Jonge hengst menstam maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:34

_Alarm_wlkp schreef:
Wat doen velen toch hier alsof hengsten moordwapens zijn en zeker als ze ook nog eens jong zijn }:0
Heb er genoeg mee gewerkt dus ik weet waar ik over spreek ;)
Ik ken TS en ze heeft heus ervaring in jonge paarden en hengsten.Is het zo abnormaal om zo iets te vragen? Nee, ze wilt alleen maar extra advies.

Het is niet abnormaal iets te vragen en extra advies te willen, alleen het antwoord op de vraag die TS stelt is vanzelfsprekend als je ervaring hebt met jonge paarden/hengsten.
Dus, nee ik vind niet dat TS er alleen mee aan de slag moet gaan.

Zoals eerder gemeld lopen er al te veel paarden rond die niet goed opgevoed zijn als gevolg van een eigenaar die het wel ff doet, en daarnaast kunnen jonge hengsten die niets kennen wel degelijk gevaarlijk zijn, en geloof me, daar heb ik ervaring mee uit de eerste hand.

_Alarm_wlkp

Re: Jonge hengst menstam maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:42

Ja joh, ik ook, heb zelfs 2 hengsten gehad nee maar :D Nooit problemen gehad.
En dan hoef ik geen antwoord te krijgen met 'dan had je geluk'.
Bokt moet altijd zeiken als het over hengsten of jonge dieren gaat ...
En ook al is het vanzelfsprekend wat maakt het dan uit?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:43

Ik heb ook ervaring met jonge sporthengsten en het gebeurde regelmatig dat een van die jonge beesten heel stiekum zo bij een ander paard over de boxdeur vloog, en dan was de stalgang echt heel breed :')

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:02

_Alarm_wlkp schreef:
Ja joh, ik ook, heb zelfs 2 hengsten gehad nee maar :D Nooit problemen gehad.
En dan hoef ik geen antwoord te krijgen met 'dan had je geluk'.
Bokt moet altijd zeiken als het over hengsten of jonge dieren gaat ...
En ook al is het vanzelfsprekend wat maakt het dan uit?!

Dat jij geen problemen hebt gehad wil niet zeggen dat ze allemaal zo voorbeeldig zijn.
Ik heb een tijdje 2 hengsten onder mijn hoede gehad, een aantal keren bijna in het ziekenhuis gelegen dankzij die beesten, terwijl ik best met paarden om kon gaan.

Ik ben het eens dat Bokt vaak nogal zeikerig is, maar over dit onderwerp kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Het enige dat we hier proberen is TS uit het ziekenhuis houden, en voorkomen dat er nog een paard onjuist wordt opgevoed met alle gevolgen van dien.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:02

Joolien schreef:
Ik heb ook ervaring met jonge sporthengsten en het gebeurde regelmatig dat een van die jonge beesten heel stiekum zo bij een ander paard over de boxdeur vloog, en dan was de stalgang echt heel breed :')

Oh, wat kunnen ze soms vuil doen hë, dat stiekum herken is wel haha

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:09

Ik snap dat jullie TS waarschuwen voor het omgaan met een puber hengst en dat ze wellicht er beter niet aan kan beginnen. Ik ben echter wel van mening dat iedereen de kans zou moeten krijgen om de ervaring op te doen en te kunnen leren. Als TS dit samen met een ervaren iemand doet, kan ze er alleen maar veel van leren. Ik vind het ook verstandig dat ze het niet alleen gaat doen, maar om nu te zeggen dat ze er maar niet aan moet beginnen, vind ik het andere uiterste.

Als we dat blijven zeggen, dan kan er nooit meer iemand met een jong dier beginnen want ze krijgen alleen ervaring door te doen. Je moet ergens beginnen, toch?!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:19

JustLizz schreef:
Ik snap dat jullie TS waarschuwen voor het omgaan met een puber hengst en dat ze wellicht er beter niet aan kan beginnen. Ik ben echter wel van mening dat iedereen de kans zou moeten krijgen om de ervaring op te doen en te kunnen leren. Als TS dit samen met een ervaren iemand doet, kan ze er alleen maar veel van leren. Ik vind het ook verstandig dat ze het niet alleen gaat doen, maar om nu te zeggen dat ze er maar niet aan moet beginnen, vind ik het andere uiterste.

Als we dat blijven zeggen, dan kan er nooit meer iemand met een jong dier beginnen want ze krijgen alleen ervaring door te doen. Je moet ergens beginnen, toch?!

Mee eens, maar wel met een ervaren iemand erbij inderdaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:07

Ragdollcat schreef:
Cassidy schreef:
Een dier willen beleren dat al geleerd heeft om geen respect te hebben voor mensen valt bij mij onder correctie en niet onder opvoeden. Deze hengst had dat al geleerd. Hij is niet groen en compleet blanco, hij heeft een basis. En die was denkbaar verkeerd.

Al geleerd? niks ervan, want het heeft nog steeds 0,0 respect voor een mens.

Er is teveel mee geknoeid waardoor hij verpest is.

Instinct blijft altijd aanwezig ook bij "tamme" paarden/ ponys.

Dus als het geen respect heeft voor een mens en dan kan je zoiets verwachten.

Lees mijn reactie nog maar eens terug. We zeggen toch echt hetzelfde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:09

JustLizz schreef:

Mijn advies: leer het op oudere dieren met een basis, ga dan aan de hele jonkies beginnen en stap dan over op een puberende driejarige hengst.
Iedere andere volgorde is haast gedoemd om te mislukken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:42

Cassidy,

Welke was dat ook weer? dan ga ik ff teruglezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:43

Cassidy schreef:
Een dier willen beleren dat al geleerd heeft om geen respect te hebben voor mensen valt bij mij onder correctie en niet onder opvoeden. Deze hengst had dat al geleerd. Hij is niet groen en compleet blanco, hij heeft een basis. En die was denkbaar verkeerd.

Deze. Begrijpend lezen is duidelijk een probleem?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:47

Hahaha ja dat is duidelijk een probleem hihi.

Nee hoor, ik had het wel goed gelezen.

Voor mij is het geen correctie maar nog steeds opvoeden, want het heeft nog niks geleerd en heeft absoluut geen basis.

Maar dat is wat ik er zelf van vind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:48

De vraag aan jouw: heeft een paard dat de gewenste reactie niet heeft geleerd per definitie niets geleerd?
Is een verkeerd aangeleerde reactie per definitie iets wat een paard niet heeft geleerd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:51

Nee, tenminste dat vind ik niet.

Want als het niet heeft geleerd en het ook niet laat zien en of geen gewenst gedrag toont dan heeft het niets geleerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:55

Dus komt het niet in je op dat als een paard niet het gewenste gedrag vertoond, dat hij heeft geleerd om het tegenovergestelde patroon te laten zien?

Dat is iets wat hij dan toch echt heeft geleerd. En dat is aangeleerd gedrag.

Conclusie: als een paard iets laat zien dat jij niet wilt zien, heeft hij niets geleerd?

Sorry, hoe dom kun je zijn. Het gedrag dat hij laat zien, is aangeleerd gedrag. Hij heeft wel degelijk iets geleerd. Dat het niet dat is wat je wilt zien is een tweede. Maar de reactie om tegen mensen in te gaan en daarmee weg te komen is aangeleerd gedrag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:00

Ja hoor ga maar lekker door zeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:09

Die van dat filmpje is geen groen paard toch? Meen me iets te herinneren dat hij al een verleden had.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:36

VivaLaVida schreef:
Die van dat filmpje is geen groen paard toch? Meen me iets te herinneren dat hij al een verleden had.

Idd, en dat valt onder correctie. En wie zegt dat de 3 jarige waar ts het over had niet ook een verleden heeft? Je gaat ervan schrikken hoeveel paarden, die op hele late leeftijd nog niet zijn ingereden en zogenaamd groen aangeboden worden, reacties op het beleerproces vertonen waarin je duidelijk kunt zien dat er al eerder pogingen zijn gedaan om het dier te beleren en die jammerlijk zijn mislukt. Op dat moment wordt het geen beleren meer, dan wordt het corrigeren. En dan mag je eerst de fouten van een ander wegpoetsen (als dat al lukt) voordat je aan beleren toekomt. Niet voor niets hebben trainingsstallen die paarden aannemen om zadelmak te maken de paarden het liefst zo groen mogelijk in handen. Echter weten die trainingsstallen doorgaans waar ze mee bezig zijn, ik betwijfel dat deze ervaring en kennis aanwezig is bij de TS.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:02

Wat Cassidy zegt sluit ik me helemaal bij aan. Heb zelf een africhtingsstal gehad en je wilt inderdaad niet weten hoeveel zogenaamd groene paarden er werden aangeboden waarvan uit het gedrag op een gegeven moment duidelijk bleek dat er al mee begonnen was. Dat werd dan later vaak alsnog bevestigd, soms door de eigenaar, maar meestal via-via. En echt die beestjes waar al mee "geklooid" zijn vaak gevaarlijk, laat staan als het dan ook nog een hengst betreft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:04

PowerReiner schreef:
Joolien schreef:

Oh, wat kunnen ze soms vuil doen hë, dat stiekum herken is wel haha

Ja echt een stel hufters af en toe, soms kon je geen moment je aandacht verslappen want dan was je de sjaak :P

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 01:01

Eum,

sorry hoor, maar ik vind het een beetje onterecht dat ik hier zo wordt afgebroken door sommige?
Ik heb al een serieus probleempaard gehad vroeger, ik heb zelf 4 paarden en leer nu al 8 jaar heel veel bij van mijn lesgeefster enzo.

En het is niet dat ik het alleen doe hoor, de eigenaar is er altijd bij, wiens 4jarige ik nu ook rijd?
We doen alles stap voor stap en laten overal genoeg tijd tussen hoor...

De hengst in kwestie is heel braaf, heeft nog geen enkel foutje gemaakt op de keren dat ik bij hem was.
De laatste keer hebben we zijn manen zelfs kort kunnen doen, terwijl hij netjes aan het touw stond met de oortjes naar voor.

Sommige hier doen net alsof het een monster is ...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 01:44

Nou zie je, direct een uur lang bezig zijn met een dier leren wat een touwtje is is gewoon een bewijsje dat je niet weet waar je mee bezig bent.
Een jong dier heeft een zeer korte spanningsboog.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 13:29

smurffie schreef:
Nou zie je, direct een uur lang bezig zijn met een dier leren wat een touwtje is is gewoon een bewijsje dat je niet weet waar je mee bezig bent.
Een jong dier heeft een zeer korte spanningsboog.

Elk paard loopt aan een halstertouw bij mijn weten ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:41

Een paard dient echt te leren te wijken voor druk, ook aan het hoofd. Een halster omdoen en aan een touwtje leren lopen moet een paard toch echt leren, dat doen ze niet uit zichzelf.

Dus nee, geen enkel paard loopt aan een halstertouw, als hem dat niet van tevoren is geleerd.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:32

Cassidy schreef:
Een paard dient echt te leren te wijken voor druk, ook aan het hoofd. Een halster omdoen en aan een touwtje leren lopen moet een paard toch echt leren, dat doen ze niet uit zichzelf.

Dus nee, geen enkel paard loopt aan een halstertouw, als hem dat niet van tevoren is geleerd.

Ja, wat ik hem dus geleerd heb ?