Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pien_2010 schreef:Ik heb altijd al het idee, dat schriktraining vooral is voor paarden die nergens bang van zijn en niet voor paarden die zwakke plekjes hebben. Jouw verhaal bevestigd me daarin. Sterkte TS en erg jammer voor je.
Kostolany schreef:Dit lijkt me een verkeerd omgestarte training. Die oefeningen die je vooraf moest doen zijn leuk..maar zijn niet bevestigd in zn kort stukje:) En hij begint direct met vuurwerk?? Dat is ook apart..daar zou mijn merrie ook compleet van uit haar dak gaan! Als je rustig met haar opbouwt dus opbouwend spannend maakt doet ze het wel.
Ik heb vaker schriktrainingen gereden met mijn paard en daar was het heel anders dan dat jij omschrijft. Ook waren die mensen bereid je te helpen met wat er gebeurde. Zo heb je er niets aan gehad en heb je je paard geleerd dat alles nog enger is als het geluid betreft!
En geloof me veel paarden kunnen in een piste geen kant op en dat weten ze. Daar zijn ze dan vaak gelaten in hun positie uiteindelijk. Mijn paard doet dan braaf zijn ding omdat hij weet..ik zit er midden in. Maar doe morgen in het bos op de meest onverwachte posities en hij zal ook uit zijn dak gaan!
het is niet leuk zo! Ik zou zeker naar die trainer toe nog wel een reactie geven dat je een rot gevoel hebt over gehouden aan die training en waarom. En zien hoe hij reageert. Als het een goede is gaat hij je verder helpen om je paard anders te trainen voor geen geld;) Als het een slechte is..laa thij je zitten.
Neem anders eens contact op met http://www.schriktraining.nl/ zij doen het heel fijn opbouwen en helpen;) Misschien dat je daar ergens aan kan sluiten om je paard ook een goede ervaring mee te geven. Vertel ook je ervaring van nu.
pien_2010 schreef:En sommige paarden Sanne zijn zo panisch daar helpt alleen tijd geven (jaren en jaren)
pien_2010 schreef:Mijn paard heeft geleerd dat als ik er bent dat het OK is. Dat werkt. Verder doen we alles maar dan ook alles buitengewoon relaxed. En inderdaad Sanne83 het zal nooit een volledig bomproof paard worden. Maar dat hoeft ook niet. Ze slaapt nu zelfs 's nachts in de paddock en is zelfs wat te dik geworden. Gewoon van het ontspannen leven.
Dat kan alleen als het hele stal management op zo'n paardje aangepast is. Dus altijd voldoende hooi en voer. Is het koud dan een dekentje op doen met rijden. Is iets spannends, eventjes afstappen er de tijd voor nemen. Dat paard is zo relaxed geworden. En accepteren dat paraplu's altijd een brug te ver zal zijn. Wellicht bij deze Fries accepteren dat knallen en nare geluiden een brug te ver is. Ach wanneer kom je dat nu tegen? Is dat nu zo erg?
sanne83 schreef:Heel gevaarlijk dit. Gebeurt helaas wel vaker. Schriktraining is dan gewoon allerlei dingen in de bak gooien, veel herrie en rook maken en dan hopen dat het paard zo onder de indruk is van alles, dat het niet meer reageert.
Geen aandacht voor een grondwerkbasis en genoeg controle hebben en dan ook nog eens weinig opbouw in de "engheid" van dingen, dat is vragen om problemen
Op deze manier heb je er (qua training) helemaal niets aan, sterker nog, bij dit soort paarden kan het zelfs averechts werken: je paard kan er banger van worden, dan hij was....
Amaris schreef:Moos99 schreef:Ik weet nu ook al meteen welke trainer dit is. (of tenminste, ik heb een groot vermoeden) Heb één keer les van hem gehad, waarnaar er daarna heel vreemd contact is geweest waar ik een zure nasmaak aan overhield. Op dat moment was ik best blij met de les, maar achteraf gezien weet ik niet hoe geweldig mijn paard geholpen zou zijn. Eigenlijk werd mijn paard alleen heel gestresst en gaf ze zich over. Jk heb namelijk mogen filmen terwijl hij aan het rijden was, als ik het voor mezelf zou houden (ik hou me overigens ook aan die afspraak) maar als ik hem terug kijk, ben ik toch blij dat de lessen niet verder zijn gegaan.
Als ik dit verhaal hoor is het alleen maar traumatisch voor jouw paard geweest, en voelde jij je nog in de steek gelaten en genegeerd ook. Super vervelend TS
Ik heb niet helemaal gezien wat er gebeurde, maar de fjord werd nogal 'dwingend' behandeld tot op het punt dat hij erbij ging liggen. Over overgave gesproken...
Amaris schreef:Leeneliefje daarom heb ik ook de naam genoemd paar posts terug.
Joolien mag ik dat weer van jou pikken![]()
Het principe ken ik nog van Voest die doet dat ook.
Met de merrie is het tot nu toe altijd alleen rijden geweest maar ik moet echt ook andere dingen met haar gaan doen.