Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:27

CaPrIoLe`79 schreef:
Wannabe Pignons of Lorenzo`s? :+
https://www.youtube.com/watch?v=ig9sYDJ3w28

Weet niet of die reactie op mijn bedoeld is?
Alleen mijn pony luister idd als ik zeg dat ze langs moet komen of als ze halt moet houden. ;)
Kwestie van training.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:31

Met schaamte moet ik toegeven dat ik als 15-16 jarige ook wel eens een veulen los liet lopen in het bos.
Moeder was een B-pony en daar ging ik dan mee wandelen aan de hand.
Moeder een longeer singel om en dan het veulen eraan met halster en touwtje om over de weg te gaan.
Eenmaal in het bos liet ik haar dan los. (het veulen)
Ze volgde toch haar moeder. (dacht ik toen nog heel naïef)
Ging goed tot ze 5 md was en toen is ze omdat ze schrok in een beekje beland in het bos. Want ja, een veulen vlucht niet altijd richting moeder, maar kan dus ook opeens wegspringen.
Was een heel gedoe om haar eruit te krijgen zonder brokken. (zeer ondiep beekje maar met vrij hoge randen)
Sindsdien nooit meer gedaan... gelukkig.
Ook al is het een veulen dat normaal moeder zal volgen, daarna zijn ze altijd aan het halster mee gegaan zonder uitzondering.
Ondertussen zijn natuurlijk ook de jaren van verstand gekomen (lees : grijze haren) en zou ik er niet meer aan denken om een paard los te laten lopen.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:32

Zelf heb ik ook een super goede band met mijn paard. Maar tuigloos doe ik echt alleen in de buitenbak veel te bang dat mijn paard er toch vandoor gaat en ben liever zuinig op mijn paard en de mensen in het bos je weet nooit. Gelukkig heb ik ook geen weg bij het bos of iets waar auto's rijden maar er lopen zat kleine kindjes ook in het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:36

Ikke,
De discussie is niet je paard net zo kan opvoeden als een hond, maar dat gewoon niet mag.
Mijn paard is heel goed in crossen. Dat geeft mij toch ook geen vrij brief om offroad te gaan en over elk pad te rijden wat ik wil?

En terug te komen op honden, die mogen ook nier overal los lopen. Het mag alleen in gebieden waar het mag.

denisesilver

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:00

Ik denk dat als bij dat eerste filmpje de rest ervandoor gaat die twee paarden met begeleiders erop toch ook wel met de kudde mee willen :+
Ik vind het echt ronduit belachelijk en gevaarlijk om zulke capriolen uit te halen. Bij goede training en alleen stappen zeg ik nog oké, maar anders, nee :n

Jammergenoeg zijn het niet alleen kinderen die zulke capriolen uithalen, hier in de buurt ook een volwassen vrouw. En dan bedoel ik niet in het bos -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:15

Pfoe het lijkt me wel heel gaaf om eens te doen, mits het in een groot stuk afgezet bos is waar verder niemand loopt en overal waarschuwingsborden staan: pas op! Loslopende paarden!
Maar ik ben bang dat mijn meneer fjordenspook bij de eerste beste graspol ons na gaat staan zwaaien en met zijn kop aan de grond blijft staan. Mijn shet volgt dan al snel zijn voorbeeld en voor ik het weet lopen de anderen ook terug omdat volgens hun de kudde daar is en galoppeer ik in mijn eentje verder :')
Weinig kans van slagen.

Ik moet er niet aan denken dat 1 van mijn paarden los in het bos loopt en daar een kindje oid omver zou kunnen lopen :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:17

Fjorj schreef:
Ikke,
De discussie is niet je paard net zo kan opvoeden als een hond, maar dat gewoon niet mag.
Mijn paard is heel goed in crossen. Dat geeft mij toch ook geen vrij brief om offroad te gaan en over elk pad te rijden wat ik wil?

En terug te komen op honden, die mogen ook nier overal los lopen. Het mag alleen in gebieden waar het mag.

Nee, de discussie gaat over of het een nieuwe rage is......

Er staat nergens in de wet dat een paard aangelijnd moet zijn. De wet schrijft voor dat het dier onder controle van de begeleider moet staan. Hoe dat moet, staat nergens in de wet.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:28

De verkeersregels voor ruiters en menners staan in de Wegenverkeerswet en in het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels1990. Hierin wordt bepaald dat ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee bestuurders zijn. Men mag zich dus op ruiterpaden bevinden met een paard aan de hand, want dan wordt men gezien als bestuurder. Loslopende paarden zijn er dus niet toegestaan. Er zijn ruiterpaden in Nederland die worden aangegeven met een blauw rond bord met daarop afgebeeld een paard met ruiter. Indien dit bord langs een ruiterroute staat, betekent dit dat men er alleen met bereden paarden mag komen. Daaruit kan men dus afleiden dat er in dat gebied niet met loslopende paarden of paarden aan de hand gekomen mag worden. Voorts geldt dat het voor iedereen verboden is om zich op de weg zodanig te gedragen dat het een gevaar voor het andere verkeer oplevert. Het laten loslopend van zo’n paard valt mijns inziens daaronder en is ook om die reden niet toegestaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:30

Yay, bedankt voor de duidelijke uitleg *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:59

Fjorj schreef:
De verkeersregels voor ruiters en menners staan in de Wegenverkeerswet en in het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels1990. Hierin wordt bepaald dat ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee bestuurders zijn. Men mag zich dus op ruiterpaden bevinden met een paard aan de hand, want dan wordt men gezien als bestuurder. Loslopende paarden zijn er dus niet toegestaan. Er zijn ruiterpaden in Nederland die worden aangegeven met een blauw rond bord met daarop afgebeeld een paard met ruiter. Indien dit bord langs een ruiterroute staat, betekent dit dat men er alleen met bereden paarden mag komen. Daaruit kan men dus afleiden dat er in dat gebied niet met loslopende paarden of paarden aan de hand gekomen mag worden. Voorts geldt dat het voor iedereen verboden is om zich op de weg zodanig te gedragen dat het een gevaar voor het andere verkeer oplevert. Het laten loslopend van zo’n paard valt mijns inziens daaronder en is ook om die reden niet toegestaan.

Je bent als geleider van rij- en trekdieren en vee inderdaad een bestuurder volgens de wet. Waar lees jij echter HOE je die dieren moet besturen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:18

Helaas heeft die stalgenoot er niets van geleerd, ze gaan ermee door met andere stalgenoten op een andere stal (zijn verhuisd naar een ander stal). Maar zie ze zo heel af en toe nog wel eens tijdens een wandeling of een buitenrit.

Hopelijk wordt het aangepakt, het moet gewoon afgelopen zijn met die flauwekul zo in het openbaar.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:28

Ze doen dat hier regelmatig, rijden het ene paard en nemen er dan 1 of 2 los bij mee.

https://www.youtube.com/watch?v=_PbXi_zcaos

Nu kun je de bossen hier natuurlijk niet vergelijken met Nederland.
Ik vind het nog een ander verhaal als je erop zit met een neckrope bijvoorbeeld, maar ernaast en je paard los is niet slim!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:35

Het is in Nederland anders, in het buitenland met veel land en bos etc. is het misschien een stuk veiliger omdat men dan elkaar niet zo snel tegenkomen en of het verkeer te ver weg is en dus is het "geoorloofd" om je paard los mee te laten lopen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:43

Ik kom hier ook wel is een man op de fiets tegen met paard dat als een hondje achter hem aan hobbelt. Hoewel het wel mooi is om te zien, en ik ook wel zo'n band met een paard zou willen hebben (wie niet) vind ik het ook not done.. Je kan wel 200% controle over je paard hebben (en of dat ten alle tijden zo is, is al een discussie op zichzelf) maar je hebt 0% controle over je omgeving. Het is een onnodig risico.. zeker in zo'n gebied als hier, waar toch wel veel wandelaars, fietsers en andere ruiters komen. Als je inderdaad in een gigantisch natuurgebied zit waar je amper anderen tegen komt dan is het nog tot daar aan toe, maar hier in dichtbevolkt Nederland.. na-ah.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:45

Ik heb er niet zoveel moeite mee dat mensen die weten waar ze mee bezig zijn hun paard los meenemen. Maar helaas leert de praktijk dat jonge meisjes dat heel erg mooi en leuk vinden, en dat dus ook met hun verzorgpony gaan proberen, op de openbare weg. Zonder de juiste vooropleiding/ training. En dat vind ik wel een probleem. Niet alleen omdat ze met een los paard (pony) zich op de openbare weg begeven, maar omdat dat paard niet altijd in hun eigen bezit is en ze ook niet zelden niet bepaald in het bezit van de juiste kennis/ ervaring zijn om zo'n grap uit te voeren.

En dat lijkt mij voldoende reden, ook voor die mensen die hun paard wel dusdanig hebben opgeleid dat ze veilig en volledig los mee kunnen lopen, om dat in elk geval niet op de openbare weg te demonstreren. Doe jij het goed, voorbereid en verantwoord, het 10 jarige meiske dat je ziet gaan gaat het ook een keer proberen met haar onopgevoede shet en haar vriendinnetjes gaan het ook nog even proberen met hun verzorgpony's. En dan krijg je wel degelijk linke situaties.

Ik kan me zo voorstellen dat zoiets in Argentinie, of zelfs al sommige stukken van Frankrijk for that matter, een heel stuk veiliger kan dan hier, waar iedereen altijd haast heeft. Zelfs tijdens boswandelingen, en er al halve paniek uitbreekt als er een blad verkeerd gevallen is in het bos of een paddestoel net niet op de plaats van de tekening is gegroeid of net een ander vormpje heeft.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:47

Ik vind het ook nogal uitmaken of het om een shet gaat of om een groot paard. Een shet zou ik, mits onder goed commando, gerust loslaten, terwijl ik dat met een groter paard nooit zou doen.
Zolang er honden zijn die groter zijn dan de pony en de pony luistert goed vind ik dat je de pony in het bos los kunt laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:57

Ik denk niet dat die boswachters dat ook zo over denken. En je paard zal maar fietspad/mountainbike/voetpad oversteken zonder dat die bij stil staat dat mogelijk ander voor moet laten gaan. En wat als iemand met zijn hengst buiten rijd en jou merrie hem vervolgens erg leuk vind en totaal geen aandacht meer bij jou heeft.

En je hebt ook mensen die paarden eng vinden die ook graag gebruik maken van het bos.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:13

Ik ben het gelukkig nog nooit live tegengekomen, ben benieuwd hoe mijn paard zou reageren als er een kudde galopperende loslopende paarden op ons af komt. Ze zijn dan sowieso in overtreding van de sociale regels hier in het bos, er staat duidelijk vermeld op diverse sites en ruiterkaarten dat wij allen te gast zijn in het bos en hier met respect mee om moeten gaan, net als met onze medeweggebruikers. Deze dien je altijd in stap te passeren op hetzelfde pad. Knap als je je kudde dan netjes vooruit langs mij en andere fietsers en wandelaars laat stappen, kan best druk zijn hier, zeker in de weekenden.

Ik vind het dus zeer onverantwoord, zeker om dit te doen al rijdend waarbij je meerdere paarden meeneemt. Als je met alleen jouw paard gaat wandelen, is het misschien net anders. Maar dan ook alleen wandelen en direct naast jou, waardoor je makkelijk een halster om kan doen als het nodig is, hoewel het dan vaak al te laat is. Honden mogen hier in het bos ook niet los lopen op de meeste paden, dus een paard ook niet. Mag van mij heel duidelijk in de wet opgenomen worden als verbod :j

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:15

mick75 schreef:
. Zelfs tijdens boswandelingen, en er al halve paniek uitbreekt als er een blad verkeerd gevallen is in het bos of een paddestoel net niet op de plaats van de tekening is gegroeid of net een ander vormpje heeft.

Sad but true :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:26

Femek2902 schreef:
Ik vind het ook nogal uitmaken of het om een shet gaat of om een groot paard. Een shet zou ik, mits onder goed commando, gerust loslaten, terwijl ik dat met een groter paard nooit zou doen.
Zolang er honden zijn die groter zijn dan de pony en de pony luistert goed vind ik dat je de pony in het bos los kunt laten.

Waarom zou je hier onderscheid tussen maken? Het blijft een paard. Een vluchtdier dat altijd sterker/sneller dat jou zal zijn en voor zichzelf zal denken in een angstsituatie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:35

De vrouw waar de paarden van zijn in het filmpje is een erkend stage bedrijf met meerdere stagiaires per jaar. Daar leren die meiden die onzin dus van.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:58

ikke schreef:
Fjorj schreef:

Je bent als geleider van rij- en trekdieren en vee inderdaad een bestuurder volgens de wet. Waar lees jij echter HOE je die dieren moet besturen?

Maar is het al eens in je op gekomen dat er ook mensen zijn die doodsbang zijn voor paarden en als die een loslopend paard tegenkomen helemaal niet meer weten waar ze het moeten zoeken?
En je zegt in een post ervoor ook: ik ken paden waar ik nooit iemand tegenkom. Waarom is dat pad daar dan? Als daar nooit iemand kwam is dat pad daar niet.....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:03

Ik ben het gelukkig nog niet tegen gekomen. En vind het ronduit asocial voor de rest van de weg/ bos gebruikers. Ik moet er niet aan denken dat ik iemand tegenkom met drie losse paarden als ik met die van mij op pad ben. Dan zijn geen geintjes... bij bit.nl is er een blog van een vrouwtje met handpaard aan een halstjes en paard waar ze opzit een neckrope. Dat is toch onverantwoord.

Ik vind dat er regels voor moeten komen, auto is gordel aan, fiet is lampen aan, paarden iets van tuig aan.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:15

Toen mijn pony echt net 1 jaar was gingen we met hem naar een grote zandbaan voor mijn huis. Kwam niemand op lieten we hem los. De oudere haflinger hielden we vast maar merkte gewoon dat hij zijn eigen weg ging.zoeken dus hebben we hem nu altijd vast.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:26

Bernoe schreef:
ikke schreef:

Maar is het al eens in je op gekomen dat er ook mensen zijn die doodsbang zijn voor paarden en als die een loslopend paard tegenkomen helemaal niet meer weten waar ze het moeten zoeken?
En je zegt in een post ervoor ook: ik ken paden waar ik nooit iemand tegenkom. Waarom is dat pad daar dan? Als daar nooit iemand kwam is dat pad daar niet.....

Het is niet relevant wat ik denk. Ik voer de discussie op basis van feiten.

Ik ben niet van plan om rekening te houden met het zielige regeltjesgejank van Bokt dat voor de hele wereld denkt te kunnen bepalen hoe het zou moeten en op welke, dictatoriale, manier alles voorzien zou moeten zijn van regeltjes, maar zelf aan de lopende band blijk geeft niet eens op de hoogte te zijn van de geldende regels.