gelongeerd te worden. Losrennen in de wei is onbelast, longeren is belasting. Dat moet je gewoon niet doen met zo'n jong ding. Een paar keer per week heel even wandelen, als TS dan zonodig wat wil doen, is meer dan zat. Dan over ruim een jaar kan ze eens voorzichtig beginnen met longeren.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:16

>;) Paardje lief is nog maar net anderhalf :(:)
Als dat maar goed komt....

Verder sluit ik me volledig aan bij het volgende:
Paard is echt nog te jong, zowel voor springen als voor het longeren. Dergelijke paardjes moet je bij leeftijdsgenootjes in een tof weiland zetten.
Misschien was je beter af met een volwassen paard ts...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:20

Ik begrijp niet zo goed waarom je een veulen hebt gekocht en niet gewoon een startklare 6-jarige. Je hebt hem nog geen maand en hij moet nu al een berg commando's leren, vrijspringen, logeren/lange lijnen. Probeer je meer te richten op het lange termijn doel. Wil je over 10 jaar nog een fijn rijpaard? Hou het dan nu bij voetjes geven en samen een rondje over het erf wandelen. Wil je nu aan de slag en nog steeds over 10 jaar een fijn rijpaard? Ruil hem dan in voor een leuk volwassen paard waar je na een paar dagen wennen direct mee aan de slag kan :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:22

Het is niet typisch van bokt dit te jong te vinden, het is simpelweg te jong.
Ook op professionele stallen gaan ze zo vroeg niet aan de gang, hoogstens een keertje, maar dan weken of maanden niet meer.
Het schema is zelfs voor een paard dat een jaar ouder is teveel. Hou de (werkelijke) leeftijd in jaren aan voor het aantal keren per week aan het "werk". (een driejarige max 3x in de week, vierjarige 4x etc).

Dit is ook de reden waarom ik een ieder die voor het eerste een eigen paard wil kopen nooit zal aanraden zo'n jonkie te kopen. Omdat je zo blij bent met je paard wil je ermee aan de gang en dat is gewoon te vroeg en kan dus niet. Dat zorgt voor frustraties.

Als je lekker aan de gang wil met je pony heb je de verkeerde keus gemaakt en had je beter een wat ouder dier kunnen kopen.

MaximeFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:29

je topic gaat dan wel niet over inrijden, maar zou je aanraden dit toch te lezen: KLIK!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:31

Dat linkje heb ik TS al eens gestuurd, maar ik vrees dat zij zich te veel laat beïnvloeden door haar zus voor wie het gewoon is om paarden heel jong te beleren.

MaximeFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:33

MarlindeRooz schreef:
Dat linkje heb ik TS al eens gestuurd, maar ik vrees dat zij zich te veel laat beïnvloeden door haar zus voor wie het gewoon is om paarden heel jong te beleren.

Oeps, overheen gelezen, sorry! maar 1,5 is echt veelste jong TS, laat hem nog lekker genieten, je kan er nog lang genoeg van alles mee doen (mits je hem de kans geeft uit te groeien en puppy te zijn!)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:35

Nog een jaartje wachten. Je bent een jaar te vroeg. Lekker de wei op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:36

MaximeFlame schreef:
MarlindeRooz schreef:

Oeps, overheen gelezen, sorry! maar 1,5 is echt veelste jong TS, laat hem nog lekker genieten, je kan er nog lang genoeg van alles mee doen (mits je hem de kans geeft uit te groeien en puppy te zijn!)

Was ook via pb in het vorige topic al hoor...

MaximeFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:38

MarlindeRooz schreef:
Was ook via pb in het vorige topic al hoor...

Hardleers, waar de pony de dupe van is.. Jammer

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:40

Mijn hengst is bijna drie en daar ben ik nog niet eens aan gekomen omdat hij te puppy is.
Waar is de haast toch? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:40

TS, ik heb je een pb gestuurd over mijn ervaring met paarden/pony's zo vroeg de beginselen van alles te leren. Zoals iedereen hier al zegt, laat hem lekker staan, klooi wat met hem om. Poetsen en wandelen bijvoorbeeld maar ga alsjeblieft niet meer dan dat doen. Beestje is nog een baby.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:43

Ik heb ook een hengst die echt hengst is en zich er naar gedraagd.
Hij word 1 maart 2 jaar maar geen haar op mijn hoofd om nu al te beginnen met longeren ook al is het in de lange ljnen.
Hij word dit voor jaar geruind omdat hij duidelijk last van zijn hormonen heeft en beter af is als ruin.
Darna mag hij lekker nog de hele zomer genieten in het land met maatjes en als hij terug komt dan eerst weer lekker wennen aan thuis.
Ook hij kent de basis zoals voetjes geven vast staan, poetsen en wassen en heeft ook al eens een deken (vanwege het wassen) op gehad.
Maar longeren is hij nog lang nie aan toe.
Ook al oogt hij behoorlijk volwassen hij is het nie.
Zowel zijn skelet als zijn geestelijke ontwikkeling zijn nog niet ver genoeg om dat allemaal te kunnen behappen.
Als ik jou was zou ik hem nog lekker een jaartje het land ingooien en gewoon de basis dingen blijven herhalen en pas als hij drie is beginnen met longeren en de rest en zelfs dan nog rustig op bouwen want eerlijk gezegd vind ik jou schema 4 dagen per week al aardig intensief voor een jong ding die nog niets kent.
Ze hebben wel een regel 3 jaar drie x per week
4 jaar vier x per week enz enzo.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:50

mylittlejoy schreef:
Cowboy55 schreef:
Even wat perspectief: een week heeft 168 uur. Wat TS wil doen is maximaal 35 minuten per week. De andere 167 uur en 25 minuten staat 'ie bij zijn vriendjes. En ze heeft al aangegeven dat het beestje geen rondjes gaat hoeven lopen.

Zou ik dat zelf doen? Nee.

Maar hoeveel van ons gaan met een paard jonger dan 3 jaar een paar keer per week lekker een half uur of een uur wandelen? Hoeveel loopt, draaft en rent zo'n beest (met de meest rare sprongen tussendoor) als ie tussen zijn maten op de wei staat?

Uhm....volgens de redenatie van je eerste alinea kan ze er net zo goed op gaan zitten. Het tenslotte "maar 35 min. per week". <KNIP>

Uhm.....logisch redeneren is niet je sterkste kant? 8)7
En je hebt NATUURLIJK gelezen wat TS bedoelt als ze het heeft over longeren, zodat je een beetje gefundeerd reageert?

Nogmaals: ik zou het met mijn paard ook niet doen. Dat gezegd hebbende betrap ik hier met kinderlijk gemak zomaar minstens 7 mensen die aantoonbaar maar iets roeptoeteren zonder fatsoenlijk gelezen te hebben wat TS schrijft. Typisch gevalletje van meeschreeuwen met de massa. Ben ik allergisch voor want leidt tot nare dingen in de samenleving (minder!, minder!, minder!) .
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 04-02-15 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:53

Met je jaarling aan de slag is echt niets mis mee hoor, alleen longeren/lange lijnen is nog een beetje te veel van het goede denk ik.

Gewoon lekker met hem gaan wandelen en fietsen (stap/draf), ziet ie wat van de wereld, lekker rechte lijnen werk, geen gedwongen houding etc. En dan leert hij ook alle commando's als nodig.

Mijne doet dat al vanaf 8 maanden. Natuurlijk was een wandeling in het begin de oprit op en af ;-) En dit heel langzaam uitgebreid; en toen hij alle commando's (draf, ho, easy etc) ten alle tijde braaf opvolgde pas de fiets erbij gepakt en weer heel klein begonnen. Heb er denk ik een half jaar over gedaan voordat we een 'normaal' rondje konden fietsen.

Mensen die daar over zeuren: In het wild lopen veulens vanaf dag 1 dezelfde afstanden als de volwassen paarden, daar zijn ze op gemaakt. Zolang ze fysiek maar niet belast worden (tillen, trekken, overdreven lange afstanden) of in een onnatuurlijke houding gedwongen (bijzets, teugel gebruik), dus gewoon in eigen houding 'vrij' kunnen lopen is er echt niets slechts aan, fysiek gezien.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:54

TS is nogal hardleers vrees ik.

Wat is er gebeurt met 'ik ga eerst goed leren rijden'.

Je hebt al meerdere malen bewezen lang niet genoeg te weten voor een eigen paard en daarnaast te hardleers te zijn om hulp of advies aan te nemen van mensen met goede kennis.

Deze pony gaat hier van de dupe zijn. Erg jammer.

Dit beestje is nog lang niet klaar om zoveel in handen te zijn en zo hard te werken. Dat is niet goed voor zijn lijf en geest. Je gaat hem echt bechadigen op deze manier.

Even een borsteltje er over heen twee keer per week, af en toe eens een kort wandelingetje is veel beter.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:56

Ik denk niet dat er 1 bokker is die zegt ja goed voor hem ga maar lekker mee aan de gang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:16

xSogno schreef:
TS is nogal hardleers vrees ik.

Wat is er gebeurt met 'ik ga eerst goed leren rijden'.

Je hebt al meerdere malen bewezen lang niet genoeg te weten voor een eigen paard en daarnaast te hardleers te zijn om hulp of advies aan te nemen van mensen met goede kennis.

Deze pony gaat hier van de dupe zijn. Erg jammer.

Dit beestje is nog lang niet klaar om zoveel in handen te zijn en zo hard te werken. Dat is niet goed voor zijn lijf en geest. Je gaat hem echt bechadigen op deze manier.

Even een borsteltje er over heen twee keer per week, af en toe eens een kort wandelingetje is veel beter.

Dat ze niet goed genoeg is voor een eigen paard is niet erg, zo zijn we toch allemaal begonnen, echter, ik in ieder geval had een paar oude rotten achter de hand die heel veel wisten. Ts heeft iemand achter de hand die ook van toeten of blazen weet en als je daar maar lang genoeg in mee gaat dan eindigt dit eigen paard avontuur sneller dan dat ze denkt.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:22

Ja.. het is typisch bokt dat wij dat allemaal te jong vinden. Laat em es jong wezen, je verwacht toch ook niet van een kleuter dat ie al een Epke Zonderland is?
Ik snap je dat je graag wil maar dan was het verstandiger geweest een volwassen pony/paard aan te schaffen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:22

De combinatie er van vind ik heel gevaarlijk.
Als je niet genoeg weet, maar daar ben je je van bewust en sta je open voor advies.
Kennis missen EN niet openstaan voor advies is funest.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:23

mylittlejoy schreef:
Cowboy55 schreef:

Uhm....volgens de redenatie van je eerste alinea kan ze er net zo goed op gaan zitten. Het tenslotte "maar 35 min. per week". <KNIP>

Uhm.....logisch redeneren is niet je sterkste kant? 8)7
En je hebt NATUURLIJK gelezen wat TS bedoelt als ze het heeft over longeren, zodat je een beetje gefundeerd reageert?

Nogmaals: ik zou het met mijn paard ook niet doen. Dat gezegd hebbende betrap ik hier met kinderlijk gemak zomaar minstens 7 mensen die aantoonbaar maar iets roeptoeteren zonder fatsoenlijk gelezen te hebben wat TS schrijft. Typisch gevalletje van meeschreeuwen met de massa. Ben ik allergisch voor want leidt tot nare dingen in de samenleving (minder!, minder!, minder!) .

Don't get your knickers in a twist :') :') Van korte lontjes is een discussie nog nooit beter geworden.

Ik redeneer heel logisch. Ik zeg ook "volgens die redenatie", ik zeg nergens dat jij dat zou doen. Maar dat het "maar" x minuten is, is natuurlijk een kulargument. Ik vind het in dat verband een tikkie jammer dat je de rest van mijn bericht hebt gequoot, hoewel ik ervan uit ga dat je dit NATUURLIJK ook gelezen hebt:
Citaat:
Het beestje is er met 19 maanden gewoon nog niet fysiek of mentaal klaar voor om gelongeerd te worden. Losrennen in de wei is onbelast, longeren is belasting. Dat moet je gewoon niet doen met zo'n jong ding. Een paar keer per week heel even wandelen, als TS dan zonodig wat wil doen, is meer dan zat. Dan over ruim een jaar kan ze eens voorzichtig beginnen met longeren.

Ook longeren aan de lange lijnen, rechtuit, etc. is belasting. Dat moet je gewoon met zo'n guppie niet willen doen. Die jonkies hebben een aandachtspanne van enkele minuten, waarom "moet" je daar al mee aan de slag. Ze leren op deze leeftijd juist veel meer in de kudde van andere paarden. :j

Dat er voldoende mensen met ervaring met jonge beesten in dit dezelfde mening hebben, maakt het nog geen meeschreeuwgedrag.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:27

Sorry TS maar met al je andere topics in mijn achterhoofd, kan ik dit niet zo serieus meer nemen. Je neemt duidelijk geen adviezen aan van anderen, tenzij het jou goed uitkomt. Als ik de eerste zou zijn die zegt "Goed idee! Veel plezier ermee!" dan vind je dat het enige advies uit dit topic.

Ik vind het heel zonde van je paardje er zo mee om gaat. Vrij springen, longeren. Op andere paarden een duidelijk, niet passend zadel leggen, en het vervolgens gek vinden dat hij bokt. Iedereen die heeft gereageerd in je topics heeft je altijd willen helpen en advies willen geven. Sommigen brengen dat wat aardiger dan anderen, maar het gaat om het idee. Ik hoop echt dat je er wat van leert en wat verstandiger met je paarden om gaat en les gaat nemen. Want met alleen boeken lezen en films kijken kom je er niet.

En nee, ik vind je pony nog geen echte hengst, hij lijkt duidelijk nog een pup.