Wat is grondwerk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:03

stef schreef:
Dat het een hele andere manier van trainen is? Het komt misschien lichtelijk overeen met dressuur aan de LL, maar de mensport is "iets" breder dan de dressuur.

Ja, dat snap ik ook wel. Puur omdat ik zelf niet men heb ik het niet meegenomen in mijn gedachtengang.

Je kan ook zien dat ik er later op teruggekomen ben en dat het misschien eerder geschaard kan worden onder 'in het zadel zitten' aangezien je niet op de grond staat. Wat op zich een redelijke eis genoemd kan worden aangezien het om 'grond' werk gaat.

Maar in principe is mennen toch niet veel anders als je paard besturen met lange lijnen? Of je daar nu een kar bij onder je kont zet, zelf achter je paard aan door het water rent, een kegelparcours mee aflegt of een marathonhindernis neemt... De enige middelen die je hebt is je leidsel, je zweep en je stem. Dus wat is nu precies het wezenlijke verschil?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:28

Dat een paard met LL niks trekt, bijv.

KKK: Als je gelezen had, had je gelezen dat ik juist schrijf dat ik het erg interessant vind om de diverse visies te lezen :?
Dat betekend echter niet dat ik het met elke visie eens ben

Peppertree

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:31

Nou inderdaad, met lange lijnen trekt hij niets. Maar trainingstechnisch maakt het toch geen verschil of er nu wel of niet een kar achter hangt? De kar is toch zo licht mogelijk voor het paard.

Ik neem tenminste aan dat jij de mensport beoefent en niet aan trekproeven met boomstammen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:35

hahaha, nee ;) Lijkt me wel een keer gaaf trouwens, maar dat terzijde ;)

Dressuur aan de LL is IMO veel meer afgeleid vanaf de dressuur ohz.
Ik wil mijn pony voor de wagen ook in de juiste stelling en buiging hebben trouwens hoor, maar in het ll werk zie ik vaak toch wat meer richting het hoge school / kunstjes (even oneerbiedig) werk gaan (piaffe, passage, spaanse pas, llevede etc.

Daarnaast geld voor veel menners een compleet andere leidselvoering (achenbach), en dan nog het grote verschil dat je met LL schuin naast/achter je paard loopt, en je met mennen toch het best recht erachter zit.
Alleen al door dit verschil komen hulpen heel anders door.
Ook wordt met LL over het algemeen geen boogzweep gebruikt. Met LL kan ik, als ik linksom ga, onmogelijk de rechter schouder aan tikken. Voor de wagen kan dat wel.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:39

Zo is het inderdaad wel weer een hele andere discipline. Zo had ik er nog niet over nagedacht.

Ik hou het er dus maar op dat ik onder grondwerk versta: Alles wat je met je paard doet terwijl je je op de grond naast/achter/schuin/etc het paard bevind.

En daar zijn dan weer verschillende disciplines van.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:47

Lovely schreef:
Grondwerk is het meest gehoorde excuus voor onkunde.

Leg je nader uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:48

stef schreef:
Dat een paard met LL niks trekt, bijv.

KKK: Als je gelezen had, had je gelezen dat ik juist schrijf dat ik het erg interessant vind om de diverse visies te lezen :?
Dat betekend echter niet dat ik het met elke visie eens ben
KKK is niet echt een handige afkorting. :=
Ik heb gelezen wat je hebt geschreven, maar je reacties komen anders op mij over. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:51

Peppertree: Is er voor jou een connectie/raakvlak tussen grondwerk en natural horsemanship?

Tja, kim (moest uiteraard KBK zijn, sorry :oo ) dat jij het anders leest kan ik natuurlijk niet zoveel aan doen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor hoe jij het leest

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:51

jensvl schreef:
Lovely schreef:
Grondwerk is het meest gehoorde excuus voor onkunde.

Leg je nader uit?

Als mensen hun paard bijvoorbeeld niet kunnen: opstappen/longeren/vastzetten/trailer laden/vangen etc...wordt vaak geadviseerd: ga grondwerk doen!

Een soort 'magic word' waarmee alle problemen bij toverslag verdwijnen. Terwijl juist die mensen vaak geen flauw benul hebben van hoe ze grondwerk kunnen toepassen omdat ze die problemen in de eerste plaats al gekregen hebben omdat ze niet weten hoe je met een paard omgaat.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 13-08-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:55

stef schreef:
Peppertree: Is er voor jou een connectie/raakvlak tussen grondwerk en natural horsemanship?

Ja, dat is er zeker. Maar voornamelijk omdat ik denk dat natural horsemanship niet iets is wat je op bepaalde tijden 'beoefent' maar meer een bepaalde manier van denken en omgaan met paarden. Zowel in het rijden, in de omgang en de manier van houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:55

Peppertree schreef:
Als mensen hun paard bijvoorbeeld niet kunnen: opstappen/longeren/vastzetten/trailer laden/vangen etc...wordt vaak geadviseerd: ga grondwerk doen!

Een soort 'magic word' waarmee alle problemen bij toverslag verdwijnen. Terwijl juist die mensen vaak geen flauw benul hebben van hoe ze grondwerk kunnen toepassen omdat ze die problemen in de eerste plaats al gekregen hebben.

euh. bovenstaand dus _/-\o_ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:55

stef schreef:

Tja, kim (moest uiteraard [naam] zijn, sorry :oo ) dat jij het anders leest kan ik natuurlijk niet zoveel aan doen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor hoe jij het leest
Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.
Ik heb in ieder geval mijn mening gegeven. :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:56

Dat begrijp ik wel. In dat geval heb je (en lovely) volledig gelijk. Maar ik wil wel even benadrukken dat grondwerk volgens mij bij elke ruiter de basis is (dan heb ik het niet over het magic word). Om een probleem op te lossen met grondwerk (elk probleem kan het beste opgelost worden op de grond) heb je kennis en ervaring nodig. De mensen met problemen hebben dit nu net meestal te weinig. Deze mensen zouden moeten starten met grondwerk voor de problemen er zijn, zodat het paard en de eigenaar elkaar beter leren kennen, en beter op elkaar ingespeeld geraken. Grondwerk omvat te veel om gewoon als raad te geven om grondwerk te doen, want dat kan heel veel zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:56

Peppertree schreef:
stef schreef:

Ja, dat is er zeker. Maar voornamelijk omdat ik denk dat natural horsemanship niet iets is wat je op bepaalde tijden 'beoefent' maar meer een bepaalde manier van denken en omgaan met paarden. Zowel in het rijden, in de omgang en de manier van houden.

Daar ben ik het volledig mee eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 16:00

dus, euh, hoe verwoord ik dit....

Als ik hier op bokt kijk onder de sub NH kom ik dingen tegen als -loos (vul voor loos een willekeurig woord in als ijzer).
Echter ken ik genoeg mensen die op de "traditionele manier" met paarden om gaan, maar het paard wel longeren (vast of los), of aan de LL lijnen hebben, en dus grondwerken :?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:01

Hieronder even een stukje dat ik een tijd geleden in een ander topic postte:

"Er stond eens een friese merrie van 2 bij ons op stal met een wat groene eigenaresse. Ze kreeg veel verschillende tips en dit beïnvloedde sterk hoe zij met haar paard omging. Mensen riepen bijvoorbeeld: "Als jij blijft staan, moet zij ook blijven staan!" Erg jammer, want hoewel ze alles goed bedoelde, resulteerde dit in veel rukken aan het halstertouw en veel geschreeuw. Ook wilde paard niet een bepaalde hoek in de bak door. Bang en wantrouwend. Wel gewillig, maar onzeker.
Ik met mijn grote mond.... ik kreeg het touw in mijn handen gedrukt met de boodschap: doe jij het dan maar als je het zo goed weet.
Ik heb eerst rustig met de merrie gestaan, lichaam schuins naar de merrie gericht, maar niet aandacht gegeven of naar haar gekeken. Zo begin ik nu altijd met een paard. Rug recht, hoofd rechtop, spieren ontspannen, ademhaling rustig. Zonder een woord te zeggen omgekeerd en de hoek ingelopen. En ze volgde direct. Jullie snappen dat zij toen wel advies van me wilde aannemen, dus ik heb het laten zien: het probleem halthouden wilde ik wel eens nader bekijken, met name omdat reactie eigenaar zorgde voor veel spanning. Ik loop met het paard, merk dat ze niet met haar volle aandacht bij mij is. In plaats van aan het halstertouw te trekken blijf ik gewoon staan. Paard loopt door, ik laat het touw vieren tot ik gelijk aan haar achterhand sta. Ik vind dat je een groen paard de tijd moet geven om te kúnnen reageren. Dus toen liep ze tegen het touw aan, en was ze verbaasd: wat gebeurt er nu? waarom kan ik niet verder?
Ze kijkt om, vragend, en komt naar me toe. Meteen belonen natuurlijk. Na een paar keer stond ze netjes stil wanneer ik stil stond, hartstikke perfect!"

Dit schaar ik zelf onder grondwerk. Maar wie het anders wil noemen, moet dat lekker doen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:02

@stef: Ja die mensen (met ijzer om het zo even te zeggen) doen ook aan grondwerken. Maar het verschil is denk ik dat nh probeert te werken met zo weinig mogelijk hulpmiddelen, en zeker zo weinig mogelijk ijzeren hulpmiddelen idd.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:04

Bo_Cassey schreef:
Hieronder even een stukje dat ik een tijd geleden in een ander topic postte:

"Er stond eens een friese merrie van 2 bij ons op stal met een wat groene eigenaresse. Ze kreeg veel verschillende tips en dit beïnvloedde sterk hoe zij met haar paard omging. Mensen riepen bijvoorbeeld: "Als jij blijft staan, moet zij ook blijven staan!" Erg jammer, want hoewel ze alles goed bedoelde, resulteerde dit in veel rukken aan het halstertouw en veel geschreeuw. Ook wilde paard niet een bepaalde hoek in de bak door. Bang en wantrouwend. Wel gewillig, maar onzeker.
Ik met mijn grote mond.... ik kreeg het touw in mijn handen gedrukt met de boodschap: doe jij het dan maar als je het zo goed weet.
Ik heb eerst rustig met de merrie gestaan, lichaam schuins naar de merrie gericht, maar niet aandacht gegeven of naar haar gekeken. Zo begin ik nu altijd met een paard. Rug recht, hoofd rechtop, spieren ontspannen, ademhaling rustig. Zonder een woord te zeggen omgekeerd en de hoek ingelopen. En ze volgde direct. Jullie snappen dat zij toen wel advies van me wilde aannemen, dus ik heb het laten zien: het probleem halthouden wilde ik wel eens nader bekijken, met name omdat reactie eigenaar zorgde voor veel spanning. Ik loop met het paard, merk dat ze niet met haar volle aandacht bij mij is. In plaats van aan het halstertouw te trekken blijf ik gewoon staan. Paard loopt door, ik laat het touw vieren tot ik gelijk aan haar achterhand sta. Ik vind dat je een groen paard de tijd moet geven om te kúnnen reageren. Dus toen liep ze tegen het touw aan, en was ze verbaasd: wat gebeurt er nu? waarom kan ik niet verder?
Ze kijkt om, vragend, en komt naar me toe. Meteen belonen natuurlijk. Na een paar keer stond ze netjes stil wanneer ik stil stond, hartstikke perfect!"

Dit schaar ik zelf onder grondwerk. Maar wie het anders wil noemen, moet dat lekker doen.

Dit is ook grondwerk. En zo te horen heb je het allemaal goed gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 16:04

Maar hun noemen het geen grondwerken, maar gewoon longeren.

Ik persoonlijk vind longeren echt geen grondwerk :n

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:05

stef schreef:
dus, euh, hoe verwoord ik dit....

Als ik hier op bokt kijk onder de sub NH kom ik dingen tegen als -loos (vul voor loos een willekeurig woord in als ijzer).
Echter ken ik genoeg mensen die op de "traditionele manier" met paarden om gaan, maar het paard wel longeren (vast of los), of aan de LL lijnen hebben, en dus grondwerken :?

Wel toch? Grondwerk is niet voorbehouden aan -lozen. Op een paard zitten (of erachter ;) ) niet aan traditionelen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:07

longeren is een vorm van grondwerk. Er bestaan echter verschillende soorten longeren, en over het feit of het paard gedachteloos rondjes te laten lopen grondwerk te noemen valt, heb ik ook mijn twijfels over. Met grondwerk werk je normaal op zo'n manier dat lichaam en geest getraind worden. Met sommige vormen van longeren trainen ze enkel het lichaam. (Ik vind het opjagen van een paard met een zweep op een cirkel geen grondwerk, en zelfs geen werk in het algemeen, maar eerder lompheid van iemand die niets van paarden kent, en denkt dat het zo moet).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:07

Wat vind jij dan wél echt grondwerk?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:09

Een manier van bezig zijn met een paard waarbij het paard in geest en eventueel lichaam wordt getraind, om bvb beter te reageren op je hulpen,... Ik denk niet dat ik een perfecte definitie van grondwerk kan geven, daar is het te uitgebreid voor, maar het paard opjagen vind ik geen grondwerk, ook al gebeurd dat vanaf de grond. Dan zou mishandelen ook al grondwerk genoemd mogen worden, en achter je paard aanlopen om het te vangen ook, ... Dat vind ik dan ook weer wat overdreven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 16:10

Dat geef ik eerder in het topic aan. Parelli, voest, roberts, of daarop lijkend (je hebt zoveel goeroes tegenwoordig). Al dan niet vanuit een (al dan niet zweverig) NH principe

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:12

Mag ik nog even vragen wat je er zweverig aan vindt?
Bovendien doen zij niet alles van grondwerk. Slechts een deel ervan. Maar wel het meest voorkomende.