voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:25

@ michelle

Ik zie een paard die onvoldoende actief is en daarom de rug weg gaat drukken. Ik zou de touwtjes nog iets langer maken en eerst gaan werken aan voorwaarts. Veel schakelen en dan gaat het hoofd vanzelf zakken. De touwtjes zijn dan een mooie begrenzing. Want we willen immers niet zoals je zovaak bij mensen zien dat het paard weliswaar met het hoofd aan de grond op de voorhand rondsjokt want daar leert die niks van :) . Wel zou ik het onder begeleiding gaan doen zodat je zelf leert wat goed is :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:25

jopaardjo schreef:
aan de discussie over wel of niet longeren met touwtjes ga ik niet beginnen, maar wel een leuke pony TS!
hahahaha thankx! :')

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:28

Yvank_ schreef:
@ michelle

Ik zie een paard die onvoldoende actief is en daarom de rug weg gaat drukken. Ik zou de touwtjes nog iets langer maken en eerst gaan werken aan voorwaarts. Veel schakelen en dan gaat het hoofd vanzelf zakken. De touwtjes zijn dan een mooie begrenzing. Want we willen immers niet zoals je zovaak bij mensen zien dat het paard weliswaar met het hoofd aan de grond op de voorhand rondsjokt want daar leert die niks van :) . Wel zou ik het onder begeleiding gaan doen zodat je zelf leert wat goed is :)

oow helemaal super! Oke ik zal de volgende keer wel wat langer houden.. maar omdat ik hem via zij benen doe ben ik dan altijd bang dat hij erin gaat staan xd. Meer op de actherhand laten komen doe je door veel schein(overgangen) te maken toch. Of misschien hem achter iets laten mee sjouwen.

Anoniem

Re: voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:30

Ja overgangen, tempowisselingen etc :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:30

BaileyMix schreef:
[ Afbeelding ]

Je ziet dus bij de schoft een duidelijke 'inkeping' dit wijst o.a. op een valse knik. Een correct ontspannen lopend paard wordt 'rond' (dus los) vanuit de schoft, daar zit dan dus niet zo'n duidelijke inkeping.

Daarbij zie je dat de rug echt hol is. Nu kan een paard natuurlijk van nature een holle rug hebben, maar je ziet hier duidelijk dat de rug ook niet ontspannen is.

Daarbij zie je dat het bekken wat naar 'achter' gekanteld is.

Het omcirkelde achterbeen staat bij lange na niet genoeg onder de massa, waardoor het bekken dus niet kán kantelen.

Als laatste heb ik ook de staartaanzet omcirkeld als aanduidelingsfactor; Deze wordt niet ontspannen en zelfs een beetje scheef gedragen. Het is geen 'vloeiende' lijn met de rest van de wervelkolom.

Misschien dat dit plaatje je een beetje verduidelijking kan bieden met wat ik steeds bedoel met dat bekken.

Ik ben het niet met je oneens. (mooie zin)
Wel is het erg kort door de bocht. Die inkeping betekend niet automatisch een valse knik. Die inkeping ontstaat als het paard het borstbeen nog niet voldoende laat rijzen/aantrekt. Dit is op dit niveau ook niet te verwachten. Dit is bij 60% van de paarden in NL niet te verwachten.
Ik begrijp wat je probeert uit te leggen, maar geef touwtjes niet de schuld van het niet aanwezig zijn van ruggebruik.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:32

Bonita_Bon schreef:
BaileyMix schreef:
[ Afbeelding ]

Je ziet dus bij de schoft een duidelijke 'inkeping' dit wijst o.a. op een valse knik. Een correct ontspannen lopend paard wordt 'rond' (dus los) vanuit de schoft, daar zit dan dus niet zo'n duidelijke inkeping.

Daarbij zie je dat de rug echt hol is. Nu kan een paard natuurlijk van nature een holle rug hebben, maar je ziet hier duidelijk dat de rug ook niet ontspannen is.

Het omcirkelde achterbeen staat bij lange na niet genoeg onder de massa, waardoor het bekken dus niet kán kantelen.

Als laatste heb ik ook de staartaanzet omcirkeld als aanduidelingsfactor; Deze wordt niet ontspannen en zelfs een beetje scheef gedragen. Het is geen 'vloeiende' lijn met de rest van de wervelkolom.

Misschien dat dit plaatje je een beetje verduidelijking kan bieden met wat ik steeds bedoel met dat bekken.

Wel is het erg kort door de bocht. Die inkeping betekend niet automatisch een valse knik. Die inkeping ontstaat als het paard het borstbeen nog niet voldoende laat rijzen/aantrekt. Dit is op dit niveau ook niet te verwachten. Dit is bij 60% van de paarden in NL niet te verwachten.
Ik begrijp wat je probeert uit te leggen, maar geef touwtjes niet de schuld van het niet aanwezig zijn van ruggebruik.

Dat is ook n punt idd waar ik aan wil werken. Hij zit nogal vast bij zijn schoft.. terwel verder rii zij hoofd het steeds losser word. Er zit voor grotendeel arabier in en ik hoorde dat die het zowiso moeolijk vinden omdat ze een wervel missen? Of zeg ik nu iets heeeeel stoms.

Ik ga morgen weer longeren maar dan de touwtjes wat langer en meer activiteit :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:40

Trouwens ik weet niet of je bij mij in de buurt woont (delft) maar ik zou het ook leuk vinden om eens te helpen hoor :). Zeker omdat je zegt niet zo veel geld te hebben. Kun je kijken of het voor jullie leuk is en wellicht leer je wat

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:41

PaulinBijoux schreef:
Je kan tijdens het longeren proberen meer voorwaarts te laten lopen. Laat hem grotere stappen zetten en daardoor zijn achterhand onder het gewicht brengen. Het maakt daarbij niet uit waar het hoofd hangt. Het is voor een paard veel belangrijker om de rug los te laten dan komt de hoofdhouding vanzelf.

Touwtjes worden nog steeds verkocht omdat het in eerste instantie lijkt te werken. Heel veel mensen zijn gefocust op het hoofd en denken dat als het hoofd in de krul hangt dat de rest ook goed is. Als je goed kijkt op de foto's drukt je paard zijn rug weg, ondanks dat het hoofd naar beneden is.

Vandaar dat ik je zou adviseren om de touwtjes af te doen en je focus te leggen ol de achterhand. Pas als de achterhand eronder is zal je zien dat de rug opbolt. Als een paard zijn rug bokt dan gaat hij vanzelf in de juiste hoofdhouding lopen.

Het duurt iets langer voordat je resultaat ziet, maar als je er eenmaal bent dan ben je meteen 10 stappen naar voren gesprongen.

Oke en hoe weet ik als die zijn achter hand gebruikt?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:44

Bonita_Bon schreef:
BaileyMix schreef:
[ Afbeelding ]

Klopt helemaal, daarom had ik er ook 'o.a.' voorgezet, kon me niet helemaal goed verwoorden daarin :j De touwtjes zijn niet de schuld van het niet aanwezig zijn van correct ruggebruik, maar ook 100% niet de oplossing :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:46

Dus me touwtjes maar weer af laten :(?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:48

Met touwtjes longeren is mij aangeleerd op mijn opleiding.
Daar heb je het; het is me geleerd. Zodoende is het voor MIJ een hele goede methode.
Mijn paard vindt het onwijs lastig, maar ik weet waarom ik de touwtjes hoog, laag, ruim geplaatst, of juist dicht bij elkaar zet, dit heeft allemaal verschillende functies.

Lees heel goed de goede tips door en probeer deze echt toe te passen.
Anders moet je toch eens gaan rondkijken voor een instructrice die het je goed kan uitleggen en laten zien.
Veel succes ermee!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:48

Poiuytrewq schreef:
Trouwens ik weet niet of je bij mij in de buurt woont (delft) maar ik zou het ook leuk vinden om eens te helpen hoor :). Zeker omdat je zegt niet zo veel geld te hebben. Kun je kijken of het voor jullie leuk is en wellicht leer je wat

Oo ja leuk! Hij staat in monster :D 20 min van delft denk ik ongeveer

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:49

Puchje schreef:
Met touwtjes longeren is mij aangeleerd op mijn opleiding.
Daar heb je het; het is me geleerd. Zodoende is het voor MIJ een hele goede methode.
Mijn paard vindt het onwijs lastig, maar ik weet waarom ik de touwtjes hoog, laag, ruim geplaatst, of juist dicht bij elkaar zet, dit heeft allemaal verschillende functies.

Lees heel goed de goede tips door en probeer deze echt toe te passen.
Anders moet je toch eens gaan rondkijken voor een instructrice die het je goed kan uitleggen en laten zien.
Veel succes ermee!

Jaa dankjeweel!! :D komt wel goed hoor haha. Kost alleen zoveel moeite en tijd en stress en zorgen om een paard goed te laten lopen. Zucht

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:51

Da's het proces waar jullie samen doorheen gaan! Super leerzaam en hopelijk ook erg leuk!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:52

Ik denk inderdaad dat je voor nu niet met touwtjes moet gaan werken, totdat jij daar bekwaam genoeg in bent. Imo zijn touwtjes nóóit de oplossing, maar velen zweren erbij als ze goed gebruikt worden.

Je paard correct laten lopen is inderdaad echt een levenslange klus :D Maar als het dan eenmaal een beetje begint te lukken en je weet dat je het helemaal op de correcte manier hebt gedaan, zonder dwang, dan is dat gevoel echt onbeschrijflijk fijn! Succes!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:53

Puchje schreef:
Da's het proces waar jullie samen doorheen gaan! Super leerzaam en hopelijk ook erg leuk!

Ja dat mag ik wel hopen haha

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:56

Waarom loopt n paard niet van zijn eigen gewoon goed :( scheelt mij enorm veel tijd en zorgen :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:57

Hihi, dat doen ze ook, maar wij willen er graag bovenop zitten.
Dus dienen we hun lichaam te trainen dat ze nog steeds goed blijven lopen (mét gewicht erop) .

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:04

Puchje schreef:
Hihi, dat doen ze ook, maar wij willen er graag bovenop zitten.
Dus dienen we hun lichaam te trainen dat ze nog steeds goed blijven lopen (mét gewicht erop) .
ja rijden doe ik nu al express bijna niet. Zijn zadel is ook nog niet helemaal top

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:12

Aller eerst, dit touw is van de action meen ik te zien. Pas daar mee op, het is veel te dun voor dit soort dingen en het zal dus gaan snijden.

Ik longeer ook met 'touwtjes' (slofteugel) maar wel door de ringen heen en dan gaat de longeersingel ook niet schuiven. Het is belangrijk om deze manier van longeren erg langzaam op te bouwen, geef je pony dus wat ruimte en laat hem eerst 'stofzuigen' (met de neus op de grond) voor dat je hem hoger in stelt.

Ik ben dus helemaal geen fan van een pessoa. Dat word (helaas!) Op bokt veel aangeraden, maar dat kan veel vervelender werken als je niet 100% precies weet hoe je het af moet stellen. Gevaarlijke dingen dat, in de handen van een onkundige/onwetende.
Veel succes.

edit; Wat een zware bak trouwens! Al kun je daar zelf niet veel aan doen natuurlijk. Kun je niet op een weide longeren?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:17

Giolli schreef:
Aller eerst, dit touw is van de action meen ik te zien. Pas daar mee op, het is veel te dun voor dit soort dingen en het zal dus gaan snijden.

Ik longeer ook met 'touwtjes' (slofteugel) maar wel door de ringen heen en dan gaat de longeersingel ook niet schuiven. Het is belangrijk om deze manier van longeren erg langzaam op te bouwen, geef je pony dus wat ruimte en laat hem eerst 'stofzuigen' (met de neus op de grond) voor dat je hem hoger in stelt.

Ik ben dus helemaal geen fan van een pessoa. Dat word (helaas!) Op bokt veel aangeraden, maar dat kan veel vervelender werken als je niet 100% precies weet hoe je het af moet stellen. Gevaarlijke dingen dat, in de handen van een onkundige/onwetende.
Veel succes.

edit; Wat een zware bak trouwens! Al kun je daar zelf niet veel aan doen natuurlijk. Kun je niet op een weide longeren?
hahaha nou deze is niet vam de action hoor :D gewoon bij een paardenwinkel gekocht + een beschrijving erbij

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:18

Giolli schreef:

Veel succes.

Edit haha ja klopt bak is ook erg zwaar hij is net nieuw xd nee op de weide mag dat helaas niet

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 16:33

Ik zal morgen evem fotos maken van met losse touwtjes en zonder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:40

Wat een kul dat touwtjes niet goed zijn, je meot ze alleen weten te gebruiken. Er worden al goede tips gegeven, overgangen doen maar ook je pony actief laten lopen. Longeren is nog niet zo makkelijk, maar dat wil niet zeggen onmogelijk. Zijn dit touwtjes van Lammert Haanstra? Anders daar eens het een en ander van opzoeken? Misschien kun je een clinic van hem volgen oid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:56

Mischien helpt dit de goede richting in:

Gebruik een stootteugel: dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid én vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel). 5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer. Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel tijdens het rijden, aan het halster..
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich hiermee naar alle waarschijnlijkheid ook vanzelf op....
Werk in blokken van 6 weken, minder heeft geen zin.
Wees tevreden met weinig.

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.