paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:55

Laten we even achterwegen of hij het qua conditie aan zou kunnen 2 uur rijden. Ik kan niet geloven, dat dit dier na ong. 3 kwartier rijden met ontzettend veel nieuwe informatie nog fris in zijn hoofd is en dat allemaal kan bolwerken. Ik denk echt dat je het proces ontzettend vertraagd hiermee. Je bent hem verder ook echt lichamelijk aan het trainen. Jij kan ook niet in 1 keer 2 uur achter elkaar hardlopen, terwijl je makkelijk een hele dag door een beetje kan lopen en actief bezig kan zijn.

Ikzelf zal hier niet aan beginnen als je maar 1 keer in de week aan de slag kan.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:55

Marjo89 schreef:
Wat ongelofelijk sneu dat je een paard van die leeftijd 2 uur laat lopen.
Conditie bouw je op, dat krijg je niet van in de wei lopen.

Als ik jou 2 uur lang laat rondrennen ga je ook wel dood en ben je braaf.
En daarbij zit het hoofdstel heel raar.
En waar het paard bokt, knijp jij ook nog eens aan, heb zwaar medelij met dit paard.
ECHT medelijden !!!

hier ben ik het volledig mee eens, ts denk alleen aan der eigen plezier!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:57

foto's zijn momentopnames, helaas kan ik niets filmen met mijn Olympus E520.

Oren staan nl meer naar voor dan naar achter

Sascho

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:58

Waarom ga je verder niet op de antwoorden in en ben je alleen selectief aan het reageren?

cupcakepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:58

ja maar nu dus niet omdat hij niet leuk vind (van z'n oren)

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:59

MaricoGraphy schreef:
foto's zijn momentopnames, helaas kan ik niets filmen met mijn Olympus E520.

Oren staan nl meer naar voor dan naar achter

daar zijn nu geen foto's van en een moment opnamen heb je paard niet alleen z'n oren naar achter mijn pony kijkt ook vrolijk met het rijden niet alleen om het eigen plezier denken!

Dit is mijn verzorg pony
Afbeelding

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:08

Heel goed dat je het paard veel trainen en een conditie wilt opbouwen.
Maar bouw het dan ook goed op, in stappen ... 2uur is écht veels te lang voor een paard dat sowieso dat niet gewend is.
Je geeft tevéél gas.. ook vind ik overigens dat je er te makkelijk over doet..
Ik doe dit wel even snel, en dit tadaa.. maar zoiets moet je rustig opbouwen en uitwerken.
Het kan veel meer schade aanrichting als je het niet goed doet, maar te vlug.
Hou rekening met het paard! het is geen jong dier meer.
En ik vind overigens dat je echt speelt met vuur.
Even snel zonder cap, geen goede rijschoenen.. met 1 hand en de zweep..
Heb je dit uberhaupt vaker gedaan?
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 04-03-14 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:08

Het is erg onverantwoordelijk dat je zonder veilige schoenen op een paard stapt waarvan je weet dat deze gek kan doen. Wacht dan gewoon een week of 2 week tot je wel alles voor elkaar hebt.

2 uur is echt veel voor een paard welke nieuwe indrukken te verwerken heeft en niet meerdere dagen in de week onder het zadel is. Het maakt wel verschil of een paard gewoon lekker rondloopt en lekker los is of wanneer je aan het trainen bent waar de spieren echt nog aan moeten wennen e.d. bouw het rustig op.
Tips: Probeer vaker in de week te rijden (laat anders eigenaren door de week longeren) en zorg ervoor dat er altijd hulp aanwezig is. Beperk je tot maximaal een uur rijden maar, rond eerder af als het paard braaf is.
Zorg dat je altijd met een doel opstapt. Waar ga je aan werken, wanneer vind je dat je doel bereikt is. Is dit doel haalbaar (liefst haalbaar binnen een half uur, dan heb je evt. tijd over wil het niet vlekkeloos lukken en heb je de ruimte ook om eerder te stoppen als het paard braaf is).
Zodra je met bit gaat rijden, neem dan in elke hand een teugel en voorkom ruis in de communicatie anders word het alleen maar onduidelijk en krijg je ongelukken.
Singel goed aan, je hoeft de longen niet samen te knijpen maar zorg wel dat het zadel op de goede plek blijft liggen, dan blijf je zelf ook beter zitten, ook dit voorkomt ongelukken.
Neem af en toe les zodat iemand die het paard ook daadwerkelijk ziet lopen tips kan geven.

(en dan nog vind ik mijn tips zelfs veel gevraagd voor een 20 plusser maar wil toch iets meer meegeven dan me alleen aansluiten bij andere bokkers)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:13

Wat doe je in die twee uur? Als het twee uur rondsjokken is door een weiland kan ik heel goed begrijpen dat hij het op een gegeven moment goed zat is en gaat klieren. Als je twee uur echt aan het rijden (in de zin van trainen, spieren sterker maken en nieuwe oefeningen aanleren) bent (waar ik niet vanuit ga) is het veel te veel. Het beste is een kwartiertje lekker bezighouden en weer het land op/stukje wandelen.
Ik zou mij toch het meeste zorgen maken over het bokken (of huppeltjes maken als het niet erger is dan op de foto's) aangezien hij dit ook aan de longe doet. Zou mij niets verbazen als het zadel niet goed past of als er iets in de rug of ergens anders in het lijf vastzit. zeker aangezien hij er in het verleden ook mensen eraf heeft gegooid...
Verder fijn voor je dat hij het makkelijk weer oppakt maar echt, luister alsjeblieft naar wat er hier gezegd want zo te zien en lezen ontbreekt het je echt nog aan ervaring en inzicht....
Veel plezier verder :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:19

Neem les :) ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:23

beestenfreak
In die 2 uur wandel ik meer dan dat ik draaf.
Denk dat ik in totaal maar een 30 min draaf en de rest wandel om het paard op beenhulpen te doen reageren (bochtenwerk etc.)
Daarnaast stap ik regelmatig af om te longeren.

Dat bokken is echt niet erger dan op de foto's. Aan de longe doet hij dit niet meer.

Hopke89

Wat schoenen betreft, ik ga laarzen kopen maar moet nog tijd hebben. (werk fulltime hé)
Ik heb ook mijn vriendin gevraagd om eens te komen kijken en tips te geven.
Zij rijdt dressuurwedstrijden en haar fries heeft een ster behaald in de dressuur. (tevens ook door mijn vriendin zadelmak gemaakt)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:25

heeft iemand tevens ook nog goede grondwerk oefeningen ipv alleen de 5 basisoefeningen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:26

Dan nog is 2 uur veel te veel, ookal zit je er niet continu op en ben je niet de hele tijd aan het draven...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:30

MaricoGraphy at zijn de vijf basisoefeningen? Dat maakt het makkelijker om oefeningen te geven.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:31

longeren vrijheids dressuur voetballen :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:36

Waarom wissel je het af met longeren? Dat je eerst even longeert en dan erop gaat kan ik begrijpen, maar tijdens het rijden afstappen om te longeren? Ben wel erg benieuwd wat daar de reden van is :+
En inderdaad, twee uur is behoorlijk veel zeker gezien de meeste paarden geen hele lang spanningsboog hebben. Na een minuut of 20/30 is het bij de meesten wel over met de concentratie.
Dat het bokken niet erger is dan op de foto's wil overigens absoluut niet zeggen dat het paard niet ergens vastzit, in tegendeel, een paard wat goed vast zit kan niet 'goed'/ hoog bokken.
Over het grondwerken, zoek eens op parelli :)
Wat bedoel je met de 5 basis oefeningen?
Ik vind persoonlijk achteruitlopen en wijken voor druk het belangrijkste, en dat je het paard overal aan mag raken (ook met zweep/ plastic etc.)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:08

achteruitlopen en wijken voor druk zijn 2 onderdelen van de 5 basisoefeningen die ik opgezocht en geoefend heb.
1. Leidoefeningen
2. Aanrakingsoefeningen (al houdt hij niet van aanrakingen aan de oren)
3. Wijken voor fysieke hulpen
4. Wijken voor drijvende hulpen (nog iets meer op oefenen zodat 5 ook beter lukt)
5. Cirkelwerk

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:18

Ik wordt niet erg vrolijk van het beeld wat je schetst over de 'training' van een ouder paard!
Je draaft 'maar' een half uur. Ga jij op je 70e even een half uur hardlopen nadat je jaren op de bank hebt gezeten? Buiten dat denk ik dat je eerst met grondwerk moet beginnen vóór je er überhaupt op gaat, dan heb je ondertussen mooi de tijd om het gebit na te laten kijken en zelf goede laarzen te regelen.
De tip is al heel vaak gegeven, maar neem alsjeblieft les en laat je begeleiden, dit gaat niet goed komen op deze manier.

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:21

Heeft je vriendin met de fries er nog niks over gezegd dat 2 uur te lang is ?

En waarom neem je niet gewoon les ?
Mensen geven hier goede tips en je komt elke keer met een excuus, jammer.. Je kunt er veel van opsteken van de tips..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:29

zo snel mogelijk les nemen en er iemand bij zoeken met ervaring.
hoe je nu bezig bent is al verschillende keren gezegd niet goed!

wat zegt de eigenaar er van?

cmh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:41

MaricoGraphy schreef:
achteruitlopen en wijken voor druk zijn 2 onderdelen van de 5 basisoefeningen die ik opgezocht en geoefend heb.
1. Leidoefeningen
2. Aanrakingsoefeningen (al houdt hij niet van aanrakingen aan de oren)
3. Wijken voor fysieke hulpen
4. Wijken voor drijvende hulpen (nog iets meer op oefenen zodat 5 ook beter lukt)
5. Cirkelwerk

Om goed grondwerk te doen met een paard is het " even " inlezen of opzoeken niet voldoende als je daar geen ervaring mee hebt. Neem les en laat een ervaren iemand meekijken en helpen. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor het rijden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:44

Neem gewoon les want dit gaat echt niet werken

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 01:17

TS zal zich waarschijnlijk niet veel aantrekken van de tips die er gegeven worden. Ik ben bang dat het zo zal gaan zoals het nu gaat en dat niemand daar wat aan kan doen.

Toch bijzonder, dat ieder er ongeveer 8 tot 10 weken over doet om een paard te beleren en TS er zo op zit en dan even een uurtje gaat rijden, afstappen, longeren en weer er op om te rijden...

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:15

Naja als je haar trainingen bekijkt heb ze al 8 weken gedaan!! Maar op de verkeerde manier...der is al meerdere keren gevraagt wat de eigenaar hier van vindt krijgen.we daar nog antwoord op??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:50

Ik denk ook niet dat ze zich er veel van aantrekt. Ook jammer dat de eigenaar dit een normale manier vind. Dit paard is beter af om gewoon in de wei z'n tijd door te brengen dan op z'n ouwe dag zo te worden behandeld. Want ik vindt het persoonlijk nogal respectloos naar het paard toe.