Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:10

Amable schreef:
Kan je werken met de dubbele longe? Dan kan je haar wellicht wat makkelijker op de rem zetten, aan een enkele lijn kan je natuurlijk maar heel weinig beïnvloeden.

Dit. Sunny (zelfde leeftijd en kruising KWPN x tinker) heeft het ook, maar aan de dubbele longe doet ze het NIET.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:12

Laat haar aan de longe mooi uitrazen, aan het halster. Als ze klaar is met gek doen en dat moment bepaal jij dan het hoofdstel erin en eventueel de bijzet en dan echt aan het werk. Elk dier is anders dus zal je ook op een andere manier mee moeten werken, succes.

Ceriadwen

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:15

Als je nou gaat parellieen en daar een beetje boel fanatiek in wordt dan krijg je ook en slaafs bijna hersendood paard, doet die ook niet meer gek aan het lijntje.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:30

Ergens is er iets fout gegaan en heb je te laat ingegrepen.
Paard bepaald wat er nu gebeurd.
Stomste advies is om hem maar even lekker uit te laten razen tijdens het longeren, daarmee los je niets op.

Ik zou hem aan het werk zetten dmv de dubbele longe.
Je gaat gericht vragen, actie = reactie en dan bepaal jij het tempo en wat er gevraagt wordt.
Dan pas gaat je paard snappen wat je van hem verwacht.
Als je niet bekend bent met de dubbele longe les nemen. Het is zo veelzijdig en een leuke afwisseling naast het rijden.

Ook aan de longe behoor je je paard onder controle te kunnen houden.
Onder het zadel laat je je paard toch ook niet even lekker uitrazen en bokken voor je serieus aan de gang gaat?

Paard van TS staat in de paddock en op de wei. Mogelijkheid genoeg om zich lekker uit te leven.
Aan het werk zetten geeft afleiding en dan ben je van het probleem af.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:19

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe en geeft alleen nog maar af en toe een workshop, krijgt hij bezoek van een journalist van een groot Amerikaans paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:

Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van en de omgang met hun paard, het allerbelangrijkste waar iedereen zich aan zou moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?

Het is een heel kort en simpel advies:

Always quit at the right moment.

Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:27

Simpleman: ondanks dat ik het daar absoluut mee eens ben, mis ik even de context geloof ik?

Snottebel: eens met je post. En dat er ergens iets verkeerd is gegaan: vast, alleen dat kan ik niet meer terug draaien.

Dubbele longe ben ik ook fan van, maar heb dat met dit paard nog nooit gedaan. Vandaar dat ik daar, nu ze toch al zo heet kan worden, wat huiverig voor ben...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:28

Overigens mijn excuus voor mijn wellicht te scherpe tong, maar een aantal van de gegeven reacties wordt ik écht simpel van...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:31

Ik heb nagedacht over een antwoord op je probleem.
Mijn antwoord staat hierboven.

Ik raad je aan ook te gaan nadenken, écht nadenken.
Verlaat alle bekende paden.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:33

Als je haar nu eerst eens 5 minuten laat gaan, zonder lijn, bijzet ect. en daarna de bijzet en lijn eraan doet? Dan is ze het misschien "kwijt"? Ik snap wel heel goed dat je niet wilt dat ze dit aan de lijn doet. Mijn paard weet heel duidelijk dat lijn betekend opletten en luisteren (werken) en zonder mag ie doen wat ie wil.

Ze doet het pas als je haar van je wegstuurt? Als je nu eerst met bijzet en longe aan de hand wat stapt en gaat halthouden? Eventueel ook even draf. Daarna van je wegsturen, maar op een wat kleinere volte?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:38

Ik snap wel dat ze haar ei kwijt wil, maar ik blijf van mening dat ik dat niet hoef te tolereren.
Ik weet hoe belangrijk belonen is, en dat dat op vele manieren kan (een aai, een woord, voedsel, wegnemen van druk, stoppen, etc) maar aangezien dit een probleem is aan het begin van de sessie, twijfel ik betreft je stoppen verhaal. Ik ben erg voor: goed is klaar, maar niet na 1 rondje zonder te ontploffen, dan schiet ik mijn doel voorbij.

Pm: nee, ga ik niet doen :n
Het is overigens niet zo dat ze direct ploft ofzo hoor.
Ze stapt, ze draaft, en bám....
Of na een paar rondjes stap... Redelijk willekeurig, maar wel in het begin van de longeer sessie.
Paar weken terug liep ze werkelijk keurig! Was zo blij met haar ;) en in eens: bám! Dusdanig dat mevrouw op d'r bakkes schuift..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:46

Mijn pony ( hafkruising) had dit ook toen ze jonger was. Die staat heel haar leven al dag en nacht op de wei, dus genoeg kans om energie kwijt te kunnen.
Maar ze had gewoon bergen met energie als jong paard.
Ik longeer altijd met dubbele lijnen, maar vaak liet ik haar dan eerst even los haar energie eruit laten, want inderdaad aan de lijn wil ik ook geen gekl#ot.
Verder zou ik haar dan wel flink aan het werk zetten op jouw commando. Ik snap dat je bij een
ontploffing naar halt gaat omdat het ongehoorzaam is, maar ik zou dan daarna gewoon zelf aangeven dat ze in draf of galop mag. Dan heb jij gezegd dat het mag en ben je de ontploffing voor, wat vaak gebeurd als je ze daarna koste wat het kost Wil laten stappen.
Ik Heb mijn pony dan ook rustig Flink laten galopperen op mijn commando en als ik zag dat ze moe werd liet ik haar nog twee rondjes even doorgaan en vroeg daarna op mijn commando draf. Dat werkt in mijn ogen veel beter dan perse
rust te vragen van een dier dat energie over heeft en dan alleen maar ongehoorzamer en gefrustreerder wordt en als je pech hebt zichzelf zo loopt te spannen dat die er de volgende dag stijf van is.
Geduld houden. Terug nemen bij ontploffing en daarna gebruik maken van de energie en op jouw commandos Flink laten lopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:46

Al eerder zei ik, niet afstraffen, gewoon negeren en belonen op momenten dat dit goed gaat.

Hier kan je twee kanten mee op, je kan haar laten stappen en belonen en dan een pas laten aandraven, terug nemen en belonen, daarna twee passen draven en bij terug nemen belonen, enz. enz. Denk alleen dat dit erg lastig is, helemaal omdat het op mij over komt dat je niet precies aan haar kan zien wanneer ze gaat.

Wat je ook kan doen is haar aan de hand loswerken, rondje wandelen, of gewoon in de bak. Dan is ze warm en dan ga je over op longeren en vraag je gelijk draf/galop van haar en ben je haar dus als het ware voor. Blijf hierbij wel de nadruk van het belonen leggen op wanneer ze terug komt. Je hebt paarden die moeilijk voorwaarts te krijgen zijn, die beloon je als ze doorlopen. En je hebt paarden die van nature behoorlijk de pas erin zetten en die moet je juist gaan belonen wanneer ze terug komen in tempo. Gok zo dat die van jou onder de laatste categorie valt.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:59

LadyMadonna schreef:
Nee, het is geen verzet, en juist met de bijzet is er enige controle. Longeren aan een halster vind ik geen longeren maar rond slingeren om beweging te geven als ze niet los kunnen in een paddock/wei oid. Ik zie daar echt compleet geen meerwaarde in :n
Onthoudt dat een bijzet niet betekend dat je ze met de kop tussen de knieën knoopt he.
Longeren is trainen imo, en ja, ze is jong, dat geeft ook niks. Ze wordt ook niet 3x per dag met de kop tussen de knieën een uur gelongeerd.
Ik zie het ook precies aan haar kop hoor... "Ik wéét dat het niet mag, maaaaarrr.... Ik kan me niet inhouden..."
;)

Bijzet ben ik persoonlijk ook niet zo'n fan van.. ben het wel met je eens dat longeren werken is en niet gewoon even beweging geven. Heb je de longeerhulp al geprobeerd, wel lekker lang laten, tis nog een jong paard, dus lekker rustig aan doen met trainen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:02

Simpelman schreef:
Ik heb nagedacht over een antwoord op je probleem.
Mijn antwoord staat hierboven.

Ik raad je aan ook te gaan nadenken, écht nadenken.
Verlaat alle bekende paden.

Waarom zie ik nu Yoda voor me...?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 20:11

Caily: ze is ontzettend voorwaarts, ook ohz, zéker niet lui.
Ik zie het wel aan haar wanneer ze gaat, ze gooit eerst met d'r hoofd, en dan klapt ze. Maar ze is watervlug ;)
T is verder echt geen poedersuiker bok ofzo hoor, t is eigenlijk juist een heel fijn dier :j

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:13

sjonge we hebben het over een puppiepaard wat aan de longe even uit de panty stuitert..boeiend...
wees blij dat ie t alleen aan de lijn doet en niet onder de vrouw/man

Zo te lezen ben je al vrij consequent met stuiter-terug-normaal dus misschien valt het kwartje nog niet? of heb je gewoon te maken met een jonge puppiepuber die nu en dan ff de stress uit het lijf moet stuiteren, sommige dieren hebben hier nu eenmaal behoefte aan, ookal staan ze veel buiten.
TS gewoon duidelijk blijven en je eigen gevoel hierin volgen, heb er hier 1 van 21 staan die de stuiter aan de longerlijn na 5min stappen gewoon nodig voor de bovenkamer...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 20:22

Idd boeiend, stalhouder wordt ook niet blij van de kuilen doe er ontstaan (ook doordat een aantal stalgenoten paard dus wel letterlijk rond slingeren (of paard hun ;) )

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:24

:= is maar goed dat ik daar niet op stal. Kan gebeuren als je een pensionstal runt :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:29

Ja, het zal je maar gebeuren als je een pensionstal hebt... Jeetje zeg. Paard is jong en wil ook zijn benen strekken, mag ook wel een keer lijkt me? Het is geen robot die je even aan en uit kunt zetten op de werk modus of een andere stand. Hier staat die ook de hele dag buiten en bij het longeren gaat ze dan eventjes los, kan ik alleen maar om lachen, ook al is de hele wei dan kapot. Laat dat beest lekker. Alleen maar werken lijkt mij ook niet leuk als jong dier met bijzet en al die dingen. Als ze in de wei gaat bokken is het dan beter voor haar benen of zo? Die benen kunnen echt wel tegen een paar bokjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 20:31

Nouja, het is ook gewoon niet fijn. Wil je gaan rijden, ligt er een uitgesleten volte midden in de bak >;)

Naomi, ik heb me voorgenomen om niet meer in te gaan op posts van mensen die niet lezen. Ik blijf niet in herhaling vallen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:38

Dan moet de bak eens gesleept oid worden? Maargoed, we gaan een beetje off.
Hopelijk kan je met bepaalde tips hier verder denken wat je gaat doen met je paardje.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:40

Ik heb alleen jou reacties gelezen.

Het kan door het weer komen dat ze zo gaat doen alle paarden worden nu frisser.
Ik weet het niet of het bij jullie mag maar om eerst los te gooien? En een beetje op te jagen een beetje van speelachtig?
Of eerst gewoon misschien is het wel fout eerst in stappen en dan gelijk galloperen en als ze iets rustig is weer terug naar draf of stap? En dan belonen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:43

Het kan gebeuren met een jong paard dat er ergens een keer iets is wat moeite kost. Het gaat verder toch uitstekend, zo te lezen. Mijn paard is naar een goede trainer gegaan voor het zadelmak maken. De trainer heeft paard helemaal bekeken en gezegd dat hij veel tijd nodig had. Ik mocht er de eerste tijd niet meer dan tien minuten mee werken. Heel geleidelijk opbouwen. Het is een volbloed arabier. Het opbouwen heeft heel goed gewerkt. In het begin waren er best wel kuilen in de bak, omdat hij wat hard ging soms. Dat gebeurt nou een maal af en toe, dat er eentje wat hard door de bak gaat.

Mijn eerste paard was een haflo arabier. Die was wel ingereden en heel makkelijk in de omgang. Maar aan het werk zetten kostte me in het begin toch best wat moeite. Vooral geduld was heel belangrijk. Het had bij hem ook gewoon tijd nodig.

Hier worden toch een aantal goede adviezen gegeven, vind ik. Van mij mag je er van alles aan hangen om te trainen, daar heb ik geen probleem mee. Thiedeman, Pessoa, band over de rug en tussen de benen naar voren, enkele lijnen, dubbele lijnen, gogue, whatever. Als het werkt, dan werkt het. Maar wel met beleid. Het komt nu ook erg over, alsof het per se op deze ene manier moet en er geen enkele andere optie openstaat.

Is er niet een plek waar je mag longeren, ongeacht of er eens wat kuilen ontstaan? Dat hebben wij op stal wel. En de bak wordt regelmatig gesleept.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:20

En daar gaan we weer met de aannames... Bak wordt bijna dagelijks gesleept... Het is niet voor niets dat je op veel stallen überhaupt niet in de rijbak mag longeren...
We hebben twee lingeerbakken, waarvan 1 vaak erg nat is, en 1 vind mijn pony niet prettig (is een "blinde" bak zeg maar, dus rondom hoge muur).
Longeren in de rijbak wordt door de vingers gezien, maar dan moet het paard zich wel gedragen. En dat ze er eens een keer tussenuit naaien, kan iedereen gebeuren, maar structureel is een ander verhaal natuurlijk.
Maar goed, buiten dat om ben ik nog steeds van "geen geklooi aan de lijn". Is gewoon een stukje gehoorzaamheid en basis imo...

Zoutenootjes: er zijn zat opties, maar met een touwhalster rondjes laten scheuren, nee sorry, zulke opties vallen voor mij af.

Niemand gaat ook in op mijn opmerking dat ik gerust dubbel wíl longeren, omdat ik daar zéker het voordeel van zie, maar met een paard dat dat nog nooit gedaan heeft, ineens een lijn achter de kont langs, terwijl ze toch al heet is... Is dat er niet om vragen dat ze juíst ploft?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:24

Je kan haar ook laten wennen door eerst de tweede lijn over haar rug heen te doen, dat is voor jezelf misschien ook wel makkelijker.