Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:@ Daffie: nog een - misschien in jouw ogen - niet echt paardvriendelijk filmpje.
Degene die met het paard werkt is Craig Cameron. Ook een NH-er van de bovenste plank, perfect in het lezen van het paard. Hij leert het paard wijken voor druk op de benen. Zodat hij leert zich over te geven als zijn been een keer vastzit en niet gaat knokken. Met als ultieme eindoefening het neerleggen van het paard.
Dit is cowboy horsemanship. Een cowboy in het wilde westen moet ten allen tijde 100% kunnen vertrouwen op zijn paard, en het paard in hem.
http://www.youtube.com/watch?v=O1k5w7BdCXc
Met als waarschuwing: don't try this at home!
xxxjanna schreef:Ik vraag me af of alle mensen die hier negatief doen over de join-up het zelf wel eens hebben geprobeerd, of iemand met verstand het zien doen en of ze hebben gezien wat voor verschil het maakt.
Ik zelf heb het al met meerdere paarden/pony's gedaan met succes!
De eerste pony waar ik dit mee deed was heel lief maar ging gewoon écht niet de trailer in, en je kon ook niet normaal zijn hoeven uit krabben.
Met begeleiding ben ik de join up gaan proberen, en je merkte gewoon dat hij zich begrepen voelde en het fijn vond dat iemand de leiding nam. Heb zoveel bereikt met deze methode bij deze pony, geweldig. Heb er geen seconde spijt van gehad of over getwijfeld.
Een ander voorbeeld is van een paard, die heel dwars was. van alles geprobeerd maar niks hielp.
Uiteindelijk join-up gedaan en nooit meer ergens last van gehad. Nu werkt het paard overal aan mee, terwijl je er eerst eigenlijk niks mee kon bereiken. (ingewikkeld verleden)
Niet dat ze hierna alleen maar braaf waren en nooit iets ondeugends deden ofzo, het blijven paarden. Maar ze waren coöperatief , en dat was juist wat we wilden bereiken.
En nog wel meer geweldige resultaten. Nu klinkt niet zo overtuigend natuurlijk, maar iedereen uit de omgeving van de paarden/pony's waarmee we dit geprobeerd hebben zag echt dat er goede resultaten waren.
Ik probeer hier niemand mee te overtuigen en ik zeg ook zeker niet dat je dit dus maar zomaar moet gaan doen of dat het voor ieder paard werkt, ik heb het tenslotte ook niet bij ieder paard waar ik mee heb gewerkt toegepast.
Maar als het goed gaat, levert het ook wel veel op.
Sabinevdp schreef:xxxjanna schreef:Ik vraag me af of alle mensen die hier negatief doen over de join-up het zelf wel eens hebben geprobeerd, of iemand met verstand het zien doen en of ze hebben gezien wat voor verschil het maakt.
Ik zelf heb het al met meerdere paarden/pony's gedaan met succes!
De eerste pony waar ik dit mee deed was heel lief maar ging gewoon écht niet de trailer in, en je kon ook niet normaal zijn hoeven uit krabben.
Met begeleiding ben ik de join up gaan proberen, en je merkte gewoon dat hij zich begrepen voelde en het fijn vond dat iemand de leiding nam. Heb zoveel bereikt met deze methode bij deze pony, geweldig. Heb er geen seconde spijt van gehad of over getwijfeld.
Een ander voorbeeld is van een paard, die heel dwars was. van alles geprobeerd maar niks hielp.
Uiteindelijk join-up gedaan en nooit meer ergens last van gehad. Nu werkt het paard overal aan mee, terwijl je er eerst eigenlijk niks mee kon bereiken. (ingewikkeld verleden)
Niet dat ze hierna alleen maar braaf waren en nooit iets ondeugends deden ofzo, het blijven paarden. Maar ze waren coöperatief , en dat was juist wat we wilden bereiken.
En nog wel meer geweldige resultaten. Nu klinkt niet zo overtuigend natuurlijk, maar iedereen uit de omgeving van de paarden/pony's waarmee we dit geprobeerd hebben zag echt dat er goede resultaten waren.
Ik probeer hier niemand mee te overtuigen en ik zeg ook zeker niet dat je dit dus maar zomaar moet gaan doen of dat het voor ieder paard werkt, ik heb het tenslotte ook niet bij ieder paard waar ik mee heb gewerkt toegepast.
Maar als het goed gaat, levert het ook wel veel op.
Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik heb in mijn opleiding (Paardenhouderij) vaak genoeg een join up gedaan met professionele begeleiding. En het bij super veel verschillende paarden gedaan. Van jonge hengsten tot dominante merries.
En ik ben echt helemaal overtuigd over deze manier van werken. En ik snap daarom ook niet waarom er zo veel zijn die er zo negatief over doen.
Hebben jullie uberhaupt wel zijn boek gelezen? Of je laten informeren door een prof?
Ja, bij een join up ben je je paard aan het opjagen maar dat doen ze toch ook bij elkaar?
Ja, het is psychisch maar dat is bij álles als je de band wil versterken. Anders heeft het toch ook geen effect?
Bij een join up ben je alleen maar met je paard aan het 'praten' zoals paarden onderling doen. Bij een join up mat je ze niet af, want je raakt ze juist niet aan, zoals bij andere methodes. Ieder paard heeft een keus. Hij komt naar je toe of gaat juist verder bij je weg.
Als je niet van deze methode overtuigd bent moet je er ook niet mee beginnen.
Maar ik raad je aan om eerst Monty Roberts zijn boek te lezen. Daarin staat wat je echt aan het doen bent, tijdens een Join Up. En als je het dan nog onzin vind, kun je het alsnog niet doen. En als je het wel wat lijkt zou ik er met iemand die er verstand van heeft eens mee beginnen.
Ik doe het ook bij mijn (veeeeeel) te dominante ruin. Maar dan alleen. En echt ik zie dat hij zich veiliger, fijner, en vrijer voelt. Hij vind het fijn om te weten waar hij staat en waar de grenzen zijn. En ik doe het niet iedere week. Maar eens in de zoveel tijd, zodat hij weer even wordt opgefrist dat ik de baas ben en niet hij.
Cassidy schreef:Sabinevdp schreef:
Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik heb in mijn opleiding (Paardenhouderij) vaak genoeg een join up gedaan met professionele begeleiding. En het bij super veel verschillende paarden gedaan. Van jonge hengsten tot dominante merries.
En ik ben echt helemaal overtuigd over deze manier van werken. En ik snap daarom ook niet waarom er zo veel zijn die er zo negatief over doen.
Hebben jullie uberhaupt wel zijn boek gelezen? Of je laten informeren door een prof?
Ja, bij een join up ben je je paard aan het opjagen maar dat doen ze toch ook bij elkaar?
Ja, het is psychisch maar dat is bij álles als je de band wil versterken. Anders heeft het toch ook geen effect?
Bij een join up ben je alleen maar met je paard aan het 'praten' zoals paarden onderling doen. Bij een join up mat je ze niet af, want je raakt ze juist niet aan, zoals bij andere methodes. Ieder paard heeft een keus. Hij komt naar je toe of gaat juist verder bij je weg.
Als je niet van deze methode overtuigd bent moet je er ook niet mee beginnen.
Maar ik raad je aan om eerst Monty Roberts zijn boek te lezen. Daarin staat wat je echt aan het doen bent, tijdens een Join Up. En als je het dan nog onzin vind, kun je het alsnog niet doen. En als je het wel wat lijkt zou ik er met iemand die er verstand van heeft eens mee beginnen.
Ik doe het ook bij mijn (veeeeeel) te dominante ruin. Maar dan alleen. En echt ik zie dat hij zich veiliger, fijner, en vrijer voelt. Hij vind het fijn om te weten waar hij staat en waar de grenzen zijn. En ik doe het niet iedere week. Maar eens in de zoveel tijd, zodat hij weer even wordt opgefrist dat ik de baas ben en niet hij.
Dus eens in de zoveel tijd betekend dus dat je het inmiddels vaker dan drie keer in het leven van je paard hebt meegenomen? De verhoudingen rechtzetten kun je op andere manieren dan met alleen de JU. En vooral blijvend rechtzetten met deze methodes.
Monty Roberts roept overigens zelf dat je de JU niet vaker mag toepassen dan drie keer in een paardenleven.
En het probleem van veel voorstanders van de JU is dat men zich niet voldoende informeerd. Vooral jongere Bokkers lezen Heartlandboekjes en bezoeken demo's en gaan het dan idd drie keer in de week op hun shet loslaten. Al dan niet met succes. Je raadt het boek aan van MR. De vraag is welke, want hij heeft er meerdere geschreven, en niet alles is even geloofwaardig en op de waarheid gebaseerd.
Met een ding ben ik het eens: de JU kan heel handig zijn, bij paarden die het nodig hebben. Maar als je genoeg kennis in huis hebt, kun je problemen op andere manieren aanpakken en heb je de JU negen van de tien keer niet nodig.
xxxjanna schreef:Die link heb ik als eerste al gelezen.
Toch blijf ik erbij dat ik de JU niet alleen maar slecht vind in tegenstelling tot wat sommige mensen hier hebben gezegd
Cassidy schreef:Het is een methode van de velen die je toe kunt passen. Op wat voor moment je hem toe gaat passen ligt aan de persoon die hem toe gaat passen.
Voor de een is het de eerste methode die je op een paard loslaat als je hem tegenkomt.
Voor de ander een weg die je gaat bewandelen als je voor die tijd van alles hebt uitgeprobeerd. Als aller-, allerlaatste oplossing.
Ik behoor tot de laatste categorie. Omdat ik het onbeschoft naar het paard toe vindt om het als het ware midden in de nacht van zijn bed te lichten en hem aan een psychische procedure te onderwerpen om iedere discussie om leiderschap op voorhand uit de weg te gaan.
Ik zeg liever beleefd "hallo", en vraag dan een aantal dingen. Om bij hetzelfde uit te komen, namelijk leiderschap. Die ik krijg omdat ik dat verdiend heb, en niet omdat ik het paard getrakteerd heb op een procedure waar hij niet anders op kan reageren dan je de leiderschapspositie te gunnen. Met de JU trigger je instinctieve reacties op een manier die je ook zachter en anders en door een geleidelijk proces kunt krijgen.
Er zijn maar heel weinig paarden die echt de JU "nodig" hebben. Methode werkt. Of je hem toe gaat passen ligt aan de mens. Dat het voor het oog een "zachte" methode is, verandert niets aan het feit dat ook de JU kneiterhard kan aankomen.
Cassidy schreef:xxxjanna schreef:Die link heb ik als eerste al gelezen.
Toch blijf ik erbij dat ik de JU niet alleen maar slecht vind in tegenstelling tot wat sommige mensen hier hebben gezegd
Het gaat niet om de openingspost in de link, maar aan de links die eronder staan. Heb je die echt allemaal al doorgenomen? Geeft een indruk van het (kennis)niveau van de JU en de beoefenaars op bokt....