Paard gevallen met 'het blok' advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:05

Ah zo, dus hij is eigenlijk met 1 been er afgegleden, hij wilde zich dan herpakken op het andere been, maar dat schoof naar voren het blok af.
Waarschijnlijk is het ook allemaal minder spectaculair als je het echt ziet. Maar met een artrose-paard zou ik gewoon het risico niet nemen. Er zijn zat paarden waarbij artrose een onmiddellijk doodvonnis betekent, bij de gelukkige paarden waarbij de artrose goed controleerbaar blijft en dus leefbaar, zou ik er dus alles aan doen om die gewrichten niet te overbelasten.
Ik weet niet hoe belangrijk je dit kunstje vindt, maar als je het niet wilt opgeven, dan ben je het gewoon aan je paard verplicht om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken. Denk aan, een laag blok met een groot oppervlak, afgeronde hoeken, vast (zodat het niet kan omklappen) en anti-slip op de bovenkant. Misschien kan je zelfs een klein rubberen randje aan de kant maken, zodat het onmogelijk is om maar half half op het blok te gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:07

Nogmaals, ik praat over geen risico's meer , klopt , ik vind het blok dus wel een risico bij een paard wat daar duidelijk niet de balans voor bezit. Ik zeg nergens dat je er niks meer mee mag doen, want ik zeg ook duidelijk dat het misschien tijd is voor andere kunsten te doen, ik zeg nergens dat je níks meer met hem mag doen.. Moeilijk he? Sjongejonge... Iets met de pot, ketel, en zwart. :+

En je kan er ook nog altijd voor kiezen om niet op me te reageren, dan had je zelf ook het gezanik niet uit hoeven lokken. :+ Probleem opgelost :j

Even uit pure interesse (dus zonder je af te katten ,af te kraken of wat dan ook, gewoon een neutrale vraag), hoeveel meerwaarde heeft dit kunstje (op het blok geraken) ten opzichte van andere kunstjes? Volgens mij is het hele scala aan VD kunsten behoorlijk breed, dus ik ben (oprecht!) heel benieuwd wat de meerwaarde is voor dit paard om deze kunst te beheersen, en waarom andere kunsten het 'gat' aan training niet op zouden kunnen vullen.
Niet alleen om de situatie meer te begrijpen, maar misschien kan ik er zelf ook nog wat van leren, who knows.

fourseasons

Re: Paard gevallen met 'het blok' advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:12

Waarom ga je, ten eerste, van kusje geven naar blok en spaanse pas? Er zijn daartussen nog 20 kleinere kunstjes die verstandiger zijn om te doen met een paard met atrose. En daarnaast zijn er weer 20 andere kunstjes die nog steeds minder belastend zijn. Dat je paard op zijn knieën viel, en zich zelf dus niet meer op kon vangen zegt toch genoeg?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:12

Gini schreef:
Ah zo, dus hij is eigenlijk met 1 been er afgegleden, hij wilde zich dan herpakken op het andere been, maar dat schoof naar voren het blok af.
Waarschijnlijk is het ook allemaal minder spectaculair als je het echt ziet. Maar met een artrose-paard zou ik gewoon het risico niet nemen. Er zijn zat paarden waarbij artrose een onmiddellijk doodvonnis betekent, bij de gelukkige paarden waarbij de artrose goed controleerbaar blijft en dus leefbaar, zou ik er dus alles aan doen om die gewrichten niet te overbelasten.
Ik weet niet hoe belangrijk je dit kunstje vindt, maar als je het niet wilt opgeven, dan ben je het gewoon aan je paard verplicht om de omstandigheden zo optimaal mogelijk te maken. Denk aan, een laag blok met een groot oppervlak, afgeronde hoeken, vast (zodat het niet kan omklappen) en anti-slip op de bovenkant. Misschien kan je zelfs een klein rubberen randje aan de kant maken, zodat het onmogelijk is om maar half half op het blok te gaan staan.

Kijk hier heb ik wat aan! :j En je hebt het idd goed gelezen wbt de val. :j
Het blok is niet extreem belangrijk. Ik wil het ook met een matje doen bijvoorbeeld. (Oeh nu krijg ik een idee voor matten!) Het is alleen zo jammer, want hij vind het zo leuk. Ik ga voor het blok dat we hebben staan gewoon een ander kunstje verzinnen, en hem er niet meer op laten staan. Dan kan hij toch doen wat hij leuk vind zonder dat risico. Ik weet iemand die voor haar eigen stal rubbere matten had liggen, maar deze heeft ze nooit gebruikt. (zijn geloof ik 25 kilo per stuk, en zo'n 7 cm dik. Erg stevig rubber, waar hij zich niet aan kan verwonden.) Als ik daarvan nou wat kan overkopen... Heb ik toch vervangend matriaal, dat voor mijn paard meer dan veilig is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:13

fourseasons schreef:
Waarom ga je, ten eerste, van kusje geven naar blok en spaanse pas? Er zijn daartussen nog 20 kleinere kunstjes die verstandiger zijn om te doen met een paard met atrose. En daarnaast zijn er weer 20 andere kunstjes die nog steeds minder belastend zijn. Dat je paard op zijn knieën viel, en zich zelf dus niet meer op kon vangen zegt toch genoeg?

Sinds wanneer is er een volgorde aan kunstjes leren? :+
Het een doet je paard makkelijker dan het ander, dus als je daar gebruik van kan maken wanneer hij het zelf doet, waarom zou ik dat dan niet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:15

LoveUggs schreef:
fourseasons schreef:

Sinds wanneer is er een volgorde aan kunstjes leren? :+
Het een doet je paard makkelijker dan het ander, dus als je daar gebruik van kan maken wanneer hij het zelf doet, waarom zou ik dat dan niet doen?

Als je dressuurmatig rijdt begin je ook niet met een piaffe, ook al biedt je paard dat aan. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij heeft dat te maken met het feit dat zo'n dier ook zijn eigen lichaam moet leren beheersen, vandaar dat al die kunstjes volgens mij klein beginnen en naarmate je verder vordert het steeds groter wordt en uitbreidt door steeds meer van het lichaam erbij te pakken. Nogmaals, kan het mis hebben, maar zo heb ik het in ieder geval altijd gezien :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:18

Lijkt mij vrij logisch dat je dus wel eerst alle kleine oefeningen gaat doen. Van jou werd bij je eerste paardrijles ook niet verwacht dat je grand prix niveau ging doen toch? Daarnaast komt er meer bij vd kijken dan 'even op het blok staan' daar komt balans en nog meer bij kijken. Sowieso snap ik niet dat je aan dke oefening bent begonnen met een paard met atrose maar goed, dat wil je toch niet horen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:22

LoveUggs schreef:
Angela, het blok is niet hoger dan een gemiddeld stoeprandje. Dit komt hij met de buitenritjes ook tegen :=

In dat geval zou ik het niet laten, ik zou echter geen hoog blok nemen.

Ieder paard verstapt zich wel eens, en een artrosepaard helemaal natuurlijk. Maar ik zie er ook het nut niet van in om het 10x te vragen, ik vind 5x al zat voldoende (zelf zou ik eerder maar 3x vragen, of afwisselen met andere oefeningen).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:26

Ik ben begonnen met het kusje, later het voetje geven. Gewoon simpel optillen wanneer ik het been aantikte, en het commando "voetje" gaf. Ik heb van alles aan kleine kunstjes geprobeerd, waar hij gewoon geen hol van snapte. (denk aan mooi staan, flemen, voorwerpen aantikken, dingen oppakken...) Ik heb allerlei manieren geprobeerd, maar dit werkte gewoon niet. Ik heb zelfs hele internet pagina's uitgeprint om dat er zo veel manieren op stonden dat ik ze zou vergeten, maar geen van alle haalde iets uit. Daarna heb ik hem geleerd nee te schudden. Langzaamaan vroeg ik hem het voetje wat beter uit te voeren, en zijn been wat uit te slaan. In het begin was dit gewoon een beetje bewegen met het been, en later sloeg hij hem mooi uit. Het blok vond hij maar eng, tot zijn maatje erop ging staan, en ik het van hem vroeg.. Toen sloeg de knop om, en sinds dien is het zijn favoriete kunstje. Ook rond die tijd heb ik hem de 'slordige spaanse pas' aangeleerd. Het begon met de jambette, ofwel het voetje geven, en daarna een vlug stapje. Daarna werd het een uitslaand been dat hij wat meer naar voor neerzette, en dan een klein stapje. Daarna werd het een stap, maar had hij wat ruzie met zn coordinatie achter, en inmiddels gaat dit heel goed. Het feit dat ik het een slordige spaanse pas noem, komt omdat hij het niet uitvoert zoals een paard dat geen last van de gewrichten heeft, omdat zijn dagelijkse passen al anders zijn. Hierdoor is zijn uitvoering van de spaanse pas ook anders. Als ik het zou filmen en zou laten zien, zou ik het commentaar krijgen dat het nog vloeiender kan, maar wat hij nu doet is wat hij kan.
Balkjes had hij al jaren niet gezien, en die ziet hij als: balk? Die bijt, ik moet springen.
Al stap ik er overheen met hem, aan de hand, neemt hij een enorme sprong, of hij vliegt er in draf overheen. Een spagaat heb ik geprobeerd, maar daar heb ik die balk voor nodig, dus ga daar flink mee oefen. In eerste instantie al om hem normaal bij die balk in de buurt te krijgen.

Dus ik heb heel wat geprobeerd aan kunstjes, maar niet alles ging met succes. En waarom dan niet gebruik maken van dingen die hij in een speelse bui bij me aanbied?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:27

fourseasons schreef:
Lijkt mij vrij logisch dat je dus wel eerst alle kleine oefeningen gaat doen. Van jou werd bij je eerste paardrijles ook niet verwacht dat je grand prix niveau ging doen toch? Daarnaast komt er meer bij vd kijken dan 'even op het blok staan' daar komt balans en nog meer bij kijken. Sowieso snap ik niet dat je aan dke oefening bent begonnen met een paard met atrose maar goed, dat wil je toch niet horen.

Ook een paard met artrose is niet van suiker. :Y)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:28

hwn schreef:
LoveUggs schreef:
Angela, het blok is niet hoger dan een gemiddeld stoeprandje. Dit komt hij met de buitenritjes ook tegen :=

In dat geval zou ik het niet laten, ik zou echter geen hoog blok nemen.

Ieder paard verstapt zich wel eens, en een artrosepaard helemaal natuurlijk. Maar ik zie er ook het nut niet van in om het 10x te vragen, ik vind 5x al zat voldoende (zelf zou ik eerder maar 3x vragen, of afwisselen met andere oefeningen).

Nee dat doe ik ook zeker niet.
Ik laat hem er op staan, en laat hem daar dan weer wat doen, en dan neem ik hem weer mee voor wat anders.
Bedoelde 9 van de 10 keer (als in de uitdrukking dat het zo vaak goed kan gaan, en het dan 1x niet gaat zoals je had gehoopt..)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:31

Ik wilde me niet in dit topic mengen maar ik kan het toch niet laten. TS je vraagt om meningen van mede-bokkers maar deze lijk je niet te willen accepteren als ze het je afraden. Dan snap ik je vraagstelling in je OP niet.

Ik weet geen bal van VD dus ik kan niet oordelen of dit verstandig is met een paard met Atrose. Maar ik begrijp dat je iets hebt gezocht om toch met hem bezig te kunnen zijn op een manier die voor jullie beide plezier bezorgt. Helemaal top.

Maar... Ik zou bij iedere oefening/activiteit met het paard afwegen of het kan danwel verstandig is. Het blok ging nu mis, je bent geschrokken wat logisch is. Waarom dan niet die oefening schrappen? Ik denk dan; bij twijfel niet doen! En blijkbaar twijfel je zelf ook anders had je dit topic niet geopend. Als jij als begeleider al niet met 100% vertrouwen de oefening in gaat doet het paard dat toch ook niet? En is het dan nog leuk en de moeite waard?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:37

Dat doe ik wel hoor?

LoveUggs schreef:
Kijk hier heb ik wat aan! :j En je hebt het idd goed gelezen wbt de val. :j
Het blok is niet extreem belangrijk. Ik wil het ook met een matje doen bijvoorbeeld. (Oeh nu krijg ik een idee voor matten!) Het is alleen zo jammer, want hij vind het zo leuk. Ik ga voor het blok dat we hebben staan gewoon een ander kunstje verzinnen, en hem er niet meer op laten staan. Dan kan hij toch doen wat hij leuk vind zonder dat risico. Ik weet iemand die voor haar eigen stal rubbere matten had liggen, maar deze heeft ze nooit gebruikt. (zijn geloof ik 25 kilo per stuk, en zo'n 7 cm dik. Erg stevig rubber, waar hij zich niet aan kan verwonden.) Als ik daarvan nou wat kan overkopen... Heb ik toch vervangend matriaal, dat voor mijn paard meer dan veilig is.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:40

Maar je reageert alleen goed op degene die een alternatief bedenken. De mensen die zeggen dat je het niet meer moet doen zit je alleen tegen te spreken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:48

Nee, alleen waar dingen bij aangehaald worden waar ik niet naar vraag.
Zoals wat de eigenaresse zegt en blablabla. Daar gaat het nu toch niet om, dat is aan mij.
Ik vraag naar advies, wat ik het beste kan doen. De een zegt het kan niet veel kwaad, de ander zegt dat ik het absoluut niet moet doen... Het gaat er alleen een beetje om de manier waarop dingen gezegd worden. Je kan het heel hard zeggen, en daar een minder leuke reactie op terug krijgen, of je kan het normaal/vriendelijk zeggen, en dan zal je me nooit horen want ik vraag om een mening.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:20

Ik ga dadelijk lekker met mijn oudje naar buiten wandelen.Geen balkjes lopen gelukkig.Kan ze nog onderweg struikelen over een steen.Maar dat is pech.Toch veel succes met het kunstje.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:30

Waarom moet je uberhaupt met een 25-jarig paard met artrose dit soort oefeningen doen?

Je opmerking dat een paard met artrose niet van suiker is, is redelijk kort door de bocht. Heb je je wel eens goed verdiept in wat artrose is en doet met gewrichten? En hoe dat voelt voor een paard?

Je mag blij zijn als je een dergelijk paard gewoon lekker kan laten bewegen en zelfs rijden, er zijn allerlei leuke oefeningen te doen om hem soepel te houden, maar echt ... Waarom moet hij in hemelsnaam kunstjes doen waarbij hij extra gewicht op zijn gewrichten krijgt (want dat gebeurt als hij ergens hoog moet opstappen en zich met het andere been dus omhoog moet duwen). Met een paard met artrose kun je dat dus beter gewoon helemaal niet doen, net zo min als een spagaat of steigeren.

VD is juist voor paarden in goede conditie en die lening en soepel zijn, niet iets wat je met een oud paard gaat doen dat bovendien artrose heeft waarvan je ook nog eens niet weet in welke mate (dus hoeveel pijn) en waar precies.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:41

Wandelen met mijn oudje is toch niet zonder risico.De grote hond van de buren liep los en zat naar Britt haar benen te happen.Ze was zo koel in haar hoofd en bleef redelijk rusig met een grommend en blaffende hond om haar heen.Ben wel bang dat ik de hond een heel klein beetje geschopt heb.Zo zie je maar weer dat een bejaarde wandeling ook verkeerd kan gaan.Sorry offtopic.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:23

Heb onwijs veel aan dit soort berichten. '-_- ga ik niet op in.

Ik ga grote rubbere matten aanschaffen waar hij zich niet aan kan bezeren. (Voor de mensen die erom gaan vragen; in overleg met de eigenaresse ;))

Daar kunnen we vast nog veel meer creatieve veilige dingen mee doen. Dan gaat ons huidige blok lekker aan de kant.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:23

simodi schreef:
Waarom moet je uberhaupt met een 25-jarig paard met artrose dit soort oefeningen doen?

Je opmerking dat een paard met artrose niet van suiker is, is redelijk kort door de bocht. Heb je je wel eens goed verdiept in wat artrose is en doet met gewrichten? En hoe dat voelt voor een paard?

Je mag blij zijn als je een dergelijk paard gewoon lekker kan laten bewegen en zelfs rijden, er zijn allerlei leuke oefeningen te doen om hem soepel te houden, maar echt ... Waarom moet hij in hemelsnaam kunstjes doen waarbij hij extra gewicht op zijn gewrichten krijgt (want dat gebeurt als hij ergens hoog moet opstappen en zich met het andere been dus omhoog moet duwen). Met een paard met artrose kun je dat dus beter gewoon helemaal niet doen, net zo min als een spagaat of steigeren.

VD is juist voor paarden in goede conditie en die lening en soepel zijn, niet iets wat je met een oud paard gaat doen dat bovendien artrose heeft waarvan je ook nog eens niet weet in welke mate (dus hoeveel pijn) en waar precies.

Ik heb zèlf artrose en ben vorig jaar toevallig ook op mijn knieën gevallen. In mijn knieën heb ik geen artrose, maar het dreunde via mijn dijbeen, heupbot en bekken en door naar mijn rug, en dáár heb ik wèl artrose en daar ben ik maanden zoet mee geweest (fysiotherapie) om dat weer enigszins goed te krijgen.
Maar ik heb nu wèl een extra beperking overgehouden aan dat onbenullige valpartijtje en extra stijfheid en kan mijn oude werk niet meer doen...
Reken maar dat dat ook makkelijk met dat paard kan gebeuren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:27

Zoolgangster schreef:
simodi schreef:

Ik heb zèlf artrose en ben vorig jaar toevallig ook op mijn knieën gevallen. In mijn knieën heb ik geen artrose, maar het dreunde via mijn dijbeen, heupbot en bekken en door naar mijn rug, en dáár heb ik wèl artrose en daar ben ik maanden zoet mee geweest (fysiotherapie) om dat weer enigszins goed te krijgen.
Maar ik heb nu wèl een extra beperking overgehouden aan dat onbenullige valpartijtje en extra stijfheid en kan mijn oude werk niet meer doen...
Reken maar dat dat ook makkelijk met dat paard kan gebeuren.

Gelukkig liep hij vandaag spatzuiver. Normaal struikeld hij nog wel eens, en heb hem dit niet een keer zien doen. Hij liep als een trein. Jammer dat mensen hier het slechte van je gaan denken. Alsof ik niet het beste voor hem wil ofzo.

Je kan dat soort dingen niet zomaar over een paard zeggen. (Niet specifiek op jou bedoeld)
Ieder paard is anders. De een heeft meer last dan de ander. Ken hem door en door en weet echt wanneer hij pijn heeft en wanneer niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:44

Ik heb inmiddels mijn tweede oude paard met artrose, dus wel wat ervaring mee. ;)

Het lastige is dat je aan de buitenkant niet kunt zien waar de artrose zit en hoeveel pijn je paard echt heeft.
Bovendien kan het ook zo zijn dat je paard het wel leuk vindt om kunstjes te doen; vaak beloon je je paard dan ook met bijv een brokje of een aai als hij het goed doet. Dat gevoel is prettig voor een paard, maar daardoor kan hij wel over zijn eigen grenzen gaan.
Dat bedoel ik meer met mijn opmerking waarom je met een oud paard met artrose VD doet .... :j

Wat ga je eigenlijk doen met die matten, ik heb daar niet zo'n beeld bij ...?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:01

Lieve TS. Het zou mooi zijn als we van onze lieverds van buitenaf konden zien hoeveel pijn ze hebben. Dat zou een hoop leed besparen en moeilijke beslissingen vergemakkelijken, maar helaas... Je kent dit paard een paar jaartjes en als ik in je profiel kijk schrijf je zelf dat het best heftig is. Hoe kan je er zo zeker van zijn. Ik geloof je echt dat je het beste met dit paard voor hebt, maar ik begrijp ook sommige reacties van mensen die eraan twijfelen of je er goed aan doet. Opmerkingen dat jij kan zien of hij pijn heeft zullen deze Bokkers niet overtuigen hoor. De meeste mensen proberen je een goed advies te geven, vooral voor je paard. Ja, sommige reacties zijn wat bot. Maar ga van het beste uit, veel kenners hier blijken te weten waar ze het over hebben wbt VD en artrose. Doe er iets positiefs mee en reageer niet zo fel op mensen die iets zeggen wat je niet wil horen.

Ik vind het top dat je besluit het blok weg te doen en wat andere oefeningen te gaan doen die minder/niet belastend zijn. Dat bewijst dat je wel degelijk het beste met het beestje voor hebt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:02

Een paard kan nog zo zuiver lopen maar dat hoeft dus echt niet te betekenen dat die geen pijn heeft of geen blessure heeft et cetera. Als ik Jou was zou ik eerst wat gaan opzoeken over atrose want volgens mij heb je geen idee wat het inhoud..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:19

Paarden vinden de aandacht en de beloningen vaak erg leuk en willen, zoals Simodi al schreef, best wel wat doen daarvoor en soms kunnen ze dan meer doen (en willen doen) dan goed voor ze is.

Eigenlijk herken ik dat bij mezelf ook: ik ben ook tijdenlang doorgegaan met mijn werk, terwijl dat eigenlijk niet goed meer was voor mijn gezondheid, maar ik vond het leuk en de beloningen (werken met leuke mensen en het salaris) werkten ook mee. :D

Ondertussen wil je al stoppen met het werken met het blok, wat me verstandig lijkt.
Houd de reacties van je paard goed in de gaten. Een paard hoort niet onregelmatig te worden van zijn werk, ook al lijkt het werk maar uit relatief eenvoudige kunstjes te bestaan.