Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:40

Volledig werken met positieve bekrachtiging is niet mogelijk, er komt altijd (een vorm van) druk bij kijken, anders kan je niks aan een paard leren. Het verschil ligt erin hoe je met die druk omgaat ...

Ik werk bv. met de ene pony via Parelli en met de andere via clickertraining (Alexandra Kurland). Beide nog maar in de beginfase maar een wezelijk verschil ... Via Parelli vraag je om je paard achteruit te laten gaan door je hand op de borst te leggen, indien er geen reactie komt verhoog je die druk, tot hij uiteindelijk niet anders kan dan reageren (dit enkel bij geen reactie, bij een verkeerde reactie wordt de druk niet verhoogd want dan probeert het paard wel, alleen niet het juiste .. bij een juiste reactie valt de druk weg). Via clickertraining leg je ook je hand op de borst maar je wacht, je verhoogt geen druk, je wacht .. En zodra je paard achteruit gaat (of denkt) dan click je .. de druk valt weg EN het paard krijgt een (voedsel)beloning. Dus dubbele beloning ... en dit zonder drukverhoging .. Hoeft niet lang te duren als je alles goed aanpakt, kan natuurlijk altijd wel langer duren en dan moet je daar de tijd en het geduld voor hebben ...

(moest iemand interesse hebben om dat clickergedeelte in werking te zien, heb even terug een topic gehad over de basisbeginselen .. [GVL-ITP] Halfblinde pony @ (echte) clickertraining Niet perfect uiteraard, ik ben ook maar een beginner, maar het geeft een idee hoe het werkt ;) ).

Edit; maar dat heeft verder op zich niks met ND te maken natuurlijk ...
Ik ben ook iemand die zich afvraagt of het wel goed kan gebeuren zonder enige vorm van kennis. Paard kan wel fijn in de krul lopen, dat is echt niet moeilijk te trainen, maar of het verder ook functioneel is lijkt mij van niet ... Daarom ga ik niet verder dan proberen pony op eigen benen te laten lopen, actief laten lopen (achterhoeven minstens in de afdruk van de voorhoeven) en richting voorwaarts-neerwaarts .. Dat is voorlopig al moeilijk genoeg en verder dan dat ben ik er dan ook niet mee bezig .. Uiteraard afgewisseld met leuke dingen à la Horse Agility, vrijspringen, boshobbelen, ... waarbij ik niet gefocussed ben op die houding maar tussendoor werk ik daar dus wel actief aan :) Echter geen oprichting & krulletjes & "piaffe, passage", ... al zou mijn pony dat wel heel goed kunnen volgens een bepaalde instructrice, uiteindelijk dan wel .. Kan best hoor, maar ik denk toch niet in dit leven, ik kan dat helemaal niet, ik heb die kennis niet, dus hoe kan ik het mijn pony dan leren :+

lailapri

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:52

Vandaag foto's gemaakt van goede en foute momenten.

lekker voorwaarts
http://94.100.116.44/1517800001-1517850 ... _iwBz.jpeg
http://94.100.124.131/1517800001-151785 ... _cYHf.jpeg

iets terug gevraagt
http://94.100.118.42/1517800001-1517850 ... _RYCW.jpeg
http://94.100.122.210/1517800001-151785 ... _Xc1V.jpeg
http://94.100.115.35/1517800001-1517850 ... _Bdvc.jpeg

over zijn grens
http://94.100.114.170/1517800001-151785 ... _1Gdd.jpeg
http://94.100.116.138/1517800001-151785 ... _3Hoc.jpeg

weer naar voor waar duidelijk te zien is dat hij kracht mist om alleen een goede overgang te kunnen maken
http://94.100.120.109/1517800001-151785 ... _9t-F.jpeg

Nieuw zal het idd niet zijn, maar misschien is het interessant als er een info topic komt?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:34

lailapri, dit is gewoon longeren met een halster. Valt bij mij niet echt onder de ND noemer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:49

Interessant topic.

ben het ermee eens dat het meer een grappig kunstje is dan wat anders (anderzijds: de meeste dressuur is tegenwoordig ook een kunstje).

Ik ben er niet erg van onder de indruk.

Maak me alleen soms wat zorgen of mensen nog wel weten wat verzameling, losgelatenheid, nageeflijkheid (om er maar wat termen in te gooien) is. Als een krulletje in de hals al wordt gezien als verzameling...... (kan me nog een blunder van iemand herinneren overigens, die vertelde dat een paard dat de buikspieren aanspant, alsnog de rug weg kan drukken :') vraag me af of je dan niet beter eerst je basiskennis kunt bijspijkeren vóórdat je bezig gaat met dressuur, in welke vorm dan ook)

Denk dat daar vooral het gevaar zit, dat mensen zonder enige kennis iets gaan doen. Dan doe je maar wat, en imo gaat dat soms goed, maar heel vaak moet het paard het met pijn en blessureleed bekopen. En helaas zien ze dát ook niet......

Helaas is niets zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt genoeg te hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:10

bij mij wel onder de noemer wat gebeurt er als je verzameling overvraagt en hoe snel je een grens over gaat, ookal zal je er een krulletje bij maken, ik doe ook geen ND of wat het ook moge zijn, maar hou me momenteel wel bezig met in vrijheid of aan halster wat terug vragen, en geloof me in beweging moet je er een goed oog voor hebben. Want zo heel langzaam zie je hem echt zijn best doen, maar vooral op de foto's zie je hem heel makkelijk duiken. Precies wat ik ook bij de nd kant zie, paarden die iets gevraagt wordt waar ze snoep mee kunnen verdienen (ga ik van uit, kan ook wat anders zijn) en daardoor dus over een grens gaan van kunnen op dat moment. Beetje het punt wat ik ook wilde aankaarten. Je moet een getraint oog en nodige ervaring/kennis hebben om naar een juist plaatje toe te werken. Een gebrek aan kennis geeft niet het juiste beeld, maar geloof dat de beoefenaars het wel goed bedoelen, alleen niet beter weten/kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:26

Het klinkt leuk, maar ik geloof hoe dan ook niet dat het uitvoerbaar is.
Je kunt wel je paard aan de longe op ademhaling terug laten komen in tempo, maar op het moment dat je er een goed oog voor moet hebben is imo de respons die je krijgt onvoldoende.
het is volgens mij veel leuker als je paard dingen doet, en mensen vragen: waarom doet ie dat nou? Het idee van dressuur is dat jouw hulpen (in dit geval kun je trouwens imo niet spreken van hulpen) onzichtbaar zijn en dat het paard eruit ziet alsof hij alles uit zichzelf, vrijwillig, ontspannen en met losheid in zijn lijf, als een danser uitvoert.
En wat ik dan zie op de foto's (en niet alleen van jou) is een gespannen paard, met gespannen kaak en rug, ronduit beroerd lichaamsgebruik, ik zie geen happy athlete, ik zie geen blij paard, en ik zie zéker geen paarden die vrijwillig en ontspannen doen wat er wordt gevraagd, en laat ik die onzichtbare hulpen maar buiten beschouwing laten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:39

het oog tussen nog in balans of raakt de balans kwijt, wat heb je eraan een paard maar op de voorhand rond te laten hupsen? Maar je moet wel kunnen zien wanneer die op de voorhand loopt of wanneer die verzamelt.

Over de hulp terug komen, ik doe dit juist niet met mijn ademhaling, maar met mijn houding. Adem ik uit, gaat hij stappen, ik vraag hem eerst meer van achter eronder en beetje bij beetje het tempo terug maar niet een overgang naar stap dus wel voldoende buikspier gebruik en activiteit om de beweging voorwaarts te houden. Maar gezien het niet over longeren opzich ging is dit misschien een andere discussie?

Nogmaals het verschil tussen nog goed en niet meer goed kan erg klein zijn, je kunt het dan goed bedoelen, en daar heb ik dan ook alle respect voor. Echter zit er wel net het verschil in tussen het wel kunnen gaan dragen van ruitergewicht of niet, mocht je willen gaan rijden is het wel zo handig als het paard je draagt. En of je hem dit leert door klassiek ND of anders hem te trainen zou niet uit moeten maken.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:50

Ik vind je foto's niet echt aantonen goed of minder goed lailapiri, meer gewoon ongelukkige momenten in de draf. Dit omdat er niet echt verzameld wordt, aan een halster kun je nauwelijks energie opvangen en omvormen tot verzameling. Dit inderdaad omdat de hulp te groot is.

Maar omdat dit geen ND is kun je daar beter een ander topic over aanmaken inderdaad.

Mij lijkt het ook dat voordat je je met passage en hogeschoolsprongen bezig gaat houden je eerst toch een fatsoenlijke schouderbinnenwaarts, renvers, travers en daarmee ook je appuyementen, je wissels en je pirouettes in orde moet hebben en natuurlijk vanuit een gang naar elke andere kunt wisselen en ook elke andere vorm. (halt-uitgestrekte draf is zo'n leuke :+ ) Dit zijn de basisvoorwaarden om ervoor te zorgen dat het paard de soepelheid krijgt om die hogere oefeningen goed uit te kunnen voeren. Ik ben ook zeer benieuwd naar de slijtage op langere termijn bij paarden die ongetrained deze schoolsprongen uit moeten voeren.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:40

Ik volg dit!
Nu ben ik aan het twijfelen of ik het goed doe bij mijn pony, Als jullie zeggen: Je doet het helemaal fout, stop ik er meteen mee! Of als jullie tips hebben hoor ik het erg graag! Ik wil dat mijn pony goed blijft en dat ik haar niet verpest!
Hier een filmpje: Hier op dit filmpje loopt ze dicht bij mij, dat heb ik nu ook aangeleerd dat ze niet zo dicht bij mij moet lopen , en ik heb het ook al uitgebreid als ik erop zit, dat ze dan nu ook zo loopt, ze heeft het allemaal zelf aangeboden waar ik ZOOO trots op ben!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:45

Wat ben je aan het doen met je hand daar? En wat heeft ze zelf aangeboden?

Wat is je reden dat je hieraan wilt doen? Ik zie een onactief paard die uit elkaar en op de voorhand loopt. Houdt zich volgensmij ook wat vast in de rug als ik het zo zie.

En je hebt het uitbereid dat ze het doet als je erop zit? Misschien moet je goed gaan rijden waardoor ze nageeft en haar niet maar een kunstje laten doen die niks te maken heeft met nageeflijk rijden..

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:47

ik heb haar vroeger altijd gereden, ze ging niet aan de teugel, en ik wilde absoluut niet zagen en alles, met mijn hand weet ik dat ook niet xD
Ze heeft zelf aangeboden om zo te gaan lopen, Nu is het wat netjeser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:52

Nou, het is niet per se schadelijk wat je doet.

Het is alleen volkomen nutteloos, het is gewoon een kunstje, een trucje. Zo lopen (met de rug vastgehouden en in een houdinkje) terwijl je erop zit is wél slecht. Leren rijden en je paard echt lekker door het lijf laten lopen is wel goed, maar dat kost vrij wat meer moeite.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:54

Oke, dankjewel, Dan doe ik het nu er niet meer op , Hoe kan ik haar dan goed laten lopen erlangs ? Heb je tips ? Want zoals k al zei, ik wil dat ze niet verpest word!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:57

Yamcha schreef:
Nou, het is niet per se schadelijk wat je doet.

Het is alleen volkomen nutteloos, het is gewoon een kunstje, een trucje. Zo lopen (met de rug vastgehouden en in een houdinkje) terwijl je erop zit is wél slecht. Leren rijden en je paard echt lekker door het lijf laten lopen is wel goed, maar dat kost vrij wat meer moeite.

Mee eens, paard heeft totaal geen lengtebuiging en loopt als een stijve plank door de bocht. Kan niet zo zeer kwaad, gezien een paard (of toch veel dan) 24/7 buiten lopen en dan ook als een stijve plank door de bocht gaan. Maar je doet er dus ook niks goeds mee en verbeterd niks in het paard.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:00

Die pony loopt dag en nacht buiten. :j
maar hebben jullie tips dan ?Dan kan ik het verbeteren! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:01

Ik denk dat dit op lange termijn wel degelijk kwaad kan. En onder het rijden sowieso in ieder geval.

Je hebt die hand daar niet zonder reden lijkt me ;)

Meid, stop er nou maar gewoon mee en neem les.. Je kán haar niet goed laten lopen gewoon zo aan de hand, enkel ontspannen (en dus geen krulletje), je hebt er nou eenmaal de middelen niet voor.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:03

Daarom vraag ik om tips :P
Oke, als het erg slecht voor haar is , dan stop ik er helemaal mee.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:06

Als dat al slecht zou zijn.. dan is niemand meer netjes bezig.

Annehorses, gewoon lekker door gaan met plezier maken met je pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:06

@ AnneHorses: Ik geloof niet dat het aan de hand kwaad kan, ik denk alleen ook niet dat het iets toevoegt.

Onder het rijden kan het wél kwaad. Rijden doe je niet door een houding aan te leren, die houding komt door je manier van rijden, en dat kan alleen op een goede manier als je goede les hebt.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:09

Okee, dankjewel. Vond het al zonde om te stoppen, want dat vind ze echt leuk.
Rijden doe ik dan niet meer, want ik kan hier geen les nemen, want ik rijd zonder iets alleen met neckrope,en dat doet niemand hier in de buurt. En ik rijd ook niet op een manege, want vind het best saai, op een andere pony haha.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:12

AnneHorses schreef:
Okee, dankjewel. Vond het al zonde om te stoppen, want dat vind ze echt leuk.
Rijden doe ik dan niet meer, want ik kan hier geen les nemen, want ik rijd zonder iets alleen met neckrope,en dat doet niemand hier in de buurt. En ik rijd ook niet op een manege, want vind het best saai, op een andere pony haha.

Maar waarom rijdt je alleen met neckrope? Denk je dat je daarmee je paard kan verbeteren? Met bit (of bitloos hoofdstel) rijden lijkt zieliger, maar daar kun je wel goed mee rijden, en is dus een heel stuk zieliger dan met neckrope rijden en je paard helemaal in een verkeerde houding rijden.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:18

Ik zie hier niets verkeerds aan. Gewoon iemand met een pony die schik met elkaar hebben. Niks mis mee. :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:21

Annehorses, als ik jou was zou ik een topic openen met je filmpje en daar tips vragen. Dit heeft niks meer te maken met de discussie waarvoor dit topic geopend is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:25

Marloes schreef:
Annehorses, als ik jou was zou ik een topic openen met je filmpje en daar tips vragen. Dit heeft niks meer te maken met de discussie waarvoor dit topic geopend is.

Ik vind het wel een goede toevoeging dit filmpje. Maakt nog eens goed duidelijk dat ND gewoon nutteloos is, niet voor verbetering zorgt, en nog slecht kan zijn voor het paard ook :j

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:36

Nou Annehorses hoeveel pony's zijn er bij jou al geblesseerd en Geryon hoeveel bij jou?