Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:11

ninajojo schreef:
Dan heb je dus niet iets tegen VD, maar iets tegen de mensen die het fout uitvoeren. En die mensen heb je overal. In dressuur, in NH en dus ook in VD.

Je hebt gedeelte gelijk denk ik... ten eerste ik heb voor de echte fanatieke vd-ers wel degelijk respect, maar dat is iets anders dan er iets tegen hebben of het zelf gaan doen. Want ik heb er wel iets tegen vd alleen, jij combineert het met nh, dat wordt het voor mij als anders. Verder zag ik jou niet met voedselbeloningen werken of klopt dat niet?

Ik heb iets tegen je paard kunstjes leren voor voedselbeloningen, zonder daar overnagedacht te hebben waarom je dat en je niet te verdiepen in het wezen paard. Toch wel degelijk vd dacht ik zo... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:12

Chaos schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat er zoveel "vd"paarden ineens geen zin meer in hebben?
Onder het zadel zie ik dit nauwelijks, je zorgt dan voor afwisselende trainingen.

Hier op Bokt heb ik al heel wat topics en opmerkingen gezien van paarden die kunstjes moeten doen er geen zin meer in hebben. Frappant vind ik dat, ik dacht namelijk dat er veel diversiteit in de oefeningen zit.

Iemand een idee? :)

Is dat omdat men teveel kunstjes doet. Iets té vaak herhaald? Te veel kunstjes? Te veel voedselbeloningen??

Kan een combinatie van allerlei dingen zijn :j
Bij mij persoonlijk slaat mijn pony dicht als ik teveel & te snel wil ... Waardoor we dus in de ogen van anderen misschien niet vooruit geraken, maar ik weet wel dat wat hij doet hij met plezier doet. En inderdaad, als ik bezig blijf met 1 kunstje (omdat ik dit beter wil) dan werkt het ook niet meer :+

Onder het zadel zie je dit misschien nauwelijks omdat ik denk dat veel paarden niet durven te tonen geen zin te hebben .. Als ze moeten draven en ze gaan stappen of blijven stappen, dan worden ze wel in draf geschopt/geslagen, want een paard moet luisteren ... Ik heb meer moeite met het geheel van het rijden (uiteraard is niet iedereen zo) dan met het grondwerk, vrijheidsdressuren .. Want als je het doet zoals ik het doe (wat vast ook niet iedereen zal doen :P ) hou je rekening met je paard, en werk je met wat je paard aanbiedt ... Dus dat is voor een paard veel leuker.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:12

Chaos schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat er zoveel "vd"paarden ineens geen zin meer in hebben?
Onder het zadel zie ik dit nauwelijks, je zorgt dan voor afwisselende trainingen.

Hier op Bokt heb ik al heel wat topics en opmerkingen gezien van paarden die kunstjes moeten doen er geen zin meer in hebben. Frappant vind ik dat, ik dacht namelijk dat er veel diversiteit in de oefeningen zit.

Is dat omdat men teveel kunstjes doet. Iets té vaak herhaald? Te veel kunstjes? Te veel voedselbeloningen??

goeie vraag en goeie inbreng in de dit topic, dankje wel!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:13

Marchador schreef:
Hoewel ik het ook wel leuk vind om shows te zien en foto's van mensen die aan vd doen. Doet het mij verder niets het spreekt me ook niet aan.
Ach ja ieder zo zijn ding he :)

Zo denk ik er ook over, maar nu ben ik juist benieuwd naar de rede van mensen daarachter...
zou je daar eens over willen nadenken en het hier proberen te verwoorden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:14

ach ik heb er niets op tegen, maar ik heb er zelf niets mee....leuk om te zien, meer niet :)
Zolang het paard tevreden is, geen schade/hinder van ondervindt en er geen gevaar optreed is het toch prima, ieder zijn ding!

Zelf plak ik nergens naamkaartjes op of neem deel aan een bepaalde stroming:
mijn paard moet gewoon luisteren zowel aan de hand als onder het zadel PUNT :Y)
En dat lukt al 33 jaar met gewoon nuchter en gezond boerenverstand ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:16

Haf sjakie, ik ga er over nadenken. Ik vind het moeilijk om er een reden bij te bedenken, maar die zal er vast wel zijn. Wat ik wel graag doe is Parelli met mijn pony, beetje verdraaid naar mijn eigen versie.
Zo heeft in mijn ogen iedere tak wel iets, maar ook een mindere kant.
Ik ga denken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:17

Er wordt hier gezegd dat paarden niet gemaakt zijn om te liggen enz. maar ze zijn toch ook niet gemaakt om op te rijden? Alles wat we met een paard doen, doen we voor ons eigen plezier natuurlijk.

Ik vind VD-foto's mooi om te zien. Zie echter wel vaak paarden met de oren echt naar achteren gericht, niet meer oplettend maar nijdig kijkend. Met name vaak bij het meerennen. En het steigeren he, ook niet echt mijn ding ;)
Heb mijn vorige pony spaanse pas geleerd en wat targetten, dat vond ik wel leuk.
Ik zie wel nut in VD -zowel qua plezier als lichaamsbeweging ivm het stretchen- maar ga er zelf niet mee aan de slag.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:18

Ben het ooit eens gaan doen om mijn paardje afwisseling en denkwerk te geven. Aangezien hij niet meer gereden werd en zich allerlei andere dingen bedacht om de dag door te komen. Het is echter helemaal niets voor mij. Ik vind het zelfs verschrikkelijk wanneer mijn paardje spontaan gaat bedelen met spaanse pas of gaat liggen. Heb het gevolgd bij schauberger en alles officieel geleerd. Denk de VD eigenlijk meer een positief effect heeft op de trainer. Van kijk eens wat ik een dier allemaal kan leren. En wanneer het dier doet wat je wil krijg je als trainer ook de beloning. Dingen doen voor afwisseling vind ik prima, maar weet op tijd op te houden ook al kan hij het kunstje dan niet of nooit.

Chaos

[***] schreef:
Chaos schreef:

Onder het zadel zie je dit misschien nauwelijks omdat ik denk dat veel paarden niet durven te tonen geen zin te hebben .. Als ze moeten draven en ze gaan stappen of blijven stappen, dan worden ze wel in draf geschopt/geslagen, want een paard moet luisteren ... Ik heb meer moeite met het geheel van het rijden (uiteraard is niet iedereen zo) dan met het grondwerk, vrijheidsdressuren .. Want als je het doet zoals ik het doe (wat vast ook niet iedereen zal doen :P ) hou je rekening met je paard, en werk je met wat je paard aanbiedt ... Dus dat is voor een paard veel leuker.

Doet een goede ruiter dat niet net zo?
Of een goede menner.
etc.

Ik zie onder het zadel ook wel paarden die niet willen, maar het valt me op dat er veel topics lopen daarover vandaar. :)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-08-11 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

opisop_shop

Re: Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

en corrigeer je een paard niet net zo goed tijdens VD dan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:21

Opishop: mijn Haf keek ook altijd nijdig als hij met me mee rende door de wei. Maar dan moest hij achter mij blijven en hij was van nature een echte leider en liep altijd voorop. Dessalniettemin vond hij het spelen hartstikke leuk. Rennen, omdraaien en weer loeihard rennen. Maar dat was voor mij geen VD. :P

NiKip

haf_sjakie schreef:
ninajojo schreef:
Dan heb je dus niet iets tegen VD, maar iets tegen de mensen die het fout uitvoeren. En die mensen heb je overal. In dressuur, in NH en dus ook in VD.

Je hebt gedeelte gelijk denk ik... ten eerste ik heb voor de echte fanatieke vd-ers wel degelijk respect, maar dat is iets anders dan er iets tegen hebben of het zelf gaan doen. Want ik heb er wel iets tegen vd alleen, jij combineert het met nh, dat wordt het voor mij als anders. Verder zag ik jou niet met voedselbeloningen werken of klopt dat niet?

Ik heb iets tegen je paard kunstjes leren voor voedselbeloningen, zonder daar overnagedacht te hebben waarom je dat en je niet te verdiepen in het wezen paard. Toch wel degelijk vd dacht ik zo... :o

Ik werk wel met voedselbeloningen ;)
Maar heb er ook echt wel over nagedacht. Poularde kent ook het commando voedsel weigeren. Dit betekend dus dat ze alleen het voedsel mag aanpakken wanneer ik er "goed zo" bij zeg. Het is niet zo dat tijdens VD de regels veranderen. Ik ben nog steeds de baas, dus wanneer ze gaat drammen en bedelen (wat ze overigens bijna nooit bij mij doet) wordt ze genegeerd, of krijgt ze een "nee" te horen.

Maar het dikgedrukte wat je zei laat mij weer denken dat je helemaal niets tegen VD hebt, maar tegen mensen die er ondoordacht mee bezig zijn.

mika11

[***] schreef:
@

@ mika11 : Het rijden ... Je doet wat met je handen, benen, zweep en je paard gaat harder of trager, zwaait met de benen, draait rondjes, moet z'n benen hoger optillen, .... Is ook allemaal op commando, en daar staat niet altijd een beloning tegenover ;)

En ik kan uit ervaring zeggen dat zelfs als je een paard hebt die een moord doet voor eten en in z'n vrije tijd alleen maar met eten bezig is, echt niet alles voor een snoepje doet .. Dit dacht ik in het begin ook dus ik dacht: wauw, die van mij ga ik veel kunnen leren .. Ja daaag :')

Met rijden heb ik idd de leiding, maar daar gebruik ik geen hulpmiddelen voor zoals sporen of zweep.
Soms ook geen bit, ook niet als we buiten rijden.
Maar ik merk wel welke dingen mijn paard leuk vind en welke niet. En als ze iets niet leuk vind maar ik wil het wel, moet ik haar wel aanmoedigen om het te doen (bijvoorbeeld als het regent, gaan rijden. Daar heeft ze een hekel aan, het liefst wil ze stilstaan met haar kont in de regen)
Dan heeft ze echt wel pech maar dan gaan we toch echt wel rijden.

En als ze wel iets leuk vindt, merk ik het ook. Zoals draven of galopperen over een bospad.

Maar hoe weet je of een paard vd leuk vindt. Gaat het hem alleen om het voer en doet hij daarom zijn trucjes.
Of vindt hij het ook leuk om bijvoorbeeld te knielen of de jambette te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:27

@ Chaos & opisop_shop : Op alle vragen zeg ik: :j

Trouwens .. hoeveel topics zijn er hier over praktijkproblemen? Paard wil dit niet of dat niet, gaat op de loop, gaat staken, doet dit of dat ... Of heb ik dat nu gedroomd? :+

Corrigeren doe ik trouwens ook gewoon, dat geef ik ook toe. Maar er is een verschil tussen corrigeren en gaan slaan ofzo ... Zoals eerder gezegd kent die van mij het woordje 'neen' en gebruik ik dit ook wanneer ik dit nodig vind. Dus als ik met hem aan het spelen ben en ik voel dat hij teveel doet, of net iets doet wat ik niet wil waarbij ik 'in gevaar' kom .. Stel dat hij vooruit loopt terwijl ik hem achteruit wil, of dat hij toch een beentje zou uitgooien als ik ervoor sta, dan krijgt hij van mij een correctie in de vorm van 'neen' en dan weet hij dondersgoed dat dit niet de bedoeling was .. Meestal doet hij dan net hetgeen wat ik wilde, en heel goed .. dus het is een beetje testen denk ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:30

mika11 schreef:
Maar hoe weet je of een paard vd leuk vindt. Gaat het hem alleen om het voer en doet hij daarom zijn trucjes.
Of vindt hij het ook leuk om bijvoorbeeld te knielen of de jambette te doen.

Hoe weet je of een paard dat rijden wel leuk vind? Omdat hij het doet? ;)

Ik weet dat als die van mij het niet meer leuk vindt, dat ie het ook gewoon niet meer doet .. En dit mogen dan dingen zijn die hij kent, als hij het op dat moment niet wil doet hij het niet .. Zo springt ie de ene keer gewoon op het blok (soms wel eens te enthousiast en dan flikkert hij er ook net zo goed weer af :') ) en de andere keer zou je hem met nog geen 100 touwen en zwepen erop gedwongen krijgen ... Dus het feit dat hij het doet is voor mij een teken dat hij dat op dat moment wel ziet zitten :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:33

Ik merk met rijden welke dingen ze graag doet en welke niet.
Maar wat doe je dan met vd als jouw paard geen zin heeft?
Stop je dan of ga je dan door tot het wel lukt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:35

Geen van de 2 .. Ik doe wat anders :+
Stoppen doe ik zelden, soms als we al even bezig zijn en het gaat bergaf zeg maar dan doe ik iets wat hij altijd wel doet, beloon ik en zeg ik dat het genoeg is. Dan stop ik dus wel, maar niet omdat het niet lukte. Als we nog maar pas bezig zijn dan doe ik gewoon andere dingen. Ik heb altijd heel veel attributen in de piste staan, die ik soms allemaal gebruik en soms bij wijze van maar 1 ding .. maar ze staan er wel voor het geval we er op dat moment iets mee gaan doen.
Maar doorgaan tot het wel lukt doe ik nooit, want het zal ook nooit lukken en levert alleen maar frustraties aan beide kanten op .. Of misschien vooral aan mijn kant, want pony sluit zich af en trekt zich niks meer aan van de rest van de wereld :+

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:37

Als ik merk dat ze geen zin meer heeft in VD, sluit ik af met een makkelijke oefening.
Dit doe ik ook met rijden.

Doorgaan totdat het lukt is iets wat je nooit moet doen. Dat werkt enkel averechts ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:16

mwah, doe ik met rijden weleens hoor (doorgaan tot het lukt), al doe ik dan ook wel concessies met de uitvoering, dus wat minder scherp uitgevoerd. Als mijn paard vandaag besluit ineens niet meer te willen galoperen, dan ga ik toch net zolang door totdat hij in galop zit hoor, zou niet weten waarom niet tenzij je denkt dat er echt iets scheelt en hij dus een medische reden heeft om te weigeren??
(heb het hier wel over dingen die hij al kent, dingen die hij niet kent verwacht ik niet dat hij ze in 1x goed doet, dat bouw je natuurlijk op).

Met rijden corrigeer ik en stel ik bij, maar slaan of schoppen doe ik echt niet, dan moet meneer het wel erg bont maken door zich gigantisch te misdragen, maar dan is het weer corrigeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:29

Maar het gaat hier niet over rijden ;)
Denk dat daar een verschil zit, dat je het niet moet gaan vergelijken ... Als bv. longeren niet wil vraag ik ook door, ik zal dan misschien wat minder lang longeren of wat minder moeilijke oefeningen doen dan gepland als het moeilijk gaat, maar er wordt wel gelongeerd. Terwijl bij vrijheidsdressuur ik wel dat kunstje even aan de kant zou schuiven. Daar zit een verschil in en ik denk als je VD-en hetzelfde gaat doen als rijden/longeren, dat je dan de problemen krijgt van paarden die eigenlijk niet willen maar het wel doen omdat het moet ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:32

Leuk discussiepunt, ik zal even op een aantal dingen ingaan.

haf_sjakie schreef:
1 Het paard doet zijn kunstje niet voor jou maar voor zijn voerbeloning.
2 De mens 'traint' het paard maar doet niet de moeite om het wezen paard echt te leren begrijpen...

vooral dat laatste vind ik zo ontzettend jammer. Natuurlijk zijn er vast ook uitzonderingen hierop die vd misschien met natural horsemanship combineren. Zelf ben ik echt een fan van natural horsemanship. En ik zou graag willen dat meer mensen zich daar eens in gingen verdiepen. Misschien dat er in het begin minder spectaculaire foto's daarvan te maken zijn. Maar je leert wel om echt een band op te bouwen met je paard en je paard te begrijpen als wezen paard...

1. Gaat in veel gevallen zeker op, maar niet in alle gevallen. Mijn paard doet ook alles zonder voedselbeloningen maar dan veel minder gemotiveerd.
Punt 2, is dat niet zo bij alle omgang met je paard behalve NH? ;) Dus dressuurruiters, springruiters etc. Dit kun je niet alleen verhalen op VD. Ik denk dat je, juist als je op de grond bezig bent, je meer bewust bent van de paardentaal dan wanneer je erop zit. ;)

randie schreef:
Een paard is niet gemaakt om te zitten, knielen, en plat te liggen met iemand erop..

Een paard is sowieso niet gemaakt om op te zitten. ;) VD zijn alle natuurlijke bewegingen (afgezien van mensen die hun paard leren opzitten o.i.d. daar ben ik het ook niet mee eens) maar dan op een commando. Of er nou iemand opzit of niet, anders zouden we sowieso kunnen stoppen met rijden.

kohtje schreef:
Wat mij vooral niet aanstaat is dat steigeren. Snap echt niet dat jan en alleman dat hun dier leren. Vooral niet in de begin vase. Er zijn er denk ik maar weinig die er echt serieus mee bezig zijn.

Steigeren is niets mis mee mits het in een laat stadia onder volledige controle aangeleerd wordt. En daar zit nou net het punt, mensen vinden het gaaf om te zien en leren het dus gewoon aan zonder wikken of wegen. Dus het is de onwetendheid van de mens, niet het vrijheidsdressuur waar het dan aan ligt.

Ben het helemaal met je eens [***]! :j Ik merk zelf ook dat mijn paard veel losser in zijn lijf is geworden door VD. Dus nut heeft het zeker!

randie schreef:
En zoals baasje van Jauke al zei bij Holland's got talent. Je hoeft niet eens zon goede band te hebben. Het gaat gewoon om belonen op het juiste moment.

Helemaal mee eens, maar door het VD-en an sich bouw je wel een band op. Omdat je op de grond met je paard bezig bent. Net zoals dat je een band opbouwt met poetsen, knuffelen, longeren etc.

brigitte2 schreef:
Vooral steigeren en dat knielen met 1 been naar achter llijkt met ten eerst voor het paardenlichaam niet goed. Daarnaast het gevaar van uitslaan van benen (spaanse pas) terwijl dit niet de bedoeling. En gaat een gespannen paard niet eerder omhoog omdat hij het kunstje toch al kent? Misschien weet ik er te weinig van?
Groet Brigitte

Compliment bedoel je, dat is een natuurlijke beweging die bijvoorbeeld hengsten maken als ze met elkaar spelen en elkaar in de benen bijten.
Nogmaals, VD zijn alle natuurlijke bewegingen op een commando zetten. Ongewenst kunstjes vertonen is inderdaad erg vervelend maar kan op een simpele manier verholpen worden, alleen zijn mensen soms te lui (of te onwetend) om consequent daarin te zijn waardoor het paard gaat bedelen.

haf_sjakie schreef:
ja dat snap ik wel, maar nu wil ik graag horen wat mensen beweegt om voor deze methode te kiezen en bijvoorbeeld niet voor nh...
waarom ze doen wat ze doen en ook vooral wat hun doel of motivatie daarmee is.

Ik combineer zelf Vrijheidsdressuur met Parelli. Met VD ben ik nu zo'n 3 jaar bezig en met parelli een half jaartje. Ik ben begonnen omdat ik eens iets anders wilde en mijn paard niet intensief aan het [***] kan. VD was en is voor ons beide ideaal en we hebben er veel plezier aan.

mika11 schreef:
Daarom zou ik niet willen dat ik haar kunstjes zou leren, dat maakt haar zo slaafs en dat wil ik niet.

Dan zie jij VD toch verkeerd. Het gaat namelijk om het samenwerken. Als je paard niet wil hoeft het ook niet, daarom heet het ook vrijheidsdressuur. Ik dwing een paard nooit. Daarom [***] je over het algemeen ook vrij, als mijn paard geen zin meer heeft loopt hij weg. En ja, dat doet hij af en toe. En dat is toch prima? :) Ik probeer het altijd voor te zijn, stoppen op het moment dat het geweldig gaat, maar soms ben je net even te laat. Dan dwing ik niks, het moet voor hem ook leuk blijven. Als hij wegloopt geeft hij aan dat hij het niet leuk meer vind, dan doe ik nog een kunstje die hij wel leuk vind en stop ik. :) Maar ik moet zeggen dat het vrijwel niet voorkomt..

Het leuke vind ik dat mensen het heel normaal vinden dat een hond kunstjes kan en als een paard het kan is het ineens sielugh. Die begrijp ik nooit. :D

Chaos schreef:

Ik heb ook ooit eens zo'n topic geopend. Dat was inderdaad omdat ik het teveel vroeg, nu kijk ik beter naar mijn paard, bedenk ik me wat ik de vorige keer had gedaan en kijk ik wat mijn paard aanbied en dat pak ik mee. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:02

lijkt me toch wel vervelend hoor, als je moet stoppen omdat je paard geen zin meer heeft.
Ik zou zelf de term vrijheidsdressuur niet in die zin letterlijk nemen, ik zie het meer als dresseren zonder ruiter zeg maar?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:04

Is ook vervelend, aan de andere kant leer je dan wel steeds meer signalen van je paard herkennen waarin hij aangeeft of hij nog wel zin heeft of eigenlijk niet meer zo. :)
Ook met VD blijf je leren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:09

Is zeker vervelend :j Maar de kunst is om het voor te zijn dat je moet stoppen omdat je paard geen zin meer heeft .. Je paard leren motiveren en goed je paard 'lezen' zodat je precies weet hoe het in elkaar steekt. Er komt meer 'NH' bij kijken dan op het eerste zicht lijkt hoor :P Natuurlijk kan je blijven doordoen tot het uiteindelijk misschien lukt .. er zullen er ook vast wel zijn die dat zo doen .. maar voor mij, voor ons, werkt dit zo niet, dan krijg ik helemaal geen resultaat. Maar er zijn paarden die het dan uiteindelijk misschien wel doen .. alleen heb ik het idee dat je dan die plaatjes krijgt waar in het topic het erover gaat dat je die liever niet ziet ;)

Er is trouwens, voor mij, een verschil tussen vrijheidsdressuur en dresseren zonder ruiter .. Vrijheidsdressuur zijn echt de kunstjes zeg maar, terwijl het dresseren echt de dressuuroefeningen zijn .. Je kan het wel door elkaar gebruiken (bv. de spagaat om je paard even te laten stretchen, of de spaanse pas om het bewegen vanuit de schouder te motiveren) maar voor mij zijn het in weze 2 aparte dingen ;) (kan er nog wel meer over doorbomen, maar dan misschien beter via pb moest je interesse hebben :) )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:22

Ten eerste doe ik vrijheidsdressuur omdat ik niet kan rijden met mijn Shetlanders, dus
naast het mennen en knuffelen etc is vrijheidsdressuur voor mij een aantal oefeningen
waarmee ze respect voor mij krijgen (en dat is nodig, het zijn hengsten) en de basis
dingen als meelopen, achteruit, en dat soort dingen leren.
Nu vind mijn ene pony het geweldig om al die nieuwe dingen te leren, hij is altijd
heel enthousiast en doet alles (jazeker :j ) ook zonder beloning.

En daarmee vind ik dat er een verschil is tussen 'dresseren zonder ruiter' en 'vrijheidsdressuur',
dresseren zonder ruiter doet mij denken aan circuspaarden, die truukjes doen op commando,
en daarbij ben ik het eens dat het vooral voor de trainer een plezier is, omdat het paard
doet wat de trainer wil.

Vrijheidsdressuur is in mijn ogen ook echt vrijheid voor het paard, hij moet het leuk
vinden en je moet samen plezier kunnen hebben.
Dus zowel plezier voor paard als voor trainer (en het laatste omdat het paard
plezier heeft, heeft de trainer plezier).
Zo gaat het dan bij mijn pony's. ;)

En net als [***] doe ik ook alles op mijn eigen manier, een beetje een mengeling van
vanalles en nog wat. :+

*Trouwens, wel een leuk discussieonderwerp!
Laatst bijgewerkt door Borisje op 14-08-11 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt