Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:39

Oke dan!!! *D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:40

Wat leuk dat er hier lekker informatie uitgewisseld wordt!
Joyce hele nuttige inbreng heb je iedere keer!!

Ik heb ook nog wel een vraagje.
Jonas mijn tinker van nu 5 jaar oud doet leuk mee met Agility en de meeste oefeningen gaan hem makkelijk af. Maar het springen is erg lastig. Hij spring soms maar veelal springt die voor en loopt met de achterbenen door de hindernis heen. Vele dingen heb ik al geprobeerd maar echt springen doet die niet of nauwelijks. Wel doet die aandoenlijk zijn best. Wie heeft de tip om hem over de hindernis te krijgen in plaats van er doorheen :P

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:42

leuk...ik volg.
heb intresse in HA ....dus lees aandachtig mee

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:47

Bojangles schreef:
Lunaeekie schreef:
Oeh, dit lijkt me toch wel erg leuk!
Ik ga er denk ik ook eens een begin mee maken, maar eerst netjes volgen zonder touw :P
In stap gaat dat allemaal wel, maar als we dan draf willen, blijven ze stilstaan en om zich heen kijken. Als we ze eerst zelf meenemen in draf, gaan ze wel een stukje mee. Maar daarna stoppen ze.
Iemand ideeën?

Lees mijn uitleg even terug. Ga niet te snel los willen, freestyle/liberty agility heeft niks te maken met het 'domweg' laten volgen van je paard, maar bewuste controle over een stop, gas, een links en een rechts, totale samenwerking dus.

Dus ga eerst werken aan een losse leadrope, leer je paard op lichte indirecte hulpen aanwijzingen te geven en te sturen en ga door de verschillende oefeningen heen van starters level tot mínimaal medium level. Is mijn advies!

Had het al gelezen ;)
Dankje, je geeft heel nuttig advies!
Ik moet alleen nog even een leadrope kopen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:16

Nelleke_H schreef:
Wat leuk dat er hier lekker informatie uitgewisseld wordt!
Joyce hele nuttige inbreng heb je iedere keer!!

Ik heb ook nog wel een vraagje.
Jonas mijn tinker van nu 5 jaar oud doet leuk mee met Agility en de meeste oefeningen gaan hem makkelijk af. Maar het springen is erg lastig. Hij spring soms maar veelal springt die voor en loopt met de achterbenen door de hindernis heen. Vele dingen heb ik al geprobeerd maar echt springen doet die niet of nauwelijks. Wel doet die aandoenlijk zijn best. Wie heeft de tip om hem over de hindernis te krijgen in plaats van er doorheen :P

Ga proberen het springen te clickeren :) Het valt allicht te proberen.
Verder oefeningen doen om zijn achterhand bewuster en sterker te maken.
Maar toch blijft het af toe toch zo, dat het ene paard nu eenmaal beter springt als de ander :(:)
En wat ik bij veel mensen zie, let op je eigen lichaamstaal. Door zelf een meer liftende beweging te maken, zal het paard ook meer omhoog komen.

Ik heb vorige week nog een groep van 10 IJslanders een training gedaan en die hebben ook moeite met het springen. Van de week nog een Fjord en een Haflinger die echt weer top konden springen door de hoop, maar vandaag had ik weer een groep met o.a. Fries, Merens, Haflinger etc maar alleen het rijpaard sprong er netjes door. De Haflinger dook er zelfs met ogen dicht doorheen serieus, die dacht ogen dicht en springen maar!!

Tipje, in de nieuwste Hoefslag staat een artikel over Horse Agility van mij :) Zelf nog niet ontvangen en gezien, maar geeft misschien ook even een verhelderend beeld kort samengevat hoe of wat :D

Zijn er meer vragen, hoor het graag!
Misschien dat ik de algemene vragen van jullie ook wel op mijn Horse Agility website zet, vaak krijg ik de vragen vaker gesteld en dan staat het gelijk centraal :)
Zal proberen iig om de dag hier te kijken en te antwoorden, maar pin me er niet op vast, want ik ben erg druk momenteel :D

Nelleke_H

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:19

Thanks Joyce!!

Clickeren heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Ik denk inderdaad dat Jonas ook een beetje in de categorie zit van dat die het moeilijk vind in combinatie met dat die nergens bang voor is. In de zin dat die de spullen die we gebruiken gewoon aanraakt ook met zijn benen. Dus niet snel de neiging heeft zijn benen op te tillen zeg maar.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:22

Misschien achter iets meer bewust proberen te maken, misschien anders wat halfpass gaan oefenen, begin van de piaffe maar dan niet piaffe gericht, maar puur het snel reageren op links en rechts achter.
Achterwaarts over meerdere balkjes.
Maar blijft vaak een lastig probleem en vergt veel training en bij sommige paarden wordt het hem gewoon niet :P

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:30

Ja dat is idd nog wel een idee. We gaan het gewoon proberen.
En anders hoort het gewoon bij Jonas en bestaat HA voor ons uit het opbouwen van hindernissen.
hij kan wel balkjes draven en draaft ook heel braaf door de hoop. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:35

Oh, daar wil ik je wel in steunen hoor .. Die van mij kan wel springen maar ik loop toch regelmatig terug op te bouwen :+ Laatste training kon ik zelfs mijn bouwwerk dat ik voor zijwaarts gaan had neergezet na 2 minuten terug opbouwen, moest ie niet eens over springen :')

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:38

Haha dan kunnen we aan elkaar denken als we weer eens aan het opbouwen zijn :P

Maar hoe dan ook HA blijft erg leuk! Vooral ook om te zien hoe enthousiast de paarden er ook van worden!

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 09:45

Jeetje, wat een reacties! Super leuk! Voor trainingen/dagen met hindernissen op locatie kan je je ook bij mij melden.

Op 19 augustus is er een trainingsdag die ik organiseer samen met de stichting Paard in Nood. Alle opbrengsten gaan direct naar de stichting! Ook als je geen eigen paard hebt kan je meedoen :) Je kan mij een bericht sturen of de site van Paard in Nood in de gaten houden voor meer informatie!

Nelleke_H: Heb je de hindernis ook al hoger gebouwd? Sommige paarden doen de moeite niet voor een kleine hindernis. Verder zou je nog kunnen werken met een bodywrap wat gebruikt wordt in TTEAM om een paard meer bewust te laten worden van zijn lichaam. Het is een bandage die om het lichaam wordt gebonden: http://enlightenedhorsemanship.files.wo ... ehind1.jpg Voor hoe je het vast moet maken kan je mij een bericht sturen of op het internet zoeken.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:57

Zietje: ook hoger hindernis geprobeerd :j helpt niet. En wat betreft het bewust zijn van zijn lichaam dat wa die 2 jaar geleden inderdaad totaal niet. Tegenwoordig zeker wel in alle opzichten kan die zijn lichaam verplaatsen en bewust zijn benen plaatsen. Behalve met springen.
Een bodywrap ken ik idd al heb ik er zelf nog nooit mee gewerkt maar hij is in vele verschillende richtingen op geleid. En is ook bekent met bv dubbel lijnen en lange lijnen. Dit heeft denk ik ook wel iets de werking in die richting. Als zal het wel minder zijn dan de body wrap.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:09

Leuk! 19e heb ik 'helaas' ook al een trainingsdag gepland staan in samenwerking met een stamboek, dus anders was ik misschien wel even komen kijken ofzo ;)

Hindernis hoger bouwen is idd een optie, alleen Vanessa is zo gemeen om altijd centimeters aan te geven als maximum in bijvoorbeeld de OLHA, dus dan is het max 20 cm en dan moeten ze springen, dus ze maakt het niet altijd makkelijk :+

Ik zou het met de clicker gaan proberen omdat je daar zelf ook erg handig mee bent :)
Al leer je hem enkel eerst in stap goed de benen op te tillen achter :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:17

Ja idd Joyce dat is ook wat ik voor nu even door zet. Omdat hij dat ook heel goed snapt :j

Wat een leuke dingen allemaal omtrent Horse agility!

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:22

ik wil ook wel wat inspiratie voor simpele oefeningen opdoen

Suena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:28

Ziet er leuk uit. Ik doe het met mijn honden.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 20:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:16

Aah, heerlijk die pdf! :D
Kan je dat zo elke maand eigenlijk bekijken? Ik kan ook nog wel ideeën gebruiken O:)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 22:27

Jazeker! Volgens mij worden alleen voorgaande edities weer weg gehaald dus je moet wel even wachten tot de volgende maand voor nieuwe inspiratie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:36

Ok, maar er bestaat ook nog zoiets als opslaan O:) Dan kan je na een tijdje wel een leuke verzameling hebben denk ik ;)
Er zijn ook verschillende niveaus, toch? Hebben die ook per maand verschillende parcoursen? Of hetzelfde parcours maar met andere uitvoering? Kan je daar zo aan om te bekijken of moet je daar speciale toegang voor hebben?

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 10:04

Meestal is het hetzelfde parcours maar met een moeilijkere uitvoering. Je kan de parcoursen vinden op de site www.thehorseagilityclub.com onder OHLA. Op Pinterest heb ik ook nog een overzicht gemaakt: http://pinterest.com/zppin/horse-agility-obstacles/

Mochten jullie nog leuke foto's hebben met andere hindernissen en je vindt het niet erg dat die de ele wereld overgaan dan ontvang ik die graag om de collectie op Pinterest uit te breiden en alsvhet ware een "beeldbank" te maken van mogelijke hindernissen :)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:31

Handig, die sites!!

Gister weer geoefend met springen! Was erg tevreden :) Normaal vindt ze het moeilijk om over een hindernis te gaan die ze nog niet eerder heeft gesprongen die dag. En gister deed ze alle 2 de hindernissen in 1x!. Ook nog met een pion waar je 'inkijkt' aan de zijkant en ook toen sprong ze hem (na twijfel). :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:31

Vandaag beetje gespeeld. normaal is ze liever lui dan moe. nu was ze heel actief.
Ik heb een beetje met haar gepuzzeld. haar voorvoeten op een placemat parkeren. dat was nog best lastig. ik wilde het op commando zetten, maar ik weet niet zogoed wat een handig commando is.. ideeen?!

Verder goefend met leiden vanuit verschillende richtingen. vanaf de schouder is nog niet zo'n succes. dan wil ze me te graag voorbij lopen. (of over me heen, als ik bedenk dat ik de andere kant op wil..)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:31

Handige links trouwens.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:54

Nelleke_H schreef:
Hier nog een fanatiek HA-er. Er is wel al een horse agility topic een huiskamer topic. [HK] Horse Agility Hier zitten veel meer mensen die horse agility doen. :j

Filmpje van HA. Toen nog in de bak in verband met nat land.
Springen is niet echt zijn sterke kant. gelukkig gaat het ondertussen een stuk beter.

Hoe heb je je paard dat allemaal geleerd? :o Het ziet er zo gaaf uit! Lijkt me echt leuk om mijn shetje van alles te leren xD.
Je hebt je paard echt super onder controle!