Ik werk bv. met de ene pony via Parelli en met de andere via clickertraining (Alexandra Kurland). Beide nog maar in de beginfase maar een wezelijk verschil ... Via Parelli vraag je om je paard achteruit te laten gaan door je hand op de borst te leggen, indien er geen reactie komt verhoog je die druk, tot hij uiteindelijk niet anders kan dan reageren (dit enkel bij geen reactie, bij een verkeerde reactie wordt de druk niet verhoogd want dan probeert het paard wel, alleen niet het juiste .. bij een juiste reactie valt de druk weg). Via clickertraining leg je ook je hand op de borst maar je wacht, je verhoogt geen druk, je wacht .. En zodra je paard achteruit gaat (of denkt) dan click je .. de druk valt weg EN het paard krijgt een (voedsel)beloning. Dus dubbele beloning ... en dit zonder drukverhoging .. Hoeft niet lang te duren als je alles goed aanpakt, kan natuurlijk altijd wel langer duren en dan moet je daar de tijd en het geduld voor hebben ...
(moest iemand interesse hebben om dat clickergedeelte in werking te zien, heb even terug een topic gehad over de basisbeginselen .. [GVL-ITP] Halfblinde pony @ (echte) clickertraining Niet perfect uiteraard, ik ben ook maar een beginner, maar het geeft een idee hoe het werkt

Edit; maar dat heeft verder op zich niks met ND te maken natuurlijk ...
Ik ben ook iemand die zich afvraagt of het wel goed kan gebeuren zonder enige vorm van kennis. Paard kan wel fijn in de krul lopen, dat is echt niet moeilijk te trainen, maar of het verder ook functioneel is lijkt mij van niet ... Daarom ga ik niet verder dan proberen pony op eigen benen te laten lopen, actief laten lopen (achterhoeven minstens in de afdruk van de voorhoeven) en richting voorwaarts-neerwaarts .. Dat is voorlopig al moeilijk genoeg en verder dan dat ben ik er dan ook niet mee bezig .. Uiteraard afgewisseld met leuke dingen à la Horse Agility, vrijspringen, boshobbelen, ... waarbij ik niet gefocussed ben op die houding maar tussendoor werk ik daar dus wel actief aan