[GVL] Probleem met Join Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:06

DaiskeLover schreef:
Sientje schreef:
Ben trouwens wel benieuwd, staat er aan die andere kant van de bak gras langs de kant ofzo?

Jaaa, hoezoo??

Er staat geen gras in moddergedeelte van de bak...
Beetje langs het hek maar dat staat er aan de longeerkant ook.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:43

DaiskeLover schreef:
lifaya schreef:
dan lijkt me dit gewoon los longeren, niet een join up :+

Sorry dat ik me er mee bemoei maar ik verzorg haar ook, en ze kan neit longeren, en dan is dit de betere manier
!

longeren zonder lijn is ook longeren hoor :') Join Up is heeeeeel iets anders dan vrij longeren :)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 22:49

Longeren kan wel, maar alleen gaat dit niet als je in je eentje bent, ze vertikt het om weg te gaan bij je, en blijft dan gewoon sstaan..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:57

Heerlijk, elkaar ook nog tegenspreken :D

Sientje schreef:
Ben trouwens wel benieuwd, staat er aan die andere kant van de bak gras langs de kant ofzo?

xDeena_ schreef:
Nee, alleen kale takken. Die halve bak is echt alleen maar modder.

DaiskeLover schreef:
Jaaa, hoezoo??

xDeena_ schreef:
Sorry, maar eigenaar legde me uit dat ze dit vaker gedaan het. Dat ik het mocht proberen, paard is niet onhandelbaar, en ik doe inmiddels geen join up meer met haar. ..

DaiskeLover schreef:
Doen we dat niet meer?
jmmr heb ik het ook nooit kunnen leren

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 10:40

Haha, is lastig he als je vriendin in zeist zit en je halve topic overneemt xd

JMkaaay

Re: [GVL] Probleem met Join Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:14

Hoewel anderen het al enigszins gezegd hebben, zal ik het op een iets minder botte manier vertellen. Een join-up is niet het 'mentaal breken' van een paard en het hoeft ook helemaal niet boos. Je probeert je paard in zijn/haar taal even duidelijk te maken dat jij de baas bent, dit kan op een rustige maar toch dominante manier. Het is niet simpelweg je paard in het rond laten rennen en er schreeuwend achteraan banjeren met een zweep. Zo zie ik het tenminste.

Ik begrijp dat jullie dat paard dus samen verzorgen? Da's erg handig; zo kan je elkaar helpen! Laat de ene de longeerlijn bedienen en laat de ander naast het paard lopen in een cirkel, en telkens als het beter gaat laat je de meeloper iets verder van het paard aflopen totdat die persoon zo goed als uit beeld verdwenen is en het paard zelfstandig om de longeur heen kan lopen en begrijpt dat het naar die persoon moet luisteren.

Let wel: een paard heeft één leider tegelijk. Ga niet allebei commando's geven, dan raakt het paard in de war.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:28

Mm... Daar ben ik het toch niet mee eens. Ook als je het subtiel doet is het een vorm van mentaal breken. Hij mag namelijk niet bij je komen tot hij zich overgeeft. Weet je wat dat inhoud in de vrije natuur? De dood. Een paard zonder zijn kudde overleeft het niet en zal zich echt overgeven. Ik zie dat echt als een vorm van dwang en mentaal breken ;)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:53

Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat onze paarden van vandaag nog hetzelfde in elkaar zitten als die in de vrije natuur. Je zit in een afgesloten ruimte, je verbant ze niet uit de kudde of iets dergelijks. Dat geeft een stuk vertrouwen, als je het goed over weet te brengen. Ik claim mijn persoonlijke ruimte, zoals een dominant paard ook zal doen als er een nieuw paard wordt geïntroduceerd in de paddock.

Ik sta wel open voor andere theorieën hoor, maar tot nu toe heeft niemand me nog echt weten te overtuigen van het feit dat een join-up erg schadelijk is voor je paard. Wel snap ik dat je moet kunnen zien wanneer je paard het verdiend heeft, en het niet als een soort spel moet gebruiken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:58

Mmm... En toch, heel heel heel veel mensen doen het als rondjagen en op 'de tekenen' wachten. Ik gebruik zelf het principe van een join up als straf... Als je niet met mij meewerkt of loopt te rotzakken ga je maar rondjes lopen in je 1tje. Geen 1 paard die dat leuk heeft gevonden. Vanuit dat oogpunt lijkt me dat het voor een paard absoluut niet leuk is. Weggejaagd worden bij de leider. Paarden staan nog redelijk dicht bij de natuur. Kijk naar de reacties die ze kunnen geven op mensen. Wij zijn in hun ogen nog altijd het grote boze roofdier, tenzij we het tegendeel kunnen bewijzen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:17

Ik heb van een professional geleerd hoe en wanneer je een join up doet. Je doet het niet door te schreeuwen of het paard op te jagen, maar juist door heel rustig te blijven en stil te zijn. Ook moet je eerst het paard de hele bak van allebei de kanten laten zien, gewoon aan de hand, zodat de omgeving niet vreemd voor hem is. Het is absoluut niet de bedoeling om je paard bang te maken, alleen om de band te versterken en respect van je paard te krijgen. Een join up vergroot het vertrouwen van je paard in jou en is ook geschikt om angstige paarden juist te helpen zich over die angst heen te zetten. Als je het op de juiste manier doet is het absoluut geen emotionele mishandeling.
Het is wel belangrijk je te realiseren dat het geen spelletje is en je het niet te vaak mag doen. Het is een vertrouwens oefening die veel van het paard vraagt, maar het is geen straf!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:36

Ja, dat snap ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:37

Ik denk dat jij spelen met je paard en een join up door elkaar haalt!
Een join up leer je n.l niet, spelen kan je leren!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 09:15

Het was ook los longeren, maar de eigenaar heeft het mij verkeerd uitgelegd =)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:11

Je spreekt je zelf een beetje tegen.

Je zegt ik ben de baas, maar ze is gewoon eigenwijs. Maar als je rijdt, kun je haar niet bij de modder weghouden. Met longeren met lijn, sleurt ze je gewoon mee richting de modder en met los longeren gaat ze ook steeds naar de modder.

Je bent 'de baas' over je paard als je kunt bepalen wat z'n voeten doen. Dit paard bepaalt wat jouw voeten doen. (Trekt je mee richting de modder, of gaat in de modder staan waarna jij naar de modder loopt om hem te halen etc.)

Begin daar maar eens mee. Kijk maar eens hoe vaak het jouw paard lukt om jouw voeten te verzetten. En hoe vaak jij zijn voeten kan verzetten hoe je wilt. Hoe meer je kunt, hoe meer je paard je als 'baas' accepteert. (Zo heb je meer controle nodig over z'n voeten als je hem zijwaarts wilt laten lopen dan gewoon recht naar voren)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:18

Een join up kan je niet leren. Het is een paard wegjagen en dan weer onderdanig terug laten komen.
Doe dat dus maar niet even voor de lol, eigenlijk doe het maar gewoon niet. De join up is alleen voor noodsituaties naar mijn mening. Het moet ook op een andere manier kunnen