Is vrijheidsdressuur wel zo'n "vrijheid"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Is vrijheidsdressuur wel zo'n "vrijheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:29

Wat voor mij VRIJHEIDSdressuur is is vooral dat het paard niet word gedwongen een houding aan te nemen en word uitgedaagd om mee te werken uit 'vrije wil'. (tot hoever een gedomesticeerd paard dat overigens heeft)
Daarnaast vind ik de respect verhouding erg belangrijk, een paard dat met plezier meedoet en zelf dingen wil aanbieden en een goed beloningssysteem :)

En met uiteindelijk doel dat je idd geen optoming nodig hebt. Zonder afbakening hoop ik niet dat teveel mensen gaan proberen overigens... Kost wel even wat training om met je paard los in het bos te werken en zeker niet elke combinatie is daar gewoon geschikt voor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:29

r_lolita schreef:
Jij vind het leuk, vind je paard dat ook?

Nee, dus? Die kan 24 uur per dag doen wat die leuk vind, dus die 3/4 uur per week dat ik hem lastig val met niet-leuke dingen doet die ze maar fijn. Daarom noem ik het ook geen vrijheidsdressuur, ja het zijn trucjes, maar als ik een steiger vraag zonder zweep dan staat ze er bij als een hopeloos geval; "Geen zin om mijn benen op te tillen, moet dit nu?".

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:32

Dakota vindt het erg leuk om te doen. Als ik met het zweepje aankom weet ze al wat we gaan doen. Dat zweepje gebruik ik alleen om tegen haar been aan te leggen voor de spaanse pas. Ze staat gewoon los in de bak.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:35

Dankje jillsil en r_lolita!

Ik ben er ook sterk van overtuigd dat je nooit uitgeleerd bent als het om "paardentaal" gaat!

jullsil,
Als ik mijn paard in de paddock zet met een skippybal, gaat hij er zelf mee heen en weer lopen en kijkt meneer rond of iedereen het wel ziet haha ook als er een verhoging in de paddock staat gaat hij er zelf met zijn voorbenen vol trots op staan. Er zijn dus wel degelijk paarden die gek genoeg zijn om dit te doen.

VisibreTeam,
Dat is idd een punt van de clicker. Het is daarom ook vaak zo jammer dat mensen de clicker wel gebruiken.. maar niet snappen. Mijn paard snapt heel goed dat wanneer ik niks vraag of er geen click is, hij dus ook niks krijgt. Natuurlijk haalt hij weel eens heel zijn trukendoos tevoorschijn, maar als ik vervolgens duidelijk nee zeg of hem achteruit zet uit mijn "persoonlijke" ruimte, snapt hij ook heel goed dat het geen zin heeft en stopt hij ook wel.
De clicker helpt mij dan ook niet alleen met de VD maar ook met de ontspanning in het longeren en het heeft hem van zijn angst voor water af geholpen.
Ik ben zeer tevreden over dit kleine ijzeren plaatje haha

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:38

Clickers zijn idd ideaal :D Heb al menig paard kunnen uitleggen dat 1 voetje extra op de trailer zo'n leuk 'ER KOMT ETEN AAN!' geluidje betekend, staan ze snel op de trailer ookal vinden ze het eng :))

De clicker is puur om het moment te markeren wat goed is, de uitdaging is voor het paard om te gaan zoeken naar hetgeen wat de click oplevert, waardoor het eigenlijk juist een spel word voor een paard. Vraag je een voetje maar wil je shapen naar de jambette, dan gaat een paard met zijn been op ten duur proberen toch die click te krijgen. Je moet natuurlijk wel in mini stapjes denken, van voetje optillen naar jambette: een knie naar voren wiebelen is al GEWELDIG knap natuurlijk :j

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 22:43

xSlvna schreef:
r_lolita schreef:
Jij vind het leuk, vind je paard dat ook?

Nee, dus? Die kan 24 uur per dag doen wat die leuk vind, dus die 3/4 uur per week dat ik hem lastig val met niet-leuke dingen doet die ze maar fijn. Daarom noem ik het ook geen vrijheidsdressuur, ja het zijn trucjes, maar als ik een steiger vraag zonder zweep dan staat ze er bij als een hopeloos geval; "Geen zin om mijn benen op te tillen, moet dit nu?".

Het kan zijn dat ik het verkeerd lees dan alvast mijn excuus. Maar als jij het zo stelt dat jij je paard alleen gemotiveerd krijgt met een zweep om haar benen op te tillen dan doe je toch iets niet goed in de training. Misschien zou je dan eens hulp kunnen vragen aan mensen die zich er iets meer in verdiept hebben. Ik lees hierboven al zoveel goede tips misschien kunt je daar iets mee.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:47

Waarom goede tips zoeken? Heb gewoon een paard staan dat nooit 'vrolijk' is, het spijt me, maar die krijg je écht niet vrolijk, echt niet. Als die iets 'moet' doen voor een snoepje doet die het niet, heeft die gewoon geen zin in. Al geef je hem een week geen eten (bij wijze van), zal die nog geen moeite doen voor eten of een andere beloning. Heb gewoon een heel gesloten paard, een heel 'depressief' paard, noem ik het maar.

Met de ander ben ik wel begonnen met 'vrijheid oefeningen', als die gewoon aan komt op de wei vraag ik haar wat oefeningen (weglopen en terug komen, rondjes om mij lopen zolang ik het wil, achteruit lopen, vooruit wegdraven/galoperen en weer terug komen, staanblijven, keren...) en dit doet ze met plezier, dus ook verdere oefeningen zullen goed gaan, gewoon omdat dit paard graag werkt. Mijn pony gewoon niet, tja.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 22:48

VisibreTeam schreef:
Clickers zijn idd ideaal :D Heb al menig paard kunnen uitleggen dat 1 voetje extra op de trailer zo'n leuk 'ER KOMT ETEN AAN!' geluidje betekend, staan ze snel op de trailer ookal vinden ze het eng :))

De clicker is puur om het moment te markeren wat goed is, de uitdaging is voor het paard om te gaan zoeken naar hetgeen wat de click oplevert, waardoor het eigenlijk juist een spel word voor een paard. Vraag je een voetje maar wil je shapen naar de jambette, dan gaat een paard met zijn been op ten duur proberen toch die click te krijgen. Je moet natuurlijk wel in mini stapjes denken, van voetje optillen naar jambette: een knie naar voren wiebelen is al GEWELDIG knap natuurlijk :j

Kijk dit klinkt al meer wat ik me bij vrijheidsdressuur voorstelde. _/-\o_ het paard uitdagen om iets te doen en hem de keuze te geven.
(Langzaam verdwijnt het beeld van de demonstratie " vrijheidsdressuur" van afgelopen weekend ;-))

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:51

Wat VisibreTeam zegt heb ik dus wel bij mijn (jong en nieuwsgierig) paard. "Hee, eerst kreeg ik een snoepje als ik been gaf, nu niet. Doe ik het niet hoog genoeg? En nu dan? Nog niet?"

Dan heb ik opeens een uitslover voor me staan. Maar mijn pony is gewoon niet nieuwsgierig.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 22:51

xSlvna schreef:
Waarom goede tips zoeken? Heb gewoon een paard staan dat nooit 'vrolijk' is, het spijt me, maar die krijg je écht niet vrolijk, echt niet. Als die iets 'moet' doen voor een snoepje doet die het niet, heeft die gewoon geen zin in. Al geef je hem een week geen eten (bij wijze van), zal die nog geen moeite doen voor eten of een andere beloning. Heb gewoon een heel gesloten paard, een heel 'depressief' paard, noem ik het maar.

Met de ander ben ik wel begonnen met 'vrijheid oefeningen', als die gewoon aan komt op de wei vraag ik haar wat oefeningen (weglopen en terug komen, rondjes om mij lopen zolang ik het wil, achteruit lopen, vooruit wegdraven/galoperen en weer terug komen, staanblijven, keren...) en dit doet ze met plezier, dus ook verdere oefeningen zullen goed gaan, gewoon omdat dit paard graag werkt. Mijn pony gewoon niet, tja.

Je bent nooit te oud of te jong om iets te leren. Misschien is er iemand die wel iets kent om jouw paard te motiveren. :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:52

Nog niemand gevonden. Ja mensen die geen grenzen aangeven en waar ze (bijna letterlijk) overheen kan lopen, die vind ze wel leuk.

Je hebt ook gelijk. Ik moet ook gewoon alles opnieuw aanpakken, maar ik ga niet mijn paard maar laten doen waar zij zin in heeft (of niet laten doen waar ze geen zin in heeft).

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:00

Helaas snappen veel mensen het verschil tussen gewoon kunstjes aanleren en vrijheidsdressuur niet. Vrijheidsdressuur zie ik echt als samenwerken met je paard. Je paard denkt mee, heeft er plezier in en voert de kunsten vrijwillig uit. Er is al een goede basis opgebouwd door grondwerk; mens en paard kennen elkaar en respecteren elkaar. Het gewone kunstjes leren (vaak zonder goede begeleiding of de nodige kennis) is wat je heel veel mensen (vooral jonge meiden van 11/12 jaar, al zijn er zeker ook meiden van die leeftijd die get wel goed doen) nu ziet doen. Ze hebben hun paard leren nee schudden en flemen en denken dat ze nu wel klaar zijn voor het steigeren. Er word hard aan het paard getrokken omdat het anders niet zou willen luisteren en opgejaagd met een longeerzweep. En nee, dat is dus geen vrijheidsdressuur.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:12

maximuss schreef:
Maar waarom moet dit dan zo nodig geconditioneerd worden, het is idd gewoon veel mooier in echte vrijheid...
Dan kan het paard ook bepalen hoeveel en wanneer hij hetzelfde kunstje doet.
Waarom ook uitingen van emotie/ gevoel (bv flemen, schrapen, ed) conditioneren, zo neem je het paard een van zijn/ middelen tot communicatie af.

Tja op een paard gaan zitten is niet door hen bedacht. Dat hebben wij er van gemaakt. Het zit in de mens om te conditioneren. De hond is er een goed voorbeeld. En sommige mensen weten van geen ophouden. Zo lang het paard geen pijn ervaart laat ik ieder in zijn waarde. Zo is t toch?

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:15

xSlvna,
Elk paard heeft iets waar hij blij van word!!

Zo heb ik met mijn arabier een tijdje een pion gebruikt met het longeren. Wanneer hij de houding aannam die ik wilde clickte ik en riep hem naar mij toe.. dan mocht hij de grote pion optillen. Dit vind hij helemaal het einde! Zo gaat hij zoeken naar de gewenste gedrag zodat hij weer bij mij met de pion mag spelen.

In feite maak je van het werken dus een spelletje en zo blijft het voor beide leuk! Als hij de snoepjes niet lekker vind die jij hem geeft, zal hij daar geen moeite voor doen.. vind iets wat hij super leuk of lekker vind en begin bij de basis. Dan word het voor hem van zelf interessant.

Mijn paard had enorme angst voor water. Zelfs een spons was eng.
Ik ben hiermee gaan clickeren. Begonnen met een natte spons tegen zijn lijf, daar kwam een geweldige piaf vandaan, maar zodra hij stil stond (al was het maar 2 sec) clickte ik, kreeg hij iets lekkers en beloonde ik hem overdreven met mijn stem en met 100 knuffels. In het begin is hij daar super verbaast over, maar gaat er wel over nadenken. Die knuffels en dat gespring en lekkers is wel heel leuk natuurlijk. Na het stil staan ben ik aan de ontspanning gaan werken. Ontspannen met een natte spons leert tenslotte meer op, want voor het stil staan kreeg hij niks meer.. alleen een braaaaf.
Zo ben ik het stap voor stap uit gaan breiden en nu sta ik met de slang zijn hoofd te wassen terwijl hij stil staat.

Er is alleen heel veel geduld voor nodig en het heeft bij mij een half jaar geduurd.. elke dag heel even oefenen. Een schimmel met water angst kan natuurlijk niet!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:21

Mijn welshje was ook altijd 'sjaggie' in het begin.
Toen kwam ik er achter dat zij VD helemaal niet boeiend vond als vorm van 'spelen' maar zich ongelooflijk inzette toen ik het neerzette als vorm van trainen voor haar :)
Die moest er niks van hebben als ik haar met een hoog stemmetje uitdaagde om haar beentje iets verder op te tillen, die wilde in haar waarde worden gelaten en elke keer nieuwe uitdaging krijgen.
Maakte ik ook ECHT niet blij met kunstjes als flemen en nee schudden maar wel met oefeningen als het steigeren steeds verder uitbreiden, tot lopen en pirouettes aan toe :) Ook werken naar de levade en hogeschoolsprongen was voor haar geen probleem.

Het mooie van VD is dat er bijna voor elk paard wel een aantal oefeningen zijn of een methode is die aansluit op het paard en wat het paard graag doet. Het is soms alleen echt even zoeken en puzzelen :)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:42

Nu hoop ik wel dat alle meiden die mee lezen natuurlijk wel snappen dat VisibreTeam al ver gevorderd is en goed weet waar ze mee bezig is.
En nu dus niet iedereen denkt dat ze hun (verzorg) pony's alsnog gelijk moeten leren steigeren en alle andere geweldige (gevaarlijke) kunstjes.

Begin bij de basis en als dat niet lukt, ga dan naar iemand die er verstand van heeft en die je verder kan helpen.

Met mijn paard ben ik nog niet begonnen met het steigeren. Dit omdat ik eerst wil dat hij goed onder het zadel bevestigd is en het niet tegen mij gaat gebruiken. Ik probeer steeds meer dingen uit te breiden als het apporteren en het blijven wachten in de longeer ring of paddock met het hek open terwijl ik weg loop.
Er zijn zo veel dingen om aan te leren zonder dat je gevaarlijk bezig bent!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:44

Steigeren zou ik juist niet aanleren onder het zadel, maar hey, wie ben ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:00

Jillsil schreef:
VisibreTeam schreef:

Kijk dit klinkt al meer wat ik me bij vrijheidsdressuur voorstelde. _/-\o_ het paard uitdagen om iets te doen en hem de keuze te geven.
(Langzaam verdwijnt het beeld van de demonstratie " vrijheidsdressuur" van afgelopen weekend ;-))

Maar zo werkt het ook als je het goed doet..
Hier heeft het drie weken geduurd voordat paardlief, die vrij snel afgeleid is echt op elk gevraagd moment netjes haar vier voeten gaf.
En inderdaad elk klein dingetje belonen, maar ook achterwaards op commando, meelopen, stilstaan als ik stil sta, al die dingen.
Ook achterwaards tussen balkjes door, een slalom op aanwijzingen los op afstand..
Al die dingetjes bij elkaar.
Inmiddels kan ze het begin van flemen, het ''mooi staan'', wijd staan en ze kan een rondje draaien en buigen als ik daar om vraag, en ze krijgt nu door na een heel goed getimede klik op een goede reactie dat ze haar been omhoog moet houden tot ik de zweep weer weg haal.
Het grappige is dat ze het met de andere drie benen dus ook écht niet, terwijl het linker voorbeen ze het perfect doet. Die juiste klik is in haar hoofd kennelijk nog niet gemaakt.
En dat is juist het leuke, dat je dat met heel veel engelen geduld voor elkaar krijgt.
Zij staat altijd ook los, en soms loopt ze weg omdat ze verveeld is, en eten is dan toch niet genoeg motivatie, dan roep ik haar, gaan we ff wandelen en relaxen.
Daarna pakken we andere simpele oefeningen die ze snapt mee en daarna is de motivatie er weer. :)
Het is echt wel een uitdaging om correct alles voor elkaar te krijgen. :j

Het gaat mij ook niet zozeer om wat ze al kan, maar om het aan het werk zijn.
We konden niet rijden of longeren en toen wilde ik haar toch bezig houden, het was geen beenblessure ofzo, en vrijheidsdressuur kon gewoon prima zonder meer schade.
En ze staat echt als ik haar touwhalster om doe direct op scherp en te stuiteren. :') :+
Dan zet ze echt zo'n hoofd op: Wat gaan we doen, wat gaan we doeeeeeen?! :D

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:07

moonfish13,
Het is zeker een uitdaging met heel veel geduld, maar dat is wat het samen werken dan juist weer leuk maakt.

xSlvna,
Als ik het heb over het bevestigen onder het zadel.. dan heb ik het over het rijden en niet over steigeren onder het zadel.
Het aanleren van steigeren aan de hand kan zowel aan de hand als onder het zadel tegen je gebruikt worden. Als het paard eenmaal door heeft dat hij met steigeren veel meer over jou te zeggen heeft dan dat de bedoeling is, kan hij dit makkelijk linken onder het zadel.
Wanneer hij dan niet wil luisteren gaat hij gewoon steigeren want dan is hij dominanter dan dat jij bent. Dat is tenslotte op de grond ook zo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:10

Dacht al je bedoelde dat je het steigeren onder het zadel wilt bevestigen voor je het aan de hand doet, en dat vond ik nog al krom.

Mijn pony gebruikt steigeren nu héél af en toe onder het zadel, gewoon omdat ze het af en toe leuk lijkt te vinden om te doen wat ik niet wil. Stil staan? Dan wel op twee benen baas. Ze doet het dan ook niet om me er af te krijgen, kan best een miscommunicatie zijn, soms als ze plots stil moet staan gaat ze echt flink om hoog, komt ze neer met de oortjes naar voren en als ik dan nog eens aan de teugels kom, stijgt ze weer op. Maar ze lijkt het echt niet kwaad te bedoelen. :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:12

maximuss schreef:
Waarom ook uitingen van emotie/ gevoel (bv flemen, schrapen, ed) conditioneren, zo neem je het paard een van zijn/ middelen tot communicatie af.

Die vraag heb ik me ook al gesteld. Mijn merrie (koliekgevoelig) gaat flemen als ze (buik)pijn heeft. Stel dat ik daar een commando op zet, dan kan ze ook gaan flemen om een beloning te krijgen en kan ik belangrijke signalen mislopen.

En met alle respect, maar wie neemt er nu les van een meisje van amper 13 jaar?

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:20

Er zijn inderdaad mensen die er geen verstand van hebben en met touwen om benen enzo aan de haal gaan. Gelukkig zijn er nog altijd een hoop mensen die wel in vrijheid trainen!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:33

Ik heb ook geen verstand van vrijheidsdressuur. Weet dat lichaamstaal bij paarden belangrijk is en probeer daar ook bewust mee om te gaan. Ik weet dat mijn paard tijdens het spelen heel wat gave truucjes laat zien. Mocht ik daar ooit mee bezig gaan wil ik alleen wel weten wat deze dingen betekenen voor een paard en ga ik mooi bij de basis beginnen. Zou voor veel mensen goed zijn die basis niet over te slaan. Zoveel weet ik nog wel.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:12

Het gebruik van de zweep kan ook het verlengde van je arm zijn. Als je je gaat bukken en met je vinger het been aanraakt om de jambette te vragen, kun je ook een been in je gezicht krijgen. Daarvoor gebruik ik een zweep, om het paard mee aan te raken, niet om mee te meppen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:23

hwn schreef:
maximuss schreef:

Die vraag heb ik me ook al gesteld. Mijn merrie (koliekgevoelig) gaat flemen als ze (buik)pijn heeft. Stel dat ik daar een commando op zet, dan kan ze ook gaan flemen om een beloning te krijgen en kan ik belangrijke signalen mislopen.

En met alle respect, maar wie neemt er nu les van een meisje van amper 13 jaar?

Sowieso word veel 'uitingsgedrag' al flink in de hand gehouden tegewoordig. Bokt een paard? Oh dan is hij vervelend... Maar een paard gaat 'zomaar' bokken, dus het is al uitingsgedrag.

Een paard blijft echt wel uiten :j Je leert een paard namelijk dat oefeningen alleen maar op commando vertoond mogen worden als jij het vraagt. (een continue steigerend paard of een paard dat met zijn voorbenen aan de haal blijft is gewoon niet echt ideaal)

Een zweep is idd verlengde van je arm, ik moet ook zeggen, ik train NOOIT! zonder zweep, ik leer paarden dat ze met zweep heel hun truckendoos open mogen trekken en mee mogen denken, maar zonder zweep wil ik geen steigerende paarden en paarden die met de voorbenen gooien. Stukje veiligheid, maar ook een stukje duidelijkheid naar het paard. En dan is de zweep niet om mee te meppen, maar om cues mee te geven :)