Longeren: Hoe lang en hoe vaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Longeren: Hoe lang en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:23

Ik longeer vrij veel, tijd terug toch wel 5x in de week, omdat ik niet reed en haar toch goed wilde trainen. Ik stap meestal warm door naar de bak toe te lopen langs de weg, evenals uitstappen. Bij de bak aangekomen eerst nog even los werken met een drafje en galopje zonder poespas, en daarna gaan we aan het werk; met de kaptoom en rechtrichtend werkend en achterhand onder vragend, of met hulp teugels (longeerhulp of dubbele longe). Ik ben toch wel een half uur bezig zonder het echte in en uitstappen (van en naar de bak toe) meegerekend. Soms zelfs wat langer, ligt een beetje aan hoeveel ik ga stappen en hoe los ze is. Zodra het netjes gaat en ze goed los is op beide handen zijn we klaar. Dat kan met 10 minuten zijn, dat kan met 40 minuten zijn.

Momenteel longeer ik minder vaak, we doen nu ook meer rijden, fietsen, buitenritjes weer. Ik longeer nog wel vaak voor het rijden, niet om de drukheid eruit te krijgen, maar echt doelgericht om haar al wat losser te maken.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:31

Ik longeer mijn paard nu 4 a 5 keer in de week ivm zwangerschap. Dit wissel ik af met pessoa en dubbele lijnen. Bij ons kun je de longeerbak maar voor een half uur reserveren, dus meestal zorg ik dat ik een kwartier voor tijd klaar ben en dan stap ik hem nog aan de hand of als de bak vrij is daar. Tijdens het longeren concentreren ik me veel op de overgangen tussen draf en galop en weer terug naar staf en middendraf en galop. Daarbij of hij rechtgericht is. Vervolgens stap ik hem 10 minuutjes uit.

Toen ik niet zwanger was longeerde ik hem minstens 2 keer per week. En een tijdje toen hij was meer training nodig had, longeerde ik hem bijna elke ochtend een kwartier a 20 minuten om er s'avonds weer op te stappen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:36

Ik longeer minimaal 1x p. week met pessoa. Ik stap dan 2-3 rondjes en zodra ik merk dat mijn pony ongeduldig wordt, laat ik hem aandraven. Eerst longeer ik hem 10 - 15 min gewoon met hoofdstel en lijn, daarna pas maak ik de pessoa vast. Die gebruik ik meestal 10-15 min. Ik wissel verder om de 7/8 minuten van kant en probeer veel overgangen te maken. Na afloop, maak ik weer alles los en mag ie nog even 'uitrennen' als beloning. Daarna ga ik buiten nog zo'n 10 minuten aan de hand stappen.

Als ik wat in tijdnood zit en het niet red om te rijden in diezelfde week, longeer ik nog een tweede keer, maar dan gewoon zonder poespas. Alleen een hoofdstel (soms ook halster als ik alleen ben) en af en toe wat balkjes of een sprongetje erbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:44

30 minuten maximaal aan een normale longe.
Ik vind het geestdodend en erg belastend.
Lange lijnen/dubbele longe wat langer, maar dat is bij mij voor 70% stapoefeningen door de gehele rijbaan.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:06

Ik longeer alleen voordat ik ga rijden, om hem alvast een beetje warm te laten draaien.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:08

ik longeer 1 keer in de week/2 weken met pessoa of bijzetjes, gemiddeld 20 minuten echt werken en in en uit stappen.
ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen, rijden longeren buiten rijden zodat het niet te saai wordt voor mij en het paard

Marjoleinn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:09

Ik heb mijn Fries van net 4 jaar nu 2 maanden en doe het zo:

Ik longeer 2x in de week met pessoa teugel. Dit om de achterhand er goed onder te krijgen en het leren over de rug te lopen. Zet niet echt strak ik zoek op het moment meer een ontspannen houding.

1 x in de week losgooien en eventueel een hindernisje neerzetten heel laag gaat ze vanzelf overheen vind ze super leuk.

2 à 3 x in de week rijden net hoe het uitkomt.
Dan een keer in de buitenbak dan een keer naar buiten en een keer echt trainen in de binnenbak. Of pionnen en balkjes neerleggen in de binnenbak en spelenderwijs beetje trainen.

Nu ben ik er pas achter dat mijn merrie best veel oefeningen van het vrijheidsdressuur moet kennen.
Daarom ben ik deze week veel bezig met grondwerk en de oefeningen herhalen.
Heb vandaag de buiging gedaan en ging super goed.

Ik hou erg van afwisseling houdt het paard lekker fris.
En geef ook 1 x in de week zoiezo vrij. Komt ze gewoon de wei op maar verder niks.

Doe dit alles niet altijd elke week maar wissel veel af de ene keer wel en de andere x weer iets anders.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:51

Ik longeer ook niet langer dan 15 - 20 minuten en daarna effe lekker stappen tot ze afgekoeld zijn. En als ik ga rijden hooguit 5 minuten longeren om ze wat rustiger te maken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:57

Longeer minimaal 1x per week, meestal wordt het 2 of 3 keer. Altijd met dubbele lijnen en nooit langer dan 20 minuten. Als hij los is dan is het goed, zie niet het nut in van minuten lang rondjes draven/galopperen/stappen :+ Aan de lijn vraag ik overgangen, wat stelling/buiging en meer niet.

Losstappen doe ik zomers bijna niet, dan staat hij toch op het land. In de winter gaat hij meestal zelf al uit zijn stekker als ik alleen maar de lijn oppak. Uitstappen doe ik aan de hand of in de molen.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:33

Even kort losstappen (staan namelijk op wei), en dan even rustig drafje (5 min.), paar minuutjes galop (denk ong. 2-3 min.), en dan wat afwisselen met het stappen en draven, aangezien we haar nog niet heel lang longeren (net beleerd). Dan andere kant hetzelfde. Daarna gewoon afbouwen en stoppen.
Is bij ons meestal niet langer dan 20 minuten en we doen het maar 1 keer per week (heel erg soms 2 keer per week).

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:27

Hoii

Wij longeren ook wel eens maar eigenlijk alleen om hem even zijn beweging te geven de ene week vaker dan de andere :P