waarom toch al dat steigeren????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:56

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:57

VisibreTeam schreef:
Ik volg het iig niet meer :Y)

Maakt verder ook niet uit. :) Het kan een negatieve psychische verandering veroorzaken die je schade zou kunnen noemen, omdat het het normale fuctioneren van het paard als rijpaard belemmert. Een paard dat het stijgeren misbruikt is gevaarlijk. Met de psychische verandering bedoel ik dat het paard voelt dat hij imponeert, en de rang tot de mens in vraag gaat stellen, en hier vervolgens ook naar handelt, onder het zadel of nog erger aan de hand.

0152141488: Ik quote of spreek mensen altijd bij hun boktnaam aan als ik het specifiek tegen hun heb. ;)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:00

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: waarom toch al dat steigeren????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:01

Ah, ik snap het nu wel :j
maar had eigenlijk hetzelfde neergezet in makkelijkere woorden :Y)

Steigeren dient gewoon met veel precisie aangeleerd te worden :) dat is denk ik het hele punt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:03

VisibreTeam schreef:
Ah, ik snap het nu wel :j
maar had eigenlijk hetzelfde neergezet in makkelijkere woorden :Y)

Steigeren dient gewoon met veel precisie aangeleerd te worden :) dat is denk ik het hele punt.

Inderdaad. :Y)

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:47

Maar is dat eigenlijk niet met alles zo als het op paarden trainen aankomt? Ze zijn te (meestal) te groot en te sterk om met ons aan de haal te gaan, dus is het belangrijk dat wij ze goed africhten. En of dat nou is met steigeren of simpelweg in galop aanspringen (bij wijze van), ze moeten gewoon goed afgericht zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:01

Even offtopic; ik merk nu pas mijn gigantische spelfout op.. Schaam schaam. Nu ik niet meer dagelijks Nederlands praat roest de spelling. Dus overal waar ik stijgeren heb geschreven eventjes steigeren lezen. :o

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:07

haha, ik had het niet eens gezien weet je dat?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 07:59

het is van mij uit ook niet aanvallend bedoeld aan diegene die zich verdiept hebben in de VD , want ik heb idd al wel begrepen dat die eerst een legio aan andere oefeningen hebben geleerd , en zich erin hebben verdiept alvorens ze hun dier leren steigeren , mijn vrees is voor meer de "oh dat is best grappig" VD-ers , die idd bijvoorbeeld als commando HOOG roepen en een keer met hun arm de lucht in gaan.
reden om voor mij dit topic te openen is omdat ik nu in mijn omgeving 2x heb meegemaakt dat een steigerend ""probleem" paard , dit uiteindelijk bleek te doen omdat het hem geleerd was.
1 ervan was aangekocht door een manege als kinderpony , maar zo gauw hij HOOO hoorde, en ook maar dacht dat er een arm omhoog ging , begon hij (braaf) te steigeren , nu kun je je voorstellen dat er in een kinderlesje nogal eens HOO gezegd wordt , en een instructrice dan makkelijk als stopteken haar arm omhoog doet......
dit betreffende dier heb ik diverse keren zien verhuizen, puur vanwege dit "probleem" , want verder was het een hele fijne pony , het heeft alleen aardig wat ellende en leed en eigenaren gekost alvorens duidelijk werd waarom hij dit deed.

dat het steigercommando zoals bedoeld eigenlijk zodanig complex is, was mij niet bekend, maar ik ben dan ook geen VD-er.....
(dus mijn excuus aan de echte VD-ers als mijn post veroordelend overkwam)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:03

Maar wat is dan het nut om steigeren aan te leren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:42

Het nut om steigeren aan te leren.... Wat is het nut om paard te rijden? :D Het is leuk :j
Maar ik doe het ook grotendeels om een paard sterker te maken én uiteraard voor het show en modellen werk :)

Ik ken dat probleem wel Rachel_j :j er zijn véél mensen die denken HEY LEUK STEIGEREN. En die paarden gaan ook véél te makkelijk omhoog :n

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:54

@TS dat ze dat niet meteen doorhadden op die manege, die link leg je toch meteen. Vooral als pony verder wel braaf loopt.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:56

Je ziet het nu ook zo veel dat het niet bijzonnder meer is. Prachtig al je het een paard kan leren, maar zorg er dan wel voordat hij dat alleen doet op jouw comando. Hier hadden ze op de manege ook bij een pony aangeleerd en die stijgerde dus steeds als hij een zweep omgoog zag gaan of hoo hoorde. Het kost nu heel veel moeite om dat weer af te leren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:57

Mmm... ik vind het wel bijzonder als een paard correct steigert en langer kan blijven staan :Y)

steigeren kan iedereen aanleren, maar of het er goed uitziet is nog een héél ander verhaal :)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:58

Eigenlijk kunnen die meiden dan (als het dan toch zonodig moet) beter dus dan een woord gebruiken wat nergens op lijkt.. met klanken die je anders nooit gebruikt (kan zo even niet op een woord komen )

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:59

Eigenlijk kunnen die meiden het beter gewoon níét doen, kan blessures opleveren zoals de 'gemiddelde penny' het doet.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:03

Dat als aller eerst. Maar mijn post was meer met de achterliggende gedachte : Als zei meelezen dan gaan ze misschien toch een ander woord gebruiken, want ermee stoppen doen ze toch niet. Daar isde mensch te stronteigenwijs voor ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:05

True True :))
Maar ik zou het zoiezo al niet op woord commando zetten maar op woord+zweep+houding+gebaar
:=

Maar zoiezo de manier van aanleren is al 3× niks meestal. Shetjes die ze omhoog trekken met het halstertouw en een pets geven met de zweep... :n

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:06

Ik heb er nooit bij nagedacht maar vraag me nu idd af, hoe leren ze dat eigenlijk aan.. Want ik neem aan dat pony niet ineens denkt hee, jij zwaait, laat ik eens gaan steigeren..

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:10

ik wilde mijn paard ook leren steigeren als hij oud genoeg was, in de tussentijd kocht ik er een paard bij en die had 'geleerd' om te steigeren als ze bang was of iets niet wilde wat dus errug vaak was
dit ging zo hoog en zo vaak dat ik meteen de keuze heb gemaakt om ze dat allebei niet op commando te leren

gelukkig doet mijn merrie het niet meer, maar wat een geweld was dat dan, ging wel heel beheerst, maar met zoveel kracht dat ik dat dus echt niet meer wil

en idd volleerde VD-ers geen probleem, maar penny meisjes...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:12

@Quibje, met steigeren gaat inderdaad véél kracht gepaard, daarom is het ook een GEVORDERDE oefening en gaat er veel krachtraining aan vooraf om het goed aan te kúnnen leren :)

@Elma_
Pony's omhoog trekken, voetje optillen en druk zetten op het halster, met zweepjes de pony omhoog jagen, gewoon aan het halster omhoog trekken....
Heb al genoeg gezien :n

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:13

Daarom zie ik dus bijna alleen maar fotos van ponys met oren plat achterin de nek.. Het zgn mooie VD.
Was er al geen fan van, en nu helemaal niet meer :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:15

:')
Oren in de nek hoeft niet te betekenen dat het zo is aangeleerd :)
Steigeren is namelijk een dominante oefening, dominant paard heeft oren naar achter ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:17

Ik bedoel niet perse het steigeren, bij alle kunstjes eigenlijk... Of ik had net toevallig de verkeerde fotos :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:19

Tsja... concentratie speelt ook een rol hoor :j
Het gaat mij er meer om hoe een paard zijn lichaam gebruikt, daaraan is vaak heel goed af te zien hoe het is aangeleerd :)