Leuk discussiepunt, ik zal even op een aantal dingen ingaan.
haf_sjakie schreef:1 Het paard doet zijn kunstje niet voor jou maar voor zijn voerbeloning.
2 De mens 'traint' het paard maar doet niet de moeite om het wezen paard echt te leren begrijpen...
vooral dat laatste vind ik zo ontzettend jammer. Natuurlijk zijn er vast ook uitzonderingen hierop die vd misschien met natural horsemanship combineren. Zelf ben ik echt een fan van natural horsemanship. En ik zou graag willen dat meer mensen zich daar eens in gingen verdiepen. Misschien dat er in het begin minder spectaculaire foto's daarvan te maken zijn. Maar je leert wel om echt een band op te bouwen met je paard en je paard te begrijpen als wezen paard...
1. Gaat in veel gevallen zeker op, maar niet in alle gevallen. Mijn paard doet ook alles zonder voedselbeloningen maar dan veel minder gemotiveerd.
Punt 2, is dat niet zo bij alle omgang met je paard behalve NH?
Dus dressuurruiters, springruiters etc. Dit kun je niet alleen verhalen op VD. Ik denk dat je, juist als je op de grond bezig bent, je meer bewust bent van de paardentaal dan wanneer je erop zit. 
randie schreef:Een paard is niet gemaakt om te zitten, knielen, en plat te liggen met iemand erop..
Een paard is sowieso niet gemaakt om op te zitten.
VD zijn alle natuurlijke bewegingen (afgezien van mensen die hun paard leren opzitten o.i.d. daar ben ik het ook niet mee eens) maar dan op een commando. Of er nou iemand opzit of niet, anders zouden we sowieso kunnen stoppen met rijden.
kohtje schreef:Wat mij vooral niet aanstaat is dat steigeren. Snap echt niet dat jan en alleman dat hun dier leren. Vooral niet in de begin vase. Er zijn er denk ik maar weinig die er echt serieus mee bezig zijn.
Steigeren is niets mis mee mits het in een laat stadia onder volledige controle aangeleerd wordt. En daar zit nou net het punt, mensen vinden het gaaf om te zien en leren het dus gewoon aan zonder wikken of wegen. Dus het is de onwetendheid van de mens, niet het vrijheidsdressuur waar het dan aan ligt.
Ben het helemaal met je eens [***]!
Ik merk zelf ook dat mijn paard veel losser in zijn lijf is geworden door VD. Dus nut heeft het zeker!
randie schreef:En zoals baasje van Jauke al zei bij Holland's got talent. Je hoeft niet eens zon goede band te hebben. Het gaat gewoon om belonen op het juiste moment.
Helemaal mee eens, maar door het VD-en an sich bouw je wel een band op. Omdat je op de grond met je paard bezig bent. Net zoals dat je een band opbouwt met poetsen, knuffelen, longeren etc.
brigitte2 schreef:Vooral steigeren en dat knielen met 1 been naar achter llijkt met ten eerst voor het paardenlichaam niet goed. Daarnaast het gevaar van uitslaan van benen (spaanse pas) terwijl dit niet de bedoeling. En gaat een gespannen paard niet eerder omhoog omdat hij het kunstje toch al kent? Misschien weet ik er te weinig van?
Groet Brigitte
Compliment bedoel je, dat is een natuurlijke beweging die bijvoorbeeld hengsten maken als ze met elkaar spelen en elkaar in de benen bijten.
Nogmaals, VD zijn alle natuurlijke bewegingen op een commando zetten. Ongewenst kunstjes vertonen is inderdaad erg vervelend maar kan op een simpele manier verholpen worden, alleen zijn mensen soms te lui (of te onwetend) om consequent daarin te zijn waardoor het paard gaat bedelen.
haf_sjakie schreef:ja dat snap ik wel, maar nu wil ik graag horen wat mensen beweegt om voor deze methode te kiezen en bijvoorbeeld niet voor nh...
waarom ze doen wat ze doen en ook vooral wat hun doel of motivatie daarmee is.
Ik combineer zelf Vrijheidsdressuur met Parelli. Met VD ben ik nu zo'n 3 jaar bezig en met parelli een half jaartje. Ik ben begonnen omdat ik eens iets anders wilde en mijn paard niet intensief aan het [***] kan. VD was en is voor ons beide ideaal en we hebben er veel plezier aan.
mika11 schreef:Daarom zou ik niet willen dat ik haar kunstjes zou leren, dat maakt haar zo slaafs en dat wil ik niet.
Dan zie jij VD toch verkeerd. Het gaat namelijk om het samenwerken. Als je paard niet wil hoeft het ook niet, daarom heet het ook vrijheidsdressuur. Ik dwing een paard nooit. Daarom [***] je over het algemeen ook vrij, als mijn paard geen zin meer heeft loopt hij weg. En ja, dat doet hij af en toe. En dat is toch prima?
Ik probeer het altijd voor te zijn, stoppen op het moment dat het geweldig gaat, maar soms ben je net even te laat. Dan dwing ik niks, het moet voor hem ook leuk blijven. Als hij wegloopt geeft hij aan dat hij het niet leuk meer vind, dan doe ik nog een kunstje die hij wel leuk vind en stop ik.
Maar ik moet zeggen dat het vrijwel niet voorkomt..
Het leuke vind ik dat mensen het heel normaal vinden dat een hond kunstjes kan en als een paard het kan is het ineens sielugh. Die begrijp ik nooit. 
Chaos schreef:Hoe komt het eigenlijk dat er zoveel "vd"paarden ineens geen zin meer in hebben?
Onder het zadel zie ik dit nauwelijks, je zorgt dan voor afwisselende trainingen.
Ik heb ook ooit eens zo'n topic geopend. Dat was inderdaad omdat ik het teveel vroeg, nu kijk ik beter naar mijn paard, bedenk ik me wat ik de vorige keer had gedaan en kijk ik wat mijn paard aanbied en dat pak ik mee.