Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sylva schreef:Ik mag m overal aanraken, hij accepteert de stick, hij accepteert de zweep. Geen probleem. Ik merk echter de onprettigheid.
sylva schreef:Ik vind je wel defensief over alle Parelli vragen. Nergens voor nodig.iedereen doet grondwerk op zijn manier. Of dat nou een combi van methodes is of specifieke methoden zoals Parelli. Alleen Parelli is niet voor iedereen een goed iets.
sylva schreef:Omdat ik al bereikt heb wat moet, gehele grondwerk sessies met stick en zweep uit kunnen voeren en m overal aanraken. Als ik echter merk dat hij alles correct uitvoert maar wel altijd een beetje onprettigheid vertoont, waarom elke keer weer opnieuw confrontatie aangaan? Net zoals dat hij zich niet door vreemden of anderen laat pakken uit de wei, de hoefsmid elke keer weer spannend is terwijl ik moeiteloos zn voeten op kan tillen etc, dat is nu eenmaal hoe hij is. Ik heb er geen last van. Hij voert t immers uit als t moet. Ik hou alleen rekening met zijn gevoel na het behalen daarvan. En heb het niet nodig.
Ik zal je reacties in het topic lezen. Was pure interesse op dat moment.
sylva schreef:Basis met extra's. Volgen, terug, draf, galop en uiteraard mee stappen. Tussen balken door sturen, over de brug, over zeil, tussen pionnen, over een sprongetje, zeil over hem heen zonder te bewegen, vrijheidsdressuur komt ook om de hoek kijken. Dit aan leadrope of in vrijheid uitvoeren. Het zwaaien met leadrope, aanraken met stick ed zie ik de meerwaarde niet van in om herhaaldelijk te doen als dit al 100 x goed is gegaan
sylva schreef:Omdat ik al bereikt heb wat moet, gehele grondwerk sessies met stick en zweep uit kunnen voeren en m overal aanraken. Als ik echter merk dat hij alles correct uitvoert maar wel altijd een beetje onprettigheid vertoont, waarom elke keer weer opnieuw confrontatie aangaan? Net zoals dat hij zich niet door vreemden of anderen laat pakken uit de wei, de hoefsmid elke keer weer spannend is terwijl ik moeiteloos zn voeten op kan tillen etc, dat is nu eenmaal hoe hij is. Ik heb er geen last van. Hij voert t immers uit als t moet. Ik hou alleen rekening met zijn gevoel na het behalen daarvan. En heb het niet nodig.
sylva schreef:Gedeeltes vd friendly game zoals ik idd eerder postte.ik neem niet alles mee eruit en geef mijn eigen draai eraan met andere objecten waar mijn middelen binnen vallen. Van daaruit rij ik tuigloos in de bak en dressuur ik bitloos, evenals ik buiten bitloos rij. Weer wat uit Voest gebruik ik dan. Ach ja, zo kan je eeuwig discussie voeren over wie, welke methode enz. Als je aan het eind vd dag maar een methode of gemixte methode gebruikt die onderbouwd is en waar je het waarom achter snapt. Nog belangrijker vind ik dat je in staat bent om de signalen en lichaamstaal van het paard te kunnen begrijpen. Als dat tot een fijne samenwerking met mijn paard leidt, dan ben ik tevreden
![]()
Nb voor het opbouwen van een band of het verbeteren van een band is grondwerk zeer geschikt. Bij mijn recente aankoop uit november ben ik nog steeds alleen bezig met grondwerk en lange lijnen. Heb er bewust nog niet opgezeten. Wil eerst voldoende vertrouwen en band opbouw hebben ontwikkeld alvorens we gaan rijden. De volgorde grondwerk naar rijden vind ik bijna een must voor een goede samenwerking. Voor mijzelf iig dan
Jessix schreef:Gedeeltes van de friendly game? Friendly game is geen spelletje met een paar manieren. Het houdt slechts in dat je je paard vertrouwd maakt met mensen, objecten, omgeving, etc. The sky is the limit. Dat spel is nooit uit gespeeld.Maar ik snap dat je je eigen mix hebt gemaakt van oefeningen die je leuk/goed vindt.
Smee__ schreef:Ik volg dit topic evenM'n verzorgpony is een ontzettend sensibel dier en ik denk dat zij maar ook onze band veel baat kan hebben bij grondwerk
Cassidy schreef:Jessix schreef:Gedeeltes van de friendly game? Friendly game is geen spelletje met een paar manieren. Het houdt slechts in dat je je paard vertrouwd maakt met mensen, objecten, omgeving, etc. The sky is the limit. Dat spel is nooit uit gespeeld.Maar ik snap dat je je eigen mix hebt gemaakt van oefeningen die je leuk/goed vindt.
Dit is idd het beste voorbeeld dat de eigen mix die menigeen maakt gewoon niet werkt. Als degene daar blij mee is, wie zijn wij om daar iets van te zeggen. Maar een ander adviseren om het dan niet zo te doen...
Jessix schreef:Hoe dan ook, ik raad iedereen die begint aan om één methode te gaan volgen om een goede basis te leggen. Vreemd dat je wanneer je het over rijden hebt iedereen roept dat je les moet gaan nemen en wanneer het over grondwerk gaat denkt men het zelf allemaal wel te weten en samen te kunnen stellen.
Cassidy schreef:Jessix schreef:Hoe dan ook, ik raad iedereen die begint aan om één methode te gaan volgen om een goede basis te leggen. Vreemd dat je wanneer je het over rijden hebt iedereen roept dat je les moet gaan nemen en wanneer het over grondwerk gaat denkt men het zelf allemaal wel te weten en samen te kunnen stellen.
Maar ook bij rijden maken mensen er een eigen mix van. Er wordt zo ontzettend snel geswitched van instructie als de resultaten niet snel genoeg komen....
Citaat:Een paard goed opleiden kost idd jaren. Hoe komen al die 6 jarigen dan in hemelsnaam op die leeftijd in het Z?