Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:24

Hoeveel een les bij Emiel kost weet ik zo niet, dacht iets van 75 euro. Er zitten instructeurs door heel Nederland. Je kunt het beste even op de website kijken.

Hollyleaves

Re: Hoe het beste te beginnen met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:34

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt dan Cassidy. Ik laat de stick weg omdat mijn paard er altijd een tikkeltje nerveus van blijft. Het blijft een sensibel ding welke extreem gevoelig is. Daarnaast kan ik m uitstekend lezen en heb ik geen verlengstuk nodig vd arm. Op mijn handen reageert hij prima. Daarom gebruik ik de stick niet tijdens grondwerk. Dat wil niet zeggen dat ik het niet geoefend heb met zowel stick als zweep. Dus apart, van het grondwerk. Ik mag m overal aanraken, hij accepteert de stick, hij accepteert de zweep. Geen probleem. Ik merk echter de onprettigheid. Ik geef alleen aan dat ik bv oa dat van Parelli weglaat omdat ik voor specifiek mijn paard er de meerwaarde niet van in zie. Ik heb immers geen verlengstuk nodig als hij op mijn kleinste armsignalen reageert. Dus waarom de stick gebruiken? Dat het paard meerdere nare ervaringen heeft gehad staat vast ja. Zo is ook al 5 jaar lang elke keer de hoefsmid weer een eng persoon voor 5 minuten, net als de dierenarts en net als de buurman. Dus nee, ik zie er geen probleem in. Paard heeft gewoon zn gevoel en mag dat uiten hoor. Ik ondervind er geen belemmering in. Vind het eerder een goed iets dat ik m zonder stick ook prima kan sturen. Ik vind je wel defensief over alle Parelli vragen. Nergens voor nodig. :) iedereen doet grondwerk op zijn manier. Of dat nou een combi van methodes is of specifieke methoden zoals Parelli. Alleen Parelli is niet voor iedereen een goed iets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:37

sylva schreef:
Ik mag m overal aanraken, hij accepteert de stick, hij accepteert de zweep. Geen probleem. Ik merk echter de onprettigheid.

Wat is de reden dat je op dat moment niet nog even doorzet? Want in mijn ogen is onprettigheid een stukje weerstand waar je passief op kunt reageren door op die momenten de zweep of de grondwerkstok nou net NIET weg te laten.

Maar jouw paard en jouw beslissing. Ik zou het anders doen.

sylva schreef:
Ik vind je wel defensief over alle Parelli vragen. Nergens voor nodig. :) iedereen doet grondwerk op zijn manier. Of dat nou een combi van methodes is of specifieke methoden zoals Parelli. Alleen Parelli is niet voor iedereen een goed iets.

Ik ben niet defensief, wordt het alleen een beetje beu iedere keer weer het filmpje tegen te komen, keer op keer geplaatst door mensen die niet meer zien dan dat filmpje en over de methode heenvallen zonder belemmerd te worden door enige kennis van zaken. En iedere keer weer uitleg te moeten geven. Mijn mening staat in het topic. Lees maar even door, scheelt mij weer tikwerk.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 02:00

Omdat ik al bereikt heb wat moet, gehele grondwerk sessies met stick en zweep uit kunnen voeren en m overal aanraken. Als ik echter merk dat hij alles correct uitvoert maar wel altijd een beetje onprettigheid vertoont, waarom elke keer weer opnieuw confrontatie aangaan? Net zoals dat hij zich niet door vreemden of anderen laat pakken uit de wei, de hoefsmid elke keer weer spannend is terwijl ik moeiteloos zn voeten op kan tillen etc, dat is nu eenmaal hoe hij is. Ik heb er geen last van. Hij voert t immers uit als t moet. Ik hou alleen rekening met zijn gevoel na het behalen daarvan. En heb het niet nodig :).

Ik zal je reacties in het topic lezen. Was pure interesse op dat moment.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 02:02

Een combinatie van stromingen is heel leuk, maar wordt meestal alleen goed uitgevoerd door zij die zich daadwerkelijk verdiept hebben in meerdere stromingen. En dan ook echt verdiept en niet enkel een filmpje hebben gezien op Youtube of een boekje hebben gelezen.

Net als je meerdere manieren hebt van trainen onder het zadel, zul je toch een bepaalde basis moeten leggen. Je zult voor jezelf uit moeten maken wat dat is en wat je moet doen in welke situatie. Hoe kan je je paard anders goed gedrag aanleren als je zelf maar lukraak wat aan het improviseren bent? Ik denk ook dat je pas echt goed ergens in kan worden als je jezelf de kans geeft om in een methode te ontwikkelen.

Of dat nou Voest, Parelli of Pietje Puk is moet jezelf weten. Maar zij (de eerste twee) hebben wel een methode gemaakt van een jaren lange studie afgelegd bij verschillende grootheden in horsemanship. Vanuit allerlei oogpunten is een systeem ontwikkeld wat voor een leerling goed te behappen is en waardoor je bij het goed volgen en uitvoeren ook goede resultaten kan behalen. Door "domweg" wat oefeningen te doen kun je ook de band met je paard verslechteren.

Het is goed om de volgende stap te weten in het leertraject wat je met je paard aangaat, dus geef jezelf en je paard een goede basis. Bepaal waar je je prettig bij denkt te voelen en ga dat een tijdje volgen/leren. Net als met paardrijden zul je ervaren dat je meer hebt aan een vaste lesgever met een duidelijke methode/opbouw van een training als allemaal losse clinics van verschillende mensen met verschillende systemen. Wanneer je zeker bent is je basis en je eigen kunnen kun je juist weer heel goed proeven van een ander systeem en beoordelen wat je daarvan mee wilt nemen in je eigen programma.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 02:05

sylva schreef:
Omdat ik al bereikt heb wat moet, gehele grondwerk sessies met stick en zweep uit kunnen voeren en m overal aanraken. Als ik echter merk dat hij alles correct uitvoert maar wel altijd een beetje onprettigheid vertoont, waarom elke keer weer opnieuw confrontatie aangaan? Net zoals dat hij zich niet door vreemden of anderen laat pakken uit de wei, de hoefsmid elke keer weer spannend is terwijl ik moeiteloos zn voeten op kan tillen etc, dat is nu eenmaal hoe hij is. Ik heb er geen last van. Hij voert t immers uit als t moet. Ik hou alleen rekening met zijn gevoel na het behalen daarvan. En heb het niet nodig :).

Ik zal je reacties in het topic lezen. Was pure interesse op dat moment.

Wat is voor jou dan een gehele grondwerksessie? Wat heb je dan bereikt, dat je je paard aan kan raken met je stick?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 02:30

Basis met extra's. Volgen, terug, draf, galop en uiteraard mee stappen. Tussen balken door sturen, over de brug, over zeil, tussen pionnen, over een sprongetje, zeil over hem heen zonder te bewegen, vrijheidsdressuur komt ook om de hoek kijken. Dit aan leadrope of in vrijheid uitvoeren. Het zwaaien met leadrope, aanraken met stick ed zie ik de meerwaarde niet van in om herhaaldelijk te doen als dit al 100 x goed is gegaan

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 02:37

Ik volg dit topic even :) M'n verzorgpony is een ontzettend sensibel dier en ik denk dat zij maar ook onze band veel baat kan hebben bij grondwerk :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 03:11

sylva schreef:
Basis met extra's. Volgen, terug, draf, galop en uiteraard mee stappen. Tussen balken door sturen, over de brug, over zeil, tussen pionnen, over een sprongetje, zeil over hem heen zonder te bewegen, vrijheidsdressuur komt ook om de hoek kijken. Dit aan leadrope of in vrijheid uitvoeren. Het zwaaien met leadrope, aanraken met stick ed zie ik de meerwaarde niet van in om herhaaldelijk te doen als dit al 100 x goed is gegaan

Ah ok, dan snap ik wat jij met grondwerk bedoeld. Ik noem desensibiliseren. Of in Parelli termen is dat de Friendly Game. Je hebt dat gedaan met je stick en leadrope en kan het vervolgens met alle andere objecten die je noemt.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:09

Gedeeltes vd friendly game zoals ik idd eerder postte. :D ik neem niet alles mee eruit en geef mijn eigen draai eraan met andere objecten waar mijn middelen binnen vallen. Van daaruit rij ik tuigloos in de bak en dressuur ik bitloos, evenals ik buiten bitloos rij. Weer wat uit Voest gebruik ik dan. Ach ja, zo kan je eeuwig discussie voeren over wie, welke methode enz. Als je aan het eind vd dag maar een methode of gemixte methode gebruikt die onderbouwd is en waar je het waarom achter snapt. Nog belangrijker vind ik dat je in staat bent om de signalen en lichaamstaal van het paard te kunnen begrijpen. Als dat tot een fijne samenwerking met mijn paard leidt, dan ben ik tevreden :)

Nb voor het opbouwen van een band of het verbeteren van een band is grondwerk zeer geschikt. Bij mijn recente aankoop uit november ben ik nog steeds alleen bezig met grondwerk en lange lijnen. Heb er bewust nog niet opgezeten. Wil eerst voldoende vertrouwen en band opbouw hebben ontwikkeld alvorens we gaan rijden. De volgorde grondwerk naar rijden vind ik bijna een must voor een goede samenwerking. Voor mijzelf iig dan :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:14

sylva schreef:

Je zult je paard iedere keer weer moeten blijven confronteren met dingen die hij onprettig vindt. Dat laatste stukje rillerigheid moet er ook uit, anders stop je te vroeg met wat je aan het doen bent. Je paard dient het niet alleen correct uit te voeren maar het gelaten te accepteren. Zonder ook maar een spier te vertrekken. Op het moment dat je dat nog niet hebt bereikt, en ik maak uit je reactie op dat je daar nog niet bent, zit de basis gewoon NIET goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:32

sylva schreef:
Gedeeltes vd friendly game zoals ik idd eerder postte. :D ik neem niet alles mee eruit en geef mijn eigen draai eraan met andere objecten waar mijn middelen binnen vallen. Van daaruit rij ik tuigloos in de bak en dressuur ik bitloos, evenals ik buiten bitloos rij. Weer wat uit Voest gebruik ik dan. Ach ja, zo kan je eeuwig discussie voeren over wie, welke methode enz. Als je aan het eind vd dag maar een methode of gemixte methode gebruikt die onderbouwd is en waar je het waarom achter snapt. Nog belangrijker vind ik dat je in staat bent om de signalen en lichaamstaal van het paard te kunnen begrijpen. Als dat tot een fijne samenwerking met mijn paard leidt, dan ben ik tevreden :)

Nb voor het opbouwen van een band of het verbeteren van een band is grondwerk zeer geschikt. Bij mijn recente aankoop uit november ben ik nog steeds alleen bezig met grondwerk en lange lijnen. Heb er bewust nog niet opgezeten. Wil eerst voldoende vertrouwen en band opbouw hebben ontwikkeld alvorens we gaan rijden. De volgorde grondwerk naar rijden vind ik bijna een must voor een goede samenwerking. Voor mijzelf iig dan :+

Gedeeltes van de friendly game? Friendly game is geen spelletje met een paar manieren. Het houdt slechts in dat je je paard vertrouwd maakt met mensen, objecten, omgeving, etc. The sky is the limit. Dat spel is nooit uit gespeeld. :D Maar ik snap dat je je eigen mix hebt gemaakt van oefeningen die je leuk/goed vindt.

De sticks zijn voor mij tools die ik gebruik als verlengstuk van mijn armen en lichaam. Ik kan er mee aanwijzen, begrenzen, drijven en aanraken. Handig voor het aanleren van nieuwe manoeuvres. Ooit is mijn paarden geleerd (dmv de friendly game) om geen angst te hebben voor mijn tools. Op dit moment gebruik ik ze voor het aanleren van spinnen in vrijheid. Heel handig om je paard te kunnen aanraken op de buitenschouder terwijl je zelf geen pas verzet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:34

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:36

Jessix schreef:
Gedeeltes van de friendly game? Friendly game is geen spelletje met een paar manieren. Het houdt slechts in dat je je paard vertrouwd maakt met mensen, objecten, omgeving, etc. The sky is the limit. Dat spel is nooit uit gespeeld. :D Maar ik snap dat je je eigen mix hebt gemaakt van oefeningen die je leuk/goed vindt.

Dit is idd het beste voorbeeld dat de eigen mix die menigeen maakt gewoon niet werkt. Als degene daar blij mee is, wie zijn wij om daar iets van te zeggen. Maar een ander adviseren om het dan niet zo te doen...:n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:37

Smee__ schreef:
Ik volg dit topic even :) M'n verzorgpony is een ontzettend sensibel dier en ik denk dat zij maar ook onze band veel baat kan hebben bij grondwerk :j

Dat kan je zeker veel opleveren, maar ook met een afgestompt of "lui" paard kun je ontzettend veel bereiken met grondwerk. Dan leer je motiveren. Kortom, je verdiepen in grondwerk is altijd goed.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:32

Haha, ik denk dat je me alsnog verkeerd begrijpt. Ik kan t prima uitvoeren zonder rillingen, bewegen etc. Ik zie t zelf aan zijn ogen. Ik geloof niet dat t ooit volledig weggaat. Het blijft immers ook een prooi en vluchtdier en ik geloof niet dat je tegen instincten in kan. Dus als ik dit prima kan uitvoeren met stick en zweep zonder beweging, rillingen, wegrennen ed ben ik tevreden. Is niks mis met de basis in dat geval. Waarom met stick als zonder ook volstaat? Je blijft hameren op die stick, maar das toch echt weer een Parelli iets. Monty bv gebruikt m ook niet. Ik kan t met maar ook zonder. En ik verkies dan zonder. Is imo natuurlijker. Ieder zn ding toch? Aan het einde vd dag heb ik wat ik wil hoor. Een paard wat in vrijheid me volgt en op mijn kleinste armsignalen in zn achteruit, opzij, halt, vooruit ed gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:37

Er is maar beperkte plek tussen die oren, en ratio in een paard valt te trainen. Dat jij in zijn ogen ziet dat hij zich bij het hanteren van een grondwerkstokje niet 100% jofel voelt zou al voldoende moeten zijn om je paard daarmee te blijven confronteren. Tot je ook dat ongemak in die ogen niet meer ziet. Want als je een introvert paard voor je krijgt hoeft ongemak en een gevoel van onveiligheid zich niet altijd te uiten in bewegingen of rillerigheid.

Maar goed, jou paard, jouw feestje. Succes ermee.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:46

Cassidy schreef:
Jessix schreef:

Dit is idd het beste voorbeeld dat de eigen mix die menigeen maakt gewoon niet werkt. Als degene daar blij mee is, wie zijn wij om daar iets van te zeggen. Maar een ander adviseren om het dan niet zo te doen...:n

Wel kort door de bocht hoor. Inderdaad, jij hoeft niet over me te oordelen en ik hoef jou geen verantwoordelijkheid af te leggen. Vind het een beetje zinloos om er verder nog over te hebben, we zien het duidelijk anders.
En volgens mij mag dat gewoon. Jij bent pro Parelli. Ik niet volledig. Maar om dan nou te zeggen dat ik niet weet wat ik doe... wie heeft Parelli alleen als methode almachtig gemaakt? Volgens mij heb ik het TS nergens geadviseerd zo te doen als ik doe? Heb meerdere malen aangehaald wat voor mij persoonlijk goed werkt. En dan kom ik weer terug bij mijn standpunt dat niet perse 1 methode gebruikt hoeft te worden. Dat jij het niet met mij eens bent dat mag uiteraard. Maar ik vind het niet prettig dat je dat dan zo opdringt. We verschillen van mening en zolang je onderbouwd waarom lijkt het me fatsoenlijk om dat van elkaar te accepteren?

Dat je de stick op de manier die jij inzet ook
gebruikt kan ik zeker inkomen Jessix.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:21

Je bent de enige niet op Bokt die roept dat een eigen mix maken geen probleem is. Dus toen je dat riep, triggerde je bij mij een reactie die ik altijd geef als dat advies komt. Namelijk dat dit niet werkt. Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Maar er is meer. Zoveel meer. Te bereiken als je een programma volgt, en niet je eigen mix maakt.

Parelli is een smeltkroes van verschillende methodes, met een didactisch programma er omheen. Met goede kans van slagen als je het programma volgt.
Ik ben zelf inmiddels fan van Clinton Anderson, die ook zijn methodes heeft die niet zo zeer verschillen van Parelli, alleen heeft deze geen begeleiding in Nederland. Parelli heeft dat wel. Dus adviseer ik Parelli, omdat je het alleen van DVD niet redt, je moet jezelf laten controleren en corrigeren. Dat kan bij Parelli door opgenomen filmpjes die je opstuurt, of clinics die je volgt.

Is er iemand die jouw controleerd? Of heb je daar geen behoefte aan omdat je het zo wel goed vindt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:32

Tja Monty gebruikt weer touwen die hij in de richting van het paard of tegen het paard aan werpt om hetzelfde te bereiken. Het blijven gewoon tools, net als een bit of een hoofdstel dat is...

Hoe dan ook, ik raad iedereen die begint aan om één methode te gaan volgen om een goede basis te leggen. Vreemd dat je wanneer je het over rijden hebt iedereen roept dat je les moet gaan nemen en wanneer het over grondwerk gaat denkt men het zelf allemaal wel te weten en samen te kunnen stellen. :)

TS, je kunt ook grondwerk gaan doen d.m.v. klassieke dresssuur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:35

Jessix schreef:
Hoe dan ook, ik raad iedereen die begint aan om één methode te gaan volgen om een goede basis te leggen. Vreemd dat je wanneer je het over rijden hebt iedereen roept dat je les moet gaan nemen en wanneer het over grondwerk gaat denkt men het zelf allemaal wel te weten en samen te kunnen stellen. :)

Maar ook bij rijden maken mensen er een eigen mix van. Er wordt zo ontzettend snel geswitched van instructie als de resultaten niet snel genoeg komen....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:39

Cassidy schreef:
Jessix schreef:

Maar ook bij rijden maken mensen er een eigen mix van. Er wordt zo ontzettend snel geswitched van instructie als de resultaten niet snel genoeg komen....

Dan ben ik denk ik ouderwets. :o ;) Een paard opleiden kost jaren... Tja, ik vind het belangrijk om dat te doen met goede mensen om je heen die je daarmee kunnen helpen. En eigenlijk is het nooit af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:41

Een paard goed opleiden kost idd jaren. Hoe komen al die 6 jarigen dan in hemelsnaam op die leeftijd in het Z?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:47

Ik geloof niet dat ik dat wil weten! ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:00

Nog een laatste keer dan :+
Het is en blijft een dier en ze verschillen allemaal. Ik verschil duidelijk van mening in relatie tot de instincten met jou en ik vind Parelli niet allerheilig. Ondanks dat ze een begeleidend programma hebben. Wanneer iemand een dvd kijkt maar niet de signalen van zn paard kan lezen en dat in de praktijk dus ook verkeerd uitvoerd dan helpt een dvd al niks. Niet iedereen neemt er ook les in. Daarnaast vind ik het commerciele van Parelli erg jammer. Dus laten we het er op houden dat we verschillen van mening. Ik roep tot slot ook niks en maak er geen topic over op bokt. Ik onderbouw mijn mening op het moment dat je daarom vroeg over hoe ik mijn grondwerk sessies doe. Ik doe grondwerk in het begin van mijn relatie met het paard, later focus ik me op het rijden en zoals jullie dus noemen, de friendly games. Ik vind het niet nodig om mijn paard 5 jaar achter elkaar met de stick te confronteren, net zolang tot ik volgens jou alles eruit heb. Dat ene stukje instinct krijg je er niet uit, vind ik. Voorbeeld, als je paard op buitenrit echt goed schrikt van een scooter die hem wil aanrijden bij wijze van, en jij valt, dan rent je paard weg. Wat voor band je ook hebt, je paard rent eerst een meter of 100. Dat is vluchtgedrag en dat is instinct. Dat zal altijd uiteindelijk boven de mens blijven staan. Dat is dan ook het laatste wat ik erover zeg. :+ We verschillen van mening, en ik accepteer dat jij een andere mening hebt. Hopelijk accepteer je dat ook van mij en kunnen we het erbij laten. :)

Ik rij zelf ook klassieke dressuur en ben het ermee eens dat ze nooit uit geleerd zijn, evenals wij als mensen. Het duurt idd jaren voor ze zover zijn, als je het op een goede manier wilt doen.

Citaat:
Een paard goed opleiden kost idd jaren. Hoe komen al die 6 jarigen dan in hemelsnaam op die leeftijd in het Z?

Doordat ze in de krul worden getrokken, spieren op een versnelde doch verkeerde manier getraind worden en mensen iets wat lichamelijk gezien niet mogelijk is voor zo'n dier bestempelen als mooi. Treurig.

Maarja, eigenlijk zijn we dan allemaal slecht bezig. Wie heeft ooit verzonnen dat je er op moet kunnen rijden? Ze zijn niet ervoor bestemd. Zo kunnen we uren doorgaan tot aan het begin van dit alles. En dat is niet te doen.