Longeerhulp, wel of niet een succes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Longeerhulp, wel of niet een succes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:20

Hahaha ik herken dat wel. Het desensibiliseren is heel nuttig. Met de dubbele lijnen zou je ook je lijn over de rug kunnen doen.
Voor het desensibiliseren is die bodywrap ook heel geschikt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:50

Isaboy, ik werk altijd met jonge paarden die achter de kont langs eng vinden met de dubbele longe over de rug terug naar de andere kant ipv achter de kont langs. En dan bouw ik dat uit tot achter de kont langs.
Maar als de training juist weer hoger niveau wordt ga ik weer terug naar over de rug langs. Tenzij het een paard is wat echt dat steuntje in de achterhand nodig heeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:58

Weet niet of het off-topic is volgens de ts maar ik heb de werking van de gogue even van de epplejeck site gepikt:

kan zowel voor het rijden als longeren gebruikt worden
om de houding van het paard te verbeteren
zorgt ervoor dat het paard makkelijker nagevelijk wordt en in een ontspannen aanleuning loopt
wanneer het paard zijn hoofd opricht om onder de teugelwerking uit te komen, wordt druk achter de oren en in de mondhoeken versterkt waardoor het paard zijn hoofd weer omlaag zal doen en nagevelijker wordt
wanneer het paard de juiste houding aanneemt, zal de Gogue zachter worden en tenslotte niet meer inwerken
het paard vindt zelf de oplossing
de Gogue wordt vastgemaakt aan de singel, vervolgens lopen de riemen via de bitringen naar een ring ter hoogte van de frontriem en weer terug naar de singel
de Gogue is vrijwel gelijk aan de Chambon, maar doordat de riem rond loopt en het paard daardoor ronder/dieper moet lopen, wordt er meer ruggebruik gevraagd

Persoonlijk vind ik het fijn dat de druk achter de oren is zodat het niet alleen inwerkt in de mond. Meeste paarden reageren er goed op.

Dubbele lijnen vinden inderdaad heel veel paarden eng in het begin maar wel heel belangrijk om te trainen. Ik werk soms ook met lange lijnen (menpaard en pony). Van daaruit kan je ook naar het dubbele lijnen toewerken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:33

Snollygoster schreef:
@Urielle, een pessoa blijft toch ook gewoon werken? Bij een bodywrap is het niet anders hoor :=

Nee pessoa blijft ook niet werken. Net zoals een paard afstompt op een steeds drijvend been, reageren ze op een gegeven moment ook niet meer op een bontje achterom. Sommige paarden al heel snel niet meer zelfs.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:34

Isaboy schreef:
Ik zoek voor paardlief ook nog een goede longeerhulp

pasoa daarmee veranderd ze in een rodeo pony bokken tot dat bontje achter haar kont op haar rug licht,
touwtjes daarmee knikt ze veelste veel in,
dubbele longeerlijn weer de rodeo sessie zodra ze de lijn maar op achter der kont voelt, en is het net roodrunner,

Eerst de longeerlijn over de rug laten hangen ipv gelijk achterlangs.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:42