Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:16

Ik heb hem gisteren gewoon lekker gewassen. Voor mijn hond is deze warmte niet goed te doen, en helemaal niet in de auto... Dus als het wat koeler is gaat ze mee! Het is een Duitse met veel haar. En zwart, dus krijgt het erg warm!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:21

Waar maak je je druk om? Het is aan jouw om je paard onder controle te hebben, dus ga gewoon dat bos in en zie wat er gebeurt. Als jij een beetje relaxed blijft valt het waarschijnlijk wel mee en ik neem aan dat je hem ook bij je kan houden op het moment dat hij een sprong maakt of wil wegrennen, anders zou je niet met hem in het openbaar komen, lijkt mij... Komt vast goed.

En voor iedereen die met een zweep een hond een tik wil geven, als iemand mijn hond een tik geeft sla ik je paard met de riem. }>

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:40

Ik vind dat als een loslopende hond, die niet naar zijn baas luistert, mijn paard aanvalt, ik die best weg mag jagen met een zweep eigenlijk... :j

Een paard hoort te luisteren naar z'n baas, maar een hond ook... 8-)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:46

janderegelaa schreef:
Door hem in de wei te zetten? Ik snap dat wandelgedrag niet. Wandelen is voor honden, anders hadden ze wel een speciale uitlaatriem voor paarden gemaakt.

Helemaal mee eens, zet je paard in een gecombineerde groep langs een drukke weg en je haalt er een verkeersmak paard uit. Het feit dat je op Bokt moet vragen hoe je moet handelen zegt me dat je beter niet zonder supervisie kan gaan wandelen. :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:47

Dat is niet waar. Er worden met trekkers gereden langs de weg en in de wei naast de kudde, maar als ik hem uit de wei haal en langs een trekker kom is er paniek.

edit: Geen paniek, maar onrust. En in de wei staan ze allemaal te eten. Dan staan ze samen, maar uit de wei is hij alleen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:48

janderegelaa schreef:
Door hem in de wei te zetten? Ik snap dat wandelgedrag niet. Wandelen is voor honden, anders hadden ze wel een speciale uitlaatriem voor paarden gemaakt.

Wat is dit nou voor reactie? Hoe wil jij jouw paard verkeersmak krijgen?

TS, lekker wandelen, laat je paard maar lekker wennen, beter adh als ohz! Heb je iets meer controle. Vraag aan de eigenaren van de honden of ze wat rekening met je kunnen houden. En als je een schrikreactie krijgt, is dat voor jezelf natuurlijk ook even spannend, maar daarna worden de schrikreacties alleen maar minder en voor je 't weet is je paard eraan gewend!

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:50

cobiie schreef:
janderegelaa schreef:

Helemaal mee eens, zet je paard in een gecombineerde groep langs een drukke weg en je haalt er een verkeersmak paard uit. Het feit dat je op Bokt moet vragen hoe je moet handelen zegt me dat je beter niet zonder supervisie kan gaan wandelen. :o

Kom jij mijn paard maar even ophalen dan. Er komen hier vaak motoren voorbij, en als ze in de wei staan is het geen probleem maar als je met d'r op de weg loopt en er komt er eentje langs heb je toch wel even een paard in paniek naast je. In de wei is ze met paardenvrienden en vaak komen ze als je langs de weg wandelt toch even een stukje dichterbij.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:51

Batlow schreef:
Dat is niet waar. Er worden met trekkers gereden langs de weg en in de wei naast de kudde, maar als ik hem uit de wei haal en langs een trekker kom is er paniek.

edit: Geen paniek, maar onrust. En in de wei staan ze allemaal te eten. Dan staan ze samen, maar uit de wei is hij alleen.

Als hij in de wei geen paniek heeft wanneer er een trekker langskomt veroorzaak jij dus de paniek rondom de trekker. :o Dan zou ik eens door een derde persoon laten kijken welke signalen jij onbewust afgeeft op je paard. :o

Ons KWPN veulen liep vanaf dat hij 2 weken oud was rustig achter de trekker aan ipv achter zijn moeder. :+ :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:53

Nee hoor zeker niet. Dat weet jij namelijk niet. Ik ben op eigen terrein altijd kalm, loop altijd door als er wat engs is. Niet alles ligt altijd aan de eigenaar. Soms vind een paard iets gewoon echt eng, ongeacht jouw reactie ;)

Vanaf veulen is alles aanleren overigens veel makkelijker dan een wat volwassener paard.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:58

Narita schreef:
cobiie schreef:

Kom jij mijn paard maar even ophalen dan. Er komen hier vaak motoren voorbij, en als ze in de wei staan is het geen probleem maar als je met d'r op de weg loopt en er komt er eentje langs heb je toch wel even een paard in paniek naast je. In de wei is ze met paardenvrienden en vaak komen ze als je langs de weg wandelt toch even een stukje dichterbij.

Mijn ervaring is gebaseerd op ruim 30 jaar pony's en paarden houden. Als ze in de wei (naast een drukke weg) er niet van schrikken zijn ze er niet super bang/angstig voor, wanneer je dan zelf een goede positie als leider hebt zullen ze er wanneer je erbij bent ook niet (erg) van schrikken tenzij je onbewust signalen afgeeft dat het wel eng is. :o

Batlow schreef:
Nee hoor zeker niet. Dat weet jij namelijk niet. Ik ben op eigen terrein altijd kalm, loop altijd door als er wat engs is. Niet alles ligt altijd aan de eigenaar. Soms vind een paard iets gewoon echt eng, ongeacht jouw reactie ;)

Vanaf veulen is alles aanleren overigens veel makkelijker dan een wat volwassener paard.

Niet al mijn paarden zijn vanaf hun geboorte bij ons. :+ Paarden zijn de beste opvoeders voor paarden ;) , ook om ze verkeersmak te krijgen
Laatst bijgewerkt door cobiie op 07-07-13 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:02

Batlow schreef:

Niet al mijn paarden zijn vanaf hun geboorte bij ons. :+ Paarden zijn de beste opvoeders voor paarden ;) , ook om ze verkeersmak te krijgen.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:04

Doorrijden alsof je hem niet hebt gezien. Ik bedoel je paard kan ook een takje eng vinden in t bos. :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:07

Dit werk aan een ervaren iemand over laten. Als jij op bokt moet gaan vragen hoe je zelf op de honden moet reageren heb je je paard binnen de kortste keren aangeleerd dat honden eng zijn. Weinig paarden zijn echt bang op buitenrit (voor wat voor obstakels of voertuigen dan ook), ze vinden het grootste deel van de tijd de reactie van de ruiter eng, omdat diegene geen rust heeft maar bij voorbaat al bang is voor de reactie van het paard, vicieuze cirkel.

edit: Scheve zinsbouw gecorrigeerd.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 07-07-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:07

Of doorwandelen ;p

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:09

Overdrijven is ook een vak... Ik vraag alleen wat advies, niet dat het hier van af hangt want als ik dit niet had gevraagd was ik gewoon het bos ingegaan en de honden zo goed al genegeerd. Het is ook deels vragen naar ervaring.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:12

Ik vind het niet overdreven. Je weet het niet, maar wil toch bijdragen aan de opvoeding van een jong paard. Dat doe je normaal gezien dan onder begeleiding van een ervaren iemand, zeker als je op bokt om advies moet komen vragen. Begrijp me niet verkeerd, het is juist goed dat je je van tevoren informeert, maar dit soort vragen zijn eigenlijk best makkelijk te beantwoorden met een beetje boerenverstand.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:14

Wat een boel rare reacties ?

Het is vind k,niet meer dan normaal om met je ( jonge) paard te wandelen en hem aan het verkeer/buiten te laten wennen?

Het is een paar wat tegen de 2,5 loopt geen veulen?

Daarbij is wandelen ook iets wat je gewoon kunt doen met je paard,je hoeft niet alleen maar te rijden :S

ik zelf liep erg graag met mijn paard en die kon trouwens niet bereden worden

ook met mijn leasepaarden gaf ik vaak de voorkeur aan een lekker wandeling :D

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:16

@Batlow Ik vind dat je overkomt dat je het zelf ook wel spannend vind, word dit je eerste keer naar buiten met dat paard? En waar ga je naartoe? Ken je mensen met honden in de buurt?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:19

Ik begrijp al de "laat hem paard zijn" reacties niet zo... Zijn zeker mensen die hun paard de halve dag op stal hebben staan en waarbij het dier met drie opeens uit een land wordt geplukt en aan het werk moet. Mijn paarden mogen altijd paard zijn, hoe oud ze ook zijn. En bij dat leven van een gedomesticeerd paard hoort af en toe wat doen met een mens bij, kunnen ze maar beter zo vroeg mogelijk aan wennen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:19

Nee niet de eerste keer, ben al vaak buiten geweest met hem. Nouja vaak, redelijk wat keren, maar toen nooit een hond tegen gekomen. Vanwege het mooie weer begon ik dus eigenlijk af te vragen hoe hij zou zijn met honden, dus ik vraag om mogelijke reacties. Niet dat als ik met hem wandel in mijn broek schijt van de spanning. Mijn vraag valt bij sommige bokkers blijkbaar in het verkeerde keelgat. Ik kan prima met hem alleen lopen ook als er een hond voorbij komt, alleen ik weet nog niet hoe hij reageert maar dat zal ik ooit nog wel een keer zien.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:20

LibertyLucky schreef:
Wat een boel rare reacties ?

Het is vind k,niet meer dan normaal om met je ( jonge) paard te wandelen en hem aan het verkeer/buiten te laten wennen?

Het is een paar wat tegen de 2,5 loopt geen veulen?

Daarbij is wandelen ook iets wat je gewoon kunt doen met je paard,je hoeft niet alleen maar te rijden :S

ik zelf liep erg graag met mijn paard en die kon trouwens niet bereden worden

ook met mijn leasepaarden gaf ik vaak de voorkeur aan een lekker wandeling :D

Ik zeg nergens dat ik het vreemd vind dat iemand met zijn of haar paard voor de afwisseling gaat wandelen. Alleen de ts heeft meer aan een ervaren persoon aan haar/zijn zijde tijdens de (eerste?) wandeling dan een verhaaltje van ons hier op bokt aangezien je in de omgang met dieren geen standaard 1 op 1 handleiding hebt.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:21

Wacht nu snap ik je niet helemaal? Hij heeft dus al wel eens vaker een hond gezien?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:21

Nee, ik ben vaak buiten gaan wandelen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:40

Batlow schreef:
Ik kan prima met hem alleen lopen ook als er een hond voorbij komt, alleen ik weet nog niet hoe hij reageert maar dat zal ik ooit nog wel een keer zien.

Ik zal wel reeds teveel wijn op hebben om de logica van deze zin te snappen. :o :+ Als je werkelijk het eerste deel van deze zin geloofd dan heb je al 3/4 van je "probleem" opgelost. :D :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:41

Beetje flauw wordt er nou gedaan... Ik vraag om reacties en enige ervaring met paarden die voor het eerst honden ontmoeten, niet dat ik het hiervan laat afhangen, maar dat wordt blijkbaar niet gelezen.

Misschien minder wijn drinken dan ;)