Allereerst, TS: voor iemand van 10 heb ik heel, heel, maar dan ook echt heel veel bewondering voor de manier waarop jij hier typt! Heel netjes Nederlands, je probeert op iedereen te reageren, en ook als mensen wat feller zijn probeer jij rustig te blijven. Ik vind het echt ontzettend knap, hoop dat je dit je hele leven zo blijft doen en hoop nog veel harder dat een hele hoop mensen een voorbeeld aan jou nemen, want dit is echt top!
Maar dan ga ik het nu wel even moeilijk voor je maken

. Ik vind namelijk niet dat de meeste mensen die hier gereageerd hebben zich helemaal goed hebben uitgedrukt. Er wordt naar mijn mening namelijk niet zo goed verschil gemaakt tussen de feiten en de meningen.
Een feit is: een paard is pas uitgegroeid rond zijn 5e a 6e levensjaar.
Maar vervolgens is het een mening dat een paard eerder inrijden zulke grote gevolgen zou hebben op de lange termijn. Het lijkt logisch, en het kan zeker waar zijn, maar ik ken geen studies die dit onderzocht hebben en een heel duidelijk verschil hebben aangetoond tussen een paard dat rond z'n derde wordt ingereden of rond z'n 6e.
Een feit is: op een (kleine) cirkel lopen is zwaarder voor een paard dan rechtuit.
Maar een feit is ook: beide kanten op de cirkel afwisselen is minder zwaar voor een paard dan de hele tijd op dezelfde kant.
En: als je korter op een cirkel loopt is dit minder zwaar dan langer op een cirkel lopen.
Vervolgens is het dan dus een mening om te zeggen dat longeren voor een 2-jarig paard slecht zou zijn. Opnieuw, het zou kunnen kloppen, maar ik ken geen studies die dit bewijzen. Geen feit dus.
Mijn mening is dat als je goed afwisselt van kant met longeren, het niet te lang doet (max 15 minuutjes), en zowel jijzelf als je paard hebben er plezier in, dat dit dan volgens mij niet zo veel kwaad kan. Daarnaast denk ik dat je paard er zeker wel iets van kan leren (bijvoorbeeld een klein stukje gehoorzaamheid, stemhulpen, maar ook een stukje 'handigheid' met hun eigen voeten, en een stukje spiertraining).
Daarnaast ben ik ook van mening dat je pony op 3-jarige leeftijd rustig aan het zadel laten wennen en daarna rustig inrijden niet per se verkeerd is. Het klopt dat je pony nog niet is uitgegroeid (dat is een feit), maar jij bent zelf 10 (11 tegen die tijd gok ik) en zal niet al te veel wegen. Dat speelt ook mee bij het wel/niet 'verpesten' van je pony. Daarnaast ben ik van mening dat een iets jonger paard gemakkelijker kan leren dan een iets ouder paard, en het dus juist iets minder stress zou kunnen opleveren als je wat vroeger begint met inrijden dan 6 jaar oud.
Ik vergelijk dat met gymlessen op school: de kinderen op school zijn ook nog niet uitgegroeid, maar leren in de gymlessen wel hun eigen lichaam gebruiken en sterker worden. En een stukje gehoorzaamheid en samenwerken en spelen.
En mensenkinderen leren ook gemakkelijker dan volwassenen, dus het zou kunnen dat dit ook voor paarden opgaat.
Maar om het nog 1 keertje duidelijk te zeggen: bovenstaande is dus mijn mening, en ik claim absoluut niet dat ik per se gelijk heb en de anderen niet. Ik heb net zo veel feiten ter beschikking als de mensen met een andere mening

.
Het is alleen zo de laatste tijd op bokt dat de mensen met de mening 'pas vanaf 6 jaar inrijden' heel veel reageren en de mensen met een andere mening steeds minder. Daardoor lijkt het alsof de mening 'pas vanaf 6 jaar inrijden' een feit is. Dat is niemands schuld, maar ik vind het wel jammer, want daardoor krijg je vaak maar 1 mening te horen en kun je dus moeilijker zelf kiezen wat jij vindt.