Fietsen met paard, ervaring gevraagt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Re: Fietsen met paard, ervaring gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:43

Met mijn vroegere leasepony deed ik ook wel eens fietsen, maar dat was een braaf beestje. Eigenlijk gewoon met halster en halstertouw, niets moeilijks.
Of ik het met mijn verzorgpaard nu zou durven... Ik denk het niet :+ Die loopt mij zo omver, en niet opzettelijk, maar die kijkt niet waar ze haar voeten neerplant als er bermkabouters zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:44

Klinkt stom, ik weet niet hoe groot jullie erf ook is, maar probeer het eerst over het erf! Als je paard dan raar doet of niet te houden is naast de fiets, kunnen ze in ieder geval nergens heen.

Ik heb het ook gedaan met m'n merrie, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik daarvoor al een jaar lang bijna iedere dag met haar buiten ben geweest aan de hand en de stemcommando's er flink op had zitten voordat we dat naast de fiets gingen doen. En toen heb ik eerst over het erf gefietst en daarna pas naar buiten :+ Merrie vond het erg leuk, stapte flink door en was een leuke afwisseling! Verder inderdaad nooit galopperen, en ik deed het gewoon met halster en touw maar moet ik erbij zeggen dat merrie erg koel is buiten en het daar ontzettend rustig was als ik ging fietsen; in de spits ging ik het sowieso niet doen :+

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:46

Hee top mensen dat jullie zo reageren!
Zelfs met foto's dit geeft meer vertrouwen.

Rond 2 uur ga ik na stal, dan met ons 2e uitproberen.
1 fietsen en 1 achterop.
Laat jullie weten hoe jet os gegaan!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:47

Als je paard aan de hand netjes luistert en je bent geen ramp op de fiets dan moet het gewoon lukken. Wel deed ik altijd een hoofdstel met longeerlijn eraan en uiteraard handschoenen aan. Ik had wel zo'n lekkere cruiser bike waarbij ik zo met m'n voeten op de grond kan zonder af te stappen. Maar eigenlijk hebben ze het zo door.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:58

Er staat op de site van Paard Natuurlijk ook een stuk over steppen met je paard. Op YouTube heb ik ook een filmpje gevonden. Ik heb wel eens een poging tot fietsen gedaan, maar dat vond ik niet zo'n succes. Het ging op zich wel maar ik wil binnenkort een keer proberen te steppen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:03

Galopperen kan ook gewoon aan de fiets hoor, is ook geen probleem :n. Maar basis blijft dat ze netjes opgevoed worden en dus goed te hanteren zijn.

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:04

om gevaarlijke situaties te voorkomen : een step zoals @GamblersCup heeft gezegd :)
veel veiliger , goedkoper en makkelijker om te vervangen dan een fiets als die kapot is :)
en als je te lui ben te trappen kun je ook zo'n elektrische nemen ! daar komt geen geluid van af waar je paard van kan schrikken. neem dan maar een 2e hands. of een gewone step ;)

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:06

Ik fiets ook veel met mijn paard en we vinden het allebei super leuk. Hij loopt vlot mee wanneer ik harder ga fietsen zonder te ver naar voren te komen. Hij had nog nooit naast de fiets gelopen tot ik dat ging doen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Ook wanneer ik mijn hand wat naar achter doe dan gaat hij netjes langzamer.

Vi2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:12

Ikf iets ookmet die van mij, heb ook altijd een zweep mee in dezelfde hand als waarmee ik het halstertouw vasthoud, als hij niet genoeg reageerd met terug komen zweep tegen zijn borst en meneer gaat direct langzamer! veel plezier en succes!! :+

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:19

Ik heb ook een hele tijd met die van mij gefietst omdat hij van een peesblessure moest gaan opbouwen. Heb aardig wat kilometers gemaakt. Langs de weg deed ik hem aan de weg kant omdat hij voor het verkeer niets doet en ieder de buiten omgeving (overigens wel het fietspad naast de weg). Ik deed met fietsen een longeersingel om met touwtjes zodat hij mooi ontspannen met zijn hoofd laag loopt. Moet zeggen dat het me ideaal bevallen is. Nu is die van mij wel ontzettend braaf en luistert goed naar de stem! Veel succes :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:31

Ik heb ervaring :j .
Goed grondwerk en daardoor een super gehoorzaam paard krijgen is gewoon essentieel. Ik heb mijn paard aan een halster dan gaat het leidtouw om de hals en laat ik me vooruit trekken. Een ho! en hij staat stil.
We vinden het hartstikke leuk. Ik heb dit al meer paarden geleerd, maar de eigenaren hebben geen lef genoeg (wat ze heel jammer vinden) om het door te zetten.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:11

Hier ook zeer goede ervaringen met fietsen! Ik vind het een heerlijke aanvulling voor mijn shetlanders en fiets dan ook regelmatig met ze. :)

Mijn pony's kennen het meelopen in die mate dat als ik versnel ze ook versnellen naar mijn tempo en net zo met vertragen en stil staan, ho is bij ze dan ook écht ho. Ook netjes op afstand blijven en meedraaien alle kanten op en ze verder van me af zetten of juist dichterbij.
Doordat ze dit kennen maakt het ook helemaal niets uit of ik nou op de fiets zit of er naast loop.
Ik fiets altijd met ze met halster en met een leadrope, die extra ruimte die ik dan heb vind ik erg prettig. Stel dat er iets gebeurt heb je veel meer tijd om in te grijpen voordat je paard volledig los is.

Steppen lijkt me trouwens ook wel ontzettend leuk, wel met zo'n fijne grote stevige step! :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:29

Omdat mijn -toen nog jonge- tinker heel hard in stap liep en ik dat niet kon bijhouden, ben ik met hem gaan fietsen, hij vond het heerlijk onbelast naast de fiets te lopen, alles ging altijd overal goed.. ook naar les ging ik met hem naast de fiets :-) ( freestyle/ grondwerk lessen :-)).

toen ik mijn toen 10 jarige BWP-er kocht, hij vast bleek te zitten overal, daar behandeld voor was en ik hem lekker onbelast als afwisseling buiten wilde laten bewegen, fiets gepakt, paard ernaast ( wel met hoofdstel en een longeerkinstukje en dan gewoon goed, lang gedraaid katoenen halstertouw)... en ik ben weg gefiets.. de vorige eigenaren noch familie of vrienden snapten dat ik met zo'n 1.74 groot paard dit uit het niets 'durfde'... Paard vond het heerlijk, in draf, staart erop en heerlijk verbaasd rond kijkend :-).
Altijd onderweg enorm leuke reacties gekregen, zowel in nederland met de Tinker als nu in Belgie met de BWP-er.

Let wel...
De 2 paarden waren alletwee 'verkeersmak' en zijn op stem volledig te handhaven. Zoals hierboven gezegd : HO is gewoon écht meteen HO en verder werk ik met subtiele klikjes ( klakjes? hahah), 1 x klikken is stap, nog 1 x is jog, 2 klikken in een keer is direct aandraven... dit konden ze beiden al van grondwerk.

Nooit gestresst op je fiets stappen, heel rustig en relaxt denken, ik ga een eindje fietsen met mijn paard, visualiseren hoe heerlijk het is en dat helpt bij al het werk wat ik met paarden gedaan heb ;-).
Eventueel kun je, vooral nu in de winter met frisse paarden, eerst wat aan de longe werken. Fietsen met de paarden gebruikte ik ook vaak om uit te stappen :-).
neem een rustig gebied en zorg dat je paard bekend is met verkeer voordat je zoiets gaat doen, bij een rustig, bomproof paard zal dit gewoon zeer fijn voor hem/ haar zijn :-)

heel veel plezier, het is zo heerlijk om op deze manier met je paarden te genieten :-).
ohja, voor het rechtsaf slaan hield ik mijn hand even tegen hals en ik zeg ook altijd 'op rechts' of 'op links' of 'vooruit!' ook met de honden ;-)... volgens mij snappen ze dit ook op den duur is mijn ervaring ( de honden vooral, die gaan los voorop ook de kant die ik roep ;-) ).

verder gebruikte ik altijd een fiets met terugtraprem, ik heb een halstertouw altijd vast in mijn rechterhand en als ik rechtsaf moet, moet ik met 1 hand nog remmen, wat moeilijker is...
toch fiets ik nu met de mountainbike want dat fiets gewoon zalig op langere stukken ( en onverhard niet zo problematisch als een terugtrapstadsfiets hihi ;-)).

nogmaals veel plezier!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:51

Ik fiets regelmatig met een pony, gewoon aan het halster, leadrope er aan. Pony let goed op de fiets en ik let op de pony en zo racen we de bossen door! :D
Hond mee, als ik ze beide aan de riem heb (alleen met weg oversteken) heb ik meer last van de hond dan van de pony. :=

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:57

Hagar_Helga schreef:
Ik fiets graag met mijn paarden. Ook dat moet je opbouwen, door eerst te zorgen dat je paard als je naast hem/haar loopt op je stem harder/zachter of stil gaat staan.

Gebruik een fiets met achteruittrap-rem zonder hoge stang.

Ik gebruikte voor mijn grote paarden touwhalsters en een leadrope van 3m.

Ga eerst alleen een rondje in stap. Daarna de draf en als dat goed gaat middendraf. Galopperen doe ik wel, maar dat vergt wel wat training en volledige gehoorzaamheid. (Ik fiets al 5 jaar met paarden.)Dat raad ik niet aan.

Ik doe het met mijn paard net zo :j Zorg dat je paard aan de hand/longe de commando's goed kent - en er ook naar luistert!
Mijn paard wordt in galop naast de fiets een enkele keer een beetje té enthousiast :):) maar gelukkig doet de HO! (nu stilstaan) het altijd uitstekend +:)+
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 10-02-14 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:10

Dat van de step wil ik ook nog eens uit proberen:) Kijk maar eens op paardnatuurlijk.nl daar staat een leuke foto serie van 2 veulens aan de hand mee op de step het dorp in;) Ik zou dat met de 2 shetters ook willen gaan doen. Eentje is liever lui dan moe:) En de andere is turbo mac kwek:) die wil ik graag wel..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:12

Ik fiets ook gewoon met paarden hoor. Ik skeeler ook met de jongste ! Heerlijk!

Kwestie van je paard goed opvoeden. Als ie boven op je springt op de fiets, doet ie dat lopend ook, en dat is net zo gevaarlijk. Beesten moeten gewoon leren je ruimte te respecteren. Ho is Ho en niet laten inhalen. Niet constant druk op het halstertouw dan leer je ze alleen maar trekken. Gewoon ontspannen en terugzetten wanneer nodig en daarna meteen die ontspanning weer.

De eerste keer fiets ik wel over het erf, ook omdat ze allemaal juist gaan fietsen om verkeersmak te worden, dus dan moeten ze eerst goed opgevoed naast de fiets zijn; en dan pas stapje voor stapje verkeer in.

Ik heb inderdaad wel een lang halstertouw /leadrope om wat ruimte te kunnen geven mocht dit nodig zijn, handschoenen aan (brandwonden door touw door je handen doet pijn, weet ik uit ervaring) en bij de wat lastigere dieren touwhalster.

Ik galoppeer ook zowel naast fiets als naast 'skates'. Jongste wil wel eens een bokje geven maar hij haalt me niet in dus dan is het niet zo'n probleem. Overigens hoe vaker ik het doe hoe minder die vrolijkheidssprongen worden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:38

Eerst zorgen dat je paard idd goed is opgevoed: ho is ho, remmen is remmen, bij blijven, wel netjes afstand houden en netjes op commando van gang wisselen :)

Heb gefietst met mn welshje, KWPN, haf, shetwelsh, welsh en KWPN konden zelfs tegelijk mee :Y)

Mijn achteroom bracht altijd zijn paarden (2 NRPS hypertjes per keer) met de fiets naar de weide :j

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:40

Ik doe het ook regelmatig met mijn shet (is natuurlijk wel wat anders dan een paard).
Ik wil je als eerste de tip geven om op een wat kleinere fiets te gaan, of je zadel omlaag zetten omdat je (mocht er iets gebeuren) je meteen op de grond kan staan.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:41

Ik fiets ook, op mijn Johnny loco fiets met kratje :+ pony ernaast en gaan!

Pony loopt aan een touwhalster met leadrope en daaronder een hoofdstel met longeerlijn. Leadrope in mijn hand, longeerlijn in mijn kratje voor het grootste deel en een stukje in mijn hand. Mocht hij wegspringen kan ik altijd de longeerlijn pakken.

Verder is meneer 300% verkeersmak en sjokt vrolijk mee. Draf (of nou ja tolt) gaat soms erg hard, super gaaf.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:44

xSlvna schreef:
Ohja, nog een, neem iemand anders mee en laat die fietsen, ga je zelf op de bagagedrager zitten met het paard vast, is wat veiliger en je staat zo op de grond.

Dit heb ik de eerste 2/3 keer gedaan.
Daarna snapte die wat de bedoeling was en bouwde ik het langzaam op.
Nu fietsen we samen zo'n 3/4 km met elkaar.
Zijn conditie gaat er lekker op vooruit + onze band is sterker geworden.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:45

ik vind het altijd grappig.

Je hebt echt 2 kampen over fietsen met je paard.

Je ziet het in de draverswereld heel veel en echt de dressuurtak vinden ze het vaak eng.

Maar het ligt er beetje aan hoe je paard opgevoed is.
Loopt je paard met zijn hoofd niet voorbij jou?
wijkt hij goed voor de druk als je hem dat vraagt.

Zelf heb ik regelmatig gefiets met mijn paardje maar mijn paard is te oplettend voor zijn omgeving waardoor ik het zelf echt oplet wanneer ik er meeneem op de fiets.
Nu de laatste tijd niet laatste keer is me touwhalster los geschoten door dat deze verkeerd geknoopt had.

Maar zorg dus dat ze netjes naast je loopt en niet met de schouder voor je komt.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:57

Mijn eerste ervaring net gehad!
Ging super goed, echt voorherhaling vatbaar!

Zal vanavond even een fotootje online gooien :D

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:03

LuckyLuna schreef:
Mijn eerste ervaring net gehad!
Ging super goed, echt voorherhaling vatbaar!

Zal vanavond even een fotootje online gooien :D

Leuk :D!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:29

leuk!! fijn dat het gelukt is *\o/*