Wie fietst er ook met zijn paard/pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Re: Wie fietst er ook met zijn paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:13

Wij gaan ook hardlopen, omdat ponylief nogal durft te trekken als hij in een gekke bui is en ik al niet zo goed mijn evenwicht kan houden op de fiets zonder pony :) Als ik met de koets ga rijden gebeurt het wel dat mijn passagier (niet mijn groom maar een 3e persoon) mijn jaarling aan het halster mee heeft, groom en passagier zitten achteraan en jaarling loopt mee.

Pony is wel een shet met weinig conditie en jaarling een grote pony, dus de ritjes zijn kort en de jaarling kan gemakkelijk meekomen.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:23

Ik doe het ook regelmatig. Vroeger alleen met de shet maar tegewoordig ook met de fries van 1.70. Dat durfde ik eerst niet want die kan nog wel eens voor iets opzij springen maar met fietsen let ze wel op dat ze niet tegen de fiets aan komt. Ik vind het een prettige manier om een paard onbelast toch in conditie te houden. Ik ben van plan om tzt met mijn nu nog jaarling ook te gaan fietsen om de conditie op te bouwen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:32

Minishake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:24

Ik zou het graag willen doen in de zomer, wanneer het lekker warm is, maar dan niet fietsen, maar gewoon lopen...
Ben nu al druk aan 't oefenen op eigen terrein. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:30

Ik vraag me af hoe je aan zoiets begint eigenlijk. Zijn daar ook richtlijnen voor? :+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:37

Ik fiets ook :D

Ik heb mijn pony geleerd mijn tempo aan te houden (ook met lopen)
dus dat is erg makkelijk met fietsen, want als ik rem, remt hij ook :D
Mn pony vind het heerlijk, die gaat ontspannen met zijn lipje hangen tijdens het lopen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:41

Hoe heb je dat gedaan tussen het meelopen en de fiets?
Ik bedoel: pony doet het op zich prima met meelopen, let goed op mij, komt niet voorbij mij, stopt wanneer ik stop, loopt mee wanneer ik ga lopen (dus stappen & draven gaat prima, harder kan ik niet :+ ), stopt soms eerder dan ik dus daar voorzie ik wel enige problemen :') maar dat valt misschien ook nog te trainen :Y) Maar hoe maak je die overgang dan? Gewoon een keertje op de fiets en zien hoe het gaat? :+

Zou zoiets ook mogelijk zijn met een pony die blind is aan 1 oog?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:44

miss eerst lopen met fiets ertussen in?
ik stond op een stal met groot erf, dus eerst op het erf geoefend en daarna naar buiten :P

mijn pony flikt t wel soms om inene stil te gaan staan voor hapje gras. Dat hou ik gewoon in de gaten en probeer hem voor te zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:46

Dat is wel een optie :j Kijken hoe het gaat met fiets EN pony vast :j
Hier geen groot erf, maar wel heel weinig/geen verkeer, dus het oefenrondje op zich moet wel doenbaar zijn. Het is dat geen fiets heb :+ :)) (en ik denk ook niet dat ze op stal blij zijn als ik daar een fiets zou droppen, en om telkens mee op & af te nemen gaat ook niet :') ).

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:59

Ik fiets ook heel regelmatig met pony :D

ze vind het geweldig! en ik ook :D
Met m'n paintje heb ik het nog niet aangedurfd, maar als zij wat braver wordt met wandelen, wil ik het zeker ook met haar gaan proberen.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:22

ik doe het ook met me shet die vind het helemaal geweldig lekker bokken in de berm enzo echt grappig,,, ik heb hem ook weleens mee genomen met hardlopen een half uur driekwartier maar dan was die ook lekker buiten adem de hele tijd rennen en 1 keer stappen

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:25

@Vickelientje: Haha, ze kijkt ook zo netjes van links naar rechts voordat jullie gaan oversteken. :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:27

Ik doe het ook!
Heerlijk zeg, ik sport, paard beweegt en ik blij! En het voordeel, op mn bagagedrager kan een halster + flesje water mee, dus we kunnen altijd even stoppen :).
Mijn paard is dan ook erg braaf buiten en aan de hand, en blijft netjes naast.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:33

Ik fiets ook met Bailey (B welsh), ze vindt het geweldig :j! Ze vindt rijden met kindjes stom, en ik vindt lopen stom. En toch willen we graag naar buiten... Fietsen dus! Dan gaat dat koppie fier omhoog, oortjes naar voren en draven als een dolle. En dan natuurlijk tussenpauze op een grasveldje :=

't is wel makkelijk dat je pony commando's als "stap,draf,ho" goed kent en uitvoert. Ikzelf galoppeer niet aan de fiets want dat vindt ik toch een beetje té... Plus dat ik niet zo hard kan fietsen :))

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:01

Ik fiets af en toe met me verzorgpaard doe alleen stap en draf.
Galop vind ik eng/niet veilig om te doen. Weet ook niet of ik dat bij kan houden haha.
Het is een tuiger.
Hij vind het fietsen erg leuk maar met gras in de buurt maken we nog weleens een noodstop dan stopt hij in eens en val ik bijna van me fiets.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-05-12 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:02

Ik fietst soms met mijn eigen pony :D

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:58

Ik fiets ook met een pony (c-pony).
Eerlijk gezegd is hij helemaal niet zo'n braverd aan de hand (en fiets); hij durft nog wel eens te (proberen te) bijten, zwiept vaak jolig met zijn hoofd en de rem is in het begin ook nooit zo fantastisch. Als ik niet goed oplet staat hij stil voor een pluk gras, en ga zo maar door.
Toch is het geen enkel probleem om met hem te fietsen! Ik moet wel toegeven dat hij echt nergens van schrikt. Als iets echt heeeel eng is, doet hij hooguit een pasje opzij oid.

Laatst heb ik voor het eerst met hem aan de fiets gegallopeerd. Ik had toen wel een hoofdstel aan, en dit ga ik de komende tijd ook alleen nog maar met hoofdstel doen. Stap en draf doe ik ook aan een halster (in het begin met het touw om zijn neus)

Als je het wil gaan proberen is het denk ik erg belangrijk dat je pony al goed verkeersmak is. Verder moet je heel consequent zijn. De pony loopt bij mij met zijn hoofd net voorbij mijn schouder, en mag ook geen stap verder naar voren; doet hij dit wel, dan zet ik hem direct terug op zijn plek. Maar mijns inziens is het helemaal niet zo'n ramp als je pony niet perfect luisterd aan de hand hoor; zeker met hoofdstel heb ik echt alle controle aan de fiets!

Ik vind het een heerlijke manier om hem beweging te geven! Zelf ben ik eigenlijk te groot om op hem te rijden, dus dit is helemaal top!

Meganhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:59

Ik ga het ook trainen met mijn pony lijkt me echt leuk fietsen met me pony

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:50

Vandaag voor het eerst gefietst met m'n Nrps'er van 1.48 m. Ging zo goed, ga het echt vaker doen! Hij vond het ook heel leuk, oortjes naar voren en gaaan! :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:57

hoe leer ik dat mijn paard? Die van mij wil ook al niet aan de hand draven bijvoorbeeld, gaat alleen wat harder stappen, Wat zou hij naast de fiets doen dan? hoe hebben jullie dat je paard geleerd?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:02

Ik ga het vanmiddag voor het eerst proberen met mijn 3 jarige tinker merrie. Ben benieuwd hoe dat gaat hahaha.
Hier idd wel een fiets mer terugtraprem.
Met mijn vorige oude verzorgpaard deed ik het ook regelmatig.

Maar doen mensen hier het alleen met de wat kleinere ponys, of zijn er ook mensen die met grotere ponys en paarden fietsen?
Mijn verzorgpaard was rond de 1.55/1.60 en mijn huidige merrie is rond de 1.50.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:07

is dat niet gevaarlijk? fietsen naast je paard?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:10

Als je het goed doet niet! :-)

Muisvoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:18

Ik kan er niks aan doen, maar ik zie niet hoe dat dit veilig kan zijn. Ik zit hier nu op youtube te kijken naar iemand die met drie paarden achter de fiets fietst, maar tjee, er zal maar een gans uit het water vliegen. Er zal ook best een verschil zijn met een shetlander naast je of een paard van 1.70. En als je het "goed" doet is het niet gevaarlijk, wat is goed dan? Ik zie echt wel het voordeel van je paard onbelast mee te nemen, maar ik zie het voordeel niet van zo'n onhandige fiets. Kan je niet gewoon lekker meerennen ipv een ronddraaiend wiel met spaken net naast een paardenbeen?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:22

Ik doe het ook met mijn shet, maar we zijn pas net begonnen. Omdat we dan ook nog eens langs een drukke weg moeten (klein stukje) heb ik dé oplossing: ik ga bij vriendlief achterop de fiets (dus hij trapt ;) ) en ik met mijn benen aan de kant van mijn shet. Als het moet sta ik er zo naast.
Op termijn willen we er naar toe dat ik alleen met haar kan fietsen, maar zo in het begin is het echt ideaal. Mijn Ijslander moet er over een tijdje ook maar aan geloven ;).

Ik vind het echt een lekkere manier van trainen, gezien ik niet zo hard en lang kan hardlopen. En daarbij loopt mijn shet te langzaam voor een lekker rentempo, maar te snel voor snelwandelen ;).