negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:45

Als mensen geen reacties op elkaars posts en filmpjes/fotos gaven zou bokt snel ophouden te bestaan. :)

Er is verschil tussen kritische reacties en afzeiken. Hoe oud ben je Driesprongg? :)

@renatevb: maar dan loopt je paard toch volledig zonder aanleuning als ik het goed begrijp?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:49

Driesprongg... Dat heet het leven.
Mensen posten iets en daar krijgen ze tips op. mensen zijn vrij van keuze om dat wel of niet aan te nemen, er iets aan te doen of niet. Als ik een foto zie waar een paard niet lekker loopt, dan zeg ik dat en geef ik een tip hoe het beter aan te pakken. Je kunt het ook doorlaten lopen maar daar word uiteindelijk niemand gelukkiger van ;)

Mensen worden er juist zelfverzekerder van als ze leren omgaan met kritiek :)

En je bent 14, staat op je profiel :')

NikkivanOlst

Re: negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:53

Driesprongg, ik heb even zitten kijken in je berichten, maar ik ga jou niet serieus nemen ;) Jij bent hier degene die erg vreemde reacties op iedereen zn topics plaatst ;)

Ik heb een moderator getipt :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:04

Ik heb het touw nog nooit gebruikt, maar er wel heel veel mensen mee zien longeren. Er zijn 2 opties: het touw zaagt op het moment dat het paard in verbinding wil komen (logisch, de benen bewegen tenslotte) of het paard loopt erachter (dan zaagt het touw dus niet). Kortom: touwtje komt niet in de buurt bij mijn paard.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:08

Ik wil dit touw vanmiddag ophalen en even proberen. Weet niet of de grootste maat bij mijn paard van 1.85 gaat passen... Ben heel benieuwd hoe hij reageerd. Heb met dubbele longe gelongeerd, pessoa, touwtjes. Mijn paard reageerd nergens goed op zoals ik het wil, loopt gewoon niet helemaal lekker erop. Mijn haflinger liep met netgenoemde hulpteugels/longe wel goed, ik heb ook veel longeerles gehad dus teugels staan goed ingesteld etc :)

Ik wil deze teugel gaan proberen om mij paard te leren zijn neusje over de grond te doen, dus over de rug te lopen, ontspannen. Is me met geen enkele andere hulpteugel nog echt goed gelukt. Bij de pessoa vooral merkte ik dat er veel in de mond wordt gerukt, ben benieuwd hoe het met deze teugel is! En daarna wellicht weer met dubbele longe verder gaan of nog een pessoa proberen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:21

Ik kan er weinig echt positieve dingen aan ontdekken eigenlijk.
Het zou misschien alleen positief werken bij paarden die enorm de rug wegdrukken totaal niet willen zakken met het hoofd. Maar daar gebruik ik dan liever een gogue voor.
Verder vind ik een bijzetteugel of touwtjes nog vriendelijker en beter dan dit. Dit dwingt een paard naar beneden, als ze trekken snijdt het in de oksels en borst en in de mond.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:22

@Maiska: om het paard te leren de neus te laten zakken, is een gogue heel geschikt. Vooral als je hem niet in een 'driehoek' vastmaakt, maar hem alleen vanaf de riem tussen de benen van het paard, langs de oren laat lopen en dan vastmaakt aan het bit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:22

randalinpony schreef:
@Maiska: om het paard te leren de neus te laten zakken, is een gogue heel geschikt. Vooral als je hem niet in een 'driehoek' vastmaakt, maar hem alleen vanaf de riem tussen de benen van het paard, langs de oren laat lopen en dan vastmaakt aan het bit.

Dan is het geen gogue meer maar een chambon.
Juist die driehoekswerking is aan een gogue zo top.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:27

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:38

_coquette_ schreef:
Chaos schreef:
Hmm. Ik heb gewoon een dik touw. Die gaat met het midden op de nek dan door xe bitringen en dan tussen de voorbenen. Via de ellebogen omhoog en xan leg ik er een knoop in op de schoft. Heb dan geen last van rukken aan het bit dus hoe komt het dat het met deze hulpteugel wel gebeurd dan? Is toch hetzelfde?

Ik heb het ook zo gedaan, maar bij mij gaf hij wel degelijk snokjes in de mond. Ik gebruik dan liever pessoa of halsverlenger!

Bij mij niet. Bij mij zit de knoop op een gegeven moment achter het oor en daarna schuift ie weer richting schoft. Het touw beweegt dus wel. Schuurt niet, en trekt al helemaal niet, dan heb je het te strak vastgezet of hij zit niet goed achter de elleboog, dan trekt ie ja. Anders onmogelijk. Een pessoa gebruik ik niet, worden ze lui en makkelijk van. Als je daar 10x mee gelongeerd hebt heeft de broek totaal geen zin meer naar mijn mening. Ik longeer dan het liefst met touwtjes en staartriem. :) Halsverlenger gebruik ik nooit!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:41

Het touw vond ik wel weer ideaal bij Silke :j Die is ook een stuk toleranter, zij gaat altijd enorm vaart maken in de draf, en door dat touw gaat ze toch wat relaxter en over de rug lopen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:43

_coquette_ schreef:
Chaos schreef:
Hmm. Ik heb gewoon een dik touw. Die gaat met het midden op de nek dan door xe bitringen en dan tussen de voorbenen. Via de ellebogen omhoog en xan leg ik er een knoop in op de schoft. Heb dan geen last van rukken aan het bit dus hoe komt het dat het met deze hulpteugel wel gebeurd dan? Is toch hetzelfde?

Ik heb het ook zo gedaan, maar bij mij gaf hij wel degelijk snokjes in de mond. Ik gebruik dan liever pessoa of halsverlenger!

Bij mij niet. Bij mij zit de knoop op een gegeven moment achter het oor en daarna schuift ie weer richting schoft. Het touw beweegt dus wel. Schuurt niet, en trekt al helemaal niet, dan heb je het te strak vastgezet of hij zit niet goed achter de elleboog, dan trekt ie ja. Anders onmogelijk. Een pessoa gebruik ik niet, worden ze lui en makkelijk van. Als je daar 10x mee gelongeerd hebt heeft de broek totaal geen zin meer naar mijn mening. Ik longeer dan het liefst met touwtjes en staartriem. :) Halsverlenger gebruik ik nooit!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:19

Ik denk dat je longeerbijzet moet aanpassen op het soort paard. Pessoa voor een paard wat niet nageeflijk wil lopen en de achterhand niet meeneemt, een dubbele longe voor scheef paard, bla bla. Elk paard vraagt onder de man toch ook om een andere aanpak? Onzin om een pessoa voor elk paard af te keuren imo.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:21

svdijk86 schreef:
Er zijn er meerderen bij mij op stal die ermee longeren.. maar ze krijgen er de achterhand niet mee voor elkaar en hij rukt teveel aan het bit.. die gaan dus weer over op pessoa.. :+

Bij de Pessoa heb je hetzelfde verhaal maar dan met de achterbenen die de rukjes veroorzaken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:28

Muppett schreef:
Ik denk dat je longeerbijzet moet aanpassen op het soort paard. Pessoa voor een paard wat niet nageeflijk wil lopen en de achterhand niet meeneemt, een dubbele longe voor scheef paard, bla bla. Elk paard vraagt onder de man toch ook om een andere aanpak? Onzin om een pessoa voor elk paard af te keuren imo.

Heb je het tegen mij?

IK keur een pessoa af omdat IK hem niet fijn in gebruik vind omdat IK vind dat de paarden er traag en gemakkelijk op worden. ;)

In principe loopt bij mij elke paard perfect op touwtjes en staartriem. Maar op bijzetteugels lopen ze ook allemaal prima en op een touw zoals ik eerder beschreef ook. Dubbele longe doen ze het ook allemaal super op. In principe moeten ze het overal fijn op doen natuurlijk.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:29

@Chaos, nee dat bedoelde ik in het algemeen.

Think_twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:31

Pentax schreef:
De bedoeling is dat je hem zo afstelt, dat het paard gaat zoeken. Daarmee gaat hij een houding vinden waarbij dit 'zagen' niet gebeurt (als je hem goed afsteld, de goede houding). Kan even duren bij domme paarden :o
Maar, ik moet zeggen, ik heb van de 3 paarden waar ik hem bij gebruikt heb, maar 1 die er echt lekker op loopt.
De rug van dit paard werd er wel gigantisch veel beter van (was echt een probleem bij dit paard, nu niet meer, mits paard niet stil komt te staan weer).

De andere doen het op een halstertje eigenlijk beter dan met hulpteugel, wel op de manier dat je ze leert lopen met het hoofd vrij laag. (anders kun je beter naar een hulpteugel gaan kijken).

Volgens mij bestaan er geen domme paarden, enkel domme africhters

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:32

Think_twice schreef:
Pentax schreef:
De bedoeling is dat je hem zo afstelt, dat het paard gaat zoeken. Daarmee gaat hij een houding vinden waarbij dit 'zagen' niet gebeurt (als je hem goed afsteld, de goede houding). Kan even duren bij domme paarden :o
Maar, ik moet zeggen, ik heb van de 3 paarden waar ik hem bij gebruikt heb, maar 1 die er echt lekker op loopt.
De rug van dit paard werd er wel gigantisch veel beter van (was echt een probleem bij dit paard, nu niet meer, mits paard niet stil komt te staan weer).

De andere doen het op een halstertje eigenlijk beter dan met hulpteugel, wel op de manier dat je ze leert lopen met het hoofd vrij laag. (anders kun je beter naar een hulpteugel gaan kijken).

amen.

Maar er zijn wel paarden met een lager IQ als de rest :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:34

Muppett schreef:

ik vind de pessoa anders ook een onwijs onding :)
paarden worden er, wat chaos ook al zegt, lui van en traag met het achterbeen, ze komen er niet meer van onder de indruk, bovendien stel je hem van te voren in, je hebt er dus zelf totaal geen contact mee, wat dus een groot nadeel is als je snel moet reageren :)
nee, geef mij maar een dubbele longe ;)
heb ik zelf in de hand ik kan reageren wanneer en hoe ik wil, de paarden worden er niet lui en traag van ideaal ding!!
de ongeerhulp gebruik ik alleen met het losgooien :)
ideaal, ik heb nog nooit las gehad dat hij schokjes in de mond gaf of dat hij de ellebogen kapot maakte... :n
ik gebruik zelfs de slof als longeerhulp :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:35

Think_twice schreef:
Pentax schreef:

nou, ik heb op dit moment wel degelijk een dom paard in training staan hoor :oo
na 10 keer tegen het stroom draad aan leunen voor dat ene grasje (en vervolgens keihard schrikken en wegstuiteren) doet hij het de elfde keer nog :') _O-
sterker nog... het dier besloot gister in de binnenbak met het losgooien zelfs vol tegen de betonnen muur aan te lopen :')
serieus... ik ben het met je eens dat je domme africhters hebt...
maar dit dier is er echt eentje hoor ;)

Think_twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:40

nou, ik heb op dit moment wel degelijk een dom paard in training staan hoor :oo
na 10 keer tegen het stroom draad aan leunen voor dat ene grasje (en vervolgens keihard schrikken en wegstuiteren) doet hij het de elfde keer nog :') _O-
sterker nog... het dier besloot gister in de binnenbak met het losgooien zelfs vol tegen de betonnen muur aan te lopen :')
serieus... ik ben het met je eens dat je domme africhters hebt...
maar dit dier is er echt eentje hoor ;)[/quote]

Volgens mij heb je meer ee vastbesloten paard dan een dom paard. Ik ken vele paarden die voor 1 sprietje gras liever tegen de schrikdraad staan dan het te moeten missen. Ik ken ook een paard dat zijn hoofd tegen de muur gooide. Maar ik denk niet dat het is omdat dat paard dan 'dom' is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:43

geloof me, heb vele paarden in training gehad...
dit dier is dom...
al vind ik dom niet zo'n fijn woord, hij is gewoon niet zo slim :)
hij is ook absoluut niet vast besloten, want hij laat zich makkelijk overulen door de andere paarden en hij is ook makkelijk van zijn plannen af te brengen...
maar hij is gewoon...
tsjah... erg onbenullig, tegen het domme aan :)
ik heb vastbesloten paarden in training gehad... maar die zijn in gedrag en karakter heel anders en uiten zich ook heel anders dan dit beestje...
this een schatje hoor, maar hij is wel dom :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:51

Mijn negatieve ervaring is dat af en toe het gespje achter het ringetje blijft haken en ze dan met de kop in een rare bocht getrokken wordt. Opgelost door hem losser te zetten.

Ik gebruik deze of de pessoa. Beide met een halster, aangezien mijn merrie de mond hoeken gauw openhaalt en ik mijn bit dan liever gebruik voor rijden. Met halster loopt ze met beide fijn. Pony longeer ik hier ook mee, puur om te voorkomen dat ie wegspuit met longeren. Als die iets aan zijn bit voelt zakt ie al, dus 9 van de 10 keer hangt hij los. Pony heeft door overgewicht last van singelwondjes, dus dan is dit een fijne manier.

Percyleen, ik zou er een halstertouw bij doen of 15€ investeren in een echte. Touwtje zit wel een beetje te strak, waarschijnlijk omdat je niet meer lengte hebt met 2 touwen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:51

Think twice: klinkt idd als een dom dier, of eentje die een brilletje nodig heeft. ;)

En natuurlijk kunnen paarden dom zijn, zoals ze ook slimmer dan gemiddeld kunnen zijn. Das niet veel anders dan bij africhters. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:58

Ik denk at deze hulp simpelweg niet voor ieder paard werkt, maar het scheelt ook een boel hoe je ermee omgaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt