CaPrIoLe`79 schreef:
Weet niet of die reactie op mijn bedoeld is?
Alleen mijn pony luister idd als ik zeg dat ze langs moet komen of als ze halt moet houden.

Kwestie van training.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fjorj schreef:Ikke,
De discussie is niet je paard net zo kan opvoeden als een hond, maar dat gewoon niet mag.
Mijn paard is heel goed in crossen. Dat geeft mij toch ook geen vrij brief om offroad te gaan en over elk pad te rijden wat ik wil?
En terug te komen op honden, die mogen ook nier overal los lopen. Het mag alleen in gebieden waar het mag.
Fjorj schreef:De verkeersregels voor ruiters en menners staan in de Wegenverkeerswet en in het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels1990. Hierin wordt bepaald dat ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee bestuurders zijn. Men mag zich dus op ruiterpaden bevinden met een paard aan de hand, want dan wordt men gezien als bestuurder. Loslopende paarden zijn er dus niet toegestaan. Er zijn ruiterpaden in Nederland die worden aangegeven met een blauw rond bord met daarop afgebeeld een paard met ruiter. Indien dit bord langs een ruiterroute staat, betekent dit dat men er alleen met bereden paarden mag komen. Daaruit kan men dus afleiden dat er in dat gebied niet met loslopende paarden of paarden aan de hand gekomen mag worden. Voorts geldt dat het voor iedereen verboden is om zich op de weg zodanig te gedragen dat het een gevaar voor het andere verkeer oplevert. Het laten loslopend van zo’n paard valt mijns inziens daaronder en is ook om die reden niet toegestaan.
Femek2902 schreef:Ik vind het ook nogal uitmaken of het om een shet gaat of om een groot paard. Een shet zou ik, mits onder goed commando, gerust loslaten, terwijl ik dat met een groter paard nooit zou doen.
Zolang er honden zijn die groter zijn dan de pony en de pony luistert goed vind ik dat je de pony in het bos los kunt laten.
ikke schreef:Fjorj schreef:De verkeersregels voor ruiters en menners staan in de Wegenverkeerswet en in het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels1990. Hierin wordt bepaald dat ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee bestuurders zijn. Men mag zich dus op ruiterpaden bevinden met een paard aan de hand, want dan wordt men gezien als bestuurder. Loslopende paarden zijn er dus niet toegestaan. Er zijn ruiterpaden in Nederland die worden aangegeven met een blauw rond bord met daarop afgebeeld een paard met ruiter. Indien dit bord langs een ruiterroute staat, betekent dit dat men er alleen met bereden paarden mag komen. Daaruit kan men dus afleiden dat er in dat gebied niet met loslopende paarden of paarden aan de hand gekomen mag worden. Voorts geldt dat het voor iedereen verboden is om zich op de weg zodanig te gedragen dat het een gevaar voor het andere verkeer oplevert. Het laten loslopend van zo’n paard valt mijns inziens daaronder en is ook om die reden niet toegestaan.
Je bent als geleider van rij- en trekdieren en vee inderdaad een bestuurder volgens de wet. Waar lees jij echter HOE je die dieren moet besturen?
Bernoe schreef:ikke schreef:Je bent als geleider van rij- en trekdieren en vee inderdaad een bestuurder volgens de wet. Waar lees jij echter HOE je die dieren moet besturen?
Maar is het al eens in je op gekomen dat er ook mensen zijn die doodsbang zijn voor paarden en als die een loslopend paard tegenkomen helemaal niet meer weten waar ze het moeten zoeken?
En je zegt in een post ervoor ook: ik ken paden waar ik nooit iemand tegenkom. Waarom is dat pad daar dan? Als daar nooit iemand kwam is dat pad daar niet.....