Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ijssnuiver schreef:Ik train mijn paard vanuit de klassieke dressuur/academische rijkunst.
Starten vanuit het werken aan de hand en dan vergroten van de afstand tussen jou en je paard. Ervoor zorgen dat het paard in balans blijft lopen en doordat het paard sterker word kun je steeds de afstand een stukje meer vergroten.
Daarnaast werk ik regelmatig zowel aan de dubbele lange lijnen als aan de lange teugel.
In alle gevallen zonder hulpmiddelen/teugels/oid.
In het grondwerk doe ik ook wel werk op de cirkel, maar dit meer ter controle van richting+snelheid en daarmee een stukje leiderschap. Dit heeft wat mij betreft veel minder te maken met spieropbouw en krachtontwikkeling.
gossa4ever schreef:wat je fout kan doen is dat je hem bijvoorbeeld te hoog of te laag instelt maar dat heeft verder weinig gevolgen begalve op de training van de spieren... maar ik zou bijna niet weten wat je fout kan doen![]()
je moet er even inzicht in krijgen, maar wanneer je dat hebt leer je steeds beter te kijken naar je paard, hoe loopt hij, wat zou ik er aan kunnen veranderen enz het maakt je een stuk bewuster
lotte_horses schreef:gossa4ever schreef:wat je fout kan doen is dat je hem bijvoorbeeld te hoog of te laag instelt maar dat heeft verder weinig gevolgen begalve op de training van de spieren... maar ik zou bijna niet weten wat je fout kan doen![]()
je moet er even inzicht in krijgen, maar wanneer je dat hebt leer je steeds beter te kijken naar je paard, hoe loopt hij, wat zou ik er aan kunnen veranderen enz het maakt je een stuk bewuster
Dus het is goed om te gebruiken met een paard met zeer weinig bespiering, die we meer bespiering willen doen krijgen?
Want ik heb er geen ervaring mee en ken ook geen mensen die er ervaring mee hebben, dus ik zou het mijn eigen moeten leren en als er veel kans is om iet fout te doen, ga ik het toch maar niet kopen.
Maar het lijkt me wel goed voor hem
Wendy schreef:Locanda schreef:Dubbele lijnen vind ik bij een jong dier vrij riskant
Waarom? Ik vind het juist ideaal voor jonge dieren, kun je ze meteen de basis van het sturen meenemen voordat je er op stapt.
Doubtless schreef:Wendy schreef:
Waarom? Ik vind het juist ideaal voor jonge dieren, kun je ze meteen de basis van het sturen meenemen voordat je er op stapt.
Ik denk vanwege het risico van de consequenties wanneer het dier het op een rennen en/of draaien zet.